Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 01:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Køb af plov (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Min lillebror er på udkig efter en pladespiller til hans stadigt voksende vinyl-samling.

Han forestiller sig at bruge max 2500, alt inkl. - og vil selvfølgelig gerne have mest muligt for sit beskedne budget. Derfor vil han gerne handle brugt.

Han har en NAD C116 pre, en NAD C270 effekt og Audiovector M3 Signature højttalere.

Umiddelbart tænker jeg på en brugt Rega P3, men jeg ved ALT for lidt om denne analoge del af hifi-verdenen til at være sikker på, at denne plov er det HELt rigtige...

Hvad skal man være opmærksom på når man handler brugt pladespiller?

Skal han have en RIAA?

Hvilke spillere er værd at kigge efter?

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes der er et godt bud lige hér:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=3778

Smid en pick-up på fra Grado Prestige serien, en TekniFi K1 eller hvad der lige passer i hans kram/pengepung.

Så er han ret godt kørende.

MVH
Morten

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=3403

Hvis pickuppen er  ok, var det måske værd at prutte prisen ned omkring de 2500,-

Held og lykke med projektet.

vh Henrik

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=3403

Hvis pickuppen er ok, var det måske værd at prutte prisen ned omkring de 2500,-

Er det noget du ved eller noget du tror?

Jeg har haft lige præcis den spille - og den er ikke pengene værd. En Rega er med garanti bedre.
Hvorfor? Den Linn-arm er altå ikke rasende fed. Var det en Akito ville det være noget andet. (Og prisen ligeså)
Rega RB300 er meget bedre en den Linn-arm.

Hvis jeg skulle købe en pladespiller til 2500 kr ville jeg kigge meget alvorligt på en Rega-kopi: http://cgi.ebay.co.uk/Goldring-GR1-2-Turntable-with-Elektra- Cartridge-NEW_W0QQitemZ5848069974QQcategoryZ3283QQrdZ1QQcmdZ ViewItem

Den har fået fine anmeldelser - og hvis ikke pick up'en er fin nok kan man jo smide en 1006'er på den. Og skulle det blive vildt kan den sagtens bære en Dynavector 10x5.

Jeg tror Goldring-pladespillerne forhandles af HIFI-Forum på Frederiksberg.

/vilmann

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Prøv at læs, hvad den her tråd drejer sig om. En spille til max 2500,- Du er allerede over 5000,- med pick- up.

vh Henrik

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

Prøv at læs, hvad den her tråd drejer sig om. En spille til max 2500,- Du er allerede over 5000,- med pick- up.

vh Henrik

Det er dig der ikke læser hvad jeg skriver. Men vi tager pap og kniv frem:

Fra HiFi-Forums websider:
Citér:

Goldring
GR-1.2 new
God pladespiller "made by Rega" med Goldrings egen elektra pick-up

Normal pris dkr. 2795,00
Nu kun dkr. 1995,00

Herudover siger jeg at hvis Elektra ikke er god nok kan 1006 sikkert bringe lykke.
Og yderlige at armen kan bære en upgrade til Dynavector 10x5 til 2000 kr hvis man senere skulle få lyst.

Grundspille inkl. PU er stadig 2000 kr. Det efterlader 500 kr til en lille RIAA hvis det er nødvendigt.

Og du svarede ikke på om du kun tror at den Axis er god.

Min mening om Axis er:
Den er OK, men ikke ret meget mere. Den pladetallerken klinger og ringer, bare man ser på den. Det kan så være hvad det vil. Linn er ikke ene om at benytte ikke alt for kraftige alu-tallerkener. Men Basik Plus armen når ikke en RB250 til sokkeholderne.
Derudover er styreelektronikken et svagt punkt. Går den stykker er man F*cked. Been there - Done that!

Læg iøvrigt mærke til at jeg ikke har hørt den Goldring spille, men at jeg
tror at den vil gøre sig godt i denne sammenhæng.

/vilmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Grundspille inkl. PU er stadig 2000 kr. Det efterlader 500 kr til en lille RIAA hvis det er nødvendigt.

Medmindre man altså køber den her på eBay. Så er vi nede i GBP 129 + porto.
Ikke en vanvittig besparelse, men hvis budgettet er absolut max 2500 og der skal RIAA til, kan det være de 200-300 kr der redder dagen.

/vilmann

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Fra HiFi-Forums websider:
Citér:

Goldring
GR-1.2 new
God pladespiller "made by Rega" med Goldrings egen elektra pick-up

Normal pris dkr. 2795,00
Nu kun dkr. 1995,00

/vilmann

Det kaldes et godt tilbud herovre

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Eller måske denne her:

En DUAL GOLDEN ONE til 1300,-

se den her: www.dba.dk

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke være i tvivl om at anbefale en Rega P3, da det er en yderst velspillende konstruktion med en rigtig god arm (RB300). Sådan en P3 kan findes brugt i prislejet 1000,-kr. - 2500,-kr., om så PU'en er OK må så vise sig, men ellers er der jo lidt penge tilovers til sådan en også.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg ville heller ikke være bange for at købe en P3, men med DUAL er der også muligheder for at gøre et godt køb. De er generelt lidt oversete

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Rega P3 får også min anbefaling, men husk lige at sætte penge af til et vægophæng til den også!!

Og Goldring'en er nok også OK, men det er vist en Rega P2 klon, så en P3 ville være noget bedre.

Og så ville jeg være lidt forsigtig med den fra eBay - jeg tænker service mv, hvis noget skulle være i vejen er ikke helt lige til.

Og fik jeg sagt det - vægophæng er vigtigt.

RolfeZ

Til top Vis RolfeZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RolfeZ

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Tak for responsen - en P3 er altså ikke helt ved siden af.

Vi kigger os omkring - men kom gerne med flere alternativer

Skal han have en RIAA, eller er det ikke nødvendigt??

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

RolfeZ skrev:

Rega P3 får også min anbefaling, men husk lige at sætte penge af til et vægophæng til den også!!

Og Goldring'en er nok også OK, men det er vist en Rega P2 klon, så en P3 ville være noget bedre.

Hvorfor?

Goldringen har pladetallerken af noget HDF-agtigt trædims. P3'en har pladetallerken af glas.
Jeg er ikke spor vild med glas, så hvis nogen påstår at Goldringen lyder bedre end P3'eren tror jeg på dem.

Citér:

Og så ville jeg være lidt forsigtig med den fra eBay - jeg tænker service mv, hvis noget skulle være i vejen er ikke helt lige til.

Klart. Det er værd at tage med i overvejelserne. For 300 kr er det ikke værd at tage chancen.

Citér:

Og fik jeg sagt det - vægophæng er vigtigt.

Det er meget vigtigt. Og skulle man ikke lige have en fin regahylde til rådighed, kan en 22 mm birkekrydsfinerplade udrette mirakler.

/vilmann

Laurits
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2005
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej

En brugt Thorens, Project eller Linn pladespiller går du ikke galt i byen med. Find en der er simpel i opbygning dvs. uden flydende ophæng. Køb en brugt til 2000-2500 og ofre ca. 500 på en ny pick-up, så skal din bror nok få gang i vinylsamlingen - og i mens vil CD samlingen samle støv.

Til top Vis Laurits's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Laurits

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

...Skal han have en RIAA, eller er det ikke nødvendigt??...

Hvis der ikke er en indgang markeret phono så ja. NAD 113'en er vist med både MM og MC, men om c-modellen er anderledes, ved jeg ikke.

Hygge

RolfeZ

Til top Vis RolfeZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RolfeZ

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

til det beskedne budget er mit bud en rega 3 med record interface mat plus en billig clamp -

skruet fast på en bundsolid pladehylde (ikke noget med træplader eller glasditto,tak!

billige pickups aner jeg intet om - men undgå ortofon

mvh

slowon

ioanorion50kgturnaround8182816sn7845alkibiades

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hej Dejen

Hvis din bror har et budget på 2500,-, så er en brugt, velholdt P3 2000 en god mulighed. P3 2000, adskiller sig fra de gamle, dem man oftest finder i prislejet 1000,- til 1500,- , ved en bedre plint og en ny motorstyring der gør at motoren kører så vibrationsfrit, at man har undgået den gammelkendte gummiafkobling. Det giver en hørbar bedre dynamik, bedre gangkonstans med mindre flutter og en mere naturlig gengivelse.

Hvad angår Goldringen, så er den ganske rigtigt lavet af Rega, men i en anden (ringere) kvalitet end deres Planar 2 (som er udgået for ganske nylig). En Goldring har en ringere tallerken, ikke den nye motorstyring og alligevel er motoren koblet direkte på plinten, hvilket betyder en overføring af ressonanser til centerlejet. Tilsidst, så er lejerne i RB 250 armen ikke justeret til samme høje niveau som på Rega pladespillerne, hvad du kan mærke, hvis du rykker lidt i armen. Så selvom Goldringen er et godt køb, er det altså ikke en Rega.

Hvad angår glas kontra trætallerken, så er trætallerkenen udelukkende valgt pga. prisen. Rega mener fortsat, at en tallerken bliver bedre, jo hårdere den er.

Et RWB ophæng udemærker sig ved, at være i et stykker aluminium og afstivet i både længde og bredde, hvilket afholder den fra at flexe og rasle. 

Min anbefaling: Se øverst, vælg en brugt P3 (2000) og se om der ikke skulle være penge til et RWB.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Rega OEM'er som Moth, Goldring og hvad de nu hedder, der bruger Rega P2 eller P3 med Rega RB250 og RB300 arme er vel på højde med Rega's arme de selv bruger, ellers vil de skyde sig selv i foden. Alle kan jo se det er en Rega arm, selvom der står Moth, Goldring, Origin Live eller hvad ved jeg på den?

Om tallerkenen skal være træ eller glas eller akryl, ja det kan man jo selv bedømme ved at låne sig frem. Glas er jeg personlig ikke vild med. Der er nogle der laver akryl tallerkener til Rega spillere, og det er helt sikkert at lyden forandres. Træ er også OK.

Rega og deres OEM'er er fine spillere, som er et godt entry for analog afspilning, brugt eller ny og med en RIAA til 2500 er jo ikke spildt.

RIAA i den billige ende findes Pro-ject, NAD PP2, til ca. 5-600 kr som vist er forbigået i denne tråd.

PU kan være Tekni-fi K1, der er OK til ca. 500 kr eller Ortofon OM eller 500 serie.

Var din bror vil jeg starte med en Rega type og opgradere når pengene er til det. Se tips og tricks på hjemmesiden.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Da jeg går udfra at det er manglende kendskab ovennævnte pladespillere, så vil jeg, for prins Jørgen og andre med et anstrøg af royalt blod i årene, blot gentage, hvad jeg har gjort i en uendelighed. En Goldring og en P2 er forskellige på følgende punkter:

Låget (goldring har et polystyrenlåg, Rega et acryllåg (3* så dyrt)

Plinten (goldringen har en plint der er af en ringere kaliber og ligner iøvrigt ikke en P2 plint)

Armen (På Goldringen er lejejusteringen foretaget med hurtig hånd, hvorimod P2 er justeret ordentligt) prøv at rykke i armen på de 2 pladespillere, så er du klar over, hvad jeg mener)

Motoren (på en Goldring bruges den gamle motorstyring, men uden gummiophæng, hvilket altså giver vibrationer uden afkobling. P2 har den nye motorstyring, minimale vibrationer og derfor intet ophæng)

Gli mener ikke det er korrekt, da Rega så ville ødelægge deres ry for at fremstilingskvalitet, men det er nu ikke rigtigt. Rega laver optimal kvalitet til prisen også på en Goldring, men den koster jo 35% mindre end en P2, hvorfor det er nødvendigt at spare. Ovenstående forskelle er nemme at se/mærke, hvorfor det er unødvendigt, at diskutere det.

Jeg har intet imod driftige forretningsmænd, der gør, hvad de kan for at sælge deres produkter, synes blot at man skulle holde sig til trådens emne "køb af plov" og ikke "når du nu har købt din plov, så står min hjemmeside til rådighed med salg af opgradering"  Det er vist en anden tråd, eller hva` ?

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum