Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 08:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Cambridge Audio P500 opgradering!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

Hey folkens!

Jeg sidder i øjeblikket med følgende:

Cambridge Audio P500 effekt
Cambridge Audio C500 for
Cambridge Audio D500 cd-afspiller
Cambridge Audio T500 tuner
Rega Planar 3
QED Qunex 3 og 1
Ixos biwire højtalerkabel.

Men jeg overvejer at købe Rotel RB-1070 og RC-1070, men kan det betale sig? Jeg har læst en masse reviews af Rotel'erne, og jeg synes ikke folk er vildt imponerede, til prisen? Og hvis jeg leder efter bedre lyd, vil det så kunne betale sig, at købe en P500 mere? Så jeg bi-amper? Eller opgradere P500'eren...? Hvilket jeg nok skulle betale mig fra... :S
Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Cambridge P500 er for så vidt en udemærket effektforstærker, men den mangler strøm og det kan høres. Rotel RB-1070 har en væsentlig bedre strømforsyning og er på flere Watt, denne effektforstærker fra Rotel er samtidig ganske vellydende.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Hej Peter. Jeg ville gøre som du selv foreslår og det er, at købe en til effekt og brokoble. Det er helt klart du vil kunne høre forskellen da du vil få de flere krafter til hver side. Det vil sikkert osse medvirke til et bedre stereo perspektiv.

Har desværre ikke et link jeg kan sende med til dette emne.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Generelt er Cambridge-produkterne nok lidt mere musikalske end Rotel.
Du kunne overveje at smide lidt mere strømforsyning i P500'eren... det er bedre end at bi-ampe.

Generelt er P500'eren faktisk skruet ganske godt sammen. Men grundet prisen har man været nødt til at spare. Heldigvis har man kunne nøjes med at spare på forsyningen. Det gør det forholdsvis let at opgradere.
Flere/større og evt en større trafo, så er du godt kørende. Du kan gøre det for et sted mellem 500-1500,- afhængig af hvor voldsom du gør det, og hvor god kvalitet du vælger lytterne i.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Så lige indlægget om brokobling. Det må du endelig ikke gøre!!! P500 er som sagt lidt underdimensioneret i forsyningen. Når man brokobler, bliver dette fænomen MEGET mere udpræget, da man jo tvinger endnu mere effekt ud af samme konstruktion.

Jeg tror alligevel ikke du har brug for mere end de ca. 65 watt P500'ere leverer. Problemet er nok bare, at den ikke kan levere denne effekt når det komemr til stykket, fordi forsyningen er for svag.
Med lidt power-doping, skulle der dog være bedre muligheder for noget råstyrke.

Råstyrke er i øvrigt lige nøjagtig det du IKKE får ved brokobling, da man jo direkte presser konstruktionen. Du får skinger og øretrættende lyd... Men måske kan de skrige lidt højere...

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Man kan vel ikke sætte alle effektforstærkere over en kam og sige det giver øretrættende lyd, at brokoble dem.

Det kan godt være, at det i dette tilfælde vil hjælpe med med en power-doping. Jeg går ud fra du har helt tjek på det her og spørger så om hvad/hvilke ting man skifter. Ud over strømforsyningen må der være noget andet.....

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

I princippet kan man vel ikke sige, at ALLE effektforstærkere bliver ringere lydmæssigt af brokobling.
Men på den anden side har jeg ALDRIG hørt en der ikke gjorde. Men man får selvfølgelig mere effekt. Men husk på, at man ved brokobling serieforbinder de to forsyningshalvdele. Derved bliver den effektive kapacitet halvveret. Når man så samtidig får ca. 3-4 gange så meget effekt, kan man næsten gætte sig til resultatet. Det er ren underdimensionering! Og det lyder generelt ikke fedt!
Brokobling er OK for folk i HIFI-puberteten, hvor lydkvalitet er proportional med lydtrykket... Ellers skal man holde sig fra det.

En power-doping... Ja, start med større eller flere lytter. Trafoen kan også med fordel skiftes til en ordentlig størrelse.
Eks en P500, der leverer 2x65 watt i 8 ohm. Teoretisk burde den kunne levere ca. det dobbelte i 4 ohm, altså 2x130 watt. Dvs i alt 260watt. Med en effektivitet på ca. 60% hvilket er typisk for en klasse-AB forstærker, ville det betyde et strømforbrug på ca. 430 watt. Den ringkernetrafo der sidder i, er på 180VA. Hvorfor HFK kalder den for veldimensioneret fatter jeg ikke (mon de selv gør), for det er ren underdimensionering.

Det skal dog siges, at P500'eren gør det utrolig godt. Tl prisen har den INGEN modstandere. Men at sige at den er fornuftig dimensioneret... Nope. Her kan man ehnte MEGET.
Kan nævne, at min DOXA der yder samme effekt, er ydstyret med en 650VA trafo (og det er den "lille" udgave). Signature udgaven har i alt 1500VA trafo effekt til samme udgangseffekt... og det kan høres!

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Ok, takker hurtig... men at brokoble og bi-ampe, er det det samme?

Altså jeg vil lade en fortstærker tage sig af basen, og en anden forstærker tage sig af diskant/mellemtone... er det det samme som at brokoble?

Men ellers, hvor ville jeg kunne få lavet en power-doping af min P500? For jeg vil egentlig også gerne helst nøjes med de enheder jeg har, da jeg synes 4 er nok i højden! ;)
Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke selv di kan modificere elektronikken, er det nok ikke så meget ved. Det bliver for dyrt hvis du skal betale dig fra det.
Så er det nok bedre at købe en ny power-amp i stedet. Hvis det da er nødvendigt.

Og nej, bi-amping er ikke det samme som brokobling. Det er dog stadig en dårlig løsning i min verden... Husk på, at dit diskant og bas-signal bliver behandlet i hver deres kredsløb, og uanset hvor ens disse forstækere er, så vil de ALDRIG kunne behandle signalerne ens. Du får sikkert bedre bas og bedre diskant ud af det, men de spiller bare ikke sammen på samme måde. Som om de hver især spiller glimrende, men bare i hver deres rum!

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en herinde fra, jeg kan betale fra, at lave lidt power-doping så?? ;)

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Og hvad med at få en forstærker til at tage en højtaler hver så?

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hvis du køber en magen til den du har, kan du jo prøve dig frem, om det skal være biamping på den ene eller den anden måde eller om brokobling er det bedste for dig. Hvis ingen af delene er overbevisende, så tag den med tilbage og spørg hvad der så er af muligheder.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil allerhelst have opgraderet min P500, hvis flertallet mener, at det er det mest rigtige at gøre... Så er der ikke en fra KBH-området, der for en lille betaling vil lave noget for mig?

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Slet ingen?

Og er der ikke nogen der kan liste de dele der skal skiftes, med nøjagtige modelnumre og hvor de kan købes?

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Du kunne måske spørge i HfK om de har nogen forbindelser ellers må du prøve et radio værksted.

Måske kunne du prøve og ringe til http://www.acoustic-reality.com/ . bare for, at spørge det er der jo ingen der død af.

Eller en DIY shop. Dem er der jo nogle stykker af.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hvor henne eventuelt?

Jeg har da lidt mod på at gøre det selv, hvis det ikke er for svært...

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige åbnet for at se, og der er ikke meget plads til en større trafo, tror jeg...

Der er plads til en trafo på 11 cm i diameter... det er jo ikke meget!!

Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det er "sjovt" at ingen har spurgt til dine højttalere !  

Det er trods alt tæmmelig vigtigt når man skal råde i denne sag.

Lad os høre hvad du har og hvilken musik du spiller.

Mvh

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder i øjeblikket på nogle B&W 602'ere, men dem sælger jeg, til fordel for et sæt Gamut højtalere.

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hvad med en Exposure 2010 effekt?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes