| Forfatter |
|
jeans Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg melder mig i koret som skal investere i en ny-ny/ny-brugt pladespiller. Og inden jeg investerer har jeg lige nogle ting jeg gerne vil have afklaret:
Hvordan forholder det sig med pick-upper. Er det sådan at visse pick-upper kun er kompatible med visse pladespillere ? Kan jeg være "uheldig" at købe en pladespiller som der ikke kan udskiftes pick-up og nål på ? Hvad skal jeg overhovedet være opmærksom på med mit valg ? (selvsagt mest relevant hvis sælgeren fremstår utroværdig)
På forhånd tak !
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis du køber en nyere anerkendt (Ikke B&O) pladespiller, tror jeg
ikke du finder en hvor du ikke kan skifte pickupen ud med en ny. Køb en
helt manuel pladespiller ! :-)
Måske ikke så meget med pladespilleren som med tonearmen, det er sådan
at der findes tonearme med en høj fysisk masse og nogle med lav masse.
Derfor er skal du vide hvilken pladespiller / arm kombination du vil
købe inden du bruger penge på pickuppen, derefter kan forretningen
hjælpe dig med hvilken pickup der passer, til den pladespiller
kombination du har valgt!
Derefter velkommen til mange gode vinyl timer
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
jeans Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tak.
Min primære hurdle er nok at der er ret meget ved pladespillerens opbygning jeg ikke har styr på. Når jeg spørger specifikt til pick-uppen er det fordi jeg har dannet mig et billede af at netop denne del er den "vigtigste" når det gælder om at få og bevare den gode lyd. Jeg begynder så småt at forstå at der er mange andre dele som har stor betydning for dette. No?
Mest af alt er jeg derfor interesseret i at købe noget hvor der mulighed for at foretage udskiftninger og forbedringer henad vejen. Men det bør jeg altså ikke være urolig for ikke at kunne gøre i langt de fleste tilfælde ?
Når nu jeg ikke har flair for elektronik og hifi i teknisk forstand er det nemmeste vel bare at købe en model som spiller skide godt som den er. Er der helt konkrete anbefalinger i 2-5000 kr's klassen? Mit anlæg er pt i den lidt lettere ende bestående af en NAD 314 forstærker og et sæt DALI 202 højtalere. Dette forventes opgraderet indenfor overskuelig fremtid. Der blir spillet alt mellem Bach og Beatles. Shot me !
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en god brugt Rega Planer 3, der får du en fin spiller med en god
arm, du kan udstyre med en fin pickup f.eks. en Denon DL103 eller andet
(KØB IKKE Pickup brugt!) Regaen giver fin mulighed for opgradering og
kan følge med langt hen ad vejen ved opgradering.
Har du en RIAA (En pladespiller forstærker) det skal du bruge hvis ikke der er en desideret phono indgang på din forstærker.
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rega er et godt valg, men jeg synger lige en lille sang igen:
Husk vægophæng til spillen - Rega laver/lavede et fint ophæng specielt til Planar modellerne. Det er guld værd.
Hilsen RolfeZ
p.s. Denon DL103 er en såkaldt MC, som kun giver 300uV ud, så der skal bruges en (god og støjsvag) MC-forstærker. Din NAD forstærker har vist kun MM indgang. NAD laver vist en lille og rimelig billig MC-forstærker. Ellers kan du jo bare købe en MM pickup (Rega laver nogle OK modeller) - dem kan man som regel også skifte nål på - det kan man ikke på MC pick-up'er __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
jeans Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har osse et godt øje til Rega spilleren, så jeg er glad for bekræftelsen i den berettige interesse. Egentlig brugt som ny. Jeg kan godt vente nogle dage endnu mens lurpasser brugtmarkedet. Lige nu er en Planar 25 uden pick-up til salg her på siden til 4500. Nogle indvendinger? Ellers ligger Scala Hifi rundt om hjørnet, jeg mener de forhandler Rega og har en god sofa...
Tak for ophængstippet tippet Rolfez. Det skal helt sikkert prøves.
Se, med hensyn til MM/MC kommer jeg i den grad til kort. Jeg forstår der skal være en sammenhæng mellem enhederne men derfra ved jeg ganske enkelt ikke hvad du mener hvor end jeg gerne ville. Er det ikke sådan at der findes en pladespillerens ABC der kunne hjælpe mig lidt på vej ? Eller er vi ude i noget learning by hearing.
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes to typer pickupper MM og MC
MM = moving magnet har højt output
MC = moving coil her findes igen to type Low out put og high output
For alle typer gælder det at du skal have en RIAA forstærker, hvis du
vælger en low output MC skal din RIAA være egnet til MC Pickup.
Hvis du søger på nettet og her på siderne findes der et utal af sider der omhandler dette emne.
Prøv f.eks. www.vinylengine.com under forum
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeans - En Rega vil være et godt valg som nogen her er inde på, og et ophæng eller en hylde er ganske enkelt et must. Hvis du ikke har RIAA indgang i forstærkeren, kan du købe ganske gode RIAA forforstærkere fra 6-700 og opefter. Selv benytter jeg en Holfi Vitalus MC/RIAA forforstærker til ca. 1700 kr., som kan bruges til både MM og MC pick-upper. Den lyder rigtig godt.
En hvilken som helst pick-up type genererer strøm når diamanten tvinges til at følge rillerne i en LP. Enten ved at en magnet bevæges imellem af nogle fastmonterede spoler (MM = Moving Magnet = bevægelig magnet), eller ved at nogle spoler bevæges i et fastmonteret magnetfelt (MC = Moving Coil = bevægelig spole). En MM pick-up giver typisk ikke helt så god lyd som en MC pick-up, men højere output, hvorfor den "kun" behøver en ekstra gang forstærkning. Spolen på en MC vejer meget mindre end magneten på en MM, og spolen kan derfor flyttes meget nemmere og hurtigere rundt i magnetfeltet af nålen/diamanten. Bagdelen er, at den genererer mindre strøm, som så oftest skal forstærkes op en gang mere end MM pick-uppen. Denne ulempe er dog til at overse med de glimrende MC-/RIAA forforstærkere man i dag kan købe. Der findes så vidt jeg husker endnu en type pick-up, men jeg er ikke så stiv i denne del.
RIAA forforstærkeren kan være indbygget i din forstærker. (Det ser du bagpå den: Er der en indgang som hedder PHONO har du en RIAA indbygget) Er der ikke det, skal du købe en løs, som fx tilsluttes til indgangen mærket AUX på forstærkeren. Denne RIAA er nødvendig ved enhver tilslutning af grammofon. Vælger du så oven i købet at investere i en MC pick-up, skal der altså en yderligere forstærkning til, som enten kan købes separat eller bygget sammen med RIAA'en.
Den arm du benytter har en vis masse. Afhængigt af denne masse, passer bestemte pick-upper til armen, nemlig pick-upper med en tilpas eftergivelighed (compliance), som i dag vistnok måles i mN = milliNewton. Et udtryk for, hvor meget din pick-up "giver efter" dels i det vandrette plan, og dels i det lodrette. Jo lettere arm - jo blødere pick-up kan du benytte, og omvendt. Benytter du en for blød pick-up i en halvtung arm, frembringes resonanser i de dybe oktaver (12-20 Hz), hvilket absolut er uønsket. Denne resonans skal vistnok helst ligge omkring 8-9 Hz. (?) Sætter du en stiv pick-up i en let arm, tvinges hele armen til at vibrere i takt med nålens bevægelser i rillerne, hvilket skaber helt andre og lige så uønskede problemer. Blødere pick-upper sporer som hovedregel bedre end stive. (Sporing = evnen til at følge rilleudsvingene nøjagtigt uden at forvrænge, eller hoppe ud af rillen).
Vigtigt at vide, er også hvor gammel, og dermed hvor slidt, din brugte grammofon er. Har ejeren behandlet den pænt? Er den fx vildt ridset? Det er til en vis grad en tillidssag at købe brugt, hvilket du sikkert ved, men man kan prøve at presse øret imod plinten (chassis'et) mens motoren kører, for at høre om der er kraftig støj fra motor, lejer osv. Er der slør i armlejerne? Er der hørbart brum? (Pas på pick-uppen!)
Dette var mine erfaringer, dog i korte træk. Håber det er til lidt hjælp. Der er flere tråde her, som beskæftiger sig med nogle af disse ting, men man har jo også lov til at stille "dumme" spørgsmål i diverse forretninger. Brug lidt tid på at snuse noget viden op, og brug din sunde fornuft. Held & lykke!
mvh __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jeans Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Freako, det er virkelig cool læsning. Tak for linket. Stort !
Jeg har phono i min nuværende forstærker men som tidligere antydet skal denne nok osse udskiftes på et tidspunkt kva nogle tilbagevendende skavanker. Men nu ved jeg da hvad jeg skal være opmærksom på fremover hvad det angår og det er fedt. Jeg skal dog lige have nogle få ting på det rene: Kan de to typer pick-upper som udgangspunkt anvendes i alle arme ? Jeg er i min gennembladring af det forum stødt på ordet plov adskillige gange. Ordet optræder ikke i den linkede artikel. Er det et synonym for noget andet, et udtryk for de indviede eller hvad er ?
Faktisk har hørt jeg plader i flere år på en foræret discount model som bare skulle plugges til anlægget uden at skænke noget som helst yderligere en tanke. Min mere seriøse tilgang skyldes først og fremmest et ønske om en markant bedre lyd og så det at skabe nogle anstændige vilkår for mine nye vinyler. Det er mit indtryk at nye vinyler løber panden imod muren når de bliver udsat for en gammel slidt pick-up. Og det leder mig hen på et andet emne. Hvor ofte bør man egentlig udskifte sin pick-up for at undgå unødigt slid på sine plader ? Kan man overhovedet slide unødigt på sine plader med pick-uppen eller andre dele for den sags skyld ? Og kan gamle ridsede plader være uhensigtsmæssige at bruge på nyt og velholdt udstyr hvor man osse afspiller nye plader?
På dumhedens løvefødder takker jeg igen for svarene.
~ Jeans
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeans skrev:
|
Freako, det er virkelig cool læsning. Tak for linket. Stort !
Jeg har phono i min nuværende forstærker men som tidligere antydet skal denne nok osse udskiftes på et tidspunkt kva nogle tilbagevendende skavanker. Men nu ved jeg da hvad jeg skal være opmærksom på fremover hvad det angår og det er fedt. Jeg skal dog lige have nogle få ting på det rene: Kan de to typer pick-upper som udgangspunkt anvendes i alle arme ? Jeg er i min gennembladring af det forum stødt på ordet plov adskillige gange. Ordet optræder ikke i den linkede artikel. Er det et synonym for noget andet, et udtryk for de indviede eller hvad er ?
Faktisk har hørt jeg plader i flere år på en foræret discount model som bare skulle plugges til anlægget uden at skænke noget som helst yderligere en tanke. Min mere seriøse tilgang skyldes først og fremmest et ønske om en markant bedre lyd og så det at skabe nogle anstændige vilkår for mine nye vinyler. Det er mit indtryk at nye vinyler løber panden imod muren når de bliver udsat for en gammel slidt pick-up. Og det leder mig hen på et andet emne. Hvor ofte bør man egentlig udskifte sin pick-up for at undgå unødigt slid på sine plader ? Kan man overhovedet slide unødigt på sine plader med pick-uppen eller andre dele for den sags skyld ? Og kan gamle ridsede plader være uhensigtsmæssige at bruge på nyt og velholdt udstyr hvor man osse afspiller nye plader?
På dumhedens løvefødder takker jeg igen for svarene.
~ Jeans
|
|
|
Som udgangspunkt kan MM (oftest blødere pick-upper) anvendes i lettere arme, og vice versa. Mest fordi bløde pick-upper ikke kræver så meget stivhed i armen, dvs de tvinger ikke armen til at bevæge sig så meget som MC pick-upper, der typisk er stivere (har lavere compliance) og derfor kræver tungere (og dermed mere uflexible) arme, der i sagens natur ikke flexer så meget. Jeg har vist også vildledt dig mht armresonans. Hovedreglen er vist, at den i alle tilfælde bør være over 8-10 og under 16-20 Hz. I et andet indlæg kan jeg evt uddybe dette når jeg finder ud af lidt mere. PLOV er blot nørdesprog for pladespiller. Pick-upper udskiftes senest efter ca. 800 spilletimer. (Har jeg hørt!?) Ja, du kan faktisk spolere dine vinyler med en defekt pu, dog en smule afhængigt af slibningen. Forstået på den måde at, hvis du spiller plader med en defekt pick-up, som er en "gammeldags" slibning som ikke når ned i bunden af rillerne, vil en nyere type diamant typisk afspille "længere nede" i rillen, hvorfor det kan lyde bedre end det umiddelbart ser ud til. Men har du spillet vinyler med 18 grams nåletryk og en defekt pu, er det nok slut med de plader... Gode indercovers med en blød pose indeni beskytter pladerne bedre end alm covers af papir, men om disse ligefrem kan ridse (=skabe overfladestøj) ved jeg egentligt ikke. Jeg tilføjer lige: Faktisk gik spørgsmålet (om at skade LP'erne) vel også på børster, rensevæsker med mere. Mht børster, brug de som er beregnet til dette formål, og kør på langs af rillerne. Rensevæsker af kemisk art bør undgås. Brug en blød børste, lunkent vand og lidt sulfo. Tør efter med et meget blødt viskestykke, igen på langs af rillerne. I øvrigt bør fingre og andre fremmedlegemer aldrig komme i berøring med LP'ens overflade. Det var vist det... Hmm... En LP skal vist være ret så medtaget før man ikke kan/tør afspille den på nyere udstyr, men undertegnede ligger da inde med LP'er som er kategoriseret som "udenfor samlingen", eksemplarer hvorpå katten har spillet bold med pick-uppen o.lign. Disse spilles ikke så gerne mere da jeg ikke rigtigt synes om den dér lyd af en pu, som hopper... Der findes ikke noget som dumhedens løvefødder - kun ønsker om at udvide sin horisont.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg lige sparke et spørgsmål ind her nu vi har pickup kyndige på banen
Jeg har en ældre rega 3 med glastalerken og S-formet arm - Der sad en pickering på den da jeg købte den brugt - men det gjorde ondt i ørene - jeg havde en om 10 fra ortofon som jeg har sat på midlertidigt.
Jeg har brugt en lille vægt fra ortofon og nåletrykket er på 1,5 gram - Den lyder rimeligt godt
Jeg har også en revox b790 tangential arms pladespiller med ortofon M20 E pickup. Det er død besværligt at skifte hele pickuppen på revoxen.
Jeg har lidt lyst til at lave et set up så regaen spille populærmusik - rock - RB funk m.m. og Revoxen klassiske plader og Jazz - mest akustisk m.m.
Hvilken pickup vil så passe bedst til regaen - og til revoxen. prisleje 700-1500 kr. stk.?
Der er i øvrigt ikke den store forskel på lyden fra de to pladespillere nu - jeg har to kopier af den samme brandenburg koncert indspilning på lp - og det er stort set ikke til at høre forskel på de to - er det skidt eller godt - burde M 20 E lyde bedre end 0m 10!?
Regaen lyder højere når der ikke er tændt for forstærkeren - altså lyd direkte fra nålen!
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
Må jeg lige sparke et spørgsmål ind her nu vi har pickup kyndige på banen
Jeg har en ældre rega 3 med glastalerken og S-formet arm - Der sad en pickering på den da jeg købte den brugt - men det gjorde ondt i ørene - jeg havde en om 10 fra ortofon som jeg har sat på midlertidigt.
Jeg har brugt en lille vægt fra ortofon og nåletrykket er på 1,5 gram - Den lyder rimeligt godt
Jeg har også en revox b790 tangential arms pladespiller med ortofon M20 E pickup. Det er død besværligt at skifte hele pickuppen på revoxen.
Jeg har lidt lyst til at lave et set up så regaen spille populærmusik - rock - RB funk m.m. og Revoxen klassiske plader og Jazz - mest akustisk m.m.
Hvilken pickup vil så passe bedst til regaen - og til revoxen. prisleje 700-1500 kr. stk.?
Der er i øvrigt ikke den store forskel på lyden fra de to pladespillere nu - jeg har to kopier af den samme brandenburg koncert indspilning på lp - og det er stort set ikke til at høre forskel på de to - er det skidt eller godt - burde M 20 E lyde bedre end 0m 10!?
Regaen lyder højere når der ikke er tændt for forstærkeren - altså lyd direkte fra nålen!
|
|
|
r-l-b - Den kyndige på dette område er helt sikkert ikke undertegnede. Er der andre som kan hjælpe her? Mvh __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeans- m.fl.
http://www.badenhausen.com/VSR1Pickups.htm er et interessant site om pick-upper, som jeg lige fandt. Vil selv gå det igennem senere.
Leder stadig efter omregningstabel (eller et klogt hoved) der kan afklare forholdet mellem den "gamle" compliance-måleenhed (fx 5 x 10 -6 cm/dyn) og den "nye" (fx 50 mN). Hvis jeg ikke er helt gal på den skulle tallene i ovenstående parenteser være de samme.
I HF nr. 10/86 i læserbrevene findes en formel til udregning af armresonansen (se længere nede). Der står også hvordan man finder den tilnærmelsesvise masse af pick-up og -hus(vej dem!) og armen: pil kontraloddet af, og vej armen helt ude ved spidsen. Den samlede bevægelige masse skulle så (?) være alle delene samlet, og igen vejet uden kontralod, tæt ved nålespidsen. Metoden beskrives som værende ikke helt videnskabeligt korrekt, men tæt nok på til at være absolut brugbar.
__________ 160 ________________ Kvadratroden af (Massen x Compliancen)
Jeg ved så ikke om Compliancen skal opgives i den ene eller den anden måleenhed, men man kan regne horisontal og vertikal armresonansfrekvens ud ved at indsætte enten den horisontale eller den vertikale compliance.
Er der nogen som har forstået mere af dette end jeg, må I gerne lige skrive et par ord... Mvh __________________ Freako (always happy but never satisfied)
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 20 Januar 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Formlen er go' nok, men en meget vigtig ting skal man huske er vægten af skruer og andet udover pick-up'en (skiver, møtrikker, ledninger mv). Det skal lægges til. Nogle skruer/møtrikker vejer adskellige gram og det kan rykke resonancen betydeligt.
160 ________________ Kvadratroden af ( (pick-up+arm+skruer mv) x Compliancen)
Eksempel fra de hjemlige omgivelser: arm effektiv masse 11,5g, skruer/møtrikker 2g, pick-up 8 g, compliance 10 cu. Det giver 160 / rod ((8+11,5+2)x10) = 10,9Hz.
Jeg er ikke overbevist om, at metoden til at bestemme armens effektive masse er anvendelig. Den masse det handler om er den dynamiske masse pick-up'en 'ser', når den skubber rundt med armen. Men man kan finde effektive armmasser på stort set alt på nettet. Google på '<navn på arm> + effective + mass.
Jeg vil anbefale mellem 9 og 11 Hz - det er som tidligere nævnt et snævert interval, men man kan altid justere lidt på tingene med skruer af forskellig vægt. __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint nok, RolfeZ!
Ellers et dynamisk anlæg du spiller på, hva'?
|
| Til top |
|
| |
jeans Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for ordene. Jeg føler mig klart armeret med bedre viden nu. En rar modtagelse for en førstegangsbruger på dette forum.
Freako jeg beholder slavespilleren til de værste plader fra loppemarkederne. Så burde der være halvgarderet.
Hvis man overhovedet kan være imod at udvide sin horisont er jeg i hvert fald for det modsatte men jeg tror jeg overlader udviklingen i denne tråd til folk med et mere indgående kendskab og interesse for de specifikke mekanismer og fysiske love.
~ Jeans
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør jeg da også i adskillige tråde - man kan lære meget bare ved at læse!
Fandt i øvrigt endnu en formel til beregning af armresonans:
fres = __________________1000_____________________ 2 * Pi kvadratrod (M*C)
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
|
Jeans - En Rega vil være et godt valg som nogen her er inde på, og et ophæng eller en hylde er ganske enkelt et must. Hvis du ikke har RIAA indgang i forstærkeren, kan du købe ganske gode RIAA forforstærkere fra 6-700 og opefter. Selv benytter jeg en Holfi Vitalus MC/RIAA forforstærker til ca. 1700 kr., som kan bruges til både MM og MC pick-upper. Den lyder rigtig godt.
En hvilken som helst pick-up type genererer strøm når diamanten tvinges til at følge rillerne i en LP. Enten ved at en magnet bevæges imellem af nogle fastmonterede spoler (MM = Moving Magnet = bevægelig magnet), eller ved at nogle spoler bevæges i et fastmonteret magnetfelt (MC = Moving Coil = bevægelig spole). En MM pick-up giver typisk ikke helt så god lyd som en MC pick-up, men højere output, hvorfor den "kun" behøver en ekstra gang forstærkning. Spolen på en MC vejer meget mindre end magneten på en MM, og spolen kan derfor flyttes meget nemmere og hurtigere rundt i magnetfeltet af nålen/diamanten. Bagdelen er, at den genererer mindre strøm, som så oftest skal forstærkes op en gang mere end MM pick-uppen. Denne ulempe er dog til at overse med de glimrende MC-/RIAA forforstærkere man i dag kan købe. Der findes så vidt jeg husker endnu en type pick-up, men jeg er ikke så stiv i denne del.
RIAA forforstærkeren kan være indbygget i din forstærker. (Det ser du bagpå den: Er der en indgang som hedder PHONO har du en RIAA indbygget) Er der ikke det, skal du købe en løs, som fx tilsluttes til indgangen mærket AUX på forstærkeren. Denne RIAA er nødvendig ved enhver tilslutning af grammofon. Vælger du så oven i købet at investere i en MC pick-up, skal der altså en yderligere forstærkning til, som enten kan købes separat eller bygget sammen med RIAA'en.
Den arm du benytter har en vis masse. Afhængigt af denne masse, passer bestemte pick-upper til armen, nemlig pick-upper med en tilpas eftergivelighed (compliance), som i dag vistnok måles i mN = milliNewton. Et udtryk for, hvor meget din pick-up "giver efter" dels i det vandrette plan, og dels i det lodrette. Jo lettere arm - jo blødere pick-up kan du benytte, og omvendt. Benytter du en for blød pick-up i en halvtung arm, frembringes resonanser i de dybe oktaver (12-20 Hz), hvilket absolut er uønsket. Denne resonans skal vistnok helst ligge omkring 8-9 Hz. (?) Sætter du en stiv pick-up i en let arm, tvinges hele armen til at vibrere i takt med nålens bevægelser i rillerne, hvilket skaber helt andre og lige så uønskede problemer. Blødere pick-upper sporer som hovedregel bedre end stive. (Sporing = evnen til at følge rilleudsvingene nøjagtigt uden at forvrænge, eller hoppe ud af rillen).
Vigtigt at vide, er også hvor gammel, og dermed hvor slidt, din brugte grammofon er. Har ejeren behandlet den pænt? Er den fx vildt ridset? Det er til en vis grad en tillidssag at købe brugt, hvilket du sikkert ved, men man kan prøve at presse øret imod plinten (chassis'et) mens motoren kører, for at høre om der er kraftig støj fra motor, lejer osv. Er der slør i armlejerne? Er der hørbart brum? (Pas på pick-uppen!)
Dette var mine erfaringer, dog i korte træk. Håber det er til lidt hjælp. Der er flere tråde her, som beskæftiger sig med nogle af disse ting, men man har jo også lov til at stille "dumme" spørgsmål i diverse forretninger. Brug lidt tid på at snuse noget viden op, og brug din sunde fornuft. Held & lykke!
mvh
|
|
|
Fremragende forklaring! Dén vil sikkert vise sig nyttig for dem, der er nye udi vinylaftastningens mysterier... 
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Nilau!
Husk dog lige - og det gælder også alle andre, der læser ovenstående - at jeg desværre har OPGIVET FORKERTE OPLYSNINGER om armresonansernes optimale beliggenhed! De bør, som I sikkert ved, ligge over 10 Hz, og helst mellem 12-16 Hz! Sorry! Det er jo ikke så nemt, når man er ved at blive gammel! 
|
| Til top |
|
| |