| Forfatter |
|
pwiese Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg står med et lille spørgsmål. Jeg har pt. 2 stk Dali 8008 og en H/K avr7000 til at drive dem, men jeg har gået og leget lidt med tanken om hvad der ville ske hvis man gav dem lidt ekstra effekt at lege med.
H/K'en smider en 110W efter dem i stereo, men har kigget på en brugt acurus a250 der giver 2*250W. Ville man få noget ud af den ekstra effekt, eller ville det være penge ud af vinduet?
På forhånd tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den vil sikkert have bedre fat i bassen, og eftersom den har mere energi i sig vil den også kunne forbedre diskanten og mellemtonen.
Under alle omstændigheder er det ikke penge ud af vinduet!
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
pwiese skrev:
|
Hej
Jeg står med et lille spørgsmål. Jeg har pt. 2 stk Dali 8008 og en H/K avr7000 til at drive dem, men jeg har gået og leget lidt med tanken om hvad der ville ske hvis man gav dem lidt ekstra effekt at lege med.
H/K'en smider en 110W efter dem i stereo, men har kigget på en brugt acurus a250 der giver 2*250W. Ville man få noget ud af den ekstra effekt, eller ville det være penge ud af vinduet?
På forhånd tak for hjælpen!
|
|
|
Glem det med effekten, det er vigtigere at der er en stor trafo, og nogle kraftige lytter. Prøv at høre en god forstærker på 50 watt, og du vil blive chockeret.
vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
pwiese Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke om i kender pågældende forstærker (A250), men har den stor trafo / lytter?
Kender ikke forstærkeren, kan bare se at prisen er ret attraktiv.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen....det der med watt opgivelser, kan man ikke bruge til noget, hvis det er dét du spørger om. Derimod kan rigeligt med strøm gøre underværker. Jeg har her i eftermiddag har spændt en effektforstærker for min reciever, bare lige for at prøve....Det var en strømstærk en af slagsen og det var ikke fordi jeg kunne spille så meget højere, selvfølgelig lidt, men det var ikke dét jeg lagde mærke til. Det som jeg lagde mærke til var først og fremmest at der kom meget mere styr over musikken ved høje lydstyrker, hvilket for mig var den gevindst som jeg gik efter.
Michael
|
| Til top |
|
| |
pwiese Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænkte faktisk mere i retning af hvor strømstærk den acurus a250 er? Kan ikke finde nogle datablade eller data på den. Så vidt jeg kan forstå er min H/K rimeligt strømstærk, så ved ikke om den A250 vil tilføje ekstra værdi til lydoplevelsen.
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Watt har jo noget at sige i det øjeblik du feks har en mark L. på 50w og en på 200w, så er det vel lidt afgørende med watt.
Angående den Acurus så har de altid været omtalt godt, har aldrig hørt noget negativt om den, den blev anbefalet i starten af 90érne til DC-15 & DC1515, det var jo en af de kraftigste forstærkere ligesom Nad 208 man kunne købe dengang til rimelige penge.
Jeg har nogle målinger på den fra tyske Stereo, men de måler i 1000hz kun.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste ville være hvis du kunne få lov til at prøve den.
Ellers så fin ud af følgende. Hvor mange µf er ladelytterne på, og hvor mange VA er trafoen (erne) på. Få evt. fat i et par billeder af indmaden.
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel heller ikke helt rigtigt det med størrelsen af ladelyt.
For kommer man ind på det så er en NAD 218 jo nærmest latteligt underdimensioneret, den har 8-stk på hver 4.700uf som jo så giver 37.600 alt ialt og det kan man ligefrem ikke prale af, og mange mener jo at denne forstærker er et monster af en effektforstærker, og hvis den er det(som jeg aldrig selv har ment) så kommer det jo åbenbart ikke an på hvor meget lyt kapicitet man har. __________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på meget, det der dog har det sidste ord er hvordan man selv synes den lyder. Og for at få et indblik i hvad det er man er ved at købe uden at have hørt det, må man jo bare lytte til hvad andre siger, og kigge på specsne. Det er rigtigt at ladelyt-kabaciteten måske ikke har så meget at sige, men hvis den har en god lytbank og en eller flere gode trafoer kan det aldrig gå helt galt.
Om NAD 218 er et kraftværk kommer vel an på ens subjektive mening, hvad man ser som et kraftværk, og hvad man har hørt af højttalere på den gældende forstærker. 
|
| Til top |
|
| |