Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 23:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker & hovedtelefoner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Halløj

Jeg har set nogle pænt dyre forstærkere dedikeret 100% til hovedtelefoner - så er det jo lige jeg tænker, hvad kan sådan en forstærker som en almindelig forstærker ikke kan? Farver den lyden så den "passer bedre" til hovedtelefoner? I så fald kunne man vel bare indbygge et filter/equalizer i dem?! Jeg vil jo gerne have den bedste lyd i mine Sennheiser 580 Precision...

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

De hovedtelefon udgange der findes i størstedelen af dagens apparater, består af en operationsforstærker, og ikke meget andet. Der findes også en hel del apparater, hvor man har vælgt at se helt bort fra hovedtelefon udgangen, og med god grund. Hvis man har en klasse hovedtelefon til 1000,- eller mere, fortjener den en dedikeret forstærker for at yde sit bedste.

Forstærkeren 'farver' ikke lyden ,som udgangspunkt, men er optimeret til impedansen i hovedtelefoner, som gerne ligger i området 32 ohm til 600 ohm.

I  princippet gør den altså ikke noget en almindelig forstærkers hovedtelefon udgang ikke gør, andet end at den gerne skulle lyde en hel del bedre

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Ja okay, der var selvfølgelig noget jeg slet ikke havde tænkt over - tænker generelt for lidt over impedanser her og der :P. Kan du eller en anden redegøre for hvor en almindelig forstærker ligger impedansmæssigt og hvad det betyder?!

Hvad ligger sådan en forstærker prismæssigt i, nogen bud?

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Creek og Rega laver noget i nærheden af 1700,- Creek'en skal så have en strømforsyning derudover- 300-500,- tror jeg, så det runder nemt 2000,- Jeg kigger selv efter noget brugt for tiden.

I mellemtiden kigger jeg lidt på forskellige forslag til selvbyg. DEt kræver bare at man kan lodde, og lave print selv

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Sjorslev, hvis du kan lodde men ikke lave print selv, så prøv evt. at kigge på konstruktionerne her: www.tangentsoft.net/audio. En PPA er godt nok halvdyr i komponenter, men en PIMETA kan realiseres for en rimelig pris. Alle konstruktionerne er fint omtalt på www.head-fi.org hvor du kan finde masser af info på dem.

Ellers er der mange konstruktioner på http://headwize2.powerpill.org/projects/index.htm som du kan kigge igennem. En stor del af dem kan samles på veroboard el.lign så du slipper for printet.

/U.

Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Ja det er lidt mere spændende at bygge selv, hvis man kan. Jeg kunne nok også fikse et print, hvis det skulle være, men til den pris på PIMETA, så kan man vist lige så godt bestille et færdigt.

Det var måske noget at få vinteren til at gå med, indtil jeg skal være far igen til februar. Så skal den vist også være færdig, så jeg kan høre noget musik, mens de andre i huset sover

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du bestiller print, så spørg evt. lige ham der sælger printet om han kan sælge dig de tre BUF-634 til en rimelig pris (farnell tager ~100 kr. stykket for dem så vidt jeg husker ) De andre "specielle" komponenter der skal bruges (Alps potentiometer, TLE2426 samt evt. AD8610 og 8620 opamps) kan du købe sammen med printet.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Har du selv bygget den? Hvis du har, så har du jo nok en idé om hvordan den lyder??

Hvilke OP-AMPs mon der vil være de bedste at bruge? Der er nævnt et par alternativer.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hmm. Jeg har bygget forgængeren (META42). Den virker fint, men den er stadig uden kabinet. Jeg regner med at køre den på en 12V blyakkumulator (SLA), som jeg pt igang med at fuske et ladekredsløb til. Jeg bruger indtil videre en OPA2134 opamp og lyden er fortræffelig. Jeg har en AD8620 som jeg vil putte i når jeg har fået det hele i noget der minder om et kabinet. Jeg har vel brugt omkring 3-400 kr. i print og komponenter, og til de penge kan jeg ikke forestille mig du finder noget bedre. Jeg har ikke hørt hverken Creek eller Rega på noget udstyr jeg kender, så det er svært for mig at sammenligne. Men som jeg skrev et andet sted, så har jeg helt opgivet at sælge mine AKG K501 hovedtelefoner fordi de nu rent faktisk kan spille lidt bas. Både min gamle H/K forstærker og stort set alt hvad jeg ellers har testet dem med var ved at brække sig over at skulle drive dem (sådan lød det i hvertfald...). Mine nye H/K receiver kan næsten godt trække dem. Hvis volumen står på ca. 0 dB så lyder det nogenlunde. På højttalere lytter jeg normalt ved -50 dB og ned omkring -40 dB hvis det skal være rigtig højt. Dvs. at hvis jeg ved en fejl kommer til at trække stikket ud, så får jeg højttalermembranerne i hovedet . META'en klarer dem uden problemer. De mangler stadig det sidste bas, men forskellen er nærmest skræmmende.

Mht. Opamps så har jeg kun kort eksperimenteret med det. Det (lidt skræmmende) resultat er jo at man faktisk kan høre en forskel. AD8620 er det bedste jeg har hørt (men heller ikke billige). OPA627/637 er endnu dyrere, men dem har jeg ikke hørt. Forskellen skulle efter sigende mest være et spørgsmål om smag. Min "standard" er OPA2132/2134 som har gode data men ikke koster legemsdele (~30 kr/stk). Der kan man modificere efter behag. Det synes jeg er sådan lidt "sidste 10%", men det er selvfølgelig også det vi er her for Alle konstruktionerne kan med fordel testes med TL072 el.lign - ingen grund til at grille en 100 kroners opamp fordi man var lidt uforsigtig .

Næste projekt er en PPA som skulle være klasser bedre end META'en, men den koster legemsdele i komponenter, så det bliver et langt projekt

/U.

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

OK, Jeg lægger nok ud med OPA2132/2134 eller OPA627 da jeg har sådan nogle liggende. Skal godt nok også bruges til DAC projektet, men nu må vi se hvad der først bliver klar. Mine Primare apparater har slet ingen udgang til Hovedtelefon, så jeg skal under alle omstændigheder have fat i en eller anden form for forstærket til dem, med mindre jeg skal have gang i en Discman

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Det første jeg byggede var den her:

Bortset fra et par modstandsværdier, så er diagrammet sakset direkte fra BUF-634 databladet. 2 OPA-134 og 2 BUF-634 plus en håndfuld modstande er hvad der skal til. Jeg synes det var en meget stor forbedring allerede der. Driver alle "almindelige" hovedtelefoner uden problemer. Selv i Farnell-priser er der vist ikke komponenter for mere end ~3-400 kr.

/U.

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 01 November 2003 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Ja det ser overkommeligt ud til en start. Jeg må helleretage et kig på det datablad. Hvilke modstandsværdier har du ændret? Er det bare Gain du har ændret?

Som du kan forstå, er jeg lidt hook'ed på at få fikset den her billige startermodel, så jeg kan komme igang med at lytte, så kan jeg altid lave en luksus model senere. Al hjælp er velkommen. Og tak for fiduserne indtil nu.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2003 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Ja, det eneste jeg har ændret er gainet (5k-modstanden). Afhængig af indgangsniveau og hovedtelefoner skal du nok bruge et gain på ca. 2-10 gg. Hvis du bruger et volumenpotmeter på mere end 10k skal du også ændre indgangsmodstanden så den er ca. 10 gange større end potmeterets værdi. Strømforsyningen kan være en forholdsvis almindelig +/-12V ting med LM317/337 el. lign (eller to små blybatterier). Resten er bare plug´n´play

/U.

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 03 November 2003 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

OK

Jeg tror jeg bytter OPA132 ud med OPA134, da jeg har dem liggende. Så kan jeg altid lave det om. BUF634 kan købes hos ELFA for ca. 70,- plus porto.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2003 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Der er vist ingen praktisk lydmæssig forskel på 132 og 134, så gør du bare det. 70,- er ikke så slemt, men stadig dyrere end de 6 EUR jeg har givet

/U.

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 03 November 2003 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

6 EUR hvorhenne er det? Er det et sted for almindelig dødelige som mig?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2003 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Det er det da. www.reichelt.de
Se mit indlæg i denne tråd for mere info:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3290&PN=2

/U.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes