Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 16:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Elektronisk deling. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaringer med Thommessens aktive delefilter, Subway X?

http://www.frequence.dk/

Har overvejet at benytte dette som deling mellem mellemtone og bas (naturligvis!). Er der nogen fordele/ ulemper ved, at benytte aktivt kontra passivt elektroniks delefilter?

Er der nogen ulemper ved, at benytte et så alsidigt filter mod istetet, at lave et passivt specifikt til sine enheder, og hvor komplceret er det?

Kvaliteteten af thommessens kontra tilsvarende.....nogen anbefalinger af tilsvarende produkter?

Alle kommentarer er ønsket!

Thnx.

Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Du er vel klar over, at du skal bruge 2 effektforstærkere for at kunne dele aktivt mellem bas og mellemtone/diskant.

Det nævnte delefilter kender jeg ikke, og kan derfor ikke hjælpe yderligere.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jo.... er klar over dette, og der vil derfor også skulle ofres penge på dette i samme omgang.

Thnx anyway...

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

til Finderup :

Thommesen filteret er et godt filter, men Monacor laver flere varianter med bede features til en lavere pris.Vil du bruge flere penge laver JBL nogle rigtig gode,men sa snakker vi ca 5k.  Til hifi hojtalere er det min erfaring at aktiv deling af bass under 150/100 hz er den bedste losning. Deler man hojere blir det ofte svart at opna en tilfredsstillende homogenitet. 

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2003 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

LC-Audio har nu også en variant over temaet aktiv deling. Måske det var noget??

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2003 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Okay.....det lader til at der ikke er nogen større ulemper ved thommessens og tilsvarende filtre.....regner med at dele ved 150 Hz!

Tusind tak for hjælpen indtil videre......

MVH

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2003 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Andre kommentarer er naturligvis stadig mere end velkomne!

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 November 2003 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Finderup skrev:

Andre kommentarer er naturligvis stadig mere end velkomne!

husk Thom. er med mono sub udgang(e). !

monar. er i en helt anden (lavere ville jeg sige) kval, end Thom, og LC audio.

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2003 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hmmmm.....du ville vælge Thommessen før Monacor og Hasselhof ville vist det modsatte!

Svært at blive klog på....om ikke andet lader det til, at Thommessens design er lidt lækrere end Monacors!

Hvad med LC-audio.....har du hørt noget interessant feedback på deres! Er der en reel hørbar forskel på de forskellige mærker. Har ikke et anlæg tilen million.......endnu!

Kan godt lide tanken om LC-audio......så kan man lave sit eget kabinet, eller hva? Er der specille krav til skærming, som gør det meget besværligt?

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 01 November 2003 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Finderup skrev:

Hmmmm.....du ville vælge Thommessen før Monacor og Hasselhof ville vist det modsatte!

Svært at blive klog på....om ikke andet lader det til, at Thommessens design er lidt lækrere end Monacors!

Hvad med LC-audio.....har du hørt noget interessant feedback på deres! Er der en reel hørbar forskel på de forskellige mærker. Har ikke et anlæg tilen million.......endnu!

Kan godt lide tanken om LC-audio......så kan man lave sit eget kabinet, eller hva? Er der specille krav til skærming, som gør det meget besværligt?

mon. er dyrt set i forhold til kval. hvis du køber mon. hos f.eks brink har brink gange med min. 2. mon. fra en grosist, gang med min. 2, som har købet det i Kina, og gang med 2. !

thom. er vist  genem freq. købt hos producenten ! så der vil jeg mener der er mere foe pengene.

hvis du er til selv byg, så gå efter LC. du kan bede dem om at lave det som du vil. og du spiller for dårlige potmetre osv osv, i signal vejen.

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2003 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

poul skrev:

......... og du spiller for dårlige potmetre osv osv, i signal vejen.

Mener du, at jeg slipper for "dårligere" potmetre i signalvejen? Hvis ik?, så er jeg ikke helt med på hvad du mener...... kun at LC's er et bedre alternativ!

MVH

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 01 November 2003 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Finderup skrev:

poul skrev:

......... og du spiller for dårlige potmetre osv osv, i signal vejen.

Mener du, at jeg slipper for "dårligere" potmetre i signalvejen? Hvis ik?, så er jeg ikke helt med på hvad du mener...... kun at LC's er et bedre alternativ!

MVH

jo  det er det jeg mener.

LC er ikke så fleksibelt som de ander, men det er en helt anden kval.

og da det jo kan laves som man vil, skal man bare vide hvad det skal kunne.

(det må også være til at lave om senere, hvis man ved hvad ende af lodekolben man skal bruge)

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2003 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hvordan med kabinettet....der er jo naturligvis noget jeg kan spørge LC om, men jo større objectivitet jo bedre.

Kan godt lidt elektronik, og den gamle er tidligere radiomekaniker, så mon ikke man kunne finde ud af at ændre lidt på det hen ad vejen.....

Fleksibiltet er dog stadig et stort plus, såå.....

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 01 November 2003 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Finderup skrev:

Hvordan med kabinettet....der er jo naturligvis noget jeg kan spørge LC om, men jo større objectivitet jo bedre.

Kan godt lidt elektronik, og den gamle er tidligere radiomekaniker, så mon ikke man kunne finde ud af at ændre lidt på det hen ad vejen.....

Fleksibiltet er dog stadig et stort plus, såå.....

LC er klar til indbygning. der skal laves/købes en kasse, bores nogen huller, monteres nogen stik, og så er den klar.

en senere modificering er til at overse. check LC's hj, side. der kan man regne ud hvilke komp. væredier der skal til. disse kan jo senere udskiftes, hvis behovet ændre sig.

men en færdig løsning som Thom. er unægteligt meget nemere at gå til.

hvad med sub. moduler ? med indbygget amp. og filter ?

der er thom. også ret stærker.

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2003 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mod på det Hvorfor så  ikke lave det hele selv fra bunden af  det kan der vel ikke være det store i! ved så ikke om du har mulighed for at lave print selv  

Men jeg mener der findes steder over øst på som kan lave single print for omkring 200-300 kroner  (2lags) har godt nok aldrig prøvet så jeg ved ikke hvordan kvaliteten er 

Men elektronikken i det er ikke det store nogle op-amps og nogle pot-meter eller omskifter og så nogle kondensatorer

Har engang selv lavet aktivt delfilter til en sub  for nogle år tilbage så jeg har måske stadigvæk diagrammet liggende 

Men som jeg husker det så fandt jeg vist aldrig ud af hvordan man kunne lave fasedrejet

Så det har jeg ikke skide meget styr på men mun ikke man kan finde noget ude på nettet et sted

Fik aldrig brugt filteret så meget da den amp jeg satte bag på var noget l**t home maid is not always well maid

Så det hele blev kastede ned i min skrammel kasse fordi jeg ikke havde tid til at lave en ny forstærker blah blah bla (gad måske enligt heller ikke rigtigt at starte forfra)

Så det blev til en passiv sub i stedet 

mvh Martin

Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2003 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

poul skrev:

LC er klar til indbygning. der skal laves/købes en kasse, bores nogen huller, monteres nogen stik, og så er den klar.

en senere modificering er til at overse. check LC's hj, side. der kan man regne ud hvilke komp. væredier der skal til. disse kan jo senere udskiftes, hvis behovet ændre sig.

men en færdig løsning som Thom. er unægteligt meget nemere at gå til.

hvad med sub. moduler ? med indbygget amp. og filter ?

der er thom. også ret stærker.

Jeg ved ikke helt med de sub-forstærkere..... Man hører jo både godt og skidt! Kan jo ikke helt benægte, at jeg har luret lidt på en Crown-forstærker el. tilsvarende til at drive bunden. Har læst utallige indlæg af Hasselhof, som roser dem meget. Og teoretisk lyder det fornuftigt i mine ører!?!?!?

På den anden side er jeg heller ikke nået op på et niveau, hvor jeg kan tillade mig at bruge en mindre SU-formue på sådanne ting. Vil jo også gerne have opgraderet resten af anlægget, der også har nogle år på bagen.

Ideen med det seperate filter er, at man kan opgradere effekten med tiden!

Martin N skrev:

Hvis du har mod på det Hvorfor så  ikke lave det hele selv fra bunden af  det kan der vel ikke være det store i! ved så ikke om du har mulighed for at lave print selv  

Men jeg mener der findes steder over øst på som kan lave single print for omkring 200-300 kroner  (2lags) har godt nok aldrig prøvet så jeg ved ikke hvordan kvaliteten er 

Men elektronikken i det er ikke det store nogle op-amps og nogle pot-meter eller omskifter og så nogle kondensatorer

Har engang selv lavet aktivt delfilter til en sub  for nogle år tilbage så jeg har måske stadigvæk diagrammet liggende 

Men som jeg husker det så fandt jeg vist aldrig ud af hvordan man kunne lave fasedrejet

Så det har jeg ikke skide meget styr på men mun ikke man kan finde noget ude på nettet et sted

Fik aldrig brugt filteret så meget da den amp jeg satte bag på var noget l**t home maid is not always well maid

Så det hele blev kastede ned i min skrammel kasse fordi jeg ikke havde tid til at lave en ny forstærker blah blah bla (gad måske enligt heller ikke rigtigt at starte forfra)

Så det blev til en passiv sub i stedet 

mvh Martin

Med hensyn til at bygge selv, så er det ikke noget der skræmmer mig. Prisen kan jo holdes under de færdige produkter! Bare jeg er (99%) sikker på at skidtet kommer til at virke, så er jeg rimelig ufortrøden!?!?!? Mht. til printkort, så kan man vel nok få noget arrangeret et eller andet sted. Den gamle har trods alt et mindre netværk er behjælpelige venner og bekendte!

MVH

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 01 November 2003 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på en Crown er en fed forstærker, også til det formål. Men måske er den ikke optimal til en hj. sub. Den er nok bygget til noget andet, som man måsle ikke har brug for til hjemme brug.

Sub moduler er ok. Ellers var der nok ikke så mange der brugte dem. Incl. "high end" firmaer...

jeg tror ikke Thom. eller Hypexs store modeler lader en Crown, Monar. kombination meget tilbage at ønske.

de er lavet til det formål, og det er det de er optimeret til. Det er en en Crown eller Monar. måske ikke. !!!

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 November 2003 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Til Poul :

Har du nogen erfaring med Crown og monacor overhovedet ? eller er det du siger en velmenende formodning ?

Hypex og thommesen er Junk! set ud fra en ren lydmessig synsvinkel. De er ikke lavet med optimal lydkvali in mind,men et kompromis mellem okonomi, pladshensyn og design. De bliver brugt fordi de er praktiske og nemme at ga til. Hvilke High-end konstruktioner bruger dem,hvor lyden er en hojere prioritet end designet ? Jeg kan ikke komme pa nogen.

Mange er utvivlsomt glade og tilfredse med deres hypex/thommesen amps og det er fint, men jeg vil vove at pasta at ingen der har demoet en Crown losning har efterfolgende valgt en hypex/thommesen losning. hvis deres 1. prioritet var lydkvalitet.

Poul hvis du tager the standart catalog of electonic komponents og begynder at sla komponenterne brugt i thommesen/hypex prodkterne efter vil du hurtigt opdage at storstedelen er leveret af Monacor int.

Thommesen filteret koster ca 2k du kan fa et monacor filter med ca samme specs for ca 800. Jeg har provet begge og der er efter mine ore ikke nogen horbar forskel. Hvis man onsker at betale godt 1200 for en alu front pa sit filter, sa er thommesen the way to go.

Hvis nogen har en stor hypex/thommesen...skal jeg gerne stille op med en Crown losning i samme prisklasse. Normalt tager det ikke folk mere en 2 min at hore at thommesen/hypex er vardilost.

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 01 November 2003 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Til Poul :

Har du nogen erfaring med Crown og monacor overhovedet ? eller er det du siger en velmenende formodning ?

Hypex og thommesen er Junk! set ud fra en ren lydmessig synsvinkel. De er ikke lavet med optimal lydkvali in mind,men et kompromis mellem okonomi, pladshensyn og design. De bliver brugt fordi de er praktiske og nemme at ga til. Hvilke High-end konstruktioner bruger dem,hvor lyden er en hojere prioritet end designet ? Jeg kan ikke komme pa nogen.

Mange er utvivlsomt glade og tilfredse med deres hypex/thommesen amps og det er fint, men jeg vil vove at pasta at ingen der har demoet en Crown losning har efterfolgende valgt en hypex/thommesen losning. hvis deres 1. prioritet var lydkvalitet.

Poul hvis du tager the standart catalog of electonic komponents og begynder at sla komponenterne brugt i thommesen/hypex prodkterne efter vil du hurtigt opdage at storstedelen er leveret af Monacor int.

Thommesen filteret koster ca 2k du kan fa et monacor filter med ca samme specs for ca 800. Jeg har provet begge og der er efter mine ore ikke nogen horbar forskel. Hvis man onsker at betale godt 1200 for en alu front pa sit filter, sa er thommesen the way to go.

Hvis nogen har en stor hypex/thommesen...skal jeg gerne stille op med en Crown losning i samme prisklasse. Normalt tager det ikke folk mere en 2 min at hore at thommesen/hypex er vardilost.

genrelt er jeg altid meget skeptisk over for nogen er er så fanatiske at kun EN løsning dur. i dit tilfælde er det crown.

er der slet ikke andre der dur ?

som du siger er sub moduler et kompromis. ja, det er ALT. Crown forstærkere er vel også et kompromis, ellers kostede den vel ikke kun 5K.

men modsat crown, er sub. moduler designet til at lave den specifike opgave. at indgå som sub forstærker i et hjemme anlæg.

jeg kan med garanti fortælle dig at mon. delefilter er et, hvis ikke flere kompromiser, og de er IKKE designet til et hjemme setup.

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Sendt: 01 November 2003 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

generelt kan man jo sige at man skal bruge en dims til det den der er designet til.

PA, udstyr er designet med en ting forøje: robusthed. = kan kunne tabes af en halvstiv roadi, spille for fuld styrke hele tiden, osv osv. det er bla. derfor der tit er en bælser i (rack montage) , er alt i sikrings kredsløb (den stive roadi har forbundet det hele forkert) osv. Det er altså ikke tinger der fremme lyd kvaliteten i hifi sammenhæng.

selvfølgelig er der overlab på områderne, men der er altså tit mening med kompromiserne.

monacor er efter min beste overbevisning noget billigt L. undskyld David Hasselhof  men det er altså ikke specielt overbevisende. selt ikke til de priser det har i f.eks. brink !

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes