Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 19:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pladestrammer til Rega 3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er jo den lykkelige ejer af en Rega 3, men er kommet til at tænke på om jeg ville få mere ud af den ved at bruge en pladestrammer, er der nogen der har erfaring med sådan en. Først og fremmest tænker jeg på hvilken vægt den skal have, for det er vel ikke underordnet, på et tidspunkt begynder det vel at gå ud over motor og leje.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har en hjemmelavet en af aluminium, så den vejer ikke meget. Teknikken er at den tager fat om spindelen og trækker i denne via en skrueanordning.

Jeg bruger den dog kun til meget bulede plader. Jeg mener ikke plader uden buler får gavn af pladestrammeren.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Lyder som en spændende konstruktion. Har selv en DIY ting i tankerne, men den er baseret på vægt og kommer til at veje 1,3 - 1,4 kg.

Vil pladen ikke ligge mere stabilt, og minimere risikoen for at de glider på plademåtten.

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

hejsa

jeg har ligeledes en Rega 3, toptunet, og dertil en pladestrammer som jeg dog sjælent har brugt, men den virker. Den sorte tap i midten har et konisk greb om tappen og fødderne har en fjedre. Den virker udemærket. Ved ikke om den fås mere.

Har også en rød knap til midten isteddet for den sorte

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Med et nåletryk på 1,75 gram tror jeg ikke der er risiko for at pladen skrider. Rega afskyr iøvrigt pladestrammer, da de mener den tættere kontakt øger muligheden for at overfører uheldige resonanser.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

SOTA laver en rigtig lækker en.

Reflex Clamp.jpg 10249 byteshttp://www.sotaturntables.com/Sound%20Engineering.htm

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at alt det her pladestrammer/-vægt og effekt heraf afhænger af pladespillerens konstruktion. Oftest hørt er at "lejet er ikke bygget til den ekstra belastning", og netop Rega er nok ikke bygget til det, dvs. det er ikke indregnet i ligningen. Om det i sidste ende betyder noget ved jeg ikke, men du kan være 100%+ sikker på at Roy Gandy giver dig den ni-halede hvis han får nys om det

Da jeg havde en Roksan Radius 5 forhørte jeg mig hos Roksan om lignende, og de sagde netop at lejet ikke var beregnet på den ekstra vægt. Scheu derimod - som jo også har en noget tungere tallerken - anbefaler selv en tung clamp.

Til en Rega ville jeg anbefale de lette modeller, f.eks. en Clearaudio Twister som jeg selv benyttede med Roksan'en, den virker fint.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene

Det ser ud til det ikke er smart at smide 1,3 kg extra på lejet. Der er kommet en SOTA til salg i KSB, det kunne være det er den, der skal investeres i.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

CLIX skrev:
Det ser ud til det ikke er smart at smide 1,3 kg extra på lejet. Der er kommet en SOTA til salg i KSB, det kunne være det er den, der skal investeres i.

Det ser ud til at SOTA'en er low mass, hvis ellers det er den her: http://www.needledoctor.com/s.nl/sc.2/category.421/it.A/id.9 07/.f. Forhør dig hos sælger først.

Ellers er der http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=7939, den vejer 270 gram. Og Clearaudio's Twister (ca. 350 kr. ny) vejer kun 190 gram.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har en Clearaudio "et eller andet": en lille og let plastikdims, som presses ned over spindlen. Fungerer upåklageligt og vejer nogle få gram. Jeg vil nok være lidt forbeholden for, om en Rega kan trække en tung pladestrammer - der er jo ikke just det store drejningsmoment i sådan en sag.

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

CLIX skrev:

Det ser ud til at SOTA'en er low mass, hvis ellers det er den her: http://www.needledoctor.com/s.nl/sc.2/category.421/it.A/id.9 07/.f. Forhør dig hos sælger først.

Ellers er der http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=7939, den vejer 270 gram. Og Clearaudio's Twister (ca. 350 kr. ny) vejer kun 190 gram.

SOTA`en er ikke så tung. Jeg vil lige prøve at veje min egen.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hej Clix

En pladestrammer på en Rega forringer lydgengivelsen og jo tungere den er jo værre bliver det. Lejet kan gódt holde til belastningen, bliver muligvis over årene slidt lidt mere, men det værste er de ressonanser sådan en fætter opsamler og sender tilbage i pladen, derfor, som Kjeldsen er inde på, har en pladestrammer kun berettigelse, når pladerne er så bulede, at de svært kan afspilles.

Så, spar pengene, oprethold den gode lyd og slip for besværet med at putte på og tage af.

venligst

Bent 

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Til Kim Petersen

Det er ganske vist, at man, hvis man forbryder sig mod den Rega`nske lov, får af den nihalede, hvis navn blandt kendere er P9 (pisk 9). Den gør avs og minder en om, ikke nogensinde mere, at gå imod almindlig sund fornuft. Den hænger her på kontoret og bruges med flid, når vi modtager kabelmodificerede, kontralodsmodificerede og blygummimodificerede pladespillere, så be aware !

Med djævelsk grum latter 

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Tak til alle

Da jeg endnu ikke har nogle voldsomt bulede plader, ser det ud til at det bedste er at spare pengene, så kan de jo altid bruges på musik

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Kim Petersen skrev:

CLIX skrev:

SOTA`en er ikke så tung. Jeg vil lige prøve at veje min egen.

223 gram siger køkkenvægten

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

CLIX

Du skulle prøve dig frem og lytte, prøve dine egne intuationer og fornemmelser, fremfor at skulle efterleve Rega,  9 (eller 3) halede teorier

et bud kunne være Michell's pladestrammer, der ligeledes ikke vejer mere end Rega og deres leje sagtens kan bære (måske lyder det ligefrem bedre?).

Rega'en er super til prisen, og beder ligefrem om ændringer (hvorfor Rega også har andre og større modeller) og kan sagtens bære det.

Prøv følgende link: http://www.highend-sound.com/tips_tricks/detail.asp?iType=1& amp;iAd=8

Bent vil selvfølgelig dræbe mig for de udsagn, men du kan også købe en nyere og større Rega model. Vi vil gerne demonstrere fordelene for dig (hvad har vi ellers vinterferien til).

mvh Gert

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Februar 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Især Rega`s arme kan modificeres i en uendelighed......bare spørg Gert.......og det virker.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

"En pladestrammer på en Rega forringer lydgengivelsen og jo tungere den er jo værre bliver det."

jeg vil på det anstændigste anbefale dig at prøve regaen med pladestrammer på et kompetent anlæg,inden du skriver den slags - folk henvender sig her for at få råd,ikke uafprøvede myter!

fordi regaen er en billig platform,har den været objekt for utallige mods gennem tiden - jeg har hørt adskillige af dem,og kan med sindsro rapportere positivt om pladestrammere på bedre måtter

lejet holder nemt til den dobbelte vægt,og koster peanuts (omend 10 poser af slagsen..)

mvh

slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Februar 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Ikke for at være uartig : Men hvis en Rega lyder dårligere med pladestrammer, falder sammen eller på anden måde degraderes.....hvorfor så købe den spånplade med glastallerken....helt ærligt.......Rega siger også at man ikke skal pille ved deres arme, fordi de bliver dårligere lydmæssigt......det er opspind fra ende til anden....jeg har selv en Regaarm med andet kabel, andet kontralod og nogle andre fiduser.....og den er da klart blevet bedre......ikke bare lidt men meget, check OriginLives hjemmeside....så prøv dig frem...jeg har aldrig hørt en pladespiller blive dårligere med pladestrammer. Jeg er helt enig med Slowon. Roy Gandy....eller hvad han nu hedder...laver nogle rigtig gode ting...det bliver bare aldrig ført helt ud til det perfekte.....derfor alle disse modifikationer....for grundlæggende er det godt.

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Sorry for min uvidenhed - men er Rega P5/7/9 eller hvad de nu hedder ikke "bare" grundlæggende tweekede udgaver af P3?

Og så må jeg tilstå, at jeg på et forum som dette finder det en anelse forstyrrende, at diverse forhandlere indgår i dueller om deres respektiv produkter. Dét jeg søger, er BRUGERES erfaringer og udveksling af disse og IKKE forhandleres lovprisninger af egne produkter... det svarer et eller andet sted til, at vi forbrugere skulle købe efter producenternes tests af egne produkter!!!

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum