Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 19:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Aktiv drift eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 November 2003 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej ædle musik lyttere.

Jeg har lige et simpelt spørgsmål, med måske et knap så simpelt svar.

Hvilke fordele kontra bagdele er der ved at køre med aktiv drift?
Eksempelvis med 3stk Densen B300XS og SAXO, som jo prismæssigt vil ligge tæt på et sæt af deres (kommende?) monoblokke.

Jeg er ofte stødt på at aktiv drift er noget specielt Bla. ved at holde speakerne i "jerngreb" Men vil en eller to kraftigere forstærkere ikke også gøre dette

Hvad er forskellen?

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2003 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Ved aktiv drift er der flere forstærkere der deles om opgaven samt at man teoretisk set får det "dobbelte" antal watt ud ved aktiv drift fordi tabet i det passive delefilter undgås.

Jeg har hørt aktivt drift på Linn og Audiovector med cyrrus og her er det helt sikkert noget at hente og om det sammen gælder for Densen og den højtaler du benytter er jo svært at gætte på så det må du teste.

Jeg køre med 3 stk. Linn 2250 aktivt på mine Espekker og der skal faktisk Klimax Soloer på, for at forskellen bliver så stor at man vil finde pengene frem, min aktive kombo koster jo "kun" det halve af 2 Klimax soloer.

Min konklusion er at Aktivt drift RULER igennem og i PA er det det eneste der dur man kan simpelthen ikke få watt nok ud til basserne hvis man her ikke køre aktivt så selvfølgelig er det også det rigtige at gøre i hjemme HIFI'en hvis man altså vil ofre 3 gange forstærkere og 3 gange døre signalkabler.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

andreas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 04 November 2003 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Ja der er meget at hente ved aktiv drift. Problemet er at du lige skal skaffe et aktivt filter der passer til netop det højttalere du har. Dvs i praksis skal producenten både kunne leverer et passivt som et aktivt filter. Et almindeligt standard aktivt filter duer ikke rigtigt
Til top Vis andreas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andreas

Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2003 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Ved aktiv drift er der flere forstærkere der deles om opgaven samt at man teoretisk set får det "dobbelte" antal watt ud ved aktiv drift fordi tabet i det passive delefilter undgås.
Skal man så ind og pille i højtalerne?

Jeg har hørt aktivt drift på Linn og Audiovector med cyrrus og her er det helt sikkert noget at hente og om det sammen gælder for Densen og den højtaler du benytter er jo svært at gætte på så det må du teste.
Hvis det bliver Densen, og det gør det jo nok da jeg stadig er svært tilfreds med mit nuværende setup. Men selvfølgelig gerne vil have det endnu bedre.
Så må jeg jo bare prøve om jeg kan overbevise dem om at lave lidt hardvare til en demo for et eventuelt salg, da SAXO jo er bestillings vare til indbygning i forstærkerne lavet/justeret? til de højtalere de skal sættes sammen med.

Jeg køre med 3 stk. Linn 2250 aktivt på mine Espekker og der skal faktisk Klimax Soloer på, for at forskellen bliver så stor at man vil finde pengene frem, min aktive kombo koster jo "kun" det halve af 2 Klimax soloer.
Det er noget af det jeg syntes er lidt underligt: At 3 "billige" forstærkere gør det bedre end en/to dyr(e). 3 kabinetter er jo ikke helt gratis
De penge kunne jo bruges på det interne. Er det en for simpel tanke?
(Jeg fatter meget lidt af elektronik.)

Min konklusion er at Aktivt drift RULER igennem og i PA er det det eneste der dur man kan simpelthen ikke få watt nok ud til basserne hvis man her ikke køre aktivt så selvfølgelig er det også det rigtige at gøre i hjemme HIFI'en hvis man altså vil ofre 3 gange forstærkere og 3 gange døre signalkabler.
Ikke noget problem. Ideen var at kigge efter noget jeg kan få råd til , plus de sædvanlige 10-20%.

Min konto udskift siger godt nok at det næppe bliver i år eller første kvartal af næste år. Medmindre der sker noget vildt på jobsiden.

Meen et aktivt system kan jo heldigvis også købes lidt efter lidt.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 05 November 2003 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Essoxfly skrev:
Jonas bojer skrev:

Skal man så ind og pille i højtalerne? Ja men nogle højtalere er jo forberet på aktiv drift .

Hvis det bliver Densen, og det gør det jo nok da jeg stadig er svært tilfreds med mit nuværende setup. Men selvfølgelig gerne vil have det endnu bedre.
Så må jeg jo bare prøve om jeg kan overbevise dem om at lave lidt hardvare til en demo for et eventuelt salg, da SAXO jo er bestillings vare til indbygning i forstærkerne lavet/justeret? til de højtalere de skal sættes sammen med. densen har jo god service og jeg er sikker på de nok kan findeudaf det, men sørt lige for at de overtager garenti forpligtelserne på dine højtalere når nu de går ind og modificere på dem.

Det er noget af det jeg syntes er lidt underligt: At 3 "billige" forstærkere gør det bedre end en/to dyr(e). 3 kabinetter er jo ikke helt gratis
HEhe velkommen i båden jeg har heller ikke den store viden jeg lytter bare.

Ikke noget problem. Ideen var at kigge efter noget jeg kan få råd til , plus de sædvanlige 10-20%.

Min konto udskift siger godt nok at det næppe bliver i år eller første kvartal af næste år. Medmindre der sker noget vildt på jobsiden.

Nemlig opgradere langsomt og få mange forbedringer er sjovere end en stor forbedring på en gang. Måske du kan køre delvis aktiv drift og starte med at få bassen aktivt drevet ;O) eller diskanten alt efter hvad i dit tilfælde giver det bedste resultat.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

ebbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Sendt: 05 November 2003 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke højttaleren er lavet direkte til det formål risikere man meget let at lave l**t i det. Komponenter i et passivt delefilter har et delay og bruges ud over at frekvens tilpasse også till at give enhederne det indbyrdes rigtige delay. Samtidigt er højttalerenheder langt fra ideelle også det tages der hensyn til i højttalerens delefilter. Hvis man tror at der går godt sådan at skifte til aktiv drift er man naiv. På papiret ser det jo lovende ud sådan at få flere watt og højere lydtryk, men det bliver meget let på bekostning af den sammenhæng som kontruktøren har forsøgt at bygge ind i højttaleren.

Til top Vis ebbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebbe

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 05 November 2003 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

ebbe skrev:

Hvis ikke højttaleren er lavet direkte til det formål risikere man meget let at lave l**t i det. Komponenter i et passivt delefilter har et delay og bruges ud over at frekvens tilpasse også till at give enhederne det indbyrdes rigtige delay. Samtidigt er højttalerenheder langt fra ideelle også det tages der hensyn til i højttalerens delefilter. Hvis man tror at der går godt sådan at skifte til aktiv drift er man naiv. På papiret ser det jo lovende ud sådan at få flere watt og højere lydtryk, men det bliver meget let på bekostning af den sammenhæng som kontruktøren har forsøgt at bygge ind i højttaleren.

Enig der er jo derfor jeg gerne vil have at dem som laver ændringen tager garentien således han ikke bliver ladt i stikken.

Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2003 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
ebbe skrev:

Enig der er jo derfor jeg gerne vil have at dem som laver ændringen tager garentien således han ikke bliver ladt i stikken.

Rart at vide.
P.T. kører jeg med Audiovector M3 sign. Disse højtalere kan jo køres aktivt og så kan man jo evt. bruge AVEX filteret.

Hvis der er andre ting der er værd at vide så må i meget gerne fortsætte med at skrive. Hvis ikke, skal i have en stor tak for hjælpen.

msuhrk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 November 2003 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Davs, Jeg er ny i dette forum, men vil da gerne lægge ud i dette emne!

Jeg har akkurat selv udbygget mit anlæg til aktiv drift - en serie af Linn's produkter, samt Audiovectors m3 super, og nu suppleret med et Avex delefilter!

Lyden er klart ændret, mange fede detaljer kommer frem i musikken, selv ved et meget lavt lydniveau! hvilket ikke er så unaurligt, når det passive delefilter ikke "sluger" de ca. 50% af effektforstærkernes energi!

Et yderligere plus - du kan selv justere lydbilledet med et avexdelefilter, hvilket gør din musiklytning mere aktiv og nuanceret!!!

Mere konkrete spørgsmål, kan jeg måske være behjælpelig!

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 November 2003 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

msuhrk skrev:

Davs, Jeg er ny i dette forum, men vil da gerne lægge ud i dette emne!

Jeg har akkurat selv udbygget mit anlæg til aktiv drift - en serie af Linn's produkter, samt Audiovectors m3 super, og nu suppleret med et Avex delefilter!

Lyden er klart ændret, mange fede detaljer kommer frem i musikken, selv ved et meget lavt lydniveau! hvilket ikke er så unaurligt, når det passive delefilter ikke "sluger" de ca. 50% af effektforstærkernes energi!

Et yderligere plus - du kan selv justere lydbilledet med et avexdelefilter, hvilket gør din musiklytning mere aktiv og nuanceret!!!

Mere konkrete spørgsmål, kan jeg måske være behjælpelig!

Jeg er da meget nysgerrig ang resten af dit setup (forstærker og kabler).

Hvad gav du for filtrene??

Jeg har gået længe og spekuleret over om man MÅSKE skulle kaste sig ud i det samme (på lytter også M3)

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2003 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

msuhrk skrev:

Jamen så må det jo være højtaler ændringen der gør den helt store forskel, det havde jeg nok ikke forventet.
Så er det bare med at få lavet en opsparing, stor nok til at lokke en tålmodig forhandler eller konstruktør til en demo

Har medaljen slet ingen bagside?

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 November 2003 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hvilke krav stiller aktiv drift til forforstærkeren - skal der ikke være tre udgange på signal-siden?
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 13 November 2003 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Hvilke krav stiller aktiv drift til forforstærkeren - skal der ikke være tre udgange på signal-siden?

En er nok, den føder så et aktivt delefilter, som føder powerampsene.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 November 2003 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Essoxfly skrev:
Jonas bojer skrev:

Skal man så ind og pille i højtalerne? Ja men nogle højtalere er jo forberet på aktiv drift .

Så må jeg jo bare prøve om jeg kan overbevise dem om at lave lidt hardvare til en demo for et eventuelt salg, da SAXO jo er bestillings vare til indbygning i forstærkerne lavet/justeret? til de højtalere de skal sættes sammen med. densen har jo god service og jeg er sikker på de nok kan findeudaf det, men sørt lige for at de overtager garenti forpligtelserne på dine højtalere når nu de går ind og modificere på dem.

HEhe velkommen i båden jeg har heller ikke den store viden jeg lytter bare.

Nemlig opgradere langsomt og få mange forbedringer er sjovere end en stor forbedring på en gang. Måske du kan køre delvis aktiv drift og starte med at få bassen aktivt drevet ;O) eller diskanten alt efter hvad i dit tilfælde giver det bedste resultat.

Diskanten giver det bedste resultat på mine højtalere og det resulterede faktisk også i at bassen blev mere præcis  lige som når en hurtig sub sætte til anlægget så bliver diskanten mere velopløst endnu mere

msuhrk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2003 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

hej HC!!!

Resten af mit setup består egentligt også af Linn - nemlig (cd) Linn Ikemi, (ff) Kairn, (eff.) LK 85, LK 100, og pt. en "sørgelig" NAD 902. Derudover benytter jeg naturligvis tri-wirring af mærket Flatline Gold mk2! Og Linn signalkabler!

msuhrk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2003 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=msuhrk]

hej HC!!!

Resten af mit setup består egentligt også af Linn - nemlig (cd) Linn Ikemi, (ff) Kairn, (eff.) LK 85, LK 100, og pt. en "sørgelig" NAD 902. Derudover benytter jeg naturligvis tri-wirring af mærket Flatline Gold mk2! Og Linn "black" signalkabler!

Undskyld glemte prisen! Jeg har købt delefilteret brugt for 5000,- herudover skal man også beregne et par arbejdstimer for en autoriseret (ca. 750 kroner), når de passive delefiltre skal udskiftes, ihvertfald hvis garantien skal bibeholdes! (det smarte ved Avex delefilteret er, at du kan opgradere det til de større højtalervarianter, f.eks. s6 - der er min drøm!

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 November 2003 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

msuhrk skrev:
[QUOTE=msuhrk]

hej HC!!!

Resten af mit setup består egentligt også af Linn - nemlig (cd) Linn Ikemi, (ff) Kairn, (eff.) LK 85, LK 100, og pt. en "sørgelig" NAD 902. Derudover benytter jeg naturligvis tri-wirring af mærket Flatline Gold mk2! Og Linn "black" signalkabler!

Undskyld glemte prisen! Jeg har købt delefilteret brugt for 5000,- herudover skal man også beregne et par arbejdstimer for en autoriseret (ca. 750 kroner), når de passive delefiltre skal udskiftes, ihvertfald hvis garantien skal bibeholdes! (det smarte ved Avex delefilteret er, at du kan opgradere det til de større højtalervarianter, f.eks. s6 - der er min drøm!

Fedt at høre hvordan fungere Audiovector ellers med Linn ?

msuhrk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2003 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hej Essoxfly!

Et aktivt delefilter er jo egentligt en ændring af højtaleren! Frem for at have det passive delefilter i din højtaler (der angiveligt sluger ca. 50% af energien), sættes der et aktivt "ind" (står for mit vedkommende udenfor!) så din opstilling kommer til at se sådan ud!

Først dit cd signal til forforstærker, fra din forforstærker (output - en udgang er nok) videre i dit aktive delefilter, der så filtrerer dette signal, og finder ud af, hvilke dele det skal sende ud til henholdsvis bas, mellemtone og diskant - når den så sender signalet videre, ryger det ud til den (af de 3) effektforstærkere der udelukkende står får f.eks bas!

Iøvrigt er det muligt i Avex delefilteret, at nedtone/fremhæve de forskellige frekvenser!

håber det er forståeligt!

msuhrk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2003 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas!!!

Manden der startede Audiovector, og idag er direktør samt ejer, startede med at bygge sine højtalere med Linn's produkter som refference!!! Siger det nok?

Nej, helt nede på jorden, så er Linn's filosofi, at lyden skal være så naturtro som muligt, hvilket også er filosofien bag audiovector! Hvorimod f.eks. Densen har lidt mere tendens til at "blæse musikken" lidt op, for at skabe en mere overvældende oplevelse!

guru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 13 November 2003 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg har forstået roder Densen ikke med højtaleren når det laver et Saxo kort. Men Saxo bliver lavet direkte til folks højtalere og man skal derfor være rimlig sikker på hvilke højtaler man vil have.
Til top Vis guru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guru

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes