Forfatter |
|
hesten Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 05 November 2003 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har netop købt en pro. 1.2 også skal der jo høres nogle plader. Jeg er ikke så velbevandret i vinyl verdenen, så derfor håber jeg nogle af jer kan hjælpe mig ved svare på nedenstående spørgsmål.
hvilken betydning har det at lp'ens er vægt er hhv. 120g, 180g eller 200g?
Er der forskel på kvalliteten på lp-tryk fra forskellige lande? (USA, Tyskland, England osv)
på forhånd tak
Morten
|
Til top |
|
|
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
Sendt: 05 November 2003 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne måske også være at der er nogen der kender forretninger i København, eller webshops der sælger disse plader.
Der er www.pladekisten.dk, men jeg kender ikke rigtig andre.
Mvh. Becker
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 05 November 2003 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hesten skrev:
Er der forskel på kvalliteten på lp-tryk fra forskellige lande? (USA, Tyskland, England osv)
|
|
|
Hej Morten,
Der er rigtig stor forskel på kvaliteten på lp tryk. amerikanske, engelske og japanske er somregel glimrende kvalitet, mens tyske og hollandske er de dårligste.
Der er bedre lyd og holdbarheden er bedre på amerikanske, engelske og japanske tryk. Desuden er værdien ved salg noget højere på ovennævnte tryk.
Kvaliteten af coveret på amerikanske tryk er også meget bedre end dem fra europa.
mvh
|
Til top |
|
|
hesten Forum Bruger

|
Sendt: 05 November 2003 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zaka,
Tak for svaret! - det er også som om de Tyske er lidt tyndere end f.eks de amerikanske..
mvh
Morten
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 05 November 2003 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
hesten skrev:
|
|
|
Hej Morten,
Der er rigtig stor forskel på kvaliteten på lp tryk. amerikanske, engelske og japanske er somregel glimrende kvalitet, mens tyske og hollandske er de dårligste.
Der er bedre lyd og holdbarheden er bedre på amerikanske, engelske og japanske tryk. Desuden er værdien ved salg noget højere på ovennævnte tryk.
Kvaliteten af coveret på amerikanske tryk er også meget bedre end dem fra europa.
mvh |
|
|
Er det ikke en gammel and?
Jeg synes jeg har amerikanske presninger der lyder frygteligt, og europæiske der lyder fint.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 05 November 2003 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Er det ikke en gammel and? Jeg synes jeg har amerikanske presninger der lyder frygteligt, og europæiske der lyder fint.
/vilmann |
|
|
Hej Vilmann
Ok det var udtrykt lidt for kategorisk. Jeg har da også set/hørt eksempler på amerikanske tryk som lyder ad h til. F.eks. tryk fra 80'ernes CBS. Og europæiske tryk er ikke altid af dårlig kvalitet. Feks. har jeg flere gamle jazz plader der er trykt i danmark ;o).
Generelt synes jeg den holder. Der er selvfølgelig undtagelser og der bliver måske flere og flere efterhånden som selskaberne finder ud af at de tilbageværende vinylkøbere stiller krav til kvaliteten. Jeg har indtryk af at markedet for såkaldte audiofile tryk er voksende, der er i hvertfald flere der begynder at handle med dem.
mvh
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 05 November 2003 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo !! Jeg har oplevet at Simply vinyl er noget l**t .. Har prøvet 3 gange .. Siger bare køb de gamle de er meget beder en dem fra Simply vinyl !!
Hilsen Mig :-o P.s eller køb 2 stk af de samme plader og lim dem samlen det lyder beder !!!
|
Til top |
|
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
Sendt: 06 November 2003 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sælges flere nye vinyler end sacd og dvd-a. Sådan.
King har ret i at Simply V kunne være bedre. US er gode til audiophile skæringer - oftest er de gamle originaler de bedste. men koster de 3000kr og en Speakers corner koster 300 - så kan jeg nøjes.
Efter at Nottingham er flyttet ind kan jeg være mindre kritisk overfor presninger fra fastlandseuropa, de fleste er mindst "meget gode" og tit bedre. Og generalisere kan man ikke. En DG optaget i US og presset i Germanien er totalt overlegne optagelser.
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2003 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
Der sælges flere nye vinyler end sacd og dvd-a. Sådan.
|
|
|
Coooooooool 
SES. skrev:
Efter at Nottingham er flyttet ind kan jeg være mindre kritisk overfor presninger fra fastlandseuropa, de fleste er mindst "meget gode" og tit bedre. Og generalisere kan man ikke. En DG optaget i US og presset i Germanien er totalt overlegne optagelser.
|
|
|
OK, mine udtalelser er baseret på rock/pop/jazz udgivelser og mest second-hand køb. Her mener jeg altså stadig min generalisering holder (selvfølgelig ikke uden undtagelser). Jeg er totalt uvidende mht. DG (=Deutche Grammofon, går jeg udfra )
mvh
|
Til top |
|
|
hesten Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2003 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
God og informativ debat iøvrigt!!
Er der nogle af jer der har erfaringer med Acoustic sounds? - De sælger ligesom Simply Vinyl også deres lp'er under HQ 180g/200g.
Som f.eks. denne her http://store.acousticsounds.com/store.cfm?Title_ID=6084&do=detail
/Morten
|
Til top |
|
|