Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 13:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Luxman L-550 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved hvor mange A/B watt en 550er spytter ud? Er det en E-kerne trafo, på hvor mange VA? Er det MOS-FET transistore, osv?

En masse info ønskes < =text/>



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

spytter ingen AB watt ud , L-550 kører ren Kl. A , 2x50 W
Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Træmanden skrev:
spytter ingen AB watt ud , L-550 kører ren Kl. A , 2x50 W

Kender du noget til størrelsen og typen på powersupplyen?

Og så et "dumt" spørgsmål til sidst. Hvad man satte den voldsomt ned i BIAS, ville man så få flere watt og af den? Kan man overhovedet stille sådan et spørgsmål? < =text/>



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Tag endelig ikke fejl af de " kun " 50 wat , har selv haft den for 15 år siden  , så vidt jeg husker skulle der virkeligt meget til at tvinge den i knæ.

Det eneste minus jeg kan komme i tanke om , er den gang jeg gav 20.000 for den , troede alle at jeg var blevet vanvittig , betale så meget for en 50 watt forstærker ????? , dengang var kl. A på sit spæde begynderstadie , så det var ikke ligefrem nogen potensforlænger , det skal jeg lige love for det blev når folk fik lov til at høre den.

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Træmanden skrev:

Tag endelig ikke fejl af de " kun " 50 wat , har selv haft den for 15 år siden  , så vidt jeg husker skulle der virkeligt meget til at tvinge den i knæ.

Det eneste minus jeg kan komme i tanke om , er den gang jeg gav 20.000 for den , troede alle at jeg var blevet vanvittig , betale så meget for en 50 watt forstærker ????? , dengang var kl. A på sit spæde begynderstadie , så det var ikke ligefrem nogen potensforlænger , det skal jeg lige love for det blev når folk fik lov til at høre den.

Jeg regner med at jeg skal hente et eksemplar her i weekenden. Jeg er spændt på hvordan den vil te sig på mine Divaer.. < =text/>



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du har givet 5000-6000 for den og den er velholdt , har du gjort en god handel , vær opmærksom på at forstærkere på den alder , kan være "trætte" i elektrolyt kondensatorerne i strømforsyningen , hvis disse ikke er i top længere , er det en bekostelig affære at få dem skiftet , ikke for at tage modet for dig , kan godt forstå at du er varm på forstærkeren , til prisen er den

Lige til din orrintering blev der nogle år efter at 550 modellen udgik , markedsført en 540 model denne mener jeg var forbedret på væsentlige punkter

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Træmanden skrev:

Hvis du har givet 5000-6000 for den og den er velholdt , har du gjort en god handel , vær opmærksom på at forstærkere på den alder , kan være "trætte" i elektrolyt kondensatorerne i strømforsyningen , hvis disse ikke er i top længere , er det en bekostelig affære at få dem skiftet , ikke for at tage modet for dig , kan godt forstå at du er varm på forstærkeren , til prisen er den

Lige til din orrintering blev der nogle år efter at 550 modellen udgik , markedsført en 540 model denne mener jeg var forbedret på væsentlige punkter

Bare for "sjov" Hvor meget skal man regne med i kr og øre, hvis lytterne skulle skiftes?

540ern er også skide flot. Men der er ikke mange af dem på det danske marked. Hvilket for mig til at undre mig over, hvor mange 550ere der mere eller mindre, altid er til salg. < =text/>



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Har ingen ide om hvad det koster at få skiftet lytterne i en 550 , jeg havde sidste år en Mark Levinson 23.5 , der lige havde fået skiftet lytter , det havde kostet 20.000 , så et forsigtigt bud vil måske være 10.000.

Nu skal du ikke tage sorgerne på forskud , hvem siger i det hele taget at de lytter fejler noget...!!! , held og lykke med forstærkeren denne week-end.

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden
 
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Træmanden skrev:

Hvis du har givet 5000-6000 for den og den er velholdt , har du gjort en god handel , vær opmærksom på at forstærkere på den alder , kan være "trætte" i elektrolyt kondensatorerne i strømforsyningen , hvis disse ikke er i top længere , er det en bekostelig affære at få dem skiftet , ikke for at tage modet for dig , kan godt forstå at du er varm på forstærkeren , til prisen er den

Lige til din orrintering blev der nogle år efter at 550 modellen udgik , markedsført en 540 model denne mener jeg var forbedret på væsentlige punkter

Ja sikkert forbedret på mange områder, men ikke hvad driften angår da L540 IKKE kører i ren Klasse A men derimod Klasse AB.

Det gør den direkte efterfølger til L 550, L 560, iøvrigt heller ikke, da der kom noget lovmæssigt i vejen i sin tid, så man måtte droppe klasse A driften.

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

God aften. Så er vidunderet i hus  Hold da op hvor den kan < =text/>



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Hej ..

Jeg ved ikke hvor god du er til at svinge kolben, men udskiftning af lytter er en af de lettere operationer. Det er låget og bunden af, find kapasiteten og spændingen op dem. Udfordringen kan være at finde nogen ladelytter som opfylder de fysiske mål, spændingen og kapasiteten. Det vil undre mig hvis selve ladelytterne koster mere end 1000-1500 kr. Umiddelbart laver RIFA noget af det bedre.

Mvh  

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har repareret mange L550ere. De har ofte løse forb på driver boardet samt løse skruer i effektransistorerne. Bør efterspændes, evt udskiftes kølepasta da det kan være blevet til kridt pga. den stærke varme og ikke virker mere. Endvidere bør det kontrolleres at den står rigtig i BIAS. Husk den skal stå vandret pga. kølesystemet. En fed forstærker, men absolut ikke service fri.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Du får ikke flere wat ud ved at reducere bias. Ganske vist stiger fosynings spændingen lidt, men det betyder ikke noget i praksis . Du bør istedet tænke på at få en ekspert til at give den en fransk vask og strygning. Det kan forhindre havari.

De første blev blev for varme , noget med sikkerhed og luxman reducerede bias en lille smule.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

Tak for diverse svar. Når jeg spørger så meget til de skide watt, så er det fordi jeg oplever min gamle Luxman, som værende meget kraftig. Hvis ikke den - uanset hvad man så end gør - ikke kan yde "mere" end 50 watt i ohm, så er det uden sammenligning, de mest heftige få watt, jeg har hørt til dato

Jeg har spillet MEGET højt, uden den viste tegn på at være forpustet. End ikke 2 stk. REGA Maia3 i bi-amp konfig. (2x85 watt) spillede med så mange muskler som den gamle 550  

< =text/>

__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2539
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 04:17 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Tak for diverse svar. Når jeg spørger så meget til de skide watt, så er det fordi jeg oplever min gamle Luxman, som værende meget kraftig. Hvis ikke den - uanset hvad man så end gør - ikke kan yde "mere" end 50 watt i ohm, så er det uden sammenligning, de mest heftige få watt, jeg har hørt til dato

Jeg har spillet MEGET højt, uden den viste tegn på at være forpustet. End ikke 2 stk. REGA Maia3 i bi-amp konfig. (2x85 watt) spillede med så mange muskler som den gamle 550  

< =text/>

Yep, Luxman kunne et eller andet i de gode gamle dage



__________________
Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
Til top Vis Scatcat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scatcat Besøg Scatcat's Websted
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Du får ikke flere wat ud ved at reducere bias. Ganske vist stiger fosynings spændingen lidt, men det betyder ikke noget i praksis . Du bør istedet tænke på at få en ekspert til at give den en fransk vask og strygning. Det kan forhindre havari.

De første blev blev for varme , noget med sikkerhed og luxman reducerede bias en lille smule.

Daus igen. Bag på min Luxman, sidder der et lille klistermærke fra HIGH END MUSIKSERVICE. Dertil jeg ringede, og fandt ud af, at den faktisk havde fået en form for fransk vask i 2003. Den var blevet renset, efterloddet enkelte steder og skiftet/renset kontakter. Der er heller ingen slinger i valsen, nogen steder på den. Så det er bare  

Jeg bruger min 550er sammen med Dali Grand Diva, Rega Apollo CD spille og et par VdH kabler. Det er et fint match i mine øre. Et par småting kan man altid brokke sig over, men alt i alt, er jeg MEGET glad for min Luxman < =text/>



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2539
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Daus igen. Bag på min Luxman, sidder der et lille klistermærke fra HIGH END MUSIKSERVICE. Dertil jeg ringede, og fandt ud af, at den faktisk havde fået en form for fransk vask i 2003. Den var blevet renset, efterloddet enkelte steder og skiftet/renset kontakter. Der er heller ingen slinger i valsen, nogen steder på den. Så det er bare  

Jeg bruger min 550er sammen med Dali Grand Diva, Rega Apollo CD spille og et par VdH kabler. Det er et fint match i mine øre. Et par småting kan man altid brokke sig over, men alt i alt, er jeg MEGET glad for min Luxman < =text/>

[/QUOTE]

Ja, det er det vigtigste. Bare du er glad for den dejlige gamle dåse



__________________
Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
Til top Vis Scatcat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scatcat Besøg Scatcat's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes