| Forfatter |
|
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man det?? Det er hvad et hæderkronet berømt dansk mærke gør. I standardudgaven er den en highend stereo klasse A forstærker og i den ekstragavante udgave er de to kanaler parallelkoblet. Der er vist 16 Sanken pr halvperiode pr kanal. Med tanke på den lave udgangsimpedans undrer det mig at man gør sådan og jeg har ikke set andre gøre det. Jeg kunne aldrig selv finde på det.
Trods ofsetservo control er der alligevel jænlig problemer med at den ene kanal bliver mere varm end den anden. Hvad siger HURTIG og andre siliciumsmede.
M.V.H.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskel på brokobling og parallelkobling...
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Der er forskel på brokobling og parallelkobling...
/U. |
|
|
Tak det ved jeg alt om. Har du nogensinde set en parallekoblet forstærker?? Og ved du hvad der sker hvis der er blot en anelse forskel på de to?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Tak det ved jeg alt om. Har du nogensinde set en parallekoblet forstærker?? |
|
|
Tjah, det har jeg faktisk. Det er godt nok lidt snyd, men alligevel.... (2 x TDA7293 i parallel)
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
R2D2 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det mærke du snakker om går jeg ud fra er Thule...
De er ikke parallel koblet, men derimod differentiel koblet i udgangen (balanceret)...
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
R2D2 skrev:
|
Det mærke du snakker om går jeg ud fra er Thule...
De er ikke parallel koblet, men derimod differentiel koblet i udgangen (balanceret)...
Dem har jeg repareret mange af så jeg er ikke i tvivl om hvordan de virker.Og forresten. Har den 32 SANKEN pr kanal?
|
|
|
Er det High End?? Skudt helt forbi. Tro mig dog på mine ord. Når jeg siger parallel så er det totalt parallel. Det er et verdens berømt mærke som næsten ingen i DK har råd til at købe Det er ikke så meget mærket, men mere princippet.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra du tænker på Gryphons Antelion, der fås både som stereo og mono udgave.
Uden at jeg skal kunne sige det med 100% sikkerhed, så tror jeg ikke på, at monoudgaven blot består af en stereoudgave, hvor man har paralelkoblet de to kanaler. Det er næsten dømt til at gå galt. Der vil altid være forskelle i de 2 kanaler, og man ville være nødt til at indføre en lille seriemodstand i hver kanal, for at de ikke skal stå og modarbejde hinanden.
Mit bud er, at man kun har de spændingsforstærkende trin fra den ene kanal, evt forfinet osv, og derudover har benyttet effekttransistorerne og strømforsyning fra begge kanaler. I princippet er det bare et spørgsmål om, at man har dobbelt så mange udgangstransistorer og forsyning. Altså en endnu mere overdimensioneret udgave, end stereoudgaven. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Jeg går ud fra du tænker på Gryphons Antelion, der fås både som stereo og mono udgave.
Uden at jeg skal kunne sige det med 100% sikkerhed, så tror jeg ikke på, at monoudgaven blot består af en stereoudgave, hvor man har paralelkoblet de to kanaler. Det er næsten dømt til at gå galt. Der vil altid være forskelle i de 2 kanaler, og man ville være nødt til at indføre en lille seriemodstand i hver kanal, for at de ikke skal stå og modarbejde hinanden.
Mit bud er, at man kun har de spændingsforstærkende trin fra den ene kanal, evt forfinet osv, og derudover har benyttet effekttransistorerne og strømforsyning fra begge kanaler. I princippet er det bare et spørgsmål om, at man har dobbelt så mange udgangstransistorer og forsyning. Altså en endnu mere overdimensioneret udgave, end stereoudgaven.
|
|
|
Det troede jeg også, men nej. Det er virklig sådan at det er to uafhængige trin som er parallel koblet. Kanalerne er forb. med forgyldt fladjern og et signal kabel fra ingangsbøsningen ud til hver kanal. der er ikke foretaget yderligere foranstaltninger, men der er jo også problemer med det. Den har emitter modstande på 1ohm og ingen modkobling i udgangstrinnet, men det er alligevel en lav udgangsimpedans med 16 bolcher i parallel. Så kommer vi nok ikke det nærmere, men er enige om at det ikke er godt.
Tak for indlægget.
mvh
|
| Til top |
|
| |