Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 23:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NEJ NEJ! det gjorde jeg bare ikke! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hestemule
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

hej, igår lavede jeg noget l**t,

jeg kører bi-amping på mine egne højtalere, (dali 850)

igår fik jeg et sæt Dali 400 hjem. som jeg havde fundet til en ven. så skulle vi lige prøve dem på mit anlæg, dali 400 er jo også klar for bi-amping.

dog gjorde jeg noget så dumt dumt. ved ikke hvordan jeg gjorde det. jeg satte det jo til som jeg gør på mine egne! men f**k l**t! jeg havde jo ikke taget klemmerne af i mellem terminaler på de dali 400. så da jeg lige tændte gav enhederne et ryk. og så spillede det ikke mere. jeg har haft sat højtaler til et andet anlæg de overlevede.

men jeg har skilt begge mine effektblokke ad. (Acurus A250) i begge blokke er "glassikringer" gået dem som sidder ved printpladen til hver udgang.

altså jeg kortsluttede jo indgangene. men jeg havde næsten ikke skruget op. men altså jeg brændte 4 sikringer på 230v/ 6amp. over. så lidt blus har der været, på men jeg ville høre tror i der er sket noget med nogle af de andre komponenter? går lige og venter på jeg kan få nogle 6amp sikringer. da de steder jeg var inde ikke havde større end 4amp i den slags sikring.

men har det jo skidt med og gå, og ikke vide om de overlever,

kig forbi mit anlæg

 

vh Rasmus



__________________
-2xAcurus A250

-Acurus RL11

-Pioneer PD-s703

-IXOS Phono kabel

-AudioQuest phono kabler

-Elephant Bi-wire/med Ixos banan

-Dali 850 med Holfi Puder/spikes
Til top Vis hestemule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hestemule Besøg hestemule's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hvis sikringerne er gået i effekttrinene, så er transistorerne formentlig ikke stået af.

Det skulle jo gerne være sådan at transistorerne er sejere end sikringerne.
Ellers er sikringerne jo forkert dimensioneret.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hmm ja... Ved mere eller mindre direkte kortslutning kan transistorerne nu godt gå, for sikringen er set med transistorernes øjne ret længe om at blive varme og dermed brænde over.
Det har jeg selv oplevet med f.eks. NAD 3020. Den sidste serie 20 jeg skulle reparere fik jeg også kortsluttet udgangen og det gik både transistorer og sikringer af. Det er 4 amp. sikringer og transistorerne kan tåle 15 A, men alligevel gik de til den evige siliciumhimmel. Forklaringen er at inden sikringerne bliver varme og går kan der gå rigtig mange ampere, langt flere end de 15 som de kan holde til kontinuert.
Nå, det gjorde ikke så meget, de koster jo kun 10-15 kr. stykket de udgangstransistorer og kunne se de har været skiftet én gang før

Til gengæld garanterer sikringerne at der ikke opstår brand og yderligere skade når udgangstransistorerne brænder af (for så kortslutter de som regel, så nye sikringer springer selv uden højttaler sluttet til), ligesom de også til en vis grad giver beskyttelse mod for høj volume i for store belastninger (lav modstand uden det direkte er kortslutning).


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Ja , sådan kan det gå , når man får noget nyt indenfor døren , kender det godt , bliver som en lille dreng igen 1/2 time for juletræet tændes...hehe.

Håber at dine amp. overlevede..

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden
 
hestemule
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

okay, ja det ville jeg jo også mene, men hvis noget er feset af, hva ville i mene skal jeg selv skifte det eller få en radio mekanikker til det? den er jo rimelig enkel inden i.

__________________
-2xAcurus A250

-Acurus RL11

-Pioneer PD-s703

-IXOS Phono kabel

-AudioQuest phono kabler

-Elephant Bi-wire/med Ixos banan

-Dali 850 med Holfi Puder/spikes
Til top Vis hestemule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hestemule Besøg hestemule's Websted
 
hestemule
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

okay mange tak for svarene.. håber bare det er sikringer, trasistore altså nu sælges acurus jo ikke mere i dk.er det så til og få fat i res dele dertil?

håber også mine amps overlevede.. nu var anlægget næsten ved og være som jeg gerne ville.

næste punkt bliver nye phono kabler hele vejen i gennem. jeg har tænkt lidt på en EQ ? hvad synes i om den ide. planen var den skulle stå neutralt hele vejen igennem. men bare sådan jeg kunne justere discanten en smule, lige tage lidt af toppen, fordi har lidt problemer med min discant kan være lidt skinger til tider, når jeg hører musik ved høj lydniuvue.

vh Rasmus



__________________
-2xAcurus A250

-Acurus RL11

-Pioneer PD-s703

-IXOS Phono kabel

-AudioQuest phono kabler

-Elephant Bi-wire/med Ixos banan

-Dali 850 med Holfi Puder/spikes
Til top Vis hestemule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hestemule Besøg hestemule's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Nå, det gjorde ikke så meget, de koster jo kun 10-15 kr. stykket de udgangstransistorer og kunne se de har været skiftet én gang før

Arrgh - det er kun tre gange så dyrt som de sikringer jeg lige har købt hos Elektronik-lavpris for kr. 5,- stk.  (Jeg købte andre ting, og gad ikke betale porto et andet sted, for at spare et par kroner)

Det er lige før man håber at sikringerne holder, og transistorerne futter af.



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad for transistorer der sidder i Acurus, men det er i hvert fald ikke Acurus der laver dem. Den amp er lavet af standarddele hele vejen igennem (ikke negativt ment) og er de gået, burde enhver radiomekaniker kunne fixe den for dig, så ingen grund til totalpanik


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
hestemule
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

pyyyha :D jeg var nede og købe sikringer idag. købte en håndfuld =) hvis det skulle ske en anden gang. amp´s tog ikke skade. de spiller perfekt igen

 

smid endelig en kommentar under mit anlæg



__________________
-2xAcurus A250

-Acurus RL11

-Pioneer PD-s703

-IXOS Phono kabel

-AudioQuest phono kabler

-Elephant Bi-wire/med Ixos banan

-Dali 850 med Holfi Puder/spikes
Til top Vis hestemule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hestemule Besøg hestemule's Websted
 
hestemule
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26596&K W=hestemule&PN=0&TPN=2 mit anlæg

__________________
-2xAcurus A250

-Acurus RL11

-Pioneer PD-s703

-IXOS Phono kabel

-AudioQuest phono kabler

-Elephant Bi-wire/med Ixos banan

-Dali 850 med Holfi Puder/spikes
Til top Vis hestemule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hestemule Besøg hestemule's Websted
 
Audio-Kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

 

     Sk*degodt !

     Så er humøret vel iorden igen

     Mvh.



__________________
VINYL ... For the Joy of Music !
Til top Vis Audio-Kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio-Kjaer Besøg Audio-Kjaer's Websted
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Kanont!

Det er herligt at der ikke skete mere  Om ikke andet, så for pengepungens skyld


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
hestemule
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

ja er glad igen, det ville også være surt og ærgeligt hvis der var sket andet, pga af sådan en dummert, normalt plejer jeg ikke sætte det sådan "hu hej hurtig" til, tog det stille og rolig, tænkte bare ikke over de klemmer bagpå terminalerne,

 

men så spiller det igen =)

 



__________________
-2xAcurus A250

-Acurus RL11

-Pioneer PD-s703

-IXOS Phono kabel

-AudioQuest phono kabler

-Elephant Bi-wire/med Ixos banan

-Dali 850 med Holfi Puder/spikes
Til top Vis hestemule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hestemule Besøg hestemule's Websted
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

hestemule skrev:

hej, igår lavede jeg noget l**t,

jeg kører bi-amping på mine egne højtalere, (dali 850)

igår fik jeg et sæt Dali 400 hjem. som jeg havde fundet til en ven. så skulle vi lige prøve dem på mit anlæg, dali 400 er jo også klar for bi-amping.

dog gjorde jeg noget så dumt dumt. ved ikke hvordan jeg gjorde det. jeg satte det jo til som jeg gør på mine egne! men f**k l**t! jeg havde jo ikke taget klemmerne af i mellem terminaler på de dali 400. så da jeg lige tændte gav enhederne et ryk. og så spillede det ikke mere. jeg har haft sat højtaler til et andet anlæg de overlevede.

men jeg har skilt begge mine effektblokke ad. (Acurus A250) i begge blokke er "glassikringer" gået dem som sidder ved printpladen til hver udgang.

altså jeg kortsluttede jo indgangene. men jeg havde næsten ikke skruget op. men altså jeg brændte 4 sikringer på 230v/ 6amp. over. så lidt blus har der været, på men jeg ville høre tror i der er sket noget med nogle af de andre komponenter? går lige og venter på jeg kan få nogle 6amp sikringer. da de steder jeg var inde ikke havde større end 4amp i den slags sikring.

men har det jo skidt med og gå, og ikke vide om de overlever,

kig forbi mit anlæg

 

vh Rasmus

SÅ KAN DU LÆRE DET!!!  Jeg købte en gang en forstærker, som jeg brændte den ene kanal af på, før jeg overhovedet fik hørt så meget, som een eneste tone fra den...........  (så kunne jeg lære det)

Godt den spiller igen < =text/>



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

 Så fik du da testet at det er nogle sejlivede udgangstransistorer der sidder i forstærkeren !

Altid rart at vide at man har noget solidt kram.

 



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Det har jeg også prøvet. Det eneste resultat jeg fik var, at der ikke kom noget lyd og bagefter virkede alt perfekt.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round
 
hestemule
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

okay, :D gutter, sku altid rart og høre man ikke står alene.. hehe troed kun det var mig der havde lavet sådan en bummert.. men er sku glad for der ikke var noget som tog skade. det havde jeg været træt af..

__________________
-2xAcurus A250

-Acurus RL11

-Pioneer PD-s703

-IXOS Phono kabel

-AudioQuest phono kabler

-Elephant Bi-wire/med Ixos banan

-Dali 850 med Holfi Puder/spikes
Til top Vis hestemule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hestemule Besøg hestemule's Websted
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

 Så fik du da testet at det er nogle sejlivede udgangstransistorer der sidder i forstærkeren !

Altid rart at vide at man har noget solidt kram.


Nu ved jo ikke reelt hvor mange ampere der er gået peak, hvis bare det er under den konstante max belastning for transistorerne er der jo ingen fare på færde, så er det kun temperaturen, men så hurtigt kan den jo ikke nå at stige i løbet af brøkdele af et sekund.
Eller, det er også muligt det er mosfet (aner ikke hvad der sidder i den Acurus). Uanset hvor meget visse herinde har mod mosfet, så har de den fordel at de er noget mere sejlivede i den retning end bipolare transistorer. Kodeordet hedder "secondary breakdown" - og der skal man ikke meget over max belastningen for de bipolare før den indtræffer.

En tredje mulighed er også at der er strømbegrænser i Acurussen og så har den selvfølgelig reddet transistorerne. Nok er der softclipping i en NAD 3020, men det er kun i forbindelse med at udsvingene er ved at nærme sig forsyningsspændingen og har intet at gøre med hvor mange amp der reelt går - der er mig bekendt ingen rigtig strømbegrænser i 3020'eren og det er nok derfor den er så nem at aflive ved direkte kortslutning. 2 ohm kan lige den klare, idet det så ikke er muligt at der kan gå strømme større end 15 A (vi ser bort fra at en højttaler er induktiv/reaktiv belastning).

Tag f.eks. en konstruktion som Quad 303 - en anden herlig klassiker. Den er strømbegrænset til vistnok 4-5 amp pr. kanal (selvom de uden problemer kunne hæve det til 8 uden at få problemer med transistoren i den stabiliserede strømforsyning). Den kan du gladeligt kortslutte alt det du vil, blot du lige har et øje på temperaturen på kølepladen



__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 157
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

hmm lavede faktisk engang samme nummer med 2 stk ARGON 4004 på DALI40SE.
Det var faktisk ret dumt.

__________________
hilsen Tonka
Til top Vis tonka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonka
 
R2D2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Jeg troede de hed Aragon... ;)

Eller er det en ny Argon udgave Hi-Fi klubben har fået lavet i samme kvalitet som den oprindelige Aragon, bare til 1595,-? He he.. :)

 

Angående Aragon 4004. Så engeng en som havde skiftet rundt på nogle højttalere i butikken i Slagelse.

Banan stikkene lå og kortsluttede på gulvet mens forstærkeren spillede videre... Plastikken på stikkene var smeltet, men forstærkeren spillede videre bagefter...

Til top Vis R2D2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R2D2
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes