Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2026 | 21:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: VdH Turntable Spindle Oil (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har en DIY Scheu pladespiller med inverteret leje på kugle. Til det anvender jeg i dag ganske almindelig syrefri symaskine-olie, thi det fik jeg at vide af forhandleren at jeg bare skulle bruge.

Men jeg har for et par måneder siden læst om en der forsøgte sig med Van den Hul TLF (The Low Friction) olie hvor han sagde at det virkelig betød noget for lyden. Forklaringen skulle være en væsentligt lavere friktion (duh!). Efter at have læst lidt på VdH's hjemme kan jeg se at de oven i købet laver en decideret leje-olie kaldet Turntable Spindle Oil.

Jeg har så forespurgt hos www.phonophono.de om de ikke skulle have disse olier på programmet (de har andre varer fra VdH), og de skriver så til mig at de kan tilbyde mig TSO til 100 Euro, og TLF til 40 Euro. Nu hader jeg at tage the low road idet jeg fremover altid vil tænke på om der var lidt mere at hente, men 100 Euro er jo også en slags penge...

Derfor:

• Er der nogen der har erfaring med disse olier?
  • Er TSO så meget bedre end TLF at det er merprisen værd?
  • Er det i det hele taget pengene værd?

Håber nogen ligger inde med lidt visdom

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Der er stor forskel på hvor let pladetallerkenen løber rundt. Med fedt gå det røægt og med olie går det fint. Begrebet syrefri er fra krigens tid. Der er ikke syrer i nogen olier idag!

Skal I bruge olie, så skal det være gearkasseolie, som er tyk (SAE 70-90) gerne syntetisk og som kan klare både pres og tryk. Alm motorolie kan kun klare pres. SÅ kører det for dig!!

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hvorvidt et leje skal have olie, fedt eller noget helt 3. kommer vel an på hvordan det er bygget op, belastning, omdrejningshastigheder og flere andre parametre.

Noget helt andet er det om vi ønsker at pladetallerkenen SKAL køre længst og lettest muligt? Efter min mening er det en stor misforståelse, og her støtter jeg mig til de anskuelser som J.M. Verdier har lagt frem i bl.a. Sound Practices. Muligvis findes det også på hans hjemmeside.

Det er svært at forklare kort, men jeg prøver. Problemet ligger i at pladespillermotoren kun kan accellerere pladetallerkenen - ikke bremse den. Mange motorer overkompenserer og en "elastik" i form af en rem gør ikke sagen bedre. Har du lav friktion vil selve nålens "træk" i rillen udgøre en meget stor andel. Denne andel vil samtidig variere i forhold til rillens modulation. Dette vil sende en varierende belastninger via remmen til motoren - med andre ord en resonanskreds. Hvordan denne resonans opfører sig afhænger i høj grad af pladetallerkenens vægt (masse) og hvad vi anvender mellem motor og tallerken (tråd, gummirem, tape).

Hvis nu pladetallerkenen går mere "trægt" altså har en indbygget friktion, vil rillemodulationen kun udgøre få procent af det træk der ønskes fra motoren. Med andre ord bliver det mere konstant og der vil samtidig være den ønskede nedbremsning som motoren ikke kan give.

Dette blot en kort forklaring, men et faktum omkring pladespillere som mange glemmer eller helt overser.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Men vurdér selv om du synes at de €100 kunne gøre bedre gavn andetsteds i anlæget.

Jeg er derhenne hvor jeg egentlig suboptimerer, og det her var jo en interessant mulighed. Det eneste der holder mig tilbage er at jeg også synes det lyder lidt dyrt, men VdH's beskrivelse af det lyder nu også som om det er high-tech agtigt

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Hvorvidt et leje skal have olie, fedt eller noget helt 3. kommer vel an på hvordan det er bygget op, belastning, omdrejningshastigheder og flere andre parametre.

Jeg burde måske stille spørgsmålet til Scheu, de må jo bedst kunne svare på hvad deres leje vil have det bedst med.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger noget olie som Tom Fletcher har udviklet til Nottingham Analogue grammofonerne. Skal ikke kunne sige om det er bedre end andet ... men det mener han åbenbart. Og det kører fint. Det er noget orangebrunt væske der lugter ganske afskyeligt! 

Det vigtigste er at man søger for at lejet ikke går tørt, når der er tale om et inverteret leje som Scheu (og andre).

SATMIT

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Kim Petersen skrev:
Jeg burde måske stille spørgsmålet til Scheu, de må jo bedst kunne svare på hvad deres leje vil have det bedst med.

Mon ikke de vil være ivrige efter at sælge dig deres eget produkt?

Det vil de sikkert

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hmm... Som sagt har PhonoPhono skrevet at en flaske med Turntable Spindle Oil vil koste 100 Euro. Jeg var lige inde på www.vandenhul.com for igen at læse om de to olier og falder så over et link til VdH's Advisory Retail Pricelist as per October 1st 2005.

Her ser jeg så at TLF i en 25cc bottle koster 35 Euro. Den vil PP have 40 Euro for, hvilket synes fair (prisstigning). Men TSO i en 20cc bottle koster kun 30 Euro, så medmindre PP vil sælge mig en flaske med væsentligt mere indhold, så forsøger de da at trække mig over disken

Det må jeg jo hellere lige forhøre mig om...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Båt der!

Jeg bliver nødt til at indsparke, at jeg satsede gysserne på pick-uppen, eller en ekstra af slagsen.

Jan Nielsen har en pointe, som i princippet er OK. Men den tager udgangspunkt i svag trækkraft og/eller en elastisk drivrem. Nu ved man så hvorfor man ikke bør satse på remdrevne værker in the first place.
Luftbårne tonearme har i øvrigt nøjagtigt det samme problem, de giver efter for friktionen på pladen, hvilket går ud over dynamikken.
Fred være med det, vinyl er yt for mig.
Idéelt set skal man bruge masser af trækkraft eller monster inerti. Tonearmen skal IKKE give sig i sit ophæng, som alle prustearmene gør.

Men det vigtigste over alt i en grammo er transduceren - don´t forget.
Tonearmen er passiv - og jo mere passiv den er - desto bedre.
Værket er passivt - på nær snurre rundt fiduseriet - jo mere passivt jo bedre.
Pick-uppen er den der skal lave arbejdet, og helst kun nålearmen og spole/spoleankeret.

Olien i lejebrønden er heller ikke aktiv.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jeg bliver nødt til at indsparke, at jeg satsede gysserne på pick-uppen, eller en ekstra af slagsen.

For 100 Euro får man ikke meget pickup

Kurt von Kubik skrev:

Your loss

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Kurt von Kubik skrev:

For 100 Euro får man ikke meget pickup

Kurt von Kubik skrev:

Your loss

Nej 100 Euro giver ikke megen PU, men 100 Euro ekstra på PU kan godt gøre en forskel.
Mit råd er, køb f.eks. value aktier for pengene indtil PU skal skiftes. Så kan der måske blive til en VdH af de lede.

Vinyl sluttede for mig, da alle mine plader omkom som følge af en fugtskade.
Men egentlig savner jeg dem ikke vildt og voldsomt, fordi vinyl ikke byder på færre problemer end det digitale medie gør.

Vinyl er komprimeret over nogle få KHz og dertil er det utroligt svært at lave en ordentlig antiriaa og riaa. Oven i det, så bliver pladerne skåret igennem en Phase Linear poweramp, der kører lige på klippegrænsen.

Ærligt talt!
Nej tak!
Jeg klarer mig uden, selvom jeg da bliver berørt hver gang jeg hører det gamle skidt.
Men jeg tror fremtiden er så ganske digital, måske endda high resolution - heldigvis.
Når båndbredden er stor nok til at der kan foretages real time 2 way com. så er den i kassen, tror jeg.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Nej 100 Euro giver ikke megen PU, men 100 Euro ekstra på PU kan godt gøre en forskel. Mit råd er, køb f.eks. value aktier for pengene indtil PU skal skiftes. Så kan der måske blive til en VdH af de lede.

Jeg har lige skiftet, så der er forhåbentlig et stykke tid til det bliver aktuelt igen. De 100 Euro (+ eventuel forrentning) skal ikke afgøre om jeg køber "en af de lede" eller ej, men jeg tvivler på at det bliver VdH (jævnfør anden tråd) 

Kurt von Kubik skrev:
Vinyl sluttede for mig, da alle mine plader omkom som følge af en fugtskade.

Trist... De kunne have været reddet med en pladevasker-maskine, men coveret vil selvfølgelig være smadret uanset.

Kurt von Kubik skrev:
Vinyl er komprimeret over nogle få KHz og dertil er det utroligt svært at lave en ordentlig antiriaa og riaa. Oven i det, så bliver pladerne skåret igennem en Phase Linear poweramp, der kører lige på klippegrænsen.

Ligesom CD er vinyl ikke flawless, men fejlene hos vinyl er, set fra mit synspunkt, mere charmerende. Den "voldtagning" som der af og til finder sted på CD, inkl. copy-control, finder jeg kvalmende.

Kurt von Kubik skrev:
Jeg klarer mig uden, selvom jeg da bliver berørt hver gang jeg hører det gamle skidt.

Lige præcis - det er charmerende  Og så kan man læse det der står inde i coveret uden en lup.

Kurt von Kubik skrev:
Men jeg tror fremtiden er så ganske digital, måske endda high resolution - heldigvis.

Jamen jeg er enig. Jeg købte gerne SACD hvis jeg troede det var noget der slog rigtigt an, men det gør det ikke.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jamen vi kan da slet ikke blive uenige!

Jeg vælger bare at bruge min tid på, at optimere den iskolde og halvklamme digilyd.
Andre vælger at holde på vinylerne, som jeg sagtens kan følge dem i.
Begge har et sæt probs i hælene.
Den analoge problematik passer godt til vores opfattelse af virkeligheden.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jamen vi kan da slet ikke blive uenige!

Jeg vælger bare at bruge min tid på, at optimere den iskolde og halvklamme digilyd.
Andre vælger at holde på vinylerne, som jeg sagtens kan følge dem i.
Begge har et sæt probs i hælene.
Den analoge problematik passer godt til vores opfattelse af virkeligheden.

Heller ikke uenig  I bund og grund er det alt sammen et spørgsmål om kompromisser, og så må man selv bestemme hvilket område man vil indgå dem på.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Til info kan jeg fortælle at jeg endelig har fået anskaffet en flaske Turntable Spindle Oil. Hvordan www.phonophono.de kunne juble prisen op på 100 Euro forstår jeg ikke, for jeg har købt en for 195 kr. hos www.hificable.dk.

Så bliver det bare spændende om det i det hele taget betyder noget, det kan jeg først få afprøvet om et par ugers tid.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes