| Forfatter |
|
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. - Jeg kunne egentlig godt tænkte mig at vide, om i lader jeres udstyr stå tændt 24/7, eller om der bliver slukket for det?
- Tager udstyret skade af at være tændt i et par døgn eller i konstant døgndrift? Måske er det ligefrem "sundt" (da man ikke belaster relæer/kondensatorer v. konstant tænd/sluk)?
Grunden til at jeg spørger, er at min cdp og forstærker ikke har standby-mode. Kun power on/off. Jeg lader både cdp og amp stå tændt i et par døgn - nogle gange i et par timer, så den er "varm" og klar til at spille. Er det forkert?
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Mit hifi står altid tændt. Slukker det kun når der er tordenvejr, og hvis vi tager på ferie i en uge. Jeg mener at anlægget faktisk har bedst af at stå tændt, da man så ikke skal af- og oplade kondensatorerne hele tiden. Og så er det fedt at lyden faktisk er en smule bedre når det nu står tændt og er varmet op.
mvh
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
Hejsa Mit hifi står altid tændt. Slukker det kun når der er tordenvejr, og hvis vi tager på ferie i en uge. Jeg mener at anlægget faktisk har bedst af at stå tændt, da man så ikke skal af- og oplade kondensatorerne hele tiden. Og så er det fedt at lyden faktisk er en smule bedre når det nu står tændt og er varmet op.
mvh
|
|
|
Hej Mørch. Så vidt jeg ved, har din Densen cdp og amp/effekt standby-mode. Bruger du aldrig den? Den belaster vel ikke indmaden, som hvis den var helt slukket? __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at der er en yderligere tråd om dette, men jeg svarer da gerne. Min forstærker er ALTID tændt og har været det i flere år efterhånden, men i bund og grund, alt efter udstyrret så tror jeg det er ligemeget om man gør det ene eller andet.
Michael
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og lige et spørgsmål mere: - Kan man risikere ved at brænde forstærker og cdp ved vedvarende power-on?
Jeg har sørget for bedst mulig ventilation for både forst. og cdp.
Cd-playeren bliver ikke varm, kun lun, og forstærkeren bliver "kun"
middel-varm. Jeg er dog stadig bange for at brænde noget af, eller
sågar overbelaste systemet.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Og lige et spørgsmål mere:
- Kan man risikere ved at brænde forstærker og cdp ved vedvarende power-on?
Jeg har sørget for bedst mulig ventilation for både forst. og cdp. Cd-playeren bliver ikke varm, kun lun, og forstærkeren bliver "kun" middel-varm. Jeg er dog stadig bange for at brænde noget af, eller sågar overbelaste systemet.
|
|
|
Som jeg skriver har mit anlæg stået tændt i flere år, så jeg mener ikke du skal være bange for at brænde noget som helst af. Dog skal du slukke for det, hvis det tordner, ellers så bare lade skidtet stå. Min gamle kenwood forstærker stod tænkt i 11 år uden ballade, og det som jeg har nu har stået tændt i 4 konstant.
Michael
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 02:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
mørch skrev:
|
mvh
|
|
|
Hej Mørch.
Så vidt jeg ved, har din Densen cdp og amp/effekt standby-mode. Bruger du aldrig den? Den belaster vel ikke indmaden, som hvis den var helt slukket?
|
|
|
Nej, jeg bruger ikke standby funktionen. Du kan vel have ret i at belastningen af indmaden ikke er den samme ved brug af standby. Jeg ser dog ingen problemer ved at lade det stå tændt.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Posselt Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er dog et lille problem med rør grej. Det slider på rørene. En af mine venner med samme forstærker som jeg (Jolida 302b), havde sin stående tænt 24/7 og det kostede hurtigt nye rør. Så det gør han ikke mere, med mindre man ofre for et par tusinde kr. rør hvert år (plus strøm). I øvrigt hvor slemt er det at vente 30-45 min på at forstærkeren bliver varm.
mvh.
Lasse
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Posselt skrev:
Der er dog et lille problem med rør grej. Det slider på rørene. En af mine venner med samme forstærker som jeg (Jolida 302b), havde sin stående tænt 24/7 og det kostede hurtigt nye rør. Så det gør han ikke mere, med mindre man ofre for et par tusinde kr. rør hvert år (plus strøm). I øvrigt hvor slemt er det at vente 30-45 min på at forstærkeren bliver varm.
mvh.
Lasse |
|
|
Ja, rør grej skal man passe på med. Jeg er dog ligeglad med selve "opvarmningstiden", da jeg sagtens kan vente i ½-1 time. Der hvor problemet ligger begravet, er selve tænd/sluk. Min forstærker har nemlig ikke standby-funktion. Kun power on/off. Jeg hører altså musik HVER dag, og er derfor bange for at skade forstærkeren og cd-afspilleren ved konstant power on/off. Så kan jeg vel ligeså godt lade anlægget stå tændt?  __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Der er dog et lille problem med rør grej. Det slider på rørene"
gør som jeg og lav en standby funktion - jeg afbryder højspændingen på ac siden,så udstyret står med glød på..at rørene er forvarmede giver dem helt klart længere og bedre livskvalitet! og som sidegevinst lyder det næsten optimalt efter et kvarters tid!!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
lau16 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 335
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
|
mvh
|
|
|
Kan tilslutte mig dette. Tror ikke du skal være bange for der er noget der brænder af hvis der er tilstrækkelig luft omkring dine apperater, min SS forstærker er 35grader og min eff er 42grader i tomgang ovenpå og der har aldrig været problemer __________________ MARANTZ SR5500
NAKAMICHI PA5EII
H/K SIGNATURE 1.3
PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har altid selv været fortaler for konstant tændt anlæg = bedre lyd....og det holder!
Meen... der er jo så det økonomiske aspekt, som jeg vil delagtiggøre jer i... Min Thule IA350B lavede en fin spontan selvantændelse 21/2 og måtte på rep. anstalten. Den er så midlertidig erstattet med en Hegel H1, og nu kommer det "sjove" så: Aflæste lige el-måleren for marts og forbruget var markant mindre, nemlig 149 omregnet i kr. det kan så ganges med 12 = 1555 årligt!! - alene på een forstærker.... dertil kan så lægges alt det andet mine 18 stikkontakter ved grejet trækker (aktive højttalere osv.) i standby.....stopper her, min lommeregner har kun 8 digit-display 
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Har altid selv været fortaler for konstant tændt anlæg = bedre lyd....og det holder!
Meen... der er jo så det økonomiske aspekt, som jeg vil delagtiggøre jer i... Min Thule IA350B lavede en fin spontan selvantændelse 21/2 og måtte på rep. anstalten. Den er så midlertidig erstattet med en Hegel H1, og nu kommer det "sjove" så: Aflæste lige el-måleren for marts og forbruget var markant mindre, nemlig 149 omregnet i kr. det kan så ganges med 12 = 1555 årligt!! - alene på een forstærker.... dertil kan så lægges alt det andet mine 18 stikkontakter ved grejet trækker (aktive højttalere osv.) i standby.....stopper her, min lommeregner har kun 8 digit-display 
Mvh/Mik112
|
|
|
Det har du ret i, det koster sikkert "kassen" at lade det stå tændt hele tiden. Jeg må indrømme, at jeg ikke har regnet på det, da jeg ikke ved hvad min forstærker yder, men det kunne da være man skulle finde ud af det og have lommeregneren frem...Man bliver sikkert forbavset.
Michael
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
At det kan være bekvemt at anlægget er varmt kan der vist næppe være
nogen tvivl om og at det koster i strøm heller ikke (vil man vide hvor
meget kan man låne en mere præcis måler hos sit elselskab end den man
køber hos isenkræmmeren).
Men jeg er absolut ikke enig i at anlægget slides mindre ved at lade
det stå tændt. Vil man ikke slide kontakten i apparatet, så gør det på
stikkontakten, den koster jo ikke noget videre at skifte når den er
slidt
Nej, alt elektronik slides når det er tændt. Transistorer, dioder
(lysdioder undtaget) mv. ikke så meget så det gør noget go modstande
praktisk talt ikke. De skal under de bedste betingelser nok holde
ejerens ni liv og et par stykker til. Næ, det der virkeligt slides er
elektrolytterne. De har som andre elektrolytiske elementer godt af at
blive motioneret en gang imellem, dvs. tændt og slukket - opladelige
batterier der bare ligger, om så det er tomme eller fulde har også en
kortere levetid/lavere ydelse end dem der bruges engang imellem.
Endvidere er de ikke glade for høje temperaturer og levetiden stiger
drastisk for hver grad temperaturen falder. Derudover er der
elektrolytterne i strømforsyningen. Disse vil stå med rippel på (omend
på effektforstærkere knap så meget ripple som under belastning, men
ikke desto mindre) - med andre ord, ud over temperaturen slider på
elektrolytterne slides de yderligere ved at stå med ripple på.
Men ok, skifter man anlæg hvert andet år gør det jo nok ikke så meget,
men så behøver man heller ikke bekymre sig om relæer og kontakter
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
Mik112 skrev:
|
Mvh/Mik112
|
|
|
Det har du ret i, det koster sikkert "kassen" at lade det stå tændt hele tiden. Jeg må indrømme, at jeg ikke har regnet på det, da jeg ikke ved hvad min forstærker yder, men det kunne da være man skulle finde ud af det og have lommeregneren frem...Man bliver sikkert forbavset.
Michael
|
|
|
La' du hellere vær' mæ' det  . Et altid tændt anlæg (bortset fra rør-bestykkede) har det absolut bedst, og performer helt vildt bedre end noget der bliver tændt og slukket i tide og utide.... noget der stresser On/off knappen, NTC modstande, højspændings-kondensatorer, ensrettere, ladelytter og relæer - specielt i udgangen.
Mvh/mik112
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altid tændt, bortset fra power-ampen, da den brænder 150W af i tomgang og så er alle sparepærerne rundt i huset jo lidt til grin.
Man skal nok bruge apparaternes egen tænd/sluk knap idet der kan være indbygget relæer og sikringskredsløb i kasserne, som skal styre nedlukningen og som sluk på stikkontakten ikke aktiverer korrekt. Jeg mener mine forstærkere har det sådan. De er i hvert fald fyldt med relæer.
Hilsen RolfeZ __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cd-afspillere og forforstærkere lader jeg stå tændt, da de ikke bruger meget støm og derfor tager meget lang tid om at komme på arbejdstemperatur.
Effekt og integrerede slukker jeg efter brug (når jeg husker det). Dette både af hensyn til holdbarhed og strømforbrug.
På min nuværrende amp fraråder producenten at den lades stå tændt i længere tid af hensyn til levetiden. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 31 Marts 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
...På min nuværrende amp fraråder producenten at den lades stå tændt i længere tid af hensyn til levetiden.
|
|
|
Det er vist også en rør-fætter, nes pas? Den er i hvert fald flot.
Hilsen RolfeZ __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit ydmyge folke-hifi har stået tændt siden foråret 1994, bortset fra en enkelt flytning og så ved kvartalsvis kontakt- og kabelrens!
Jeg vil slet ikke fortælle, hvor lidt strøm jeg bruger om året, men et frikvartal og en check, det bliver det gerne til, hæ! 
Men i morgen skal jeg hente en rør-ib og så får jeg nok et chok ved næste måleraflæsning! Så måske jeg også skal have en "powerdown" (a´la slowon) på udgangsrørene med tiden, altså måske!
?: Driverrørene kan vel godt stå på spænding, eller hva´? 
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Driverrørene kan vel godt stå på spænding, eller hva"
ja klart og en go ide - jeg har selv 3 on/off på mit effektrin - fælles glød - højspænding på drivere - højspænding på effektrør.nu er det jo selvbyg,så der tændes på primærsiden af trafoerne!
et problem med din ide kan opstå hvis højspændingen til alle rør tappes fra en og samme trafo - idet du slukker for effektrørene,vil spændingen ikke længere droppe over de første faldmodstande - og således stige voldsomt over driverne..
rør kan afstedkomme gåsehud - også når måleraflæsning finder sted..lad os høre om din "rør-ib"
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |