NEJ! den går ikke. Det du i princippet har brug for er flere udgangstransistorer i parallel. Men som du rigtigt nok er inde på vil forstærkerne se "ind" i hinanden og det er lig med kortslutning.
Din idé med modstande er sådan set OK, men hvis du har 5 forstærkere som hver min. kan belastes med 2 ohm vil det sige ca. 2 ohm på hver udgang (Husk på hver udgang vil så se ind i de 4 x 2 ohm i parallel - koblet parallelt med belastningen = omkring 0,2 ohm). Udgansimpedansen vil blive forøget med den samlede serieimpedans på ca. 0,4 ohm.
Men kobler du dem på et bånd med en impedans på f.eks. 0,1 ohm afsætter du 80% af effekten i modstandene! Samlet belastning set fra hver af de 5 forstærkere vil dog aldrig komme under de 2 ohm.
Principielt er det ikke noget jeg vil råde dig til. Den rigtige løsning er en god trafo eller en forstærker dimensioneret til lave modstande. Jeg byggede en for mange år siden. Den gav ca. 200 Watt ud i 0,5 ohm bånd, der gik fra 300 Hz og op. Forstærkeren var dimensioneret til 90A og ved kortslutning kom der bare blå gnister (ingen sikringskredsløb).
|