Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 21:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker i parallel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 April 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Man kan brokoble forstærkere, så man opnår højere spændingssving. Prisen er dog bl.a. at lavimpedante belastninger bliver værre for forstærkeren i sådan en konfiguration.

Kunne man så ikke parallelkoble et antal udgangsforstærkere, som giver det samme signal og derved vinde højere strømkapacitet?

Formålet skulle være at gøre det nemmere at drive en mindre båndhøjttaler, som er besværligere at lave med højere impedans. Tanken er at koble alle fem-seks udgangstrin i min surroundreceiver til en enhed.

Problemet må være at forstærkerne kigger ind i hinandens (lave) udgangsimpedans, men hvis de skubber lige meget i samme retning...?

Kan man lave et nummer med nogle små modstande i serie med signalet og hvad vil det i givet fald betyde for lyden?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 06 April 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

NEJ!  den går ikke. Det du i princippet har brug for er flere udgangstransistorer i parallel. Men som du rigtigt nok er inde på vil forstærkerne se "ind" i hinanden og det er lig med kortslutning.

Din idé med modstande er sådan set OK, men hvis du har 5 forstærkere som hver min. kan belastes med 2 ohm vil det sige ca. 2 ohm på hver udgang (Husk på hver udgang vil så se ind i de 4 x 2 ohm i parallel - koblet parallelt med belastningen = omkring 0,2 ohm). Udgansimpedansen vil blive forøget med den samlede serieimpedans på ca. 0,4 ohm.

Men kobler du dem på et bånd med en impedans på f.eks. 0,1 ohm afsætter du 80% af effekten i modstandene! Samlet belastning set fra hver af de 5 forstærkere vil dog aldrig komme under de 2 ohm.

Principielt er det ikke noget jeg vil råde dig til. Den rigtige løsning er en god trafo eller en forstærker dimensioneret til lave modstande. Jeg byggede en for mange år siden. Den gav ca. 200 Watt ud i 0,5 ohm bånd, der gik fra 300 Hz og op. Forstærkeren var dimensioneret til 90A og ved kortslutning kom der bare blå gnister (ingen sikringskredsløb).

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 April 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Nogle af de der forstærker kredse som f.eks. Linn bruger og som også er at finde i en del gainclone agtige byggesæt, f.eks. TDA7293 kan nu godt parallelkobles, men det kræver at forstærkeren bygges til det, hvilket jeg tror de færeste færdige er (de skal parallelkobles inde i forstærkeren efter fabrikantens anvisninger).
Ved dog ikke om National's LM3xxx (typisk dem der bliver brugt til gainclone) også har denne egenskab, de er lidt forskellige til trods for de jo minder om hinanden (gainclone er typisk kvasi-komplimentær bipolar hvor TDA7293 er mosfet).

Men ellers vil nok sige at med mindre man finder loddekolben frem og bestiller kinas dagsration af TDA7293, så er en trafo nok den rigtige løsning. Hey! Så kan man jo ligeså godt lave den med rør!

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 April 2006 kl. 04:50 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

NEJ!  den går ikke. Det du i princippet har brug for er flere udgangstransistorer i parallel. Men som du rigtigt nok er inde på vil forstærkerne se "ind" i hinanden og det er lig med kortslutning.

Din idé med modstande er sådan set OK, men hvis du har 5 forstærkere som hver min. kan belastes med 2 ohm vil det sige ca. 2 ohm på hver udgang (Husk på hver udgang vil så se ind i de 4 x 2 ohm i parallel - koblet parallelt med belastningen = omkring 0,2 ohm). Udgansimpedansen vil blive forøget med den samlede serieimpedans på ca. 0,4 ohm.

Men kobler du dem på et bånd med en impedans på f.eks. 0,1 ohm afsætter du 80% af effekten i modstandene! Samlet belastning set fra hver af de 5 forstærkere vil dog aldrig komme under de 2 ohm.

Principielt er det ikke noget jeg vil råde dig til. Den rigtige løsning er en god trafo eller en forstærker dimensioneret til lave modstande. Jeg byggede en for mange år siden. Den gav ca. 200 Watt ud i 0,5 ohm bånd, der gik fra 300 Hz og op. Forstærkeren var dimensioneret til 90A og ved kortslutning kom der bare blå gnister (ingen sikringskredsløb).

Ingen "regel" uden undtagelse. Alle Crowns "Grounded Bridge"  baserede amps kan parallel koble udgangene for dobbelt strømformåen. Og som nok den eneste PWM baserede amp i verden kan Crowns GTi 6000 også parallel koble udgangene. En amp der både kan paralell kobles og brokobles er meget fleksibel da den kan tilpasses alle impedanser. Fx en Crown macro tech kan brokoblet køre i 4 og 8 ohm med meget højt spændingspotientale, godt for højtalere med lav følsomhed og høj impedans. Paralell kobles den kan den køre ned i 0,5 ohm, ideelt for ekstremt lavimpedante højtalere eller hvis man fx har 3 subwoofere og kun een amp.

Før du skriver NEJ! igen burde du måske  tjekke om ikke der er et 35 år gammelt Crown patent der siger JA!

ahhh snart weekend

Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof

henrikb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Sendt: 07 April 2006 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

HVA SILVAN !!

DER ER DU JO sad også lige og tænkte CROWN ha ha

vi skrives ved

henrik

Til top Vis henrikb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikb

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 07 April 2006 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, Allesammen.

Da jeg spurgte generel, har Janils nok svaret fornuftigt ved at sige NEJ. Min tanke var som nævnt at tage udgangspunkt i min egen surroundreceivers PWM-udgangstrin.

At Crown er opgaven voksen, er selvfølgelig interessant nok, og oplagt til de opgaver Hasselhof nævner, men så er det nok enklere for mig at tilpasse båndets impedans.

Jeg kan bare ikke slippe tanken om at at +-udgangsterminalerne principielt vil have samme spændingspotentiale til ethvert tidspunkt, så der sådan set ikke vil kunne løbe strøm mellem forstærkertrinene, til trods for den lave udgangsimpedans. Jeg forestillede mig at modstandene blot skulle sikre mod de små forskelle, der kunne være mellem de enkelte trin.

På den anden side har jeg heller ikke hørt at princippet skulle være brugt før.

Trafoer i signalvejen strider lidt imod min pricipielle tanke om at have så minimal signalvej som muligt. - Helst sendte jeg det digitalt filtrerede signal fra før Behringerens D/A-convertere direkte ind i forstærkerens Equibit-moduler, så jeg kunne springe et analogt trin over, men jeg ved ikke hvordan det kan gøres.

Rør og lavimpedante bånd kræver en stor omsætning i trafoen og virker lidt på mig som at køre i første gear. Nej, hvis det skal være rør, så hellere direkte trukne elektrostater.

Det tyder på at jeg skal kigge mig om efter en strømstærk konstruktion, som kan håndtere de (relativt) lave impedanser. Sunfire var en mulighed, som gør det muligt for mig at fortsætte med den digitale fitrering.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 April 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Køb Gryphon ANTILION SIGNATURE. Den er parallelkoblet  og det skal tages helt bogstaveligt for den gør det uden modstande, men bruger forgyldt båndjern til sammenkoblingen. Har kun DC.Offset servokontrol til at klare sagen. Jeg tror den kan få selv en tom cola dåse til at spille musik.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes