Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Anderledes passiv forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 April 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg påtænker om man skulle prøve at lægge øre til de her trafo for"forstærkere" som alternativ til den "traditionelle" (potentiometer) passive jeg kører med nu.

Er der nogen der ved om man kan få et lyt på én i Kbh-området, allerbedst låne en med hjem (evt. mod gebyr/depositum) - eller om de i det hele taget sælges i DK?
Alternativt, nogen der ved hvor trafoerne kan skaffes til rimelige penge? S&B el. andet godt mærke, mente også Sowter laver nogle, men kan ikke PT finde nogen. Jeg er frisk på selvbyg, det er jo mildest talt ikke nogen vild avanceret konstruktion

F.eks. kan man få én som byggesæt her med S&B trafoer:
http://www.diyhifisupply.com/diyhs_django.htm
Men må indrømme at den ikke lige virker tiltalende på mig, hverken pris, porto, design eller størrelse  Det må da være én af de mest tomme kasser der længe er set Og jeg som troede min traditionelle passive pre og højttaleromskifter var tomme I det mindste er de små

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 April 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Måske kan du finde Sowter's her:

http://www.sowter.co.uk/

Eller her:

http://www.lundahl.se/index.html

Måske her:

http://www.jensen-transformers.com/apps_sc.html

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Takker!

Jeg kunne bare ikke finde dem på Sowters hjemmeside 
Prisen er da straks meget mere spiselig, men vil dog sætte pris på hvis nogen ved om det er muligt at prøve en trafobasseret forforstærker et sted i Kbh-området? Eller om der eksisterer færdige modeller til en god pris?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 April 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt volume-reg trafoerne direkte hos Sowter for nogle år siden. De er desværre endnu ikke blevet monteret. Skyldes delvist dovenskab samt de rigtigt MANGE kabler der er at holde styr på.

Har hørt flere eksemplarer af kontrolforstærkere med denne løsning og må sige de virker aldeles OK.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 11 April 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej McAllan !

Har hørt at det skulle være en god løsning, man kan vist også få disse traffoer i sølv, har også tænkt på denne løsning.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

OK, tak for tippet!

Nja, så galt er det vel heller ikke. Når bare man ved hvilke ledninger der er hvad. Jeg plejer ikke at have problemer med at holde styr på sådan noget, men det kræver selvfølgelig de leveres med ordentlig dokumentation.

Ja, ideen er jo at de gerne skulle virke endnu bedre end potentiometer, da man kan får omsat spænding til strøm, som så bedre driver kabel og indgang. I et alm. potentiometer (el. stepped attenuator med modstande) dæmpes jo både strøm og spænding.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 April 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

hvad er prisen for trafoer og tilhørende omskifter?

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Ja, nu fandt jeg dem jo på sowters hjemmeside, så kan vi tage dem 

http://www.sowter.co.uk/acatalog/SOWTER_ATTENUATORS_13.html

95,29 pund for en med 24 udtag. Dem skal man så bruge to af og en 2*24 pol omskifter, som jeg ikke lige kender prisen på, men hos Elfa er den vist omkring 500 kr. Så er der en kasse, stik og lidt kabel og evt. noget omskifter til flere kilder, det vil jeg lade være op til konstruktøren selv at bestemme

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg tænker på bare at prøve lykken og få bestilt nogle trafoer 

Men.. Jeg undrer mig over at de skriver max attenuation 48 dB, men i tabellen nedenunder er det 50 dB...
Derudover, så ser det ud til at kræve en 2*26 el. 2*27 omskifter hvis alle indstillinger skal kunne udnyttes, 27 hvis man også vil have en fuldstændig off position. Og Elfa har max 2*24 omskiftere...

Derudover kommer spørgsmålet... Skal man vælge 9335 trafoer eller 9395
Umiddelbart tror jeg ikke jeg har brug for +6 el. +12 dB andet end hvis man slutter bærbart udstyr til, hvilket da er meget rart at kunne, så det afhænger jo om 9395 trafoen er lige så god som 9335 i 0 dB indstillingen, hvilket jeg ikke synes står klart nogen steder

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Well, jeg er så tæt på at bestille et par Sowter trafoer, for jeg er meget spændt på hvad denne her form for volume regulering kan som en alm. passiv ikke kan.
Så kan omskifter komme senere, starter nok bare med en 24 steps, så kan en med flere steps komme senere, så alle niveauer kan udnyttes.

Men jeg er i vildrede om jeg skal vælge 9335'eren (kun attenuering, dvs. dæmpning) eller om jeg skal tage 9395'eren, som også kan booste hhv. 6 og 12 dB.
Problemet ligger ikke i prisforskellen, for den er ærlig talt til at overse. Næ, problemet ligger i at 9335'eren umiddelbart ser ud til at have større båndbredde, men der er jo ikke detaljerede datablade på hverken den ene eller den anden. 50 hhv. 100 kHz synes jeg lyder som en pæn forskel og med alt det snak er der om intermodulation osv... Så spørgsmålet er... Gør den begrænsede båndbredde i 9395'eren i forhold til 9335'eren sig kun gældende ved boost? Hvis det er tilfældet er der jo ikke så meget at betænke sig, men hvis begrænsningen også gør sig gældende ved 0 dB hælder jeg mest til 9335'eren.

Kan nogen komme med input til hvilken jeg skal vælge og hvorfor

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

da fasedrej skal regnes en dekade ned fra knækfrekvensen - 100khz=10khz ex. ville jeg udfra teoretiske overvejelser vælge den med højeste båndbredde!

de få pushpulltrin med stepup/down trafos jeg har hørt, lød alle bedre end samme med almindelige fasesplittere - så har man råd er trafoer i god kvalitet,en vellykket komponent imho.

mvh/slowon

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hey, tak for input!

Ja, fasedrej er helt klart også et aspekt der taler for høj båndbredde, men igen hvis det kun er ved 6 og 12 dB den 9395'er er ringere og ens med 9335 i 0 dB indstillingen er det jo fedt, det synes jeg virkeligt jeg savner et klart svar på. 0 er typisk den indstilling man vil bruge, men derfor er det da rart med boost just in case man bruger bærbare enheder el. lign. da disse typisk ikke har output spændingsmæssigt på niveau med f.eks. CD afspillere. Til gengæld er output typisk dejlig lav ohmig og kan således fint drive et spændingsboost.

Jeg er helt enig i at en trafo i sig selv ikke er noget negativt, den skal den jo erstatte en anden komponent, et potentiometer, og det er jo heller ikke uden sine problemer med høj udgangsimpedans osv.
Mange af de gode gamle indspilninger som der stadig bliver set op til har med garanti flere trafoer i signalvejen end kubister og diverse rør og trafoallergikere kan drømme (eller have mareridt) om

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

apropos men lidt offtopic - prøv janis ian `s "breaking silence" som er optaget med kondensatormikrofoner i oversize,samt udelukkende rør og trafoer i signalvejen incl mixere.

mvh/slowon

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet, den må jeg lige prøve at finde ved lejlighed!

Apropo, afspilles den over en pladespiller, så behøver RIAA'en ej heller have kondensatorer i signalvejen sådan som en traditionel RIAA har det.
Kig nederst her:
http://www.sowter.co.uk/acatalog/SOWTER_PHONO_CARTRIDGE_TRAN SFORMERS_30.html
Hvad siger i så? RIAA helt uden kondensatorer Den kunne være sjov at lave hvis man en dag begynder seriøst på vinyl.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Halløj i sæbeoperaen 

I min evige vildrede om at tage 9335 eller 9395 sendte jeg en mail til Sowter og fik svar fra The Man Him Self
Han fortæller, at 9335 og 9395 er helt ens med undtagelse af extra "tabs" på 9395. Dvs. er 9395'eren koblet til 0 dB gain er båndbredde samme som på 9335, altså 100 kHz. Dette falder så en smule ved 6 dB og er ved 12 dB nede på 50 kHz båndbredde.

Jeg har d.d. bestilt 2 stk. 9395. Så ser vi om jeg kan finde nogle omskiftere med min. 27 positioner eller om jeg (i første omgang) må nøjes med en gængs 2*24 pos omskifter og udelade et par steps.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 20 April 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hej McAllan,

Jeg gik selv med lignende tanker for nogle år siden, men kom fra det igen! Der har været en del debat på www.audioasylum.com Thorsten og Steve Eddy var bla. inde over med en bunke gode kommentarer! Søg i deres arkiver så burde det vælte frem!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 20 April 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Her er lidt af de oprindelige diskutioner der går på en S&B traffo som Thorsten har valgt! Der er en bunke off spin diskutioner hvor bla. sowter bliver diskuteret

http://db.audioasylum.com/cgi/search.mpl?searchtext=s%26b+pa ssive&b=OR&topic=&topics_only=N&author=thors ten&date1=&date2=&slowmessage=&sort=score&am p;sortOrder=DESC&forum=tweaks

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej Grandholm

Har på det nærmeste søgt nettet  tyndt Det er jo derfor jeg har oprettet denne tråd.

Ja, der er både for og imod de trafoer, men generelt er der vist enighed om de vinder over traditionelle passive forforstærkere.
Ja, ved godt det siges at S&B er lidt bedre, men det er ikke meget og også en smagssag. Til gengæld har de færre steps og både de øverste og nederste har rimeligt store spring. Endvidere så lader det ikke til de vil sælge dem. I hvert fald har jeg ikke kunnet finde nogen shops med mindre det var i Asien eller USA - dvs. ikke nok med at de er dyrere til at starte med, der kommer også en hæftig porto og derpå moms/told og gebyr oven i det hele.
To stk. 9395 direkte fra Sowter i UK løber til sammenligning alt i alt "kun" op på 251,41 pund.

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 20 April 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Nogen der har erfaringer med denne volumenreguleringsløsning..?

Til top Vis Dolce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dolce

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej Dolce

Nope, har ingen erfaring andet end omtale, derfor jeg er så nysgerrig. Alm. resistensiv passiv har jeg derimod erfaring med, da jeg har haft enormt svært ved at finde en aktiv jeg har kunne lide. En alm. passiv med modstande har den egenskab at den på én måde er dejlig transperant, dødstille som graven og giver en "kulsort" versus oftest "grå" baggrund med alm. aktiv pre. Den har dog én ulempe og det er at den trods alle sine gode egenskaber godt kan virke lidt flad i det (manglende dynamik vil nogen sige), specielt ved lavere volume grundet dens høje udgangsimpedans. En trafo derimod har lav udgangsimpedans, der dog stiger lidt ved stigende volume, men stadig typisk mindre end med modstande med mindre man skruer den helt op.

Desværre så kan Sowter først levere om 3-4 uger og så skal jeg også lige have tid til at bygge den. Men følg med her på h4a, så skal den nok dukke op på ét eller andet tidspunkt ét eller andet sted. Og hvis jeg husker det, skal jeg da nok lige smide et link til den nye tråd i denne

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes