Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 04:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: udskift. af Cervin Vega 1215 til sorrund (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 April 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Min bedre halvdel er meget træt af mit anlæg, fordi det fylder alt for meget:

Acurus A250 effektforstærker, NAD C160 forforstærker, NAD T562DVD og en NAD radio. Samt et par Cervin Vega 1215'ere - det er nok dem hun er mest træt af - de er jo enormt store

Jeg har altid været meget glad for den fede bas og det lydtryk et par 1215'ere kan lave med en ordentlig effektforstærker (havde før et par brokoblede NAD 208'ere, som jeg skiftede til Acurus A250 - fordi den er fysisk mindre ok kan næsten det samme), men må indrømme, at jeg kun skruer op ½ time om året sammenlagt. Men den halve time nyder jeg

Derfor er hun ved at få mig overtalt - vi skal have noget der fylder MEGET mindre. Fx lige så lidt som et par minipod's. Og så kunne vi tage skridtet og få surround med bittesmå sattelitter og en fed subwoofer.

Mit spørgsmål:

1)Findes der almindelige fysisk små højtalere, der kan noget tilnærmelsesvist som CervinVega 1215 kan, hvis jeg bliver i alm stereo? (Næppe, men noget der kommer tæt på?)

2) Hvis jeg vælger sourround (og skifter forstærker også) findes der så noget der kan lave tilnærmelsesvis samme lydtryk (bas) som mine CV 1215'ere) - og i så fald hvad?

Jeg er iæst interesseret i henvisninger og anbefalinger af små højtalere, der (evt. i forb. m sourraound og en stor subwoofer) kan lavet noget ordenligt fed bas-film-lyd

Til top Vis MartinMoth2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinMoth2

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

"fysisk små". Hvad er kravet?

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Der er ingen specifikke krav - men mine 120cm høje 1215'ere er for store.

Det er jo et kompromis - i den ene ende er bittesmå sattelitter på størrelse med en kaffekop, samt en sub. Det kan næppe leverer noget lyd jeg kan leve med - eller? Måske kan de subwofeere mere end jeg tror. Det gode ved dem er, at de meget lettere indgår i møbleringen.

Det jeg HÅBER er at man med en ordentlig subwoofer samt nogle bittesmå væghøjtalere kan få noget der kan lave ordentlig lyd med god bas med bund i (her sammenligner jeg med Cervis Vega, ikke med Dali ) - men mit ønske er måske umuligt?

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Man kan komme langt med et par mindre gulvhøjttalere. Jeg har selv et par DM640 og ingen har nogen sinde brokket sig undtagen naboen. Du får nok aldrig sammen lydtryk som du har nu. CV er jo lavet til at levere solide dunk omkring 45-70 Hz.

vH pH

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 17 April 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Svaret er nej. Du får ikke noget hifi-lignende som vil kunne erstatte trykket fra dine Vega´er uden at det kommer til at fylde en krig alligevel. Du er vant til noget der membranmæssigt er 6 x 12" basser (2 x 15" + 1 x 12" pr side). Der er meget, rigtig meget bass. Jeg tvivler på det kan erstattes af noget servo-sub og nogle satiliter, men der er mange bud på det. Jeg synes bare ikke det rigtigt kan lade sig gøre.

Et sæt Amadeus Subs måske, de fylder ikke meget og kan gemmes væk med Ikea-blomster til at gøre hjemme i og å så lækkert......lille spydighed (sorry). Men det koster en ekstra forstærker til basserne alene. Men det kunne sagtens erstatte dit bassbehov, men helt 70er Westcoast party med LSD og det hele kan jeg ikke rigtig se for mig. Jeg tror du skal købe nogle blomster til din kæreste og sig til hendes at dit anlæg gør dig glad, så går det hele nok bedre.

Mvh 

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Man bør vel også spørge sig selv om den ½ time om året kan retfærdiggøre de store monstre. Man kan jo få mere behagelig lyd til daglig, hvis man "nedgraderer".

vH pH

godnat for i dag

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

He he - god ide med blomster - men sagen er, at jeg også selv synes de fylder. Og der er altså "kun" en 12" og en 15" pr højtaler - ikke to 15". Overvejelsen omkring den ½ time om året er også med til at jeg overvejer at "nedgradere". Men vil dog trods alt gerne kunne høre en enkelt sang og se en film, hvor man fornemmer bassen

Jeg kan godt leve med at gå lidt ned i basformåen - fx. noget der matcher et par dali 450'ere (sorry - kender kun gamle højtalermodeller). Så findes der noget med små væghøjtalere/satelitter kombineret med en passende Sub, der duer? I så fald hvad? Prisniveau skal helst ikke afvige for meget fra det jeg har i forvejen - forstået således, at højtalere til over 15000 totalt kan udelukkes, og en samlet løsning på 5000-10000 nok er det rigtige at lande på - og kunne godt finde på at gå på brugtmarkedet, så "gamle" løsninger er en mulighed.

Men er det overhovedet noget der duer - sattelitter og sub - eller er det kun til at lave hjemmebiografer med dårlig lyd - har INTET erfaring med sourround. Det skal jo også kunne spille nogenlunde hæderligt musik (bemærk - er vant til detaljeringsniveauet fra Cervis Vega - og det lever jeg fint med)

Det jeg synes er smart er at det er bedre til film, at satelitterne er små og kan hænge, og at en sub meget lettere kan indgå som en del af møbleringen. Så mangler jeg bare at vide om det virker, og hvad der virker

Er også på vej i seng, men håber på flere gode kommentarer de næste par dage

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 18 April 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg vidste ikke hvor meget du ville ofte dig. De fleste som "nedgraderer" plejer at få en depresion over de solgte deres kæreste eje (alt for billigt) og har fortrudt. Det nye udstyr lyder ca. så godt som den slags nu gør! Men andre alternativer ville være B&W CDM serien om er meget domestic-monitor og lyder ganske godt....selv uden subwoofer. Surround giver jo flere højttalere og jeg kender flere som er helt vild med at høre hifi i "surround" mode. Det er vel også op til den enkelte hvad der lyder bedst.

Mvh 

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

SKAL det være surround? Det er jo væsentligt flere højttalere og kabler (fyld/rod). Du ville få meget mere vellyd ved at blive i stereo, da du jo skal indkøbe færre komponenter for samme budget.

vH pH

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 April 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hvad med et sæt brugte avance sig. 3mkII og en sub fra sunfire. Så er du kørende for omkring 10k brugt. Avancerne har jeg haft hjemme på prøve, og må sige at de spiller virkelig godt. Dog er jeg ikke tilhænger af at man hænger dem op på vægen.

mvh

EDIT: Link til brugt sub: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15022

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

nej, det SKAL ikek være sorround - tænkte det var nærliggende, nu jeg måske skal ud i noget med subwoofer og små satelitter, og vil egenligt også gerne have det. Mht kabler osv, trækker jeg kabler, så de ikke bliver synlige (har tomrør i væggen til samme formål)

Så mit spørgsmål er nedkogt til: Hvis jeg vælger sourround, med små væghængte højtalere og en sub, hvad giver så bedst lyd med mest bas, for ca. 10000,- +/-. og kan det overhovedet bruges til at spille musik.

F.eks. som mørchs anbefalinger (har efterfølgende læst http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1081&zoneid=3 og kan se, at en (brugt) sunfire vist er sagen for mig)

Jeg ved godt at det er umuligt at svare på, det er subjektivt, men det er alligevel rart med jeres kommentarer.

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 April 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

I stedet for at købe deciderede satelitter kunne du overveje at købe reolhøjtalere. Skal du have et 5.1 sæt, der lyder godt, kommer du dog ikke ret langt for 10K... Jeg vil næsten anbefale dig at starte stille og roligt ud med 2x fronter og en sub, hvilket godt kan lade sig gøre for 10K. Det kunne evt være et par Dali Ikon 2 og en god brugt sub i stil med den mørch linker til. Du kan sikkert også få endnu bedre fronter hvis du køber brugt, men med Ikon seriens bånddiskant og 6.5" mellemtone/bas og en god sub har du ihvertfald hele frekvensspektret dækket på en vellydende måde!
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Enig.

vH pH

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Tak - det er taget til efterretning. Det behøver ikke være satelitter, bare noget der kan hænge. Ja - jeg bøjer som et siv i vinden for fruens ønsker om indretning.

Hvor kan man komme til at høre en sunfire sub? Eller noget andet der har samme løsning, en sub og nogle små højtalere. Skal jeg gå forbi fx hifiklubben og lytte?

Hvis det nu ikke skal være en sunfire sub, som jeg har på fornemmelsen er svær at finde brugt, hvad er der så af alternativer?

Og - en helt anden ting - jeg har jo min Acurus A250 og min NAD C160 forforstærker - hvad skal jeg skifte dem ud med? Subben er jo aktiv, så der skal ikke effekt til den (så meget har jeg trods alt læst mig til), så jeg behøver vel næppe noget i acurus-klassen. Et par anbefalinger - må gerne være NAD, så det hele ser ens ud, gerne en reciever, så jeg kan slippe af med radioen, og få en grå kasse mindre at se på (igen - jeg bøjer som et siv i vinden)

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hvad med en NAD L53? Det er en stereo DVD receiver, dvs du kun skal skal bruge den ene enhed(høj WAF). Og så lige et par 'talere og evt en sub. Meget konevenligt og kan nok gøres ret hifi.

vH pH

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du kommer forbi hifiklubben, som du har tænkt, skal du også lige smide en lytter til B&W's CM1.. en lille reolht'er som har en overraskende bund (taget i betragtning det er en reolht'er), kombiner et sæt med en brugt sub, en sunfire f.eks som allerede er forslået, vil jeg sige du er godt kørende..

her er de... hvis hun ikke godkender dem er der jo ingen grund til at høre dem

Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

det skal vel være en sourround-reciever før at jeg kan bruge den til noget? Er ikke meget for at dvd også er bygget ind i apparatet, men ellers en god ide.

Glæder mig til at lytte i HiFiklubben, men de har vel ikke noget der minder om en sunfire som sub?

Tror jeg når frem til følgende:

Udskift Cervin Vega 1215, Acurus A250 effektforstærker, Nad C160 forforstærker og NAD radio med en passende nad sourround-reciver (men hvilken), køb et par passende små reolhøjtalere og en ordentlid AKTIV sub som f.eks. en sunfire. Senere kommer satelitterne til et fuldt sourroundanlæg. Hvad er der som alternativer til sunfire, der kan det samme?

Først lytter jeg lige til noget der minder om ovenstående i HiFiklubben, for at se om det duer. Har lige hørt madonne på fuld skrue på mine 1215'ere, og det lyder altså bare så p***e fedt - spørgsmålet er hvor tæt jeg kan komme på den oplevelse med ovenstående løsningsforslag. Jeg har vel ret i, at jeg ikke behøver den store effekt til mine reolhøjtalere/satelitter, når subben er en aktiv sub - det er vel den der skal bruge effekten, og det har den jo indbygget 

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

MartinMoth2 skrev:
det skal vel være en sourround-reciever før at jeg kan bruge den til noget?
Ja, hvis du vil have surround :) Du trak jo lidt på det.

vH pH

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

MartinMoth2 skrev:
det skal vel være en sourround-reciever før at jeg kan bruge den til noget? Er ikke meget for at dvd også er bygget ind i apparatet, men ellers en god ide

Det skal jo kun være en surround-reciever hvis du vil have surround... Ellers er det meget uinterresant...

Edit: to late ... ^^
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

MartinMoth2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

rigtigt - kan evt. starte med en reciever, og så skifte til en sourround reciever når jeg får satelitterne.

I skal i øvrigt have mange tak for jeres bidrag - jeg skal lige lære, at man kan rette i sine indlæg efter der er kommet svar på dem - et er da lidt usmart, synes jeg. Men nu ved jeg det, og skal nok passe på ikke at rette for ikke at forvirre for meget

gentager lige konklusionen:

Tror jeg når frem til følgende:

Udskift Cervin Vega 1215, Acurus A250 effektforstærker, Nad C160 forforstærker og NAD radio med en passende nad sourround-reciver (men hvilken), køb et par passende små reolhøjtalere og en ordentlid AKTIV sub som f.eks. en sunfire. Senere kommer satelitterne til et fuldt sourroundanlæg. Hvad er der som alternativer til sunfire, der kan det samme - de er jo hunde dyre (15000-20000), og findes næppe brugt? Men lyder ellers til at være præcis det jeg søger

Først lytter jeg lige til noget der minder om ovenstående i HiFiklubben, for at se om det duer. Har lige hørt madonne på fuld skrue på mine 1215'ere, og det lyder altså bare så p***e fedt - spørgsmålet er hvor tæt jeg kan komme på den oplevelse med ovenstående løsningsforslag. Jeg har vel ret i, at jeg ikke behøver den store effekt til mine reolhøjtalere/satelitter, når subben er en aktiv sub - det er vel den der skal bruge effekten, og det har den jo indbygget 

PS: Bør jeg fltte tråden til en mere passende kategori - tror det er tilfældigt jeg er havnet i analog og ikke højtalere

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes