Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Alm.rør / NOSrør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans Ørum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 April 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hvad er forskellen mellem alm.rør og NOSrør?

Til top Vis Hans Ørum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Ørum

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 April 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

NOS betyder bare 'new old stock', så alt efter hvad du forstår ved nye rør er der ingen forskel. At så forskellige fabrikater / årgange af rør lyder forskelligt er en helt anden historie.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 April 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

NOS er næsten altid i forb. med gode gamle fabrikater hvis kvalitet uomtvistelig er bedre end de nye kina  og sowski jetski rør. De gamle er navne som Telefunken Siemens Tungsram Philips Mullard.

Jeg har arbejdet med rør i 40 år og har været ved at give op pga stærk svingene kvalitet. Ofte har jeg fået skældud når jeg har repareret et apparat og de nye udgangsrør har bogstaveligt talt været på vej ud af soklen og undervejs smadret samtlige katodemodstande samt skærgitterditto.   Og når jeg så klager over rørene er der  ingen hjælp. Det har jeg prøvet for mange gange.

Disse rør har været såkaldte soft rør. Der har altså været luftrester i dem. Igår fandt jeg nogle sowski jetski EL84 som jeg har købt for 8 år siden til at have på lager. Jeg prøver dem lige i min AVO MK4 rørtester og godaw do. De er lige til at hænge op som dørklokke.

Samtidig fandt jeg to gamle brugte EL84 Telefunken. De målte  fuldstændig korrekt både i anodestrøm og stejlhed = (mA/V). Hvis ikke det er tankevækkende så ved jeg ikke. Jeg tror dog at især sovtek er blevet bedre. Det håber jeg da.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 April 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Russiske Svetlana laver nok de bedste udgangsrør med en god lyd og Sovtec laver det bedste 12AX7 ellers giver jeg Tube Mania helt ret. Der er ikke ret meget ny produktion der kan matche gamle rør hvad angår kvalitet og slet ikke Kina. 

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede EL34 rør fra JJ i en af mine Radford, og selv mine gamle ganske almindelige Siemens rør var bedre, læs mere dybde i lyden. Kunne være spændende at høre hvad andre mener om de forskellige 'nye' EL34 fabrikater. Hvad kan anbefales når nu ikke Mullard hænger på træerne længere?

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 April 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Mullard har efter MIN mening en gammeldags lyd, det jeg søger er en fast bas og klar og sprød mellemtone og diskant hvilket er svært at finde i nos rør, Siemens og tildeles Telefunken er nok det der kommer nærmest.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Kiggede lige efter Mullard EL34 på ebay. Mullard 'made in Russia' årgang 2005 til omkring 200 dkr.  nye i æsker.

Er der nogle der har erfaringer med disse, og minder de på nogen måde om de gamle typer sådan rent lydmæssigt?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 April 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

De nye "Mullard" ja, det er ikke falsk varebetegnelse, for navnet er købt på ærlig vis mig bekendt. Men det er vildledning der vil noget. De lægger sig meget tæt op ad ElektroHarmonix og Sovteks EL34, ser man godt efter ligner de også hinanden forbløffende meget (alle tre mærker er faktisk det samme, samme bag"mænd" og fabrikker).
Af nye EL34 foretrækker jeg klart SED (Skt. Petersborg). Man kan også både se og mærke når man får et SED og et af de andre russiske EL34 (Mullard, EH, Sovtek) i hænderne - der er klart mere kvalitetskarma over SED. JJ har jeg ikke erfaring med, men blandt nyproduktionen skulle de vist heller ikke være så tossede igen. De kinesiske er nok de værste - til gengæld er de klart de billigste

Ellers vil jeg sige at jeg synes JJ EL84 gør det godt i mine Bofa'er. Der er bare liv og karma. Tænk de kunne lave sådan noget kvaligrej i 50'erne Har haft prøvet Sovtek EL84 og det er samme historie som med EL34. De er billigere, men klart ej af samme lækre kvalitet. Jeg har ikke prøvet EL84M, men det kommer nok, de er jo blevet rost for om ikke at være de bedste i spillestilen, så være bygget som en kampvogn

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Btw. New Sensor, dem der har EH, Sovtek og Mullard, har også købt TungSol navnet.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Mcallan jeg takker for udførlig information, og glemmer hermed alt om Mullard / Russia . Disse SED typer er helt ukendte for mig, men jeg vil kigge  efter dem. Link til salgssteder modtages gerne!

En skam at Ib Andersen / Siemens ikke er en mulighed længere... .

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 April 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

De kaldes også winged  C og er klart de bedste.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Tik-tak.... . Winged C må være f.eks JSC Svetlana eller er jeg nu på tynd is

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev

Ellers vil jeg sige at jeg synes JJ EL84 gør det godt i mine Bofa'er. Der er bare liv og karma. Tænk de kunne lave sådan noget kvaligrej i 50'erne

Ja men det bedste udstyr blev da netop lavet i 50 og 60. Siden er det da gået fulstændig galt. Jeg har en B&o 608 HIFI forstærker fra 62. Den bruger jeg Bla. til mine horn. Jeg tror den har samme fabrikat trafoer  som dine BOFA. Er det ikke Jørgen Schou der har lavet dem? Jeg har engang repareret/renoveret et par BOFA 'er. Fine forstærkere. Rart for mig at høre der er andre end mig som kan lide det gamle guld.
Lagde du mærke til resultatet med de gamle telefunken rør?

mvh

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

http://www.tubetown.de/ttstore/ Har jeg personligt gode erfaringer med. Hurtige og billige! En shop man vender tilbage til!

http://www.tubeampdoctor.com/ Har jeg også erfaringer med. Bedre parrede rør fås ikke, til gengæld er prisen også derefter. Også en super shop, alt er der styr på!

http://www.pyndtshop.dk - men de har ikke SED, faktisk kun et enkelt??  Avv 

Derudover er der også alle dem jeg kun kender af webside. Håber jeg har husket dem alle, ellers må andre lige komme med nogle også

http://www.watfordvalves.com/
http://www.tube-shop.com/
http://www.thetubestore.com/
http://www.demostenes.no/
http://www.triodeelectronics.com/
http://www.groovetubes.com/
http://www.sovtek.com/
http://www.tubesandmore.com/

Og der er flere. Der er en.. Noget med B eller sådan, som jeg dælme ikke kan huske navnet på. Siderne var ret simple, hvide i designet, men alligevel proffesionelt lavet.

Vær dog opmærksom på at bestiller man uden for EU, så er porto hamper og der kommer told (ikke så meget), men ikke mindst også moms og fortoldningsgebyr er tunge udgifter.

EDIT:
Det var http://www.boiaudioworks.com/ jeg bare ikke kunne huske hvad hed, men som jeg vidste jeg "manglede" i listen!!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Ja men det bedste udstyr blev da netop lavet i 50 og 60. Siden er det da gået fulstændig galt. Jeg har en B&o 608 HIFI forstærker fra 62. Den bruger jeg Bla. til mine horn. Jeg tror den har samme fabrikat trafoer  som dine BOFA. Er det ikke Jørgen Schou der har lavet dem? Jeg har engang repareret/renoveret et par BOFA 'er. Fine forstærkere. Rart for mig at høre der er andre end mig som kan lide det gamle guld.

Lagde du mærke til resultatet med de gamle telefunken rør?

mvh

Ja, det er Jørgen Schou trafoer. Ang. resultatet med de gamle rør, så var det lidt blandede der var i da jeg fik dem. Bla. Philips og Mullard (eller var det Tungsram?) tror jeg. De var godt slidte, så det tør jeg ikke konkludere noget på. Indgangen, EF86, i den ene var også så slidt at det gav så meget hvid støj som så selv en transistor kan betegnes som stille ved siden af. Jeg har naturligvis alle rørene endnu Der er også kommet nye PIO og elektrolytter i, for de var ærlig talt også færdige. Elektrolytterne totalt flade og PIO'erne - specielt én - lækkede sporadisk DC. Det lød som om der var en elkedel i højttaleren

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

PINK skrev:
Tik-tak.... . Winged C må være f.eks JSC Svetlana eller er jeg nu på tynd is

Winged C er bare en anden betegnelse for SED. JSC er jeg derimod i tvivl om. Er de fra Skt. Petersborg er det de rigtige.
Der er nemlig gået en del ged i Svetlana navnet efter New Sensor - nå ja, det har de også bøffet! - tog det navn efter en retsstrid (altså retten til at markedføre under navnet Svetlana i USA), selvom dem i Skt. Petersborg har heddet Svetlana lige siden Stalins datter!

Dog kan man godt finde nogle af de rigtige fra Skt Peterborg der hedder Svetlana. De er så bare nogle år gamle. Det gør ikke noget, men problemet er man lige skal kunne kende forskel på de nye og de gamle Svetlana. Står der ikke noget om det er de gamle fra Skt. Petersborg, så er det næsten med 100% sikkerhed de "falske" fra New Sensor.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Tik-tak for alle links, og mange var ukendte for mig... Pyndt kendte jeg godt, men tubetown.de vil jeg lige checke ud som den første.

Mit lager af NOS Siemens / Telefunken rør har nået smertegrænsen som årene er gået

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Mit lager af NOS Siemens / Telefunken rør har nået smertegrænsen som årene er gået

Samme her

mvh

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

McAllan
Jeg tænkte også på resultatet af min test af gamle og nye rør i mit første indlæg. Jeg blev ihvertfald  overrasket.

mvh

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Måske kan man se forskellen på ny / gammel Svetlana hvis man kigger ind bag glasset? Den mekaniske opbygning må være lavet forskelligt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes