Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker problem (Min MF A1) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 April 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg hørte her til morgen da jeg vågned med mine tømmermænd at der var en underlig mislyd i min ene højtaler, på de tidspunkt troed jeg bare jeg var lidt bagstiv, men nu er det her altså igen, så der skal gøres noget vd det.

Det er det at tonerne er helt uklar og ufin i kanterne, som hvis man ikke har tunet ordenligt ind på sin Tuner... Det kommer og går sådan.

Jeg selvfølgelig at bytte om på højtalerstikkene, og fandt ud af det er den ene kanal der er dårlig?
Hvad kan jeg gøre ved dette?

Jeg kan vel ikke have bi-wiret forkert?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en der kan hjælpe?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 April 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Tja, du siger jo du har byttet rundt på højre/venstre. Og problemet byttede blot plads? Altså følger højttalerstikket på forstærkeren?
Det lugter jo af at det er i forstærkeren problemet skal findes... Nærmere præcist hvad der er galt er (eller i hvert fald kan være) utroligt svært at sige uden at have den til nærmere gennemsyn.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Tja, du siger jo du har byttet rundt på højre/venstre. Og problemet byttede blot plads? Altså følger højttalerstikket på forstærkeren?
Det lugter jo af at det er i forstærkeren problemet skal findes... Nærmere præcist hvad der er galt er (eller i hvert fald kan være) utroligt svært at sige uden at have den til nærmere gennemsyn.

JEg kunne jo åbne og kigge på det, men jeg har jo inte kølepasta til at lukke igen.

All Vintage

Billedeupload guide

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Det kan også være en løs/dårlig lodning på din pre-kanalvælger, især hvis det er typen som er lodet fast i printet og kun er fastgjort der (så er det blot at efterlodde)  

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Eller potentiometret. MF A1 har en meget speciel volumekontrol(!)

Se her:
http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/technical.htm

Men ellers kan det også være nogle kondensatorer der har givet op eller er på nippet til det.
Mener at LouBP har fortalt hans A1 er fra midten af 80'erne og med den driftstemperatur den har, så kan det meget vel være en elektrolyt eller tantalt der er blevet lidt underlig.
Selvfølgelig kan det også være en transistor, men det er vist ikke helt så tit som det andet.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg@

Ja det kan jo være, så er et ikke et problem der kræver den skal aflereveres ved fagmanden.

McAllan@

Hvad gør den Volumekontrol så speciel, orker ikke at læse helt igennem på siden der:-)
Det ka njo være utrolig meget, den skulle nok bare aflerveres, og have tjekket det.

All Vintage

Billedeupload guide

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Det er den måde selve reguleringen foregår på. I en normal forforstærker(del) eller bare volumekontrol til en forstærker med tilstrækkelig forstærkning til at den ikke kræver forforstærker, der er potentiometret koblet som spændingsdeler. I A1 derimod sidder der to opamps efter hinanden, begge inverterende og potentiometret bestemmer forstærkningen på opamp nr. 2 (alle 4 opamps sidder i samme lakrids, nemlig en såkaldt quad opamp ). Om konstruktionen er lydmæssigt gal eller genial skal jeg ikke gøre mig klog på, men den har én meget tydelig ulempe modsat den normale spændingsdeler og det er at den er meget følsom overfor den mindste smule knas i/med potentiometret.

Som Guldtuborg skriver, så kan omskifteren også være problemet, men det burde IMO kun være når man pillede ved det så. 100% garanti gives der naturligvis ikke Er det omskifteren, kan det som med potentiometret også være kontakterne i omskifteren den er galt med. Enten kan omskifteren skilles ad og renses eller også kan man forsøge sig med lidt kontaktspray.

Og ja, det er nok en fordel at have noget kølepasta på lager når man åbner den. Det koster ikke så meget i en rigtig elektronikbix, det er kun i computerforretninger man betaler en arm for en micro tube.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Det er ike længe siden jeg fik skiftet/lavet omskifteren, så den bør det ikke være galt med.

All Vintage

Billedeupload guide

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes