| Forfatter |
|
Mighty-boy Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 316
|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har erfaring/ekspertise i at forvandle sorte/malede effektblokke til dets oprindelige alu farve??
Umiddelbart er mit dilemma at det er svært at finde en relativt billig effektblok i alu (læs: eller anden sølv/gold) farve.. Derfor ville jeg høre, om nogen har prøvet sig ad med decideret at slibe malingen af en sort forstærker i aluminiums kabinet?! Her har jeg f.eks. en af de mange, lidt ældre, NAD forstærkere i tankerne... Måske der endda er nogen der kan komme med nogle råd til en efterbehandling af aluminium fronten efter slibning? - havde tænkt på nogt fint P1000 sandpapir eller lignende. Any Ideas? - er åben for forslag...
Kan godt være det virker fjollet, og man kan jo frygte det mere vil ødelægge finishen end gøre gavn, men da hele mit system pt. er i alu vil jeg gerne beholde denne stil...
|
| Til top |
|
| |
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min første tanke var at sandblæse, meeen doh! Holder vist ikke helt...
En anden tanke var at vådslibe det, kræver naturligvis at du piller al indenmaden ud først!!!
Det kommer jo an på hvor tykke plader det er vi snakker...Vedr. hifi tror jeg en vinkelskærer er lidt drastisk 
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 487
|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo evt prøve den gang sandpapir du havde i tankerne, omme bagpå...? efterfølgende er det vel at smide en pudseting på en maskine og så ellers pudse til det skinner flot??
Held og lykke, og husk lige at vise os andre nogle billeder, erfariinger
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem det!!
Hvis du endelig får slebet malingen af, så står du med en rå aluplade. Den er meget modtagelig for den syre, der er på dine fingre, den mangler den beskyttende eloxering.
vh. Henrik
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go´aften der...
Sandblæse alu? ALDRIG - glasblæse måske! Men hvad med, at få lavet en ny front i 5mm alu eller noget i den retning - så taber du heller ikke alle kronerne på gulvet den dag du sælger..
Eller hvad med en helt vild ide: få udsavet et par nye fronter i 5mm plexiglas i den lokale Silvan (bør ikke koste mere end en 30´er pr stk) og spraymale bagsiden i din ynglings alufarve.. en sjat silikone imellem dem og den gamle front og vupti... __________________ Mvh
Mike
|
| Til top |
|
| |
Mighty-boy Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den hurtige tilbagemelding!!
Nosferatu: Tror du ikke vådslibnings konceptet kan beherskes så meget, at man kun benytter sig af en smule vand?! - jeg mener bare, det drejer sig jo bare om at overfladen er våd/fugtig right??
Jeg frygtede også misfarvning, men at eloxere alu'en, er det ikke noget man kan klare derhjemme i en håndvending?! :P
MikeAalborg: Faktisk en rigtig god idé, evt. kan man kombinere begge dine forslag, dog med fare for at det ser lidt for prangende og "fremskudt" ud. Faktisk giver det også en fed effekt at pudse plexiglasset på indersiden. Jeg må jo bare have købt mig en billig NAD og så se hvad jeg kan få ud af det, skal nok lægge billeder ud hvis jeg bliver tilfreds med resultatet?!
Lige for en sikkerheds skyld, har i nogen idé om hvorvidt alle gamle NAD forstærkere er med alu front?! :)
|
| Til top |
|
| |
Mighty-boy Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser pt. sådan ud at jeg kan erhverve mig en electrocompaniet aw100 effektforstærker til, forhåbentligvis, under 1500 kr.. Jeg har desværre aldrig stiftet bekendtskab med forstærkeren, eller nogle andre apparater fra samme producent. Men såvidt jeg er orienteret er det en dansk virksomhed der laver udstyr i en rimelig kvalitet, har jeg misforstået noget so far?! Nogen der evt. vil vurdere om det kunne være et godt køb/ Monstro nogen der ved hvad sådan en fætter kostede fra ny?! - bare for at få en idé om hvad jeg kan forvente af lydgengivelsen osv...
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg husker, så kan man "vaske" den sorte eloksering af med NAoH ( kaustisk soda), og samtidigt opnå en vis beskyttelse med samme produkt. læs evt. her:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=474195# post474195
Men pas lige på øjnene og fingrene. Beskyttelsesbriller samt gummihandsker er et must, ellers bli'r dine hænder til sæbe 
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
sorenpa Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
THansen !
De har noget lak fjerner, jeg har selv brugt det på flere forskellige alu overflader ! Så får du en ren alum plade bagefter. Og uden risser fra sandpapir.
Alternativt ville jeg foreslå glasblæsning. Men forvent at det skal vedligeholdes, sådan er det bare med rå alu.
Søren
|
| Til top |
|
| |
Mighty-boy Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arh selvfølgelig, tusind tak! Tror jeg først og fremmest vil prøve med noget lak fjerner, hvis det viser sig ikke at være nok kan man jo altid prøve med de lidt mere livsfarlige kemikalier... Det afhænger vel også af hvilken type maling der er brugt.
Ang. Den omtalte eloksering, er det noget man selv kan få fingrene i, og kan processen genemføres i praksis i et gennemsnitligt hjem uden større kemiske foranstaltninger?
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med denne:
http://www.ardency.adr.dk/8.0.htm
den er også til at betale og spiller ganske fornuftigt! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mighty-boy skrev:
|
Arh selvfølgelig, tusind tak! Tror jeg først og fremmest vil prøve med noget lak fjerner, hvis det viser sig ikke at være nok kan man jo altid prøve med de lidt mere livsfarlige kemikalier... Det afhænger vel også af hvilken type maling der er brugt.
Ang. Den omtalte eloksering, er det noget man selv kan få fingrene i, og kan processen genemføres i praksis i et gennemsnitligt hjem uden større kemiske foranstaltninger?
|
|
|
Nu gik jeg ud fra, at det var kølepladerne du omtalte. ( det var det billede jeg lige havde i ho'det ). Og der hjælper lakfjerner ikke meget. Bevares, lakfjerner indeholder tit og ofte kaustisk soda, men i ret små mængder. Omvendt, så skader det ikke at prøve.
Edit: Jeg kiggede lige i dit oprindelige spørgsmål, og kan se jeg sov i timen, du nævnte malede flader, sorry 
Mht. eloksering, så kan det sagtens laves selv, i alle mulige (og umulige) farver, men det koster: http://www.caswellplating.com/kits/index.html
Glemte denne: http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize99.html
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
Ollii Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ebbe44 skrev:
|
Såvidt jeg husker, så kan man "vaske" den sorte eloksering af med NAoH ( kaustisk soda), og samtidigt opnå en vis beskyttelse med samme produkt. læs evt. her:
Men pas lige på øjnene og fingrene. Beskyttelsesbriller samt gummihandsker er et must, ellers bli'r dine hænder til sæbe 
mvh Ebbe
|
|
|
Kausisk soda Æder det ikke alu`en?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ollii skrev:
Ebbe44 skrev:
|
mvh Ebbe
|
|
|
|
|
|
Jo det gør, det er en ekstremt ætsende base!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mighty-boy skrev:
| Det ser pt. sådan ud at jeg kan erhverve mig en electrocompaniet aw100 effektforstærker til, forhåbentligvis, under 1500 kr.. Jeg har desværre aldrig stiftet bekendtskab med forstærkeren, eller nogle andre apparater fra samme producent. Men såvidt jeg er orienteret er det en dansk virksomhed der laver udstyr i en rimelig kvalitet, har jeg misforstået noget so far?! Nogen der evt. vil vurdere om det kunne være et godt køb/ Monstro nogen der ved hvad sådan en fætter kostede fra ny?! - bare for at få en idé om hvad jeg kan forvente af lydgengivelsen osv... |
|
|
Firmaet er Norsk og er kendt for at lave ganske habile produkter. Kender dog ikke omtalte model.
Tror iøvrigt ikke NAD har alufronter. Der er oftest tale om plastik, eller jern.
|
| Til top |
|
| |
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
Ollii skrev:
Ebbe44 skrev:
|
mvh Ebbe
|
|
|
|
|
|
Jo det gør, det er en ekstremt ætsende base!
|
|
|
Det er da bare at kigge på den der..Hva fanden er det nu den hedder...spændingsrækken? Og så finde noget rensende som "har mindre spænding end.."
Arg f**k det, nogen må vide hvad det er jeg snakker om?
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
| Til top |
|
| |