Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Nogen der har erfaring/ekspertise i at forvandle sorte/malede effektblokke til dets oprindelige alu farve??

Umiddelbart er mit dilemma at det er svært at finde en relativt billig effektblok i alu (læs: eller anden sølv/gold) farve.. Derfor ville jeg høre, om nogen har prøvet sig ad med decideret at slibe malingen af en sort forstærker i aluminiums kabinet?! Her har jeg f.eks. en af de mange, lidt ældre, NAD forstærkere i tankerne... Måske der endda er nogen der kan komme med nogle råd til en efterbehandling af aluminium fronten efter slibning? - havde tænkt på nogt fint P1000 sandpapir eller lignende. Any Ideas? - er åben for forslag...

Kan godt være det virker fjollet, og man kan jo frygte det mere vil ødelægge finishen end gøre gavn, men da hele mit system pt. er i alu vil jeg gerne beholde denne stil...

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Min første tanke var at sandblæse, meeen doh! Holder vist ikke helt...

En anden tanke var at vådslibe det, kræver naturligvis at du piller al indenmaden ud først!!!

Det kommer jo an på hvor tykke plader det er vi snakker...Vedr. hifi tror jeg en vinkelskærer er lidt drastisk

Nosferatu

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Du kan jo evt prøve den gang sandpapir du havde i tankerne, omme bagpå...?
efterfølgende er det vel at smide en pudseting på en maskine og så ellers pudse til det skinner flot??

Held og lykke, og husk lige at vise os andre nogle billeder, erfariinger
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Glem det!!

Hvis du endelig får slebet malingen af, så står du med en rå aluplade. Den er meget modtagelig for den syre, der er på dine fingre, den mangler den beskyttende eloxering.

vh. Henrik

Til top Vis tarup 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tarup 13 Besøg tarup 13's Websted

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Go´aften der...

Sandblæse alu? ALDRIG - glasblæse måske! Men hvad med, at få lavet en ny front i 5mm alu eller noget i den retning - så taber du heller ikke alle kronerne på gulvet den dag du sælger..

Eller hvad med en helt vild ide: få udsavet et par nye fronter i 5mm plexiglas i den lokale Silvan (bør ikke koste mere end en 30´er pr stk) og spraymale bagsiden i din ynglings alufarve.. en sjat silikone imellem dem og den gamle front og vupti...  

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Tak for den hurtige tilbagemelding!!

Nosferatu: Tror du ikke vådslibnings konceptet kan beherskes så meget, at man kun benytter sig af en smule vand?! - jeg mener bare, det drejer sig jo bare om at overfladen er våd/fugtig right??

Jeg frygtede også misfarvning, men at eloxere alu'en, er det ikke noget man kan klare derhjemme i en håndvending?! :P

MikeAalborg: Faktisk en rigtig god idé, evt. kan man kombinere begge dine forslag, dog med fare for at det ser lidt for prangende og "fremskudt" ud. Faktisk giver det også en fed effekt at pudse plexiglasset på indersiden. Jeg må jo bare have købt mig en billig NAD og så se hvad jeg kan få ud af det, skal nok lægge billeder ud hvis jeg bliver tilfreds med resultatet?!

Lige for en sikkerheds skyld, har i nogen idé om hvorvidt alle gamle NAD forstærkere er med alu front?! :)

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Det ser pt. sådan ud at jeg kan erhverve mig en electrocompaniet aw100 effektforstærker til, forhåbentligvis, under 1500 kr.. Jeg har desværre aldrig stiftet bekendtskab med forstærkeren, eller nogle andre apparater fra samme producent. Men såvidt jeg er orienteret er det en dansk virksomhed der laver udstyr i en rimelig kvalitet, har jeg misforstået noget so far?! Nogen der evt. vil vurdere om det kunne være et godt køb/ Monstro nogen der ved hvad sådan en fætter kostede fra ny?! - bare for at få en idé om hvad jeg kan forvente af lydgengivelsen osv...

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg husker, så kan man "vaske" den sorte eloksering af med NAoH ( kaustisk soda), og samtidigt opnå en vis beskyttelse med samme produkt. læs evt. her:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=474195# post474195

Men pas lige på øjnene og fingrene. Beskyttelsesbriller samt gummihandsker er et must, ellers bli'r dine hænder til sæbe

mvh
Ebbe

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

sorenpa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

THansen !

De har noget lak fjerner, jeg har selv brugt det på flere forskellige alu overflader ! Så får du en ren alum plade bagefter. Og uden risser fra sandpapir.

Alternativt ville jeg foreslå glasblæsning.  Men forvent at det skal vedligeholdes, sådan er det bare med rå alu.

Søren

Til top Vis sorenpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorenpa

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Arh selvfølgelig, tusind tak! Tror jeg først og fremmest vil prøve med noget lak fjerner, hvis det viser sig ikke at være nok kan man jo altid prøve med de lidt mere livsfarlige kemikalier... Det afhænger vel også af hvilken type maling der er brugt.

Ang. Den omtalte eloksering, er det noget man selv kan få fingrene i, og kan processen genemføres i praksis i et gennemsnitligt hjem uden større kemiske foranstaltninger?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hvad med denne:

http://www.ardency.adr.dk/8.0.htm

den er også til at betale og spiller ganske fornuftigt!

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Mighty-boy skrev:

Arh selvfølgelig, tusind tak! Tror jeg først og fremmest vil prøve med noget lak fjerner, hvis det viser sig ikke at være nok kan man jo altid prøve med de lidt mere livsfarlige kemikalier... Det afhænger vel også af hvilken type maling der er brugt.

Ang. Den omtalte eloksering, er det noget man selv kan få fingrene i, og kan processen genemføres i praksis i et gennemsnitligt hjem uden større kemiske foranstaltninger?

Nu gik jeg ud fra, at det var kølepladerne du omtalte. ( det var det billede jeg lige havde i ho'det ). Og der hjælper lakfjerner ikke meget. Bevares, lakfjerner indeholder tit og ofte kaustisk soda, men i ret små mængder.
Omvendt, så skader det ikke at prøve.

Edit: Jeg kiggede lige i dit oprindelige spørgsmål, og kan se jeg sov i timen, du nævnte malede flader, sorry

Mht. eloksering, så kan det sagtens laves selv, i alle mulige (og umulige) farver, men det koster:
http://www.caswellplating.com/kits/index.html

Glemte denne: http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize99.html

mvh
Ebbe

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

Ollii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2006
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Ebbe44 skrev:

Såvidt jeg husker, så kan man "vaske" den sorte eloksering af med NAoH ( kaustisk soda), og samtidigt opnå en vis beskyttelse med samme produkt. læs evt. her:

Men pas lige på øjnene og fingrene. Beskyttelsesbriller samt gummihandsker er et must, ellers bli'r dine hænder til sæbe

mvh
Ebbe

Kausisk soda Æder det ikke alu`en?

Til top Vis Ollii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ollii

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Ollii skrev:
Ebbe44 skrev:

mvh
Ebbe

Jo det gør, det er en ekstremt ætsende base!

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Mighty-boy skrev:
Det ser pt. sådan ud at jeg kan erhverve mig en electrocompaniet aw100 effektforstærker til, forhåbentligvis, under 1500 kr.. Jeg har desværre aldrig stiftet bekendtskab med forstærkeren, eller nogle andre apparater fra samme producent. Men såvidt jeg er orienteret er det en dansk virksomhed der laver udstyr i en rimelig kvalitet, har jeg misforstået noget so far?! Nogen der evt. vil vurdere om det kunne være et godt køb/ Monstro nogen der ved hvad sådan en fætter kostede fra ny?! - bare for at få en idé om hvad jeg kan forvente af lydgengivelsen osv...

Firmaet er Norsk og er kendt for at lave ganske habile produkter. Kender dog ikke omtalte model.

Tror iøvrigt ikke NAD har alufronter. Der er oftest tale om plastik, eller jern.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Ollii skrev:
Ebbe44 skrev:

mvh
Ebbe

Jo det gør, det er en ekstremt ætsende base!

Det er da bare at kigge på den der..Hva fanden er det nu den hedder...spændingsrækken? Og så finde noget rensende som "har mindre spænding end.."

Arg f**k det, nogen må vide hvad det er jeg snakker om?

Nosferatu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes