Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Råd til nybagt plov-ejer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ichtysdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej folkens!

Jeg har netop erhvervet mig min første pladespiller, en Thorens TD316. Jeg har monteret en Ortofon 'MC 20 Super' PU men har også en Ortofon OMB-10, en Denon DL-160 og en B&O MMC 4 til at ligge.

Jeg har brugt et par timer på at montere pickup'en og indstille armen så godt som jeg nu kunne, men jeg ved ikke om det er helt godt. Jeg synes der er ret mange potentielle fejlkilder - især pga. megen brug af øjemål ved finindstilling af PU'en!

Jeg har selvfølgelig en børste til at fjerne støv fra pladerne, men overvejer at købe noget mere renseudstyr for at få gjort pladerne så rene som muligt. Jeg fik også en antistatisk pistol med, men jeg aner ikke hvordan man skal bruge den...!?

Jeg ville også gerne vide lidt om hvordan man bedst vedligeholder sine plader og afspilleren

Er der nogen der har nogle gode (og måske basale) råd til en nybegynder inden for vinylens verden?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hej ichtysdk.

Fin lille hjemmeside du har der.

Prøv at se her.

Vinyl Engine Protractors

I bunden er der en Thorens arc protractor. Udskriv den på en printer (husk "print som billede" og undlad "tilpas til side"). Tjek at størrelsesforholdene er iorden. Så har du et gratis lille redskab til at justere din PU efter.

Tjek at din pladespiller står 100% i vatter. Hæng den op på en solid hylde på væggen hvis muligt.

Jeg ville gerne give dig nogle flere links til den suveræne hjemmeside Vinyl Engine men som sagt er den nede lige nu. Hvis du går ind i deres bibliotek (Library) kan du bla. finde manualen til din TD316 til download (hvis du da ikke har den i forvejen).

Edit: Nu funker siden igen. Her er manualen.

TD 316

Her er en hjemmeside med info om PU'er. Det er jo rimeligt vigtigt at du kører med korrekt nåletryk.

Cartridge Database

Jeg kan ikke se hvilket nåletryk din MC 20 Super skal have. OMB-10 skal have 1.5g. og DL-160 skal have 1.6g. Din B&O MMC-4 fungerer kun sammen med B&O's egne pladespillere.

Angående din MMC-4 så prøv at se her.

pickup-HJÆLP

pickup købes

Mon ikke i kan finde ud af noget?

Her er en fin dansk side med generelle informationer om pladespillere.

soundimage.dk

Her er en rigtig god side om Thorens pladespillere. Den fokuserer på de (endnu) ældre modeller men der er masser af interessant info.

The Analog Dept.

Du skrev: "Jeg fik også en antistatisk pistol med, men jeg aner ikke hvordan man skal bruge den...!?"
Jeg går ud fra at du mener denne her eller en lignende.

Zerostat

Der er også et link til en lille brugervejledning.

Der er en tidligere medarbejder hos Thorens ved navn Joel Boutreux. Han sælger også på eBay under navnet Protisson.

Protisson

Så hvis du skulle få brug for noget olie eller en ny drivrem er han en mulighed. Du kan også kontakte ham direkte på j.boutreux@gmx.de. Han svarer gerne på spørgsmål. Desværre er hans engelske ikke alt for godt. Han har også skrevet en lille know-how guide som du kan læse her

Vinyl Engine - igen!

Du kan også købe drivremme (bland meget andet) her.

turntablebasics

Hvis dine plader skal være så rene som muligt som du skriver så snakker vi om en vakuum-maskine. De er ikke helt billige men hvis man har en stor vinyl samling og køber meget brugt så er det en god ide. Den billigste på markedet er en KAB EV1 fra KABUSA i USA. Grunden til at den er billigere er at du tilslutter din egen støvsuger som vakuum. Den koster 160,-$. Læg dertil 50,-$ for konvertering til 220v/50Hz. Forsendelsen bliver ikke alt for dyr da hele pakken vejer mindre end 2.5kg. Så er der selvfølgelig told og moms...

KABUSA ejes af Kevin A. Barrett. Han er meget hjælpsom og meddelsom. Her er siden.

KABUSA
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

ichtysdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar og links krenzler! og tak for kommentaren om min hjemmeside. Det er nu mest indholdet jeg kan tillade mig at tage ros for

Jeg har manualen til min Ortofon MC 20 super, og der står heller ikke noget om nåletryk. Jeg har indstillet den med den anbefalede sporingskraft (1,8g)
Det eneste der ellers står (om vægt) er den ækvivalente nålespidsmasse (0.40g) og vægten på hele pickup'en (9g).

Jeg har den originale manual til pladespilleren, og har fulgt instruktionerne deri mht. indstilling af arm og pickup. Har brugt sådan et indstillings-ark der fulgte med, et spejl og en masse tålmodighed

Ja... Pistolen er en zerostat - tak for linket!

Jeg vil da lige prøve at finde ud af noget med den B&O pick-up. Jeg ved dog slet ikke hvor gammel den er, eller hvor meget den har været brugt, men jeg vil lige prøve at finde ud af det... Så kan jeg jo lige så godt sælge den

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo som om du har fuld styr på de forskellige parametre.

Nyd din spille og tag på vinyl-jagt (en af mine yndlingsbeskæftigelser).

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

ichtysdk skrev:
Jeg ville også gerne vide lidt om hvordan man bedst vedligeholder sine plader

Lidt meget information... (for meget?):

Record Cleaning...

Ikke at vide kan være en lise.

ichtysdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
ichtysdk skrev:
Jeg ville også gerne vide lidt om hvordan man bedst vedligeholder sine plader

Lidt meget information... (for meget?):

Record Cleaning...

Ikke at vide kan være en lise.

Det lader til at der er nok at gå igang med - Jeg takker for linket!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes