| Forfatter |
|
105.2 Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har overvejet at prøve noget bi-amping. Jeg ved at to 8 ohms højttalere giver 4 ohm hvis de forbindes parallelt,men hvad sker der egentlig med indgangsimpedansen, hvis jeg forbinder to effektforstærkere på for eksempel 20Kohm og 50 Kohm til den samme forforstærker?
Håber der er nogen der har mere forstand på det end mig
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indgangsimpedanserne kan regnes som 2 paralelle modstande, præcis som når du sætter 2 højtalere paralelt. Formlen hedder: Rtotal = (R1*R2)/(R1+R2)
I dit eksempel: Rtoal = (20kohm*50kohm)/(20kohm+50kohm) = 14.3kohm. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
105.2 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du hedder da vist ikke Hurtig for ingenting. Mange tak.
Jeg frygtede godt nok at det hang sådan sammen. Udgangsimpedansen på forforstærkeren er 4300 ohm, så det er vist ingen god ide at forsøge.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke? Så længe den samlede belastning er ved højere impedans end kilden skulle der ikke være problemer.
Jeg ville i stedet være bekymret for om 2 forskellige forstærkere er hensigtsmæssigt til bi-amp? De skal jo gerne spille lige højt og med nogenlunde samme spillestil. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig...
Med det navn, hvorfor bruger du så ikke den hurtige formel? 
1/Rtotal = 1/R1 + 1/R2
Men resultatet er selvfølgelig det samme.
|
| Til top |
|
| |
105.2 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været igennem en hel del effektblokke det sidste års tid og har konstateret at hvis ikke indgangsimpedansen er betydeligt højere end udgangsimpedansen forsvinder der en del diskant. Selv 20 Kohm var for lidt. Derfor tror jeg ikke 14.3 Kohm er et brugbart tal.
Selvfølgelig skal forstærkerne også passe sammen lydstyrkemæssigt og det aner jeg ikke om de gør, men hvis impedansen er så lav gider jeg ikke begynde at flytte møbler osv. for at finde ud af det
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
105.2 skrev:
|
Jeg har været igennem en hel del effektblokke det sidste års tid og har konstateret at hvis ikke indgangsimpedansen er betydeligt højere end udgangsimpedansen forsvinder der en del diskant. Selv 20 Kohm var for lidt. Derfor tror jeg ikke 14.3 Kohm er et brugbart tal.
Selvfølgelig skal forstærkerne også passe sammen lydstyrkemæssigt og det aner jeg ikke om de gør, men hvis impedansen er så lav gider jeg ikke begynde at flytte møbler osv. for at finde ud af det
|
|
|
Hmmm. Det lyder underligt. HVad er den for en forforstærker?
Jeg har oplevet et tilsvarende problem med en Holfi forforstærker (800ohm mener jeg), og en 20kohm cd-afspiller. Der røg dynamikke fuldstændig på røven og diskanten blev "flad"... men det er trodsalt også en noget større forskel.
Ellers må du jo bare finde en effekt mere som den med 50kohm 
Hold og lykke med projektet. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
105.2 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teorien er vist noget med at hvis impedansen ikke er meget højere, får modstanden i signalkablet for stor betydning. Så hvis jeg kunne nøjes med 12 centimeter kabel kunne det også løse problemet. Forforstærkeren er en Croft rørting og det mest logiske var selvfølgelig at skifte dèn ud, men fordi jeg har været igennem 5-6 effektforstærkere for at finde en der passede vil jeg beholde den af ren og skær stædighed. Effekten bliver nok desværre svær at finde magen til.
Så jeg må nøjes med at eksperimentere med almindelig bi-wiring og det kan der vel også gå lidt tid med
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det ikke lade sig gøre at bruge en buffer mellem forforstærkeren og
effektforstærkeren/effektforstærkerne, og derved få den ønskede lave
udgangsimpedans? Lavede bladet High Fidelity ikke engang en
vellydende buffer?
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo ikke kun impedanserne det kommer an på. Den kapacitet du har i dit kabel mellem for- og effektforstærkere går ind og påvirker lyden. Muligvis skal du have fat i et lavkapacitetskabel.
Men ellers mener jeg også at det rigtige ville være en buffer. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig. Noget godt kabel. Det er især vigtigt ved høj udgangsimpedans på forforstærkere.
4300 ohm.... Det er vist værre end min passive med 10 kOhm potentiometer hvis ellers jeg husker rigtigt  Så er dælme ikke så mærkelig hvis lyden bliver lidt flad i det med dårligt kabel.
Prøv som de andre siger med noget godt lavkapacitans kabel, det kan
meget vel være det der skal til. En buffer mener jeg ikke altid er en
god ting, da det afhænger af så meget, dens forvrængning, egenstøjen
osv. Og så er det jo et ekstra led i signalvejen, der ideelt set bør
være så kort som muligt.
105.2, hvad for noget kabel bruger du pt og hvor langt?
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Hej Hurtig...
Med det navn, hvorfor bruger du så ikke den hurtige formel? 
1/Rtotal = 1/R1 + 1/R2
Men resultatet er selvfølgelig det samme.
|
|
|
He he.... den formel jeg viste, bruger jeg normalt selv, idet den er hurtigere. Du slipper for en masse paranteser. I den du viser, skal man summere den reciprokke værdi af to tal, og så igen tage den reciprokke værdi af summen. Det er noget lettere at gange 2 tal, og derefter dividere med deres sum.
Til gengæld har din version den fordel, at den kan bruges med uendeligt mange modstande paralelt. Men nu var det jo kun 2 modstande.
Det er i øvrigt ren matematisk manipulation, idet man kan forkorte den ene version til den anden. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
105.2 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode råd. Men hvis jeg havde brug for et tip til at få forforstærkeren til at passe med hvad som helst skulle jeg nok have spurgt inden jeg købte en masse effektforstærkere og prøvede mig frem. (Så kunne jeg have beholdt min Onkyo M508, den var nu så pæn  ) Men jeg vil da godt lige høre hvis I kender et godt lavkapacitanskabel.Jeg synes ikke ligefrem den slags oplysninger står nogen steder med kæmpe bogstaver. Jeg har prøvet med et Argento kobberkabel og PBJ eller hvad det der fletværk nu hedder og der var ikke den store forskel. Begge kabler er vist omkring en meter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
De færreste producenter oplyser kapaciteterne i deres kabler. Gad vide hvorfor??? Måske de har noget de helst ikke vil frem med.... De dyre SUPER High End kabler har måske ikke så imponerende spec som man skulle tro.
Du kan evt kigge hos RS eller Farnel. De oplyser typisk kapaciteten for deres kabler. Men så må du selv lodde stik på, og leve HiFi verdenens kabelhistorier! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
105.2 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har snuset lidt på nettet. Cardas er også flinke til at oplyse kapacitansen, men desværre er der en direkte sammenhæng med prisen. Det med lavest kapacitans kostede 8000. Skal man græde eller grine?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
RS eller Farnell har sikkert noget tilsvarende til under 50,-/m. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
105.2 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Farnells hjemmeside var lige overvældende nok for mig. Men hos RS har jeg faktisk lige fundet et mikrofonkabel der nogenlunde tilsvarer Cardas billigste (895) til 350- men så får man også 100 m.
Det kunne da være helt sjovt at prøve
|
| Til top |
|
| |
105.2 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov. Det lader til at man skal være telefonmontør eller lignende for at handle med dem?
|
| Til top |
|
| |