Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Cyrus II (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
T-jazzguitar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hej! Jeg har netop købt en Cyrus II og har lidt problemer med den. Der er "knas", specielt på højre udgang ved nogle af kilderne, men ikke alle. Jeg har tjekket at det ikke er selve kilderne der er problemer med - det er specifikt indgangene.  Hvad kan det være, og er der nogen der sidder inde med et diagram til den, som de evt. kunne scanne ind og sende til mig?
Til top Vis T-jazzguitar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T-jazzguitar

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig, at lodde de punkter efter, hvor phonostikkene går ned i printpladen. Det er Cyrus´ens svage side, at de med tiden vrikkes løs.

Prøv det, prøv det!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

T-jazzguitar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2006
Sendt: 01 Juli 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Der sker ingenting når jeg vrikker med stikkene, så det kan vel ikke være der problemet er? Er der virkelig ingen der sidder inde med et diagram over den?

Til top Vis T-jazzguitar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T-jazzguitar

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

her kan du finde diagrammet til Mission Cyrus 1
http://www.tcaas.btinternet.co.uk/index-4.htm

Forskel på I/II er tilføjelse af dedikeret MC trin i C2'erens RIAA, køleplader på LM317/337 sp.reg., større trafo, 4 udgangstransistore i power-amp'en

Knas på indgange kan skyldes at den varme leder på phono-indgangsstikne har sluppet printet, det er et kendt problem på Mission C 1/2..., kontroller og lod dem efter om nødvendigt   
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Min nyligt erhvervede cyrus II har et problem med at afspille plader. Dvs, da jeg fik den hjem kom der lyd ud, men den skrattede meget, og lyden kom ligesom ikke rigtigt igennem? Ved at vrikke med stikkene var det dog muligt at få den til at spille ok. Men nu er lyden helt væk. Jeg er ikke ferm til lodning, og strøm, men har da en lodekolbe, og et voltmeter et sted. Hvad skal jeg gøre? Er der et svagt led?
Og hvis det endelig er... Er Riaa delen noget helt specielt i en ældre cyrus (som man kan læse dig til rundt omkring) eller vil jeg få mere ud af at købe en ekstern riaa?

Venligst...
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

sbcellis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2005
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Tillykke  Bojsenbord, med en af de mest musikalske forstærkere der findes.
Cyrus er kendt for problemer med omskifter/potmeter.
Jeg må jævnligt rense med kontaktrens, men det er nemt.
Tag låget af, spray omskifterne fra enden, medens du skifter, det har løst problemerne på min.
/Søren

Til top Vis sbcellis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sbcellis

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Mission Cyrus II (gælder også type I) har de der vertikale stik, der sker det at når man sætter stik ind/ud at midter-benet i phono-stikket kan skade printbanen som den er loddet direkte til, den knækker eller ligefrem løftet af printet, det kan løses nemt med en skarp kniv til at fjerne lakken på printbanen en smule længere inde på printet for at skaffe frisk kobber at lodde på..., der bruges i praksis en "lus" (ex. modstands afklip) til at genetablere forbindelsen.

RIAA'en er ikke den mest liniære der findes, men den lyde godt specielt på MC indgangen fordi der benyttes en high precision dual transistor i MC indgangen, transen køre hæftigt kl. A

Med MM/ high/op MC pick-up'er må du nøjes med en alm. NE5532 som indgangstrin

En krævende pick-up som en Ortofon SPU Gold kan benyttes uden problemmer med en en Cyrus II ..., det fortæller meget om RIAA's lave støj/høje lydkvalitet

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Nåda!

Jeg har endnu ikke fået min loddekolbe fra min bror, så har ikke forsøgt mig med riaaen endnu. Men tilgengæld har jeg gjort noget meget værre!

Jeg skulle flytte min anlæg, og dermed også min cyrus og psx! Og selvom jeg har læst et sted at det er meget vigtigt først at tænde psx'en, når den er sat til forstærkeren, og højtallere er sluttet til er der på ærgelig vis sket det, at jeg ikke havde fået det hele samlet, lige på nær strømstikket fra psx til forstærker. Og nu, hvor det er sat i, efter at have slukket igen, siger den ikke en lyd!...  Kan det være en sikring der er gået, og hvor sidder en evt? Håber da ikke jeg har gjort det af den, på sådan en dum måde..

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Kan det virkelig passe jeg har ødelagt min PSX? Kan ikke se hvor en evt sprunget sikring skulle side.. Nogen der kan hjælpe med hvad der er evet er gået i stykker, som kan udskiftes?

....

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

upti vupti, ved andet check, i lidt bedre lys, sidder der jo tydeligt fremme en sikring der er sprunget:-( Undskyld min utålmodighed, og manglende kontrol... Men hvor dejligt at den lyder fantastisk igen:-)

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

hej dude og andre.

Efter hjælp fra Dude fik jeg skruet printet af, og fik, efter bedste overbevisning, kradset i lakken, og loddet så der nu skulle være forbindelse fra stik til printplade. Det viser sig desværre ikke at være den endelig løsning. Dvs når jeg slår over på Phono er der ikke en lyd. Ikke engang lidt knas, bare helt stille. Gælder både ved mc og mm indgangen. Pladespilleren er god nok, den har jeg checket, så hvad kan jeg nu gøre? Er der mere en almindelig amatør antusiast kan gøre, eller er jeg bedre tjent med at købe billig ekstern riaa, NAD eksempelvis... Selvom det unægteligt ville øge mit anlægs stolthed at bruge den interne riaa:-(

Tak for hjælpen so far! Håber i kan rede min i øvrigt fantastiske cyrus med at få sit ene ben til at gå igen..

Mvh

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Øv!  

Du bør nu kontrollere lodningerne på de to spændings regulatore LM317 og LM337,

det er dem der sidder ved kanten af printet begge med en lille sort køleplade.

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hej Dude!

Sikke et kendskab!:-) Har nu ved en morgenlodning sikret mig at der er kontakt til begge spændingsregulatorer, dem med en brun foldet køleplade ikk? Hmm, men der er stadig ingen lyd.. Hvad er det næste skridt?

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Ok ..brune køleplader der oprindligt var sorte er resultatet af varme ...

Det er let at kontrollere om der er power på RIAA'en,

fordi de to runde transistore i MC delen skal blive pænt lune under drift er de det ?

Hvis ja ..., Så vil næste punkt vil være at kontrollere er MC/MM omskifteren

har du for øvrigt et diagram ?

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Hvis transistorne er de små runde med metalkappe der hedder LM394CH, så er der ikke power på.. De er efter et kvarters tid slet ikke lune.. Er der så inputselectoren jeg skal til?
Jeg har ikke noget diagram, men må indrømme jeg heller ikke er sikker på det vil hjælpe. Jeg er bestemt ingen ørn til den slags, og det diagram til phonodelen på cyrus I, for jeg desværre ikke meget ud af at kigge på...

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Ja .. det er det er LM394 dobbelt transistoren, den skal blive varm omkring 50 til 60 grader under normal drift pga. at den kører i Klasse A .., det er den komponent der gør at en Cyrus II rent faktisk er klasser bedre på/med low output MC pick up'er ... end med/på en tilsvarende pick up med high output ..., pga. af de fysiske forhold (bevægelig masse) vil mange sige at påstanden er umulig at bevise i det at en high output MC'er altid vil være underlegen, men en Ortofon SPU "Gold" kan benyttes sammen med en Cyrus II uden problemmer med støj .., ergo er MC indgangen meget støjsvag!   

Se mere om Mission Cyrus II's MC indgangs-transistor her:

http://cache.national.com/ds/LM/LM194.pdf

Tilbage til dit problem

Der er ikke mange muligheder andet end at en af spændingsregulatorene enten LM317 (VR2) eller LM337 (VR1) er brændt af

Det medføre som regel at en af 270Ohm - 1/4W modstandene (R117/R118) også futter af,

det sker så hurtigt at der ikke behøver at være klare visuelle indikationer på modstanden, at den er totalskadet

Du børe ikke nøjes med at købe et sæt LM117/LM337

men renovere strømforsyningen til RIAA'en komplet,

for der er ikke mange stumper i den

Du skal bruge:

1x LM117 (VR2)

1x LM317 (VR1)

2x 270Ohm 1% metalfilm modstand (R117/R118)

2x 3.6KOhm 1% metalfilm modstand (R115/R116)

2x 470µF/63V- Elektrolyt kondensator

4x 22µF/63V- Elektrolyt kondensator

Når der er netstrøm på en Cyrus er RIAA'en tændt i døgndrift, netafbryderen er ikke en netafbryder, men derimod en afbryder af strømmen efter de af transformerens sekundære viklinger der benyttes til power-amp'ens strømforsyning   

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Nå.. nu har jeg fået købt dimserne, og loddet dem fast, og jeg er efter bedste evne overbevist om at alt sidder forsvarligt som det skal.. Og så det spændende øjeblik hvor det hele var samlet, og eric clapton lå op grammofonen.. Men.. Der er stadig ingen anden lyd end den jeg kan høre fra PU'en.. Ej Heller bliver LM394'erne varme. Der er ikke så meget som lidt knas.. Hvad kan det skyldes? Er det stadig strømforsyningen der må bære ansvaret? Hvis der skulle være en løs forbindelse, har jeg så allerede brændt modstandene af igen? hmm... Er lidt træt af det her.. Måske jeg bare skal droppe det og græde

Men tusind tak for hjælpen so far!

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Åh nej dog!!! Jeg er IDIOT!! Den ene af strømregulatorerne sidder omvendt! Nu ser jeg det.. Spørgsmålet er nu.. Har jeg skadet ved at sætte strøm på i denne tilstand? Hvor meget skal jeg evt skifte ud? ...åh jeg idiot! Godt jeg tog en billede først, og dumt jeg ikke kiggede på det efter.. satans.. 

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

nu har jeg loddet den om, så den regulator der før sad forkert, nu sidder rigtigt. Men der sker stadig ingenting. er det fordi den er brændt af, eller er det noget andet der er galt? Hmm det er nu lidt træls det her.. Skal jeg prøve med en ny på mandag, eller skal jeg søge andre steder?

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

hej! for at i andre også kan følge med, (og måske kunne hjælpe mig) så har jeg med hjælp fra dude fået skiftet delene i strømforsyningen, og derved formået at få lyd af min pladespiller. men ikke i mere end et par minutter, så var den væk igen. Men nu med den forskel at der ER strøm på riaa'en. Transistorerne bliver dejligt varme, og der er en masse brum.. virkelig meget brum, når jeg skruer op. Har checket pladespilleren, og det er ikke der den er gal. nogen der hjælpe? 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes