Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: cambridge uden diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

hej jeg har et lille problem som jeg håber i kan hjelpe mig af med..

jeg her en cambridge 500 forstæker som jeg ikke bruger så tit men her i lørdags ahvde min svoger lånt den til sin fødelsdagsfest, den blev paret med hans jamo 3 vejshøjtaler (er ikke klar over hvad model det er), det spillede også fint men en gang i mellem slog diskanten fra.

efter at have skruet lidt ned kom så diskanten tilbage.......det skal lige siges at den ikke kørte med fuld power men lidt over halvstyrke og rummet var rigligt stort omkring de 100 kvrM

aner ikke hvad det kan være??? jeg købte den fra ny og den er ikke blevet mishandlet.....og er kun lige under 2 år gammel

Nogle bud ???

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Altså.... Om diskanten slår fra, har INTET at gøre med om rummet er stort eller ej.

At diskaten slår fra skyldes nok, at der i JAMO'en er et eller andet sikkerhedskresdsløb, og at I har spillet højere end dette accepterer.
Husk på, at de fleste forstærkere spiller maks allerede med volumen halvt oppe. Det er bl.a. for at give folk en falsk tro på, at det kan spille meget højt, idet det allerede ved halv volumen spiller ret højt. Men sandheden er, at skruer du højere op, spiller det ikke højere. Det forvrænger bare i vildskab, idet signalet "klippes".
Og når det sker, laves der firkanter typisk i dybbassen hvor der er meget effekt. Firkanter ideholder meget højere frekvenser, der i stedet for at ledes til bassen, går til diskanten. Derfor får diskanten meget af den energi assen skulle have haft, og det tåler den ikke! Og det er netop sådan de fleste højtalere brændes af. Fordi forstærkeren kommer på overarbejde, og derfor klipper signalet.

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Det er højest sandsynlig et relæ der slår til ved overbelastning i diskantenheden. Relæet sidder i forbindelse med højtalerens delefilter, det har ikke noget med forstærkeren at gøre.
Til top Vis trutta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trutta

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

ok tak for de hurtige svar så blev jeg da lidt kloger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes