Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 14:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Selvbyg forforstærker, balanceret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 November 2003 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med opgradering og/ udbygning af anlæg, ville jeg gerne høre, om der er nogen der kender nogle gode steder til at finde viden om bygning af forforstærkere? Den skal være balanceret og have mulighed for at kunne høre et liniesignal mens et der bliver optaget fra et andet liniesignal (dvs. være udstyret med en rec-selector).

Jeg kunne jo købe en der passede mig, men det er ikke lige til at finde en med 4 linieindgange MED tilhørende linieudgange (har en del optagemedier, pc, kassette, minidisk, video), samt yderligere 4 linieindgange UDEN tilhørende linieudgange.

Den skal bruges i forbindelse med en effektforstærker baseret på zappulse-moduler eller andre PWM-moduler.

Håber I kan hjælpe

Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Altså kom nu... der må der være nogen der kan finde noget

Jeg har kigget rundt på steder og på biblioteket, men synes ikke jeg har kunnet finde noget, som ligner det jeg leder efter...

I øvrigt... er der nogen der har prøvet at bygge en klasse D - forstærker fra bunden? Altså selv lave sine moduler, og ikke blot samle en næsten færdig forstærker?

Og nej, jeg kan ikke lade være... bliver nødt til at skrive, at klasse D er analog-teknik

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2003 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Ang. dit forforstærkerprojekt:

Jeg tror, det skyldes, at der ikke er nogen, der har lavet noget sådant *og* lavet en byggebeskrivelse. Hvilket nok skyldes, at det meste af det er et spørgsmål om at montere en masse stik, en del drejeomskiftere og så trække en masse kabel imellem delene - med mindre man laver det på et print.

Forbindelserne fra og til dit optageudstyr behøves kun at være kabel, dvs. ingen elektronik (med mindre der er niveauforskelle - optagevolumen på optageudstyr?)

Ang. balanceret: Du skal altså ud og købe 4 effektmoduler? Eller er der balancerede indgange på modulerne (kender dem ikke på den led)? Spørgsmålet er også, om signalkilderne også er balancerede. Dette bestemmer, hvorledes forforstærkertrinnet skal bygges op.

Det var vist flere spørgsmål end svar, var det ikke? Men som nævnt - jeg tror ikke, der findes en færdig byggebeskrivelse på det du søger.

Inden du svarer, så læs om forforstærkere her:
http://sound.westhost.com/projects-2.htm
http://www.epanorama.net/links/audiocircuits.html#preamp
Det er mest om elektronikken og ikke så meget om input, output og vælgere - "sagde manden efter at have kun skimmet det meget let"

Læs og lær - og kom så med et blokdiagram på dine ønsker. Så er det nemmere at overskue.

MVH
Bo
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2003 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Mr. Jones - ang. klasse-D selvbyg fra bunden, se her:

http://hem.passagen.se/johanps/

- og ja-da, klasse-D ER da analog teknik.

Morten

Til top Vis musifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musifix

Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Fede links

Jeg tillader mig selv at være forholdsvis fraværende, mens jeg dykker ned i dem her

Hvis nogle har links til andre selvbyggede PWM-moduler, må I endelig gerne bombadere mig med dem

Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Disse to links er iøvrigt gode at bruge hvis man ønsker at finde info om klasse D forstærkere...

Jeg er i fuld gang med at finde info, og regner med at have første prototype klar til april/maj... ønsk mig held og lykke - jeg får brug for det

http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=triangle+wave+generators+%22class+D%22&meta=

http://www.e-insite.net/ednmag/contents/images/152804.pdf

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes