Emne: Ældre vs. ny i samme prisklasse ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
zico Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 333
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Accuphase E-407 den kunne man for godt 3-4 år siden købe, til knap 55.000 kr. Lad os sige man kan købe den brugt i dag for 25-30.000 kr. Så spare man jo en del, men hvilken vej er teknikken rykket sig, og kan man for de 25-30.000 kr. købe noget nyt forstærker gear, som spillere bedrer, fordi teknikken er blevet billigere eller bedrer på de 3-4 år? Altså skal man købe Accuphase’en eller skal man købe noget helt nyt?
Jeg har set at Accuphase E-307, som i 1997 kostede 32.000 kr. kan købes brugt til 12.000 kr., her på siden. Igen kan det så betale sig at købe den brugte Accuphase eller skal man smide de 12.000 kr. efter en helt ny forstærker?
Hvad siger I!?  __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brugt! Hvorfor?
__________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville som udgangspunkt gå efter en brugt. Selvfølgelig er der hele tiden en udvikling, men det er nok ikke på forstærker siden den går hurtigst, det var måske noget andet hvis vi talte om cd-afspillere.
Hvis vi taler om en 3-4 år gammel forstærker ville jeg personligt max give 50% af nyprisen. Så hvis dit budget er 25K tror jeg helt sikkert du får mere for pengene ved at købe en brugt 50k forstærker frem for en ny 25K, men du får selvfølgelig ingen garanti! __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
|
En Accuphase E-407 den kunne man for godt 3-4 år siden købe, til knap 55.000 kr. Lad os sige man kan købe den brugt i dag for 25-30.000 kr. Så spare man jo en del, men hvilken vej er teknikken rykket sig, og kan man for de 25-30.000 kr. købe noget nyt forstærker gear, som spillere bedrer, fordi teknikken er blevet billigere eller bedrer på de 3-4 år? Altså skal man købe Accuphase’en eller skal man købe noget helt nyt?
Jeg har set at Accuphase E-307, som i 1997 kostede 32.000 kr. kan købes brugt til 12.000 kr., her på siden. Igen kan det så betale sig at købe den brugte Accuphase eller skal man smide de 12.000 kr. efter en helt ny forstærker?
Hvad siger I!? 
|
|
|
Næh, det kan ikke nødvændigvis betale sig. Det nyeste er ikke altid det bedste, sådan har det alle dage været! Jeg har haft en Accuphase E211, of den får bøllebank af min lille DOXA bandit. Men hvad er det du søger? __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske burde du væbne dig med tålmodighed. det kan jo være, de hifikyndige er gået i seng (eller har låst sig inde i lytte-grotterne ). Jeg skal gerne vente med dig, for jeg vil sgu også gerne vide det, det kommer nemlig mig ved i høj grad.. på et tidspunkt i hvert fald  __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
zico skrev:
|
Hvad siger I!? 
|
|
|
Næh, det kan ikke nødvændigvis betale sig. Det nyeste er ikke altid det bedste, sådan har det alle dage været! Jeg har haft en Accuphase E211, of den får bøllebank af min lille DOXA bandit. Men hvad er det du søger?
|
|
|
Jeg er ikke på udkig efter noget lige nu, men du ved sikkert hvodan det er, lidt på udkig er man vel altid. Nej, jeg vil sådan set bare høre hvad I har at sige om emnet. For jeg ved ikke så meget om hvordan udviklingen på forstærkere forløber sig - tænk hvis det var som computere. __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udvikling er der , men så hurtigt er det heller ikke gået. Der findes meget godt brugt udstyr til rimelige priser.
Men nyt kan også købes en del under listepriser.
Så det er vist bare med at slå lyttelapperne ud og finde det du kan lide __________________ Audia Fligth 100 +Pre
Accuphase DP55V
Martin Logan Summit
Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
|
| Til top |
|
| |
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke sket en skid de sidste 20 år! Nåja, så tæt på da.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan skrives romaner om dette emne, men min personlige erfaring er at der på netop forstærkersiden er sket uendelig lidt på lydsiden de sidste - ja, lad mig bare sige 35 - 40 år!!
Pre-amps og FM-tunere ligeså!!
Det er vel en farlig påstand - også i dette forum, da man jo altid kan komme til at træde både den ene og den anden over tæerne - ikke mindst forhandlerne og fabrikanterne.
Jeg har lyttet til HIFI siden '71 og har lyttet på jeg hvad ikke hvad - snart alt lige fra komsumergrade produkter til toppen af poppen. I slutningen af '70erne (78-79) skete der en for mig at høre udvikling mod en lysere (til tider tyndere) gengivelse - kan skyldes at markedet blev mere fokuseret på diskantgengivelse.
Jeg er stadig indehaver af alle mine gamle "udrangerede" forstærkere fra dengang ('64) og frem - og jeg kan til dato ikke høre, at nye "highend" produkter er bedre på nogen måde. (hvad betyder "bedre" i . ø.?)
Jeg samler i dag på Vintage hifi (Marantz) - og kan selvfølgelig være farvet heraf - ingen tvivl om det, men selv min gamle Model 250 lyder som det bedste og dyreste jeg overhovedet kan støve op i dag. Den gamle (1964) model 8B rørforstærker lyder betydeligt mere musikalsk end selv de "fine" rørslæder af i dag - jeg har endnu ikke hørt bedre rørforstærker, uanset pris.
Trafoteknikken er opfundet for længe siden - lytterne - transistorerne (eller rørene) - drivere - predrivere - køleteknik . . . .osv er vel alt i alt velgennemprøvet og kun senere opfindelser som remotestyret volumekontrol, smarte displays, computerinterface osv må siges at være nyt - og har næppe nogen særlig indflydelse på lyd. Jeg har lyttet til digitale amps, som kan være imponerende på flere måder, men ikke mere musikalske.
Så man kan vel gætte på hvad jeg mener - ikke?
Der er dog et vist "aber debei" ved at købe gamle ting, nemlig at der er et vist vedligeholdelsesaspekt , som man er nødt til at tage i betragtning. Kondensatorer/elko's har et liv og bør tilses. Maskinerne skal køre en gang i mellem for at kunne "holdes i gang". Modstande kan skride i værdier - lamper/pærer osv. Derfor bør man kende en god tekniker, som forstår dette og evt. vil det være en god ide at finde en servicemanual til de pågældende apparater.
Der kan stadig købes fin lyd på markedet, men så koster det et prioritetslån - fx omtalte Accuphase-modeller. Jeg har i.ø. en gl. E-202 (1975), - spiller "killer".
Jeg føler generelt (med enkelte undtagelser), at forstærkerindustrien gennem mange år har "udviklet" sig mod en markedsføring af produkter, hvor energien er lagt i spændende og fprførende design - flotte overflader (ikke metal) - evt lille blå diskret lysdiode osv for SS-forstærkernes vedk. Hos rørforstærkerne er "udviklingen" gået i retning af et "tempelmæssigt" design /ædle træsorter evt. for at bortlede opmærksomhed fra selve konstruktionen, som sjældent er point-to-point wired. At kigge i en gl. Klangfilm, Western Electric - Quad - Leak - Marantz - McIntosh - Dynaco - Fisher er en ren nydelse - teknisk set og det er udelukkende bygget for at skabe så god en lyd som muligt. Mange af disse produkter ligner noget, som kunne sidde i kontrolpanelet på et ældre Russisk kernekraftværk og der er ikke brugt specielt mange penge på det "forførende" udseende.
Woodo er en spooky ting at danse med! Tror vi på det?????
Så trækker den sure gamle støder sig tilbage og lytter til en tidlig Genesisplade på et anlæg hvor intet produkt er yngre end 27 år (pladespilleren) - og hold da op, hvor det kø'r!!!!!
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 03:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt skrevet freddy!
Jeg er enig langt hen af vejen!
Jeg tror primært, at det skyldes, at der i dag er en klar "køb og smid væk" tendens/kultur, som skaber en følelse af, hele tiden at være bagefter - man MÅ bare have den nye model, ellers er man jo en taber!!!
Det gamle grej er lavet i en tid, hvor man ikke skiftede hifi, som man skifter underbukser. Det gør man i dag. Jeg kan se fornemmer, at der er brugt tid og knofedt på at lave det gamle grej - very nice, i like.
Jeg har selv en gammel B&O Beomaster 610, som jeg hører radio på hver dag. Den trænger til at få skiftet lytterne, men så længe jeg spiller lavt er det lækker lyd hele vejen. Jeg ville aldrig bytte den med en Henry Kloss papkasse - never!
Desuden har jeg en Lenco 75 med Shure pickup, som også bare spiller sammelignet med en rega P3 eller lign.
På forstærkersiden har jeg en Leak stereo 20, som jeg er ved at renovere med nye modstande og kondensatorer, og en Dynaco ST70, som dog ikke er særlig original bortset fra chassis og udgangstransformere. Dynaco'en er bare for god, og leak'en er også en lille charmetrold...
Nå, men du skal bare købe brugt - glem at købe nyt - overlad det til dem, der har for mange penge!
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var noget af en smører Freddy, takker rigtig meget. Det er spændende læsestof, yderst interessant. Det lyder også, som et yderst interessant setup du har, og kan finde frem fra gemmerne, det må absolut være en lytter værd!
Det med de forførende designs, det har jeg tænkt lidt på. Jeg må sige – dog uden at have noget erfaring på området, at når et design først er lavet, så det vel ikke meget dyre at masseproducere end et enkelt og lige til design, det skal jo bare i ”trykken”. Og forstærker designs er jo ikke specielt kompliceret, det er jo ”bare”, som regel en firkantet kasse. Personlig vil jeg også gerne have noget der også er ”highend” for øjet, men det er ikke et must. Det jeg mener er, at vellyd kan vel godt pakkes pænt ind, uden det går ud over lydkvaliteten på nogle måder. Så jeg håber sørme ikke man betaler for design, for det er da noget svineri.
Woodo er en spooky ting at danse med! Tror vi på det????? Hvad skal det betyde?
David, hvad angår ”køb og smid væk” tendensen, så synes jeg ikke helt det er sådan endnu. Problematikken her er nok, at det tit er svært at finde lige netop det, som passer sammen med alt det andet man har. Derfor prøver man sig frem, men der vil altid være nogen eller en gruppe, som lever efter ”køb og smid væk” tendensen, men det er nok ikke flertallet. Men som så mange andre steder, er der også i hifi verdenen trender og ”in” at have noget bestemt gear. Det er ikke så svært at se!
Det kunne være interessant at høre nogle af forhandlerne og især nogle af producenternes mening om dette område, men det er nok for meget forlangt! Sådan er det jo med ømme punkter. __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
|
Så jeg håber sørme ikke man betaler for design, for det er da noget svineri.
|
|
|
Selvfølgelig betaler du for design, og hvorfor er det noget svineri??
En designer arbejder ikke gratis, tværtimod, så udgiften til ham/hende skal jo dækkes ind. Skal du have produceret noget i mindre serier, i en speciel udformning, i en god kvalitet eller af specielle materialer, så bliver styk prisen mange gange højere end hvis du bare bygger tingene ind i en "standard" kasse produceret i Kina.
Det gælder ikke kun for hifi, men også for alle andre produkter. Vil du have noget med lækkert design, god finish, hvor der er kælet for detaljerne, så skal du være forberedt på at betale ekstra for det. Både fordi det er dyrere at fremstille og fordi der typisk er en lidt højere avance på det enkelte produkt, fordi der er et mindre marked for den type produkter. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
zico skrev:
|
|
|
|
En designer arbejder ikke gratis, tværtimod, så udgiften til ham/hende skal jo dækkes ind. Skal du have produceret noget i mindre serier, i en speciel udformning, i en god kvalitet eller af specielle materialer, så bliver styk prisen mange gange højere end hvis du bare bygger tingene ind i en "standard" kasse produceret i Kina.
Det gælder ikke kun for hifi, men også for alle andre produkter. Vil du have noget med lækkert design, god finish, hvor der er kælet for detaljerne, så skal du være forberedt på at betale ekstra for det. Både fordi det er dyrere at fremstille og fordi der typisk er en lidt højere avance på det enkelte produkt, fordi der er et mindre marked for den type produkter.
|
|
|
Ja klart, man betaler selvfølgelig for designet og alt andet vil ikke være fair, men jeg mener bare, at der er ikke så meget at designe, så det er vel forhåbentligt begrænset hvad man betaler for det. Men sådan forholder det sig nok ikke, jeg er nok for naiv. Jeg er uvidende om hvad et begrænset oplæg er, er det 100, 1000 eller mere eller mindre.
Fx Densen b-150 den koster omkring 30.000 kr., hvis jeg ikke tager helt fejl. Nogen mener det er klasse design, hvad betaler man for designet her? Jeg mener ikke det burde være særlig meget, for det er sku da et simpelt design! Men ok man betaler nok også for navnet her. Måske et dårligt eks.
__________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
MichaelWB skrev:
zico skrev:
|
|
|
|
Det gælder ikke kun for hifi, men også for alle andre produkter. Vil du have noget med lækkert design, god finish, hvor der er kælet for detaljerne, så skal du være forberedt på at betale ekstra for det. Både fordi det er dyrere at fremstille og fordi der typisk er en lidt højere avance på det enkelte produkt, fordi der er et mindre marked for den type produkter.
|
|
|
Ja klart, man betaler selvfølgelig for designet og alt andet vil ikke være fair, men jeg mener bare, at der er ikke så meget at designe, så det er vel forhåbentligt begrænset hvad man betaler for det. Men sådan forholder det sig nok ikke, jeg er nok for naiv. Jeg er uvidende om hvad et begrænset oplæg er, er det 100, 1000 eller mere eller mindre.
Fx Densen b-150 den koster omkring 30.000 kr., hvis jeg ikke tager helt fejl. Nogen mener det er klasse design, hvad betaler man for designet her? Jeg mener ikke det burde være særlig meget, for det er sku da et simpelt design! Men ok man betaler nok også for navnet her. Måske et dårligt eks.
|
|
|
Man betaler altid for navnet på mærkvare.
Jeg kan godt følge dit argument omkring designet på Densen. Men når det gælder Densen tror jeg faktisk ikke at du betaler så meget for designet som sådan, det kan ikke være mange penge de har brugt på en designer 
Men du betaler nok en helt det forkvaliteten af deres kabinetter (og indmaden selvfølgelig). Kvaliteten af et Densen kabinet vil jo ofte være bedre end det typisk japansk/kinesiske masse produkt. Og når Densen skal bestille deres kabinetter, så bestiller de jo ikke flere 100.000 af gangen, som de store producenter kan, og derfor betaler de en meget højere stykpris. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - så blander den sure stodder sig lige igen, bare for en længere bemærkning.
For lige at fjerne mig fra Hifi-produkter et øjeblik, så kan jeg ikke lade være med at tænke lidt på - ja - fx tandbørster, eller rettere reklamer for disse.
Er der sket noget de sidste 40 år?
Hvor mange gange er der kommet en ny generation af tekniske fremskridt -" roterende" - børster mv., så vi fjerner madrester, som gamle tandbørster aldrig har kunnet nå?
Jeg tror egentlig, at en tandbørste for 40 år siden kunne det samme som en tandbørste af i dag, men hvis vi skulle tro på reklamernes budskaber og alle de tekniske fremskridt der er foregået, så må vi da have de mest fantastiske tandbørster i dag.
Der er vel reelt ikke foregået noget som helst - og så vender jeg tilbage til det oprindelige omdrejningspunkt - hi-fi produkter.
Det var vel egentlig mest lyden og forstærkerteknikken inde i kassen, som trådstarteren fokuserede på. Når man åbner en moderne forstærker af en høj kvalitet, så kan man se, at det er lavet godt og ordentligt - jo ingen tvivl om det, men det var det også tidligere, og for mig at se, så hælder man gammel vin på nye flasker og håber, at det købelystne publikum ikke husker, hvordan det var lavet for mange år siden.
Der er ikke noget galt i OGSÅ at lave et lækkert design og betale noget for det, men hvis designet er med til at FLYTTE FOKUS fra teknikken, som for de fleste af os dybest set er lukket land, så synes jeg, at det hele bliver mindre troværdigt.
Hvad jeg her mener med Woodoo? Jo - jeg tænker på de rørforstærkere, som ligner en blanding af et religiøst monoment og et kemi/fysiklaboratoruim med plexiglas/spejle/søjler - mon dette lyder bedre?? måske - hvis vi tror nok på det. Jeg må tilstå, at jeg holder mere af Marantzens gråbrune hammerlak og bakelitsokler.
Så - nu har jeg det lidt bedre igen.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Freddy: 
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen ud fra jeres vuderinger, skal man "nok" handle brugt, og det er jo altid godt, for så kan man jo spare en del. Måske jeg aligevel skal prøve noget Accuphase, men nu må vi se.
Det kunne nu aligevel være sjovt at høre nogle af producenternes mening omkring dette emne, men endnu engang, så det nok for meget forlangt.
Andre der har nogle bud, og evt. argumenter på, om man skal købe brugt eller nyt!? __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet argument for at købe brugt er afskrivningen. Afskrivningen er størst når et produkt er nyt. Køber du en ny forstærker til f.eks. 30K og bestemmer dig for at sælge den om 5 år, så skal du ikke regne med at kunne få mere end 15K for den, selvom det er en kvalitetsforstærker fra et "godt" mærke.
Bruger du istedet de 30K på at købe en 5 år gammel forstærker, der fra ny kostede 60K, så er det meget sandsynligt at den om 5 år vil kunne sælges for 20-25K. Og selv hvis den også falder til 15K så afskrivningen er den samme, så har du i de 5 år haft en forstærker i en helt anden klasse.
Så man får generelt meget mere for de samme penge ved at købe brugt. Det er der selvfølgelig kan rykke lidt ved regnestykket er evt. reparationer, men nu er forstærkere typisk ikke et produkt der går så meget i stykker. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Der kan stadig købes fin lyd på markedet, men så koster det et prioritetslån - fx omtalte Accuphase-modeller. Jeg har i.ø. en gl. E-202 (1975), - spiller "killer". |
|
|
Enig! E-202 er nok den mest oversete forstærker ever. Utroligt hvad folk vil betale for guldindpakning
Er i øvrigt meget enig dine andre betragtninger om brugt kontra nyt.
Jeg har selv haft utroligt gode erfaringer med ældre topgrej... en pladespiller bliver jo ikke dårligere af at værer 10 år gammel (hvis man skifter PUen) __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Man betaler altid for navnet på mærkvare.
[/QUOTE]
Er der nogen der kan definere en mærkevare?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|