Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 13:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: larmende/ødelagt effekttrin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 August 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

jeg er den "lykkelige" ejer af et 300 watts effekttrin fra technics.. det er et ganske udemærket effektrin, men problemet er at staklen skal trække 4 store ht'ere (da jeg ikke har råd til en opgradering af mit setup) der indeholder 4x10" og 4x8".. noget der kan få de fleste forstærkere til at løbe skrigende bort.

men den klarer det faktisk fantastisk godt og jeg kan da både spille højt og godt nok!

men når det "lille" pus skal gå dybt sidder der en blæser bagpå der når den går igang, larmer som ind i h**vede.. det lyder virkelig som en forkølet traktor og man bliver altså lidt forskrækket når man sidder og nyder noget musik og BANG så kommer der en hvæsen der næsten overdøver musikken.

kan det være meningen at der i en forstærker bliver installeret et bæst af en blæser der larmer så meget?

kan den være gået i stykker? og er det noget man selv kan gøre noget ved

mvh. him self

Til top Vis him self's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af him self

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 August 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at støve det af? Det kan altså tit hjælpe meget på støjneveauet.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 03 August 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

For det første... Din Technics er næppe på 300 watt!! Kan ikke mindes at de har lavet noget så kraftigt, men de har givetvis skrevet noget med 300 watt, for at folk skulle tro at den er så kraftig.

Problemet er ikke at forstærkeren fejler noget, og ja... dere r en grund til at der sidder en blæser! Fordi Technics har det med at dimensionere lige i underkanten. Derfor kan forstærkeren ikke komme af med varmen, og den billigste måde at løse det på, er en larmende blæser.
Den bør kun starte under forhold hvor forstærkeren virkelig belastes. Og det gør den når man kobler 2 sæt kæmpe højtalere til.

Der er med 99.999% sikkerhed KUN 2 kanaler, og de er beregnet til en højtaler pr kanal, altså et sæt. At der er 2 sæt terminaler betyder IKKE at der er 2 sæt udgange. De 2 sæt er 99.9999% sikkert forbundet internt til samme udgang. Men mange tror starks at der er 4 udgange... Og det er et godt salgstrick!!

Mit bud er: Pil det ene sæt højtalere fra. Så vil du formentlig opleve MEGET bedre lydkvalitet, da 2 sæt højtalere der snakker i munden på hinanden IKKE er gavnligt for lyden.
Givetvis vil du endda kunne spille højeer, da forstærkeren ikke bliver presset nær så meget. Den får mulighed for at udfolde sig, hvilket den på INGEN måde gør når du presser den med 2 sæt højtalere. Technics forstærkere er jo mildest talt ikke kendt for særlig stor strømstyrke, og 2 sæt højtalere er LANGT over deres formåen!

adamt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 August 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Ud over at være enig med "Hurtig", så kan det sgu heller ikke være særligt svært selv at få en ny blæser på plads.
Til top Vis adamt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamt

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

nej nej.. det er klart at det ikke er sundt at der er sat 2 sæt højtalere på, men jeg synes lyden får et løft, da det ene sæt lige mangler lidt hist og her og det kan det andet sæt bidrage med og vice versa med det andet sæt.. det var mere med hensyn til blæserens lydniveau, men jeg vil da lige prøve at gør bæstet rent..

mhs til de 300 watt (ialt) er  jeg nu ret overbevist da jeg har haft et 300 watts nad trin hjemme og sammenligne (hvilket iøvrigt fik sultan slag i lydkvaliteten i forhold til mit eget).. men igen kunne det jo også være at nad pynter lidt på deres specs...

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 August 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

hej ham sjælv ,  hvad hedder effekttrinnet mere end Technics, jeg kender ikke lige modellen med blæser .   

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 03 August 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hvis det tilfældigvis skulle være SE-A3 eller SE-A1, så skulle der være en pæn chance for, at den kunne levere de 300 watt og at Technics havde dimensioneret køling tilpas. Jeg er ellers ganske enig med de øvrige i, at det er lidt "forfejlet" at smide 4 HT på en to-kanalsamp, men ikke umuligt. Hvis det skulle vise sig, at være en Technics med fabriksblæser, så kender jeg den ikke. Hvis det viser sig, at der er installeret en blæser efterfølgende, så har den måske en fortid som disco-fræser eller har været ejet af en person, som måske ikke mente, at Technics selv ville være i stand til at vurdere kølingsbehovet hos en sådan amp. Jeg ville køre den med 2 HT - gøre den ren - flå blæseren ud, hvis den ikke er fabriksmonteret og enjoy it.

Hvis det viser sig at være en fabriksmonteret blæser, så er der, som også tidligere antydet en stor mulighed for at lejet er slidt og derfor støjer - og man kan montere en ny blæser, som kan fåes i de fleste computerforretninger og hvad har vi.

Hvad med om du lige antydede hvilken Technics - amp vi her snakker om???

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

ehm.. A900S mk.2  .. er det til nogen hjælp?

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

jeg mener det er technics flagskib.. der var hvist en integreret forst. med samme navn der havde fået mange gode anmeldelser som de så valgte at splitte op i en for og effektforstærker del...

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 August 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Technics har lavet flere forstærkere med blæser monteret. Som du skriver går blæseren først i gang når der splilles højt, så mekanisk støj fra blæseren registreres normalt ikke. Hvis det er så slemt som du siger er det helt klart en fejl. Hvis rengøring ikke hjælper og der ikke er nogen ledninger eller andet der kan komme til at røre propellen, er der ikke andet at gøre end at skifte blæseren. Det er da heller ikke ualmindeligt at den type blæsere kan blive dårlige. Problemet kendes også fra computere.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 August 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Problemet er ikke at forstærkeren fejler noget, og ja... dere r en grund til at der sidder en blæser! Fordi Technics har det med at dimensionere lige i underkanten. Derfor kan forstærkeren ikke komme af med varmen, og den billigste måde at løse det på, er en larmende blæser.

Hmm, jeg troede det var den hifi rigtigt måde at lave en forstærker på med blæseren - se bare på kurt von vandrør's super duper effekt med hele 2 blæser i !!!! 

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 August 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

hmm den er ikke på mere end 2*85 w i 8 ohm og 2* 105 w i 4 ohm og tager 285w fra lysnettet så den kan ikke levere 2* 300w overhovedet.

Dali Grand

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

det er "a900s reference" du kigger på, og læser du mine forige indlæg nøje så er det 300 watt ialt altså 2x150 i 8 ohm....

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 03 August 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

him self skrev:

mhs til de 300 watt (ialt) er  jeg nu ret overbevist da jeg har haft et 300 watts nad trin hjemme og sammenligne (hvilket iøvrigt fik sultan slag i lydkvaliteten i forhold til mit eget).. men igen kunne det jo også være at nad pynter lidt på deres specs...

Mig bekendt har NAD ALDRIG lavet en 300 watt forstærker!

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 August 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

ja ja ja men du kan ikke kun trække 285w fra lysnettet og så lave det om til 2*150 det kan bare ikke lade sig gøre.!!

her er et datablad.

hier ein paar eckdaten zu deiner oben genannten endstufe:

Dauerton bei 1Khz beide Kanäle ausgesteuert 2X 85 Watt an 8Ohm.(Thd:1%)und 2X120 Watt an 4Ohm.

Dauerton Ausgangsleistung 63Hz-12,5 Khz beide Kanäle ausgesteuert 2X 80 Watt an 8 Ohm und 2X 105 Watt an 4ohm.

Gesammtklirrfaktor Nennleistung bei 20Hz-20Khz 0,01% an 8Ohm

Intermodulationsfaktor (50Hz:7khz=4:1,nach Smpte)

Restbrumm und Geräusch 0,3 mv Dämpfungsfaktor 70an 8 Ohm und 35 bei 4
Ohm.

Lautsprecherimpedanz A oder B 4-16 Ohm und A und B 8-16 Ohm.
Eingangsempfindlichkeit und Impedanz 1Volt/33KOhm

Frequenzgang: 5hz - 70khz (+0,-3db)+0db,-0,5db(20hz-20khz)

Leistungsaufmahme 285 Watt

Anschluss von 4 Lautsprechern möglich

Abmessungen:(BxHxT) 430x136x344mm

Gewicht: 12,4 kg

Dali Grand

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej Igen!

Ja - selve spørgsmålet fra dig vedr. blæserstøj burde være besvaret (min opfattelse) - , men diskussionen om watt'ene, som denne forstærker skulle kunne afgive er åbenbart kommet ind over, og jeg kan oplyse, at der er følgende data at forholde sig til:

Udgangseffekt begge Kanaler fuldt udstyret 2X 85 Watt ved 8 Ohm.(Thd:1%)og  2X120 Watt ved 4Ohm. 

Udgangseffekt  63Hz-12,5 Khz begge Kanaler  2X 80 Watt an 8 Ohm und 2X 105 Watt an 4ohm.

klirfaktor ved 20Hz-20Khz 0,01% ved 8Ohm

Dæmpningsfaktor 70 ved 8 Ohm og 35 ved 4 Ohm.

Højttalerimpedans A eller B 4-16 Ohm og A og B 8-16 Ohm. 
indgangsfølsomhed og Impedans  1Volt/33KOhm

Frekvensgang: 5hz - 70khz (+0,-3db)+0db,-0,5db(20hz-20khz) 

Effektforbrug  285 Watt

Tilslutning af 4 højttalere muligt

Mål: (BxHxD) 430x136x344mm

Vægt: 12,4 kg

Der er her tale om en forstærker, som ikke er i nærheden af de 300 watt RMS. Der for kan den spille godt alligevel. (Det er eddermame svært at tro på, at 12,4 kilo kan lokke 300 RMS-watt/ch ud af en forstærker uanset fabrikat og trafotype)

Dette vil heller ikke rokke ved, at hvis der er fabriksinstalleret blæser - så ville jeg rense/skifte blæseren ud, så jeg kan være sikker på, at den fornødne køleevne er til stede.

Vedr. tidligere indlæg om, at forstærkere af høj klasse altid er blæserkølede. Dette er slet ikke rigtigt, men blæserkøling kan i visse (bl.a. vægtbesparende) tilfælde være en fordel. Samtidig kan jeg nævne, at visse forstærkertyper er blæserkølede, da de typisk "stackes" - bl.a. PA-forstærkere. De kan ikke køle ordentligt, når de er stackede og sat i flightcases uden blæserkøling - derfor blæserkøling. Mange af de allerfineste forstærkere er bestemt ikke blæserkølede, men finne/ribbe-kølede.

Venligst

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Du havde en tidligere bemærkning om, at det var "Technics flagskib".

Dette kan ingenlunde være tilfældet, hvis man ser det i et historisk lys - sorry

Jeg synes næsten, du skulle powerlæse følgende link. Der vil du nok kunne hente en del info vedr. Technics SE - forstærkere som helhed. Fed side med masser af info!!

http://www.adrian-kingston.com/SEA5.htm

Venligst

Freddy

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
him self skrev:

Mig bekendt har NAD ALDRIG lavet en 300 watt forstærker!

denne: 

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Forstaerker/N AD_C272_effektforstaerker_Graa.htm

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

hvadfor specs er det i er kommet frem til???

jeg har til ære for min egen tråd lige haft den på vægten der sagde 17,3 kilo... og nej det er ikke den der viser forkert!?  der er sgu noget der ikke helt stemmer???

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt specs på en tysk tråd -(som jo så må have dem et sted fra?) - og oversat det, som jeg mente var væsentligst. Disse oplysninger er vel også nærmest de samme som den anden bidragyder til tråden fandt frem til - måske samme sted. Specs på denne forstærker ser ud til at være svære at "google" sig frem til. Forstærkeren er så vidt jeg kan tyde mest fremstillet til det Europæiske marked, men der er ikke meget at finde. Jeg har dog set nogle billeder her og der og kan (måske lidt frækt) - sjusse mig frem til, at de nævnte specs nok ikke er helt ved siden af. I øvrigt kan jeg se på billederne, at den rigtigt nok er forsynet med en blæser, som du jo så skal have kigget til. Jeg ved ikke rigtigt, hvor du i øvrigt vil hen med vægten. Effekten er flere steder opført til ungefähr 85 - 100 watt /ch- de sædvanlige læg til og træk fra momenter, som ohm - og div, normer.

Måske skulle du lige fortælle lidt om, hvor du har DINE specs fra før vi andre sidder og "googler" os af dage?

Venligst

Freddy

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum