Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brug af keyboard mixer i Hi-Fi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 August 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

For noget tid siden gjorde jeg mit første spring fra billige computerhøjtalere til et par Dali 450 og en NAD 2600 forstærker. Indtil videre har jeg dog kun koblet min forstærker direkte til min computer. Nu har jeg så fået mulighed til gratis at låne både cd- og pladespiller

Problemet er så at NAD forsterkeren kun har en kanal og det bliver for besværligt at bytte kablet hver gang jeg vil benytte en anden lydkilde.

Jeg har fået fingrene i en KORG KMX-62 keyboard mixer som jeg regner med vil løse mit problem.

Før jeg invisterer i kabler til den ville jeg spørge om nogle har erfaringer med sådant udstyr i forbindelse med Hi-Fi? Hvilken indvirkning har den på lydkvaliteten?

mvh
Til top Vis Abild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Abild

GizMoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 August 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hej Abild

Du kan sagtens bruge KORG mixeren som 'forforstærker', ved at tilslutte cd spilleren. Men pladespilleren kan du ikke tilslutte, da der ikke er RIAA indgang/forstærker i KORG'en. (Medmindere der er indbygget RIAA i pladespilleren, hvilket er forholdsvis sjældent)

KORG'en er bygget til at videreføre signaler uden særlige detaljer, så du vil absolut ikke få det optimale ud af din forstærker og højttalere, med denne løsning.

Så før du går på kablejagt bør du måske overveje en decideret HiFi forforstærker - du kan finde en ok brugt til omkring 1000,-

Håber du kan bruge det....

Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Takker for svaret

Pladespilleren er en ældre B&O og sådan  som jeg har forstået det har den RIAA... men er ikke helt sikker.

Har du nogle konkrete forslag til en forforstærker der ville fungere godt sammen med min forstærker?

Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Slet ingen?

Vil en forforstærker i sig selv forbedre lydkvaliteten?
Hvilke forforstærkere vil fungere godt sammen med min 2600? Jeg har set at mange bruger en nad 1300 som forforstærker... Ville det være en ide?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 August 2006 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

B&O har lavet mange pladespillere med RIAA-forstærker indbygget, men også mange uden. Det er dog ret nemt at konstatere om der er RIAA-forstærker i din. Hvis du tilslutter den til din forstærker og den spiller med ca samme styrke som din cd, er der RIAA-forstærker i pladespilleren. Hvis RIAA-forstærkeren mangler vil den spille meget svagt.

En forforstærker forbedrer ikke lydkvaliteten. Den giver bare nogle flere reguleringer og tilslutningsmuligheder.

En NAD forforstærker vil være en udmærket ide hvis du kan finde sådan en brugt, så passer det jo også sammen designmæssigt. Rent teknisk kan du dog også bruge enhver anden forforstærker.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

GizMoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

En forforstærker forbedrer ikke lydkvaliteten. Den giver bare nogle flere reguleringer og tilslutningsmuligheder.

- Helt enig, men grunden til, jeg foreslog en decideret HiFi forforstærker er, at du herved 'mister' mindst mulig lydkvalitet.

Prisniveauet er selvfølgelig lidt afgørende. Jeg har selv haft en Cambridge C500. Rigtig god til prisen.

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Forstaerker/C AMBRIDGE_C500_forforstaerker_Sort.htm  

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 August 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jeg svarede egentlig også udfra Abilds nuværende setup hvor han kører direkte ind i effektforstærkeren og bytter kabler når han vil skifte lydkilde. Der mener jeg så ikke han får bedre lyd ved at koble en forforstærker ind imellem, kun flere betjeningsmuligheder. KORG KMX-62 kender jeg ikke, så den vil jeg ikke udtale mig om. Så vi er vist stadig enige.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

GizMoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Helt enige

Abild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene... Så blev jeg klogere

De penge jeg havde lagt til side til preamp ender nok desværre med at gå til nye højtalere, så hvis pladespilleren (Beogram 2000) har RIAA regner jeg med at tage korgen i brug.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes