Emne: Valg af effektforstærker? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
NesraL Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 58
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, hifi eksperter 
Jeg går og leger lidt med tanken om, at smække en effektforstærker på mine 2 fronthøjtalere. Ikke fordi at lyden ikke er tilfredsstillende, men jeg har alligevel en ide om at det ville gavne mine fronthøjtalere, med en smule mere "power".
Jeg har en Denon AVR 2105 Surround-receiver, som yder 7 x 90 watt i 8 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000Hz, 0,05% forvrængning). Og som fronthøjtalere har jeg 2 stk. Dali Concept 8!
(Senere skal jeg så have anskaffet mig center, sub og baghøjtalere i Dali's Concept serie)
Da jeg ikke selv ved synderligt meget om effektforstærkere (for ikke at sige ingenting), ville det være rart med en smule hjælp, eller nogle gode råd!
Kan det lade sig gøre, at smække en effektforstærker på, som KUN skal fungere på mine 2 fronthøjtalere, i samarbejde med receiveren? (Min højtalere kan nemlig ikke biwires - eller hvad det hedder)
Hvis ja, hvad skal man kigge efter, og hvad skal det koste? Min nuværende receiver yder 7x90 watt, og på hifiklubben.dk står der om Dali Concept 8, at de har det bedst, når de får et sted i mellem 40 - 160 watt..
Så som jeg ser det, ville en effektforstærker på f.eks 2x50 eller 2x100 watt, vel ikke skade?
På forhånd tak :)
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
Såfremt du har "pre-out" på din receiver, så smæk evt. brugt acurus, rotel, nad eller lign. Du skal ikke hænge dig så meget i om effektforstærkeren bliver for stor, jo flere jo bedre! Højtalere bliver normalt sprunget af en for lille forstærker der "kammer over".
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
NesraL Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay!
Tak for hjælpen :) Det lyder jo ganske nemt så!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du tænker på at sætte to effektforstærkere på den samme højtaler når du siger "...i samarbejde med surroundrecieveren". Det kan du ikke.
Køb istedet en effektforstærker med kraft nok og lad som tidligere sagt pre out være signalgiver til effektforsdtærkeren.
Men jeg tror du mangler kvalitet og ikke kræfter!
Hvad er det konkret du vil opnå af lydmæssige forbedringer?
Måske skulle du prøve nogle bedre signalkilder, bedre højtalere.
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overvejet at gå en anden vej og købe en bedre reciever?
Har en i en familien, han har Concept 8 med H/K's 230, og den kan sagtens komme op og ringe.
Køb f.eks. 435/635 fra H/K, så har du rigeligt med kræfter.. Og så er du fri for 2 kasser m.m.
Plus lyden er bedre efter min mening :)
Denon er for spinkelt i lyden med Concept.
|
| Til top |
|
| |
NesraL Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Jeg tror du tænker på at sætte to effektforstærkere på den samme højtaler når du siger "...i samarbejde med surroundrecieveren". Det kan du ikke.
Køb istedet en effektforstærker med kraft nok og lad som tidligere sagt pre out være signalgiver til effektforsdtærkeren.
|
|
|
Jeg er sådan set, tilfreds nok med selve kvaliteten i lyden. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvorvidt min Denon har kontrol over selve bassen, når der ellers bliver fyret lidt op, og når den oprerer i det lave frekvens område. Endvidere er det vel en tommelfingerregel, at jo mere power, jo renere lyd, og mine 2 frontbasser får måske lige i underkanten af, hvad der yder dem retfærdighed :)
Lige for at vende tilbage til det svar du gav mig, på spørgsmålet, for jeg er nemlig ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener :)
Hvis jeg køber en effektforstærker på eksempelvis 2x150 watt, og sætter den i pre out på min surround receiver. Vil effektforstærkeren så ALENE styre mine fronthøjtalere, eller har receiveren stadigvæk indflydelse?
Hvis ikke - går 2 udgange så "tabt"?
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
NesraL skrev:
Mercury skrev:
|
|
|
|
Jeg er sådan set, tilfreds nok med selve kvaliteten i lyden. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvorvidt min Denon har kontrol over selve bassen, når der ellers bliver fyret lidt op, og når den oprerer i det lave frekvens område. Endvidere er det vel en tommelfingerregel, at jo mere power, jo renere lyd, og mine 2 frontbasser får måske lige i underkanten af, hvad der yder dem retfærdighed :)
Lige for at vende tilbage til det svar du gav mig, på spørgsmålet, for jeg er nemlig ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener :)
Hvis jeg køber en effektforstærker på eksempelvis 2x150 watt, og sætter den i pre out på min surround receiver. Vil effektforstærkeren så ALENE styre mine fronthøjtalere, eller har receiveren stadigvæk indflydelse?
Hvis ikke - går 2 udgange så "tabt"?
|
|
|
Effektforstærkeren tager hele slæbet, receiveren fungerer kun som forforstærker.
Det har desuden den fordel, at receiveren vil have mere overskud til at trække resten af kanalerne. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
NesraL Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay! Det lyder jo ganske glimrende :)
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|