Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 09:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Shure V15 eller Shure M97 xE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan.bas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 September 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hej..

Mangler lidt hjælp her,er der nogle der har prøvet shure v15  mk lll  og mk lV  mod shure m97 xe model...

Ville en shure v15 mk lll være bedre ind en m97 måske.

mvh jan

Til top Vis jan.bas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan.bas

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 September 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke personlig erfaring men vil da alligevel tillade mig at komme med et bud ud fra hvad jeg har hørt/læst.

En Shure V15 III (i god fejlfri stand) med en JICO nål er nok at foretrække frem for en M97xE. Vær opmærksom på at V15 III modellen helst skal belastes med en noget højere kapitance end normalt (400-500pF) for at få den rette frekvensgang. Læs lidt om S.A.S. nålene her.

Ud fra hvad jeg har hørt så var V15 IV modellerne ikke nogen speciel fremgang i forhold til III serien. Det var vist først med V15 V serien at der skete noget igen. Modellerne efter III serien kan dog nøjes med en noget lavere kapitancebelastning. JICO har S.A.S. nåle til alle modellerne. Jeg har hørt fra flere at JICO's nåle faktisk er bedre end originalerne. Så er du ihvertfald også sikker på at ophænget ikke er mørnet med alderen. Prisen er også rimelig.

Alle de gamle Shure PU'er er (mere eller mindre) bløde så de vil fungere/spore bedst i en arm med lav effektiv masse (som f.eks. SME Series III/IIIs).

Shure V15 III vs. M97xE @ Vinyl Asylum

Der er jo jævnligt V15 III'ere til salg på eBay. Så er det bare om at finde et pænt eksemplar til en "rimelig" pris...

Hvilken tonearm skal den sidde i?

Shure's bedste PU gennem tiderne skulle vist være Ultra 500 modellen og ikke den meget eftertragtede V15 VxMR.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

jan.bas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hej  Krenzler

Jeg skal bruge shure sammen med en Thorens td 124 / sme 3009 improved...

Og tak for oplysningerne, vil nok prøve en JICO nål til Shure IV...

mvh jan

Til top Vis jan.bas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan.bas

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Shure V15 IV (JICO S.A.S.) + SME 3009 Improved bør være en fin kombo. Især hvis din SME er den med fast hoved (6.5g. eff. masse). Hvis det er den med aftageligt hoved er massen jo lidt højere (9.5g.) men det bør stadig kunne gå fint an.

Jeg er ikke helt klar over om kompliancen på JICO's nåle svarer til Shure's originale. Hvis nu f.eks. kompliancen på JICO's nåle er 30cu (ifølge Cartridge Database havde den originale V15 IV nål en kompliance på 32cu) og du har den tungere variant af 3009 improved armen så får du en systemresonans helt nede omkring 7Hz hvilket nærmer sig noget der er en kende lavt.

Måske en mail til JICO kan fortælle dig hvad kompliancen er? Hvis du har den lette variant af SME armen bliver der under alle omstændigheder ingen problemer. Ikke at 7Hz i sig selv nødvendigvis er noget problem. Det er bare for at dække alle muligheder... Hvis du har SME's silikone dæmpekar er det nemmere at bruge "forskelligartede" PU'er uden store problemer.

Cart. DB. - Tools

Edit: Buy here.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 10 September 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

jan.bas skrev:

Hej..

Mangler lidt hjælp her,er der nogle der har prøvet shure v15  mk lll  og mk lV  mod shure m97 xe model...

Ville en shure v15 mk lll være bedre ind en m97 måske.

Hej

Har prøvet en Shure V15 mk4 og det er en af de mest ru pu jeg har hørt!!!!!

Glem det, så hellere en DL103

vh

mvh jan

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

tadman - Nogle spørgsmål:

Har du hørt den med en JICO S.A.S. nål?

Hvilken arm brugte du til den V15 IV?

Var nålen (hvilken en?) og ophænget i god stand?

Vil en SME 3009 Improved (IKKE de tungere non-improved arme) kunne "tæmme" en DL-103 MC PU?

Nu gik spørgsmålet jo på V15 vs. M97xE. JICO's S.A.S. nåle er ret avancerede slibninger. De har større kontaktflade end en Fine Line nål f.eks. Jeg kender en der bruger en S.A.S. nål på sin V15 III og det lyder ihvertfald ikke råt/kantet. Den sporer virkeligt godt i hans SME Series IIIs arm. Nåleslibningen har vel en del at sige. En OM40 er vel også en hel del bedre end en OM20 f.eks.?

Det kan da godt være at V15 III var en bedre generation end den efterfølgende V15 IV?

Mit indtryk er at hvis man vil bruge en DL-103 i en af de gamle SME arme så må det hellere være i en af de tungere non-improved (som sagt) eller "R" versionerne.

Du må komme med lidt flere oplysninger vedrørende omstændighederne når du "slynger" noget ud.

Ved du at SME 3009 Improved/Denon DL-103 er en god kombo? SME 3009 improved/Shure V15 er ihvertfald en klassisk kombo der er blevet brugt utallige gange.

Jeg har intet imod DL-103. Jeg går faktisk selv og lurer på at prøve mit første eksemplar (i en RB250).

Min Ortofon VMS30MkII (blød vintage moving iron) lød virkeligt godt i min modificerede SME 3009 improved (Cardas kabler + bronze knivleje). Til gengæld lød samme Ortofon PU ad H til i Rega armen (tynd og uden krop). I Rega armen lyder den billige Tekni-fi K1 til gengæld ganske udmærket. K1'eren lød betydeligt mere ru i SME armen. Så tingene skal lige sættes i en sammenhæng.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes