Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Problemer m pladespiller (direkte drevet) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dshr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 September 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg synes, jeg kan se, at det er her, man får alle brugbare oplysninger om sit grej, så mon ikke nogen kan hjælpe mig? Jeg har tiltusket mig en pladespiller (optonica rp 3500, direkte drevet), der af og til har en tendens til pludselig at miste omdrejningshastighed under afspilningen, problemet er indtil nu kun opstået under afspilning af 33rpm-plader. hastigheden kan justeres manuelt ved skrueknapper og et stroboskop-lys, men dette lys fungerer heller ikke optimalt, det blinker eller forsvinder helt indimellem, har det noget at sige?. Ved nogen, hvad der kan være galt?
Til top Vis dshr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dshr

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

hej dshr,

Jeg har haft et lignende problem med en kammarats optonica, det viste sig at centerlejet var færdigt, prøv at løfte pladetallerken af og kontroller lejet ,eventuelt rense det og smøre det, med et par dåber syrefri olie.

Mvh

Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 September 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

På pladespillere med elektrisk justering af hastigheden er det ofte potentiometret der svigter, hvis hastigheden er ustabil. Det kan måske løses med kontaktrens.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

dshr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Stanley
Mht potentiometre, så mener du vel de to hastighedsknapper? Går det an, at skrue panelet af også give et lille pust kontaktspray derind?

Til top Vis dshr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dshr

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 September 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis du kan komme til at spraye ind i potentiometrene. Hvis der er en elektrisk omskifter til valg af hastighed kan du give den samme tur.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa dshr,

Har du fået optonicaen til at køre,jeg fandt min vens ,frem i garagen , efter at have læst dit indlæg ,ville jeg lige prøve igen ,om jeg kunne få den til at køre ,denne gang rensede jeg centerlejet med vatpinde og lidt kontaktspray, jeg gav først omskiftere og hastighedsreguleringen tænd og sluk en tur ,det hjælp ikke, men nu da jeg har renset centerlejet for gammel olie og skidt, kører den som ny ,holder hastigheden stopper og starter perfekt ,under 3 sek. for 45 rpm.,før jeg gjorde dette var det som om motoren ikke kunne overføre kraften til akslen og pladetallerkenen stoppede,da jeg lige tog den ind fra garagen var den jo kold og efter at have kørt i ca. 5 min. gik den ned i omdrejninger og stoppede og ville ikke starte,men nu har den kørt 3 timer og opført sig perfekt.

Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes