Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: thorens-SME nu uden antiskating problemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 September 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

UPS

Jeg kom til at rykke dette ind under højtalere vi prøver igen

Jeg har fået mig en Thorens 160 Super med SME 3009 MK III med Ortofon MC 10 Super

Den er jeg glad for

Sælger havde pakket den in efter alle kunstens regler men alligevel er dt lykkedes for båtnakkerne hos postdanmark at få smadre rund med den i en sådan grad at den lille dims hvorpå man fæster nylontråden fra antiskatingloddet er knækket så den ikke længere passer i den rille den kan justeres frem og tilbage i.

P I S

Nuvel er der nogen der har haft samme uheld med og uden Post Danmarks medvriken og i givet fald hvorledes løste i situationen.

Hvis man vil have en ny rem til sådan en bandit - altså pladespilleren - hvor kan man købe den henne ?

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 September 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har en kammerat der fik sendt en LP 12 med posten hvor de også havde smidt godt og grundigt med den, han klagede til Post Danmark, han skulle fotograferer emballagen og sende det hele til Post Danmark, der fik han medhold og en ertatning på 4200,-

Så hvis du har den originale enbalage den var sendt i så prøv at kontakte Post Danmark.

Mvh

JmJ

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tage fat i post dk på mandag - jeg har gemt alt emballagen

-den lyder sku meget godt selv med min midlertidige løsning på antiskating

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

heysan såvidt jeg ved kan man købe en ny drivrem til en Thorens i Tapeconnection til 199,-

Venligst

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 September 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej r-i-b.

Tillykke med din TD 160 Super.

Det er godt nok trist at høre at Postdanmark har spillet rundbold med den.  Men hvis sælgeren ikke havde pillet armen af inden han pakkede spillen ned, så kan sådan noget desværre ske. Hvis der (forhåbentlig) ikke er andet som er gået i stykker på den, så har jeg et par råd til dig.

Jeg vil lige starte med at fortælle at jeg selv har en TD 160 Super med en SME SerieIIIs arm (it's a small world).  Jeg kører selv med en rem fra Pro-ject til den overkommelige sum af 50,- kr. Jeg købte den i Lydbutikken på Frederiksberg Allé, men kan selvfølgelig fås hos alle Pro-ject forhandlere. Den fungerer helt fint og der er ingen problemer med at skifte hastighed eller andet.

Hvis jeg forstår dig ret, så er det den tynde arm med det lille hjul som tråden der holder bias loddet kører i, som er gået i stykker? i så fald vil jeg råde dig til at smide en email til collectradio@aol.com som er et engelsk firma med speciale i SME reservedele/tilbehør. De er meget flinke og hjælpsomme, og deres priser er også i orden. De modtager gerne betaling gennem PayPal.com, så hvis du har en sådan konto kan det ikke være nemmere.

Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at høre lidt om hvordan den Ortofon MC-10 Super fungerer og lyder på din arm? Jeg har nemlig selv gået og overvejet en MC-10.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2006 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:

Hvis jeg forstår dig ret, så er det den tynde arm med det lille hjul som tråden der holder bias loddet kører i, som er gået i stykker? i så fald vil jeg råde dig til at smide en email til collectradio@aol.com som er et engelsk firma med speciale i SME reservedele/tilbehør. De er meget flinke og hjælpsomme, og deres priser er også i orden. De modtager gerne betaling gennem PayPal.com, så hvis du har en sådan konto kan det ikke være nemmere.

Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at høre lidt om hvordan den Ortofon MC-10 Super fungerer og lyder på din arm? Jeg har nemlig selv gået og overvejet en MC-10.

NEj det er ikke den der er i stykker men "oven på tonearmen er der en smal rille - i den rille kan skyde en lille dims frem og tilbage så den står på nåletryksvægtværdien - den lille dims har en lille rund sort dims om hvliken nylonsnoren til loddet er fæstet - derfra går nylonsnoren iggennem den lille metalarm med "snekken" og fortsætter ned til loddet" Det er den lille dims der er knækket

Lige nu har jeg bøjet et lille stykke papirklips til en krog som jeg har sat den snoren fast i og krogen har så fat i armen på armen

Da jeg ikke havde en MC stepupforstærker og da thorens blev koblet til min QUAD har jeg PT løst det med at sætte en vincent Riaa med MC valg på. Den går så videre til Quadens "radio2" indgang hvor min CD sad før og CDen (cyrus CD6s) er flyttet til Tapeindgangen - det Funger OK

Jeg tror jeg kan skifte "disc boardet" i quaden ud med et til MC m. low output"  det gør jeg nok ved lejlighed.

Jeg har ikke særlig mange plader på i cd og i lp udgave og derfor taget i betragtning at lpen jo kan være bedre eller anderledes masteret end samme på cd er dette der komme nu meget subjektivt og uvidenskabeligt.

Før da jeg sammenlignede Denon 1045 og Rega planar 3 m. ortofon OM 30 super så lød Diana Krall bedre  i LP end på CD.

Da jeg fik Cyrusen lød CDen bedre end Regaen

Nu lyder Thorens med MC10 bedre en Cyrusen

Vi taler om små nuancer - mest noget om bunden - men ærligt talt så lyder mit setup faktisk der hen ad hvor jeg vil sige at nu gider jeg ikke pille mere nu vil jeg bare nyde musik på det som det er nu dvs. QUAD 303/33/FM - Vincent Riaa/ Thorens 160 mkV super/SME 3009/MK III - Ortofon MC 10 mkII, Cyrus CD6s og Duelund Egoisthorm med Tannon 12# dual concentric fra Tonnoys DC-4000 højtaler.

Tak for link til reservedele - jeg tror jeg fotografere dimsen og høre dem ad

Vedr. remmen har jeg lige fået at vide fra sælger at den burde være helt ok - jeg er vant til regaens rems måde at starte på og her thorens lidt anderledes.

En sidste ting - Thorens virker langt mere følsom over for rystelse i gulvet ( gang på gulvbrædder) så jeg bliver nok snart nødt til at hitte på noget hyldeværk

Bortset fra mit uvidenskabelige sammenligningsgrundlag så skulle MC 10 ikke på papiret være et rigtgit match til SME eren - noget med at SMEen er let/tyndarmet men jeg - med min absolut novice tilgang til dette - synes kombinationen lyder fint.

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for at høre at du selv har kunnet reparere din antiskating-mekanisme-fæstne-ting (jeg så det i "Jeg køber en pladespiller..." tråden).

Din tilfredshed med din Ortofon MC-10 PU understøtter også beskrivelsen i denne tråd fra The Vinyl Engine. Hvis du kigger på side 2 af tråden kan du bl.a læse om en brugers (funkhawk) store tilfredsstillelse med en MC-10 PU på en SME III arm (selvom det måske virker mindre godt på papiret), men hvad gør det hvis det lyder godt!

Har du iøvrigt silikone-dæmpekar monteret på armen?

Du har helt ret i det med følsomheden overfor rystelser fra gulvet i en Thorens-plov. Skynd dig ud og køb en hylde til den, eller lav en selv. Jeg har selv haft min stående oven på et møbel i alt for lang tid, men har nu fået købt en væghylde som den skal op på.

Hvis du har lyst til at rode lidt mere med din Thorens så kan jeg varmt anbefale at skifte bundpladen ud med en i tyk birketræskrydsfinér (21mm) eller MDF. Jeg har selv prøvet begge dele med godt resultat, men hælder nok mest til birkeXfinéren. En ny plademåtte er også en rigtig god måde at hive endnu mere lyd op af rillen, fremfor Thorens' standard gummimåtte (jeg taler ud fra egne erfaringer). Der er masser af lækre nuancer som kan graves frem, også selv om det i forvejen er en "Super" spille.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 29 September 2006 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:

A word from my sponsors:

Der er sgu en der har forstået at komme i godt selskab!

Godt hjemmearbejde.

Øhh... Anses det for brud på copyright loven når jeg citerer dine interessenters logo på denne måde?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:

Jeg er glad for at høre at du selv har kunnet reparere din antiskating-mekanisme-fæstne-ting (jeg så det i "Jeg køber en pladespiller..." tråden).

Din tilfredshed med din Ortofon MC-10 PU understøtter også beskrivelsen i denne tråd fra The Vinyl Engine. Hvis du kigger på side 2 af tråden kan du bl.a læse om en brugers (funkhawk) store tilfredsstillelse med en MC-10 PU på en SME III arm (selvom det måske virker mindre godt på papiret), men hvad gør det hvis det lyder godt!

Har du iøvrigt silikone-dæmpekar monteret på armen?

Du har helt ret i det med følsomheden overfor rystelser fra gulvet i en Thorens-plov. Skynd dig ud og køb en hylde til den, eller lav en selv. Jeg har selv haft min stående oven på et møbel i alt for lang tid, men har nu fået købt en væghylde som den skal op på.

Hvis du har lyst til at rode lidt mere med din Thorens så kan jeg varmt anbefale at skifte bundpladen ud med en i tyk birketræskrydsfinér (21mm) eller MDF. Jeg har selv prøvet begge dele med godt resultat, men hælder nok mest til birkeXfinéren. En ny plademåtte er også en rigtig god måde at hive endnu mere lyd op af rillen, fremfor Thorens' standard gummimåtte (jeg taler ud fra egne erfaringer). Der er masser af lækre nuancer som kan graves frem, også selv om det i forvejen er en "Super" spille.

Den måtte der sidder på nu er ret tyk - der står thorens inde ved midten og ellers er den helt uden riller - er det standard thorens - når du nævner ny måtte er det så platter matter eller noget andet ?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Øh silikone dæmpekar - hvor skal jeg se efter det - jeg har en pdf af manualen men billederne er så sorte at det er svært at se hvad de forestiller så jeg gætte mig lidt frem

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Den meget tykke gummimåtte (2kg.!) var "speciel" for Super modellen. Nu da Jan sikkert er i drømmeland tillader jeg mig at "stjæle" hans svar. Jan bruger en Achromat fra The Funk Firm (tidligere Pink Triangle).

Har du manualen (pdf) til FD 200 dæmpekarret? I denne auktion kan du se en SME III med kar og 2 huller i hovedet! Du har sikkert et lille hul på undersiden af armen til padlerne (row row row your boat!).

TD 160 Dept.

Over to you Jan!

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
seansmiller skrev:

A word from my sponsors:

Der er sgu en der har forstået at komme i godt selskab! Ja, men jeg har nu foreløbig ikke set en eneste kr. fra nogen af dem endnu!

Godt hjemmearbejde.

Øhh... Anses det for brud på copyright loven når jeg citerer dine interessenters logo på denne måde?
Copyright.... A'hvaffor noget?

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har også den selvsamme Thorens gummimåtte, Ca. 7mm. tyk med en kampvægt på 2kg!

Jeg skiftede den først ud med en Spacemat fra Nottingham Analogue, som er standard måtte på alle deres plove (kan bl.a købes hos Lydbutikken for 250,- kr). Spacemat'en var allerede en klar forbedring, men så fik jeg blod på tanden og købte som sagt en 5mm. tyk Acromat fra The Funk Firm.  Igen endnu en forbedring både i forhold til Thorens' gummimåtte men også i forhold til Spacemat'en. Her kan du læse lidt om hvad jeg synes om Achomat'en.

Hvis du ikke har fået et dæmpekar med til din SME arm så er der et på Ebay her.

Jeg har selv en Shure V15III PU. monteret på min arm og havde ikke nogen gevinst ved at bruge dæmpekar til den PU. men det skulle fungere godt sammen med Ortofon PU'er (krenzler kan måske uddybe lidt nærmere?).

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

til både Krenzxler og Seansmiller - tak for de gode og informative links

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 04:54 | IP-adresse registreret  

På min SME 3009 Series II S2 Improved med Ortofon VMS 30 Mk II PU synes jeg at FD 200 dæmpekarret Gav en lille forbedring. Jeg brugte en silikone tykkelse på 30.000 cSt. Det gav en smule mere ro og kontrol i lydbilledet. Lidt mindre "fnidder". Men altså ikke nogen meget stor forskel. Jeg kunne også tydeligt observere en forbedring når jeg testede arm/PU resonansen med min Hi-Fi News testplade. Udsvingene fra nåleophænget blev mindre voldsomme.

Seansmiller oplevede det (som nævnt) ikke som et plus i hans SME Series IIIs/Shure V15 III (JICO) kombination. Lyden blev vist for overdæmpet og kedelig. Der manglede liv og energi. Så det har nok meget med PU/arm kombo'en at gøre. SME III og Shure V15 III er som skabt for hinanden og har åbenbart ikke brug for "krykker". Seansmiller brugte også 30.000 cSt.

Men hvis man vil bruge PU'er der måske ikke matcher armen alt for godt kan dæmpekarret være en god hjælp. MC PU'er i SME III armen kan sikkert også have glæde af lidt hjælp til at kontrollere resonanser.

I manualen skriver SME at de bruger en silikone tykkelse på 200.000 cSt (centi-stokes). Det gjorde de også i starten men det blev senere ændret til 60.000 cSt. Det er stadig meget tykt. Jeg synes 30.000 cSt fungerede rigtigt godt. Jeg købte en sprøjte hos turntablebasics for 14$ inkl. forsendelse.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Da det her dæmpekar kan være en dyr sag (e-pay)- vil jeg holde udkig efter det og finder jeg mulighed for et sted at slå til til den rigtge pris så slår jeg til - ellers må det være som det er - who knows - msåke sidder der en mørch arm og en benz på den om en uge (just kidding)

Men seriøst finder jeg en pose penge tror jeg at jeg køber en mørch arm - 6eren i guld - måske bare for at have den stående -  den er nok et af de mest elegante og understatede stykker hifi jeg har set - ville gerne have hilst på ham på messen -bare for at give ham det kompliment.

Hvad er det i øvrigt din SME IIs2 sidder på af en spille

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Men seriøst finder jeg en pose penge tror jeg at jeg køber en mørch arm - 6eren i guld - måske bare for at have den stående

For at have den stående?

r-l-b skrev:
Hvad er det i øvrigt din SME IIs2 sidder på af en spille

Jeg har ikke længere den SME arm. Nu har jeg en RB250. Den sidder så på min
Lenco plov.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Det er da næsten som at jeg får tårer i øjnene - en L75 - det var min første rigtige plov - jeg brugte en hel sommer på at bygge et stengærde for min far i sverige for at tjene til den - jeg var nok 15 ja det var en gang i 76-77-78 tor jeg.

Den hold meget længe - jeg havde den stående til sidst på nogle metalsøjeben der stod på audio tecknica dæmpefødder - uden kabinet - den lignede et månelandingsfartøj det var gået galt for - desværre fik jeg aldrig råd til at skifte armen på den og så til en fest en gang i 83 eller 84 var der en fulderik der fik raget den på gulvet og så var det slut med den.

Jeg kan huske at den havde en god tung tallerken og at den den ikke særligt gode arm til trods spillede fint - den sdidte pickup jeg avde på den tror jeg var en ortofon - men i starten tror jeg det var en pickering med nålebørste - og en AM ekstra "arm" med børste og rulle til at opfeje skidt og snavs.

Jeg skal læse lidt mere om hvad du har gjort ved den - kan du stadig få mellemhjul til den - jeg kan huske at jeg fik skiftet midt på et tidspunkt ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke mig selv der har gjort så meget ved den. Det kan jeg ikke tage æren for. Jeg har dog selv importeret den.

Mellemhjul kan stadig købes på eBay fra tid til anden. Priserne har det dog med at løbe lidt i vejret en gang imellem. Jeg så på et tidspunkt et Lenco mellemhjul der røg for ca. 55£! Hvis man har et mellemhjul der trænger til ny gummi kan man sende det til Svalander.se.

Den ombygningstrend af Lenco'er som Jean Nantais startede har efterhånden drevet priserne på Lenco'er i vejret ovre i USA hvor de ikke er tilgængelige i samme antal som her i Europa. Prøv bare at se her!

På eBay her i Europa er prisen stadig mere tilforladelig.

Edit: Forresten en rigtig hyggelig historiefortælling dér r-l-b! Ærgerligt at der ikke var digitalkameraer dengang. Så kunne du ellers vise os månelandingsfartøjet.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Den ebay lenco er søreme elegangt med låg der er selvbærende - mit havde en pind man kunne sætte ned i et 3 huller - det har svejtserne nok ikke kunnet slippe afsted med på det usianske marked !
Jeg synes ikke den har et antiskating lod på - nå ja men sådan en luksus rensearm trække vel også lidt op
Det kan være man skal købe dem i blå avis hver gang de går for 200 kr og så skippe dem på ebay
amerikanerne tænder nok på at den er lavet i scwitzeland - de tror de får svejtser urværk

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes