Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 06:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til Squeezebox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 25 September 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nylig købt mig en Squeezebox og leger nu med tanken om at lade den være min eneste signalkilde. I dag har jeg en Linn Classik, som indeholder radio, cd og forstærker, men det er min tanke at skille mig af med den, og så flac-komprimere alle mine skiver og have dem liggende på en server (pt en Synology 101g+ patchet til at køre SlimServer-softwaren).

Min musiksmag går mest på rock, pop og jazz og lejlighedsvis noget moderne kompositionsmusik, mens der endnu ikke har siddet en techno-skive i mit drev. Mine højttalere er et par SA 1280.

Min udmærkede hustru har givet mig frit valg efter lidt handlen, men jeg vil nu stadig helst have noget som ikke generer hendes sarte øjne i det daglige. Vi er forholdsvis nygifte, så jeg holder stadig meget af hende.

Budgettet er stort set hvad jeg kan få for Linn'en og jeg køber gerne brugt.

Nu skriver jeg eneste signalkilde; det er ikke helt rigtigt; min dvd skulle også gerne kunne kobles til forstærkeren.

Altså, hvorom alting er, er der nogen som har fremragende forslag til hvad jeg kan bruge? Skal jeg have en integreret eller kan jeg nøjes med en effekt(eventuelt en holfi, som sikkert vil være vældig populært blandet husets stemmeberettige kvindelige beboere)?

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 September 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Jeg turde ikke "nøjes" med en effektforstærker og den digitale volumenkontrol i squeezeboxen !

Så vidt jeg med min mangelfulde teknisk viden har forstået det fra slimdevices forum, så opstår der af endnu ukendte grunde undertiden synkroniseringsfejl i Squeezeboxen, og så får man statistisk støj for fuld udblæsning uden om den digitale volumenkontrol, dvs. max. på en effektforstærker.

Fænomenet er døbt "white noise of death"

Jeg har selv hørt dette en enkelt gang på min egen squeezebox efter bare tre dage, og det lyder squ' ikke rart, men heldigvis stod min surround receiver på forholdsvis lav styrke, så der skete ingen skader.

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt nok træls. Har ikke oplevet det hidtil, men har heller ikke fået brugt den frygtelig meget endnu. Synologien var ikke vildt indstillet på at blive hacket.

Det bliver nok en integreret. Så må jeg prøve at lede efter noget der ser interessant ud - det ser ikke ud til jeg har valgt et emne der har særlig stor interesse ;)
Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt om "white noise of death" i forbindelsen med Squeezboxen endnu og jeg har alligevel læst en del om dem. En søgning på google giver et indtryk af at det er et problem der er så ubredt igen. Jeg ville i hvert fald godt turde at gå direkte i en effektforst. Hvilket jeg også har tænkt mig at gøre -har en Squeezebox 2 på vej, som efter at blive modificeret skal gå direkte i en effekt.

Der er folk der har glimrende erfaringer med at bruge modificerede Squeezeboxes (SB) og jeg har læst indtil flere der dropper meget dyrt grej og går direkte fra SB'en til en effekt..

mvh,
/Nik

Til top Vis niknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niknik

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Var slet ikke klar over at man kunne det her med squeezeboxen. Det virker som en nem løsning til nummer 2 anlæg. Er dog ikke vild med ideen om at kunne brænde mine højttalere af.

Nogen der har prøvet denne løsning og som gerne vil dele ud af deres erfaring? Er det nemt at styre volumen? er lydbalancen/gain ok? osv. Er nemlig lidt skeptisk ved at bruge SB3 som forforstærker, slevom det er et sekundært setup, men bestemt tiltrukket af ideen, hvis det fungerer godt.
Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 13 November 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kører SB3 direkte i effekt forst, og har endnu til gode at opleve problemer. Jeg var umiddelbart sketpisk, men det virker bare forførende godt! Mit eneste problem var, at det var umuligt at spille "lavt" nok om natten, men fandt hurtigt en gain kontrol i sb, som løste problemet. Jeg tror "white noise of death" fænomenet er misforstået. SB'en kan vel ikke miste clock, da den jo er et asynkront device. Derimod er det måske muligt at komme til at spille en fejlagtig eller korrupt fil. Ihvertfald har jeg aldrig oplevet fænomenet. Endvidere er det jo superfedt at kunne kontrollere SB'en fra enhver computer på netværket !

Mvh

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Det skal lige tilføjes, at jeg kun har oplevet "fænomenet" den ene gang, og tak for det !

Bonné skrev:
Jeg tror "white noise of death" fænomenet er misforstået. SB'en kan vel ikke miste clock, da den jo er et asynkront device. Derimod er det måske muligt at komme til at spille en fejlagtig eller korrupt fil.

Resultatet er vel det samme?

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

dtomsen skrev:

Det skal lige tilføjes, at jeg kun har oplevet "fænomenet" den ene gang, og tak for det !

Bonné skrev:
Jeg tror "white noise of death" fænomenet er misforstået. SB'en kan vel ikke miste clock, da den jo er et asynkront device. Derimod er det måske muligt at komme til at spille en fejlagtig eller korrupt fil.

Ja ! Men det er nemt at undgå, hvis man er omhyggelig !

mvh

Bonné

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Øhmn, jeg synes selv det her er sådan et lidt pinligt spørgsmål; der er kun een indgang på en effekt, ikke? Jeg vil jo også gerne kunne tilslutte min dvd og htpc og så er jeg jo lige vidt hvis jeg ikke kan tilslutte dem.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 14 November 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Jesperthomsen skrev:
Øhmn, jeg synes selv det her er sådan et lidt pinligt spørgsmål; der er kun een indgang på en effekt, ikke? Jeg vil jo også gerne kunne tilslutte min dvd og htpc og så er jeg jo lige vidt hvis jeg ikke kan tilslutte dem.

Jep  Det er så her at en kontrolforstærker kommer ind i billedet

Du kan også bare selv lave en lille omskifter, så kan du selv vælge.

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

Jesperthomsen skrev:

Forsynet udelukkende med tommelfingre og venstrehænder, samt en bundløs mangel på forståelse for elektronik, er den sidste løsning desværre nok ønsketænkning :)

Mon ikke jeg er bedre tjent med at få mig en integreret...

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jesperthomsen skrev:
Meier skrev:

Jesperthomsen skrev:

Forsynet udelukkende med tommelfingre og venstrehænder, samt en bundløs mangel på forståelse for elektronik, er den sidste løsning desværre nok ønsketænkning :)

Mon ikke jeg er bedre tjent med at få mig en integreret...

Hvis du også skal integrere DVD og HTPC: ingen tvivl !

MVH

Bonné

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:
dtomsen skrev:

Bonné skrev:

Ja ! Men det er nemt at undgå, hvis man er omhyggelig !

mvh

Bonné

Hmm, det lugter lidt for meget af "har du et problem, så er det fordi du selv er skyld i det"

Jeg er da overbevist om at jeg intet gjorde forkert, da jeg oplevede fænomenet den ene gang, ellers ville jeg da ikke nævne det her på forummet, og piske en stemning op...

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Sorry, det var ikke personligt ment !

Har bare ikke selv oplevet det endnu, og kan godt lide at have en forklaring på hvad der sker. Jeg var selv meget skeptisk i starten ! Men mon ikke forklaringen er at du bruger digital overførsel imellem SB og receiver ? Her kan du miste clock, og så får du ganske rigtigt "white noise of death". Som jeg forstår det vil Jesper bruge de analoge udgange, som jeg selv gør.

Check foriøvrigt dine settings på SB, hvor du kan tvinge den til at holde både digitale og analoge udgange åbne, når du slukker. Det kan være her hunden er begravet.

MVH

Bonné

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 November 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Det lyder til at der ikke er de store problemer med at køre direkte i en effekt. Når man endda kan styre gain på SB, så forsvandt endnu en af mine bekymringer omkring den her måde at forbinde tingene.

Så er det bare ind med en effekt i et køkkenskab og så have SB'en stående på en køkkenhylde. Så må vi se hvor lang tid der går inden man har fundet en passende effekt
Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Har bare ikke selv oplevet det endnu, og kan godt lide at have en forklaring på hvad der sker. Jeg var selv meget skeptisk i starten ! Men mon ikke forklaringen er at du bruger digital overførsel imellem SB og receiver ? Her kan du miste clock, og så får du ganske rigtigt "white noise of death".

Det lyder faktisk ganske plausibelt

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

(...) Som jeg forstår det vil Jesper bruge de analoge udgange, som jeg selv gør.(...)

Det har jeg egentlig ikke rigtig nogen holdning til. Altså, hvis det digitale signal er bedre, så vil jeg da gerne bruge det, men så skal jeg vel næsten have en DAC? Og den skal være bedre end SB'ens indbyggede? Eller er der digital indgang på integrerede forstærkere, normalt?

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på dit ambitionsniveau. Jeg vil mene at sb'ens indbyggede gør god fyldest, med amps til omkring 10-15 tusindkroners klassen.

mvh

Bonné

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Det kommer an på dit ambitionsniveau. Jeg vil mene at sb'ens indbyggede gør god fyldest, med amps til omkring 10-15 tusindkroners klassen.

mvh

Bonné

Mere vil jeg næppe bruge. Har dog ikke noget problem med at købe brugt, og brugt til 10.000 kan jo sådan set godt være 20.000 kroners klassen i nypris.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes