Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 18:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Linn Sondek-Scheu Cello-Nottingham Analog (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 September 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hej der.

Jeg har netop skilt mig af med min gamle Rega Planar3 som i tretten år har tjent mig, til min rimelige tilfredsstillelse. Men nu er vi nået hen hvor pladespilleren er blevet det svageste led i kæden, og jeg vil gerne opgradere. Jeg køber altid brugt, da man jo får noget mere for pengene, og jeg har pt. øje på Linn Sondek LP12, en Scheu Cello og en Nottingham Analogue til priser et sted mellem 4-10.000. Det er jo tre meget forskellige værker, kan man næsten sige sig selv, men da jeg er helt grøn i denne tilsyneladende meget store verden, vil jeg meget gerne have et par 'ekspert-bud' med på vejen. Min forstærker er en Exposure 17/18 kombination og højtalere et par restaurerede og modificerede, -og efterhånden ret velspillende Snell E II'ere. What to do??? -Det skal siges at jeg hælder lidt til Nottingahm Analogue, men jeg er også meget nysgerrig i forhold til Både Scheu og Linn Sondek. -Ja, jeg har også lidt til an gammel Thorens 160, der, syntes jeg, lød meget mere varm og levende end min egen Rega... Ja alle inputs er meget velkomne! Glæder mig til masser af gode råd.

På forhånd mange tak

Emil

Til top Vis Velsing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Velsing

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 September 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hvis det har været til mig - så havde jeg købt en Linn LP12 !

Hvad er der af arm på den LP12 og er det med lingo ... o.s.v ?

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Den er med Linn Ittok tonearm, men jeg har også kig på en uden arm. Hvilke arme vil du anbefale til den? Samt evt. pick-upper. Kan en Tekni-fi K1 gøre det? Og hvorfor er den så god...? -er den ikke forældet i designet??? Skal man foretrække visse årgange frem for andre? -Visse strømforsyninger frem for andre?  Ja, jeg er helt grøn

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 September 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

En Linn LP12 spiller godt med deres arme - og hvis den er rigtig justeret så er der dømt musik efter min mening !

Der er lavet en del tråde om Lp12 her på hifi4all ! 

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Hej Emil.

Som mangeårig LP12-ejer kan jeg kun sige, at der er fordele og ulemper ved den. I nogen større grad end med de andre du nævner (har dog ikke hørt Scheu). Linn'en kræver "professionel" opsætning for at yde sit bedste. Som King skriver er Linn armene gode, faktisk vildt gode, på Linn. De er jo lavet til den. Pick-up'en er ikke så vigtig, bare den passer til armen mht. resonans. Linns egne er gode også. Og igen, konstrueret til Linn.

Nottingham er måske lidt mere neutral og nemmere at sætte op, men så er der det med "fod-trampe-effekten", som en godt opsæt Linn er skrap til. Og når du har Exposure, så ville du med Linn være godt i gang med PRAT, hvis du er til det - Pace, Rythm And Timing, som efter nogens mening kun klassiske engelske produkter kan.

Har du ikke mulighed for at lytte til dem med noget musik du kender?

Under alle omstændigheder vil springet fra en Rega 3 være til at føle på. Jeg gik selv fra en Rega 3 til en LP12.

Nå ja, ulemper ved Linn: opsætning/service og uendelige opgraderinger - på den anden side er det jo også meget sjovt, selvom det er lidt dyrt i længden. Husk at checke Ittok armen for slør, træghed mv. da reparation og/eller ny(ere) arm koster tusinder. Det gælder selvfølgelig alle arme.

Go' jagt med opgraderingen.

Venlig hilsen

Rolf

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 September 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Ja RolfeZ lige mine ord - men det kniber jo med at stave rigtig og så de korte beskeder fra mig !

Men hvis en Linn LP12 er rigtig justeret så synger den

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 September 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

citat: "Pick-up'en er ikke så vigtig"

Det er ellers den, der laver al strømmen. OK, en god arm og pladespiller er nødvendig for at PU´en skal yde sit bedste, men de tre dele er hver især vigtige...

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hvilken hurtig respons!!! Herligt forum vi har her. Tak for svarene. Og jeg bliver mere og mere nysgerrig efter det her Linn Project. Proffesionel opsætning, hvor kan man det? Audio Consult måske?? Og hvis jeg nu køber en uden arm, vil det så være en skandale umiddelbart at smide en RB300 på? De er jo til at få fat i sådan for penge og fra nye af. Men man kan jo også se sig om efter en brugt Linn Arm, hvis de er til at opstøve. Jeg kan se at der er en Clearaudio ST 300 til salg herinde, -tilsyneladende en opgraderet RB300. Kunne det være et bud, eller er det nu engang bedst med Linn - Linn og Linn? Nå, jeg kigger mig lidt omkring, -der er jo også Ebay. Men jeg vender garanteret tilbage med flere mere eller mindre kvalificerede spørgsmål

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 September 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Det med en Rega RB300 arm på Linn LP12 er ikke nogen super ide - da det ikke kommer til at funke 100% med ophænget !

En Linn arm har et vinkelstik i bunden hvor en rega ikke har noget vinkel stik !

så den kommer ikke til at køre 100% rigtig i ophænget - hvis der køres med en Rega RB300 arm 

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 September 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

LP 12 er en god pladespiller har selv haft en, men som med næsten alle Linn´s produkter syntes jeg kun de rigtig fungerer 100% optimalt når de køre med Linn´s eget grej hele vejen rundt, Linn er bygget til Linn.

Men en LP 12 med Cirkus, Tranbolin og evt Valhalla strøm forsyning ja så er det som king skriver dømt musik, men som sagt tidligere så spiller en LP 12 bedst med Linn´s eget grej i mine øre.

Derfor vil jeg hellere anbefale dig en af de 2 andre Scheu Cello eller Nottingham Analog, har du pengene til det så læg øre til AVID Diva som også King har den er et fund til prisen.

Mvh

JmJ

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 September 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

En Avid Diva kan også synge - med en Rega RB700 arm  

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Helt enig med King, JmJ et al. Lyt, hvis du kan, og vælg ikke bare blindt. Der er megen kult og skarpt delte meninger omkring LP12'en. Den er lidt farvet ift. nyere konstruktioner, men der er noget "rigtigt" over dens måde at swinge på, så at sige. Specielt med Linns egne produkter. Har du lyst, så klik på min signatur og hør lidt (ævl) om min LP12 og hvad den består af. Jeg er meget glad for den, men ikke fanatisk.

Og det med pick-up'en - jeg vidste det . Men jeg tror fuldt og fast på værk/arm/pick-up rækkefølgen. En billig pick-up på et godt værk/arm slår den omvendte kombo nemt - prøv selv fx. med en Rega 3 vs. LP12.

Og det er rigtigt, som King skriver, at der er problemer med Rega 300 på LP12 - ikke bare med armkabel/base, men også med alt muligt andet, lyder det som. Armen er super god til mange pladespillere, bare ikke Linn. Køb hellere en Ittok i god stand på eBay, en Akito eller sågar en Basik eller Basik plus.

Beklager den lange post

Hilsen Rolf

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 September 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Har haft en Linn LP12 med diverse opgraderinger + Akitoarm, monteret med med en Ortofon MC30SuperII. En ok oplevelse.

Du skal helt klart gå efter en Linnarm til LP12. Jeg har haft en Mørch DP6 og UP4 monteret på et af de nye armboard (originalt), og det var katastrofalt. Det lød bare indelukket og kedeligt. Akitoarmen er et rigtig godt match . Ittok et klassen bedre. Meeeen: monter ALDRIG andet end Linn's egne arme på det værk.

Linn er en dejlig pladespiller, men den er ikke nem at have med at gøre

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Velsing skrev:

Ja, jeg har også lidt til an gammel Thorens 160, der, syntes jeg, lød meget mere varm og levende end min egen Rega... Ja alle inputs er meget velkomne! Glæder mig til masser af gode råd.

På forhånd mange tak

Emil

Jeg har lige gjort det skifte du nævner og kan kun give dig 100 % ret - der er lige pt. to 160 super med gode arme brugt for en slik  - hvor en Linn uden arm koster mindst det dobbelte ! Så hvis pengepunge ikke er fuld er det måske en god idé - hvis "money is no object" gælder - jamen så må du lytte videre og så har de sikkert ret i at Linn'en på alle punkter er en bedre spille

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hvad med denne Thorens TD 2001 med TP 90 arm og Audioquest MC-5 pick-up? Det var da en model der (sammen med TD 3001) var ment som et seriøst alternativ til f.eks. Linn LP12, Roksan Xerxes og Pink Triangle da den kom frem. Armen er tung og vil fungere bedst med stive MC pick-up'er. Audioquest pick-up'en har jeg ikke hørt om før men det skulle være en high-output MC fra slutningen af 80'erne - starten af 90'erne. Den har måske set sine bedste dage. TP 90 armen skulle være en af Thorens' bedste men kunne måske hen ad vejen med fordel udskiftes til f.eks. en Mørch UP-4. Men TP 90'eren skulle som sagt ikke være helt ueffen.

Der blev også lavet en masse opgraderingsdele til TD2001/3001 lavet af noget der hedder RDC. Nogle få dele kan stadig erhverves hos Clearlight Audio. Der er også en bundplade til Linn LP12.

Manual.

Info.

En noget anden type mulighed kunne være denne Garrard 401. Det er jo en mellemhjulsdrevet grammo der såfremt den er i god stand og får nogle ordentlige forhold kan levere PRAT (Pace, Rhythm And Timing) som få remdrevne pladespillere kan slå. Da det er en gammel sag er det ekstra kritisk at tjekke at enkeltdelene som motor, leje, stroboskob-lampe, mellemhjul osv. er i orden. Slidte mellemhjul kan sendes til genopbygning hos Svalander i Sverige. En generel forplejning kan blive foretaget hos Loricraft i England men det er nok ikke helt billigt.

Den medfølgende SME 3009 arm er jo en klassiker. Nu står der ikke lige hvilken version det er men den kommer jo i forskellige udgaver.

En god plint er kritisk (f.eks. mange lag birke-Xfinér limet sammen) så her skal nok påregnes lidt hjemmearbejde og nogle hænder der er skruet rigtigt sammen (med mindre du kan få nogen til at gøre det for dig). Ellers er der også disse plinte i blå walisisk skifer lavet specielt til bla. Garrard 401 (og til SME 3009). De koster dog lidt... De kan vist også bestilles i granit. Denne her er også lidt fed men dyr. Dette er som det fremgår ikke just et "plug-and-play" forslag.

Garrard 401 manual.

6moons Garrard artikel.

6moons garrard artikel 2.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Et par kommentarer til LP12, erhvervet og/eller erfaret dengang jeg havde sådan en:

• Det er vigtigt at den indjusteres af en fagmand - jeg har selv prøvet at gøre det, og jeg syntes aldrig det lykkedes mig at få et godt resultat ud af det.
  • Du skal have mulighed for at bringe og hente den til forhandleren - det er ikke tilrådeligt at sende den med posten efter en indjustering (måske heller ikke før ).
  • Fagmanden skal være en Linn certified dealer, de er uddannet i at foretage justeringen. P.t. kender jeg kun Scala-Hifi i Århus, og selv om Hifi-Klubben også er begyndt at sælge Linn ville jeg ikke betro dem med en LP12.
  • Vær forberedt på at få den efterset en gang om året.
  • Jeg vil også sige at en Linn-arm er det eneste rigtige til LP12, men en Naim ARO skulle også være rigtigt god - er dog svær at finde svjv.
  • Akito 1 og Basic armene er vist ikke så glade for MC-pickup'er, og selv om du vil køre med MM nu, så vil det være trist ikke at kunne købe MC på et senere tidspunkt, skulle du ønske det.

Med andre ord: Hvis du vil have det nemt mener jeg ikke LP12 er den bedste vej. Umiddelbart ville jeg se mig om efter et masse-løbeværk eller noget der ikke skal justeres fra tid til anden.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

.
.
Hvor meget er det lige en fuldt udrigget LP12 koster?

Står kvaliteten overhovedet i noget rimeligt forhold til prisen?
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Sondek LP12 værk: 17.900,-
Lingo strømforsyning: 11.500,-
Trampolin bund: 1.650,-
Ekos tonearm: 22.000,-
Akiva pick-up: 23.000,-

Ialt: 76050,- (har jeg glemt noget?)

Evt. Linto MC RIAA: 12.700,-

Priser.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Nu besvimer Linn-snobberne nok (11.5kkr for en strømforsyning, helt ærligt), men der er meget for pengene i en Pro-ject RPM9
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge Nothingham. Den spiller, efter min mening, væsentlig bedre end LP12 - specielt i basområdet. (Scheu har jeg ikke hørt).

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes