Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: At brænde en diskant af ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige et spørgsmål:

Lad os sige man har en forstærker, med 2 tilsluttede højttalere, forstærkeren bliver belastet da de ene kabel til den ene højttaler er kortsluttet. Forstærkeren spiller stadig, kan det så ske at den brænder begge diskanter af da strømforsyningen er så belastet(pga. kortslutningen) og den lyd der så kommer ud er forvrænget og derved ødelægger diskanterne, ? selvom der ikke bliver spillet højt ?

Hvordan lyder en diskant der er brændt af ? er den død eller ?

Håber ikke det er et dumt spørgsmål.....vi skal jo alle lærer

Til top Vis askov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af askov

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Det er ganske svært at forudsige hvad der sker, når man kortslutter en forstærker. Selv de bedste sikringskredsløb kan svigte, da der er ale om ret store strømme på ret kort tid..

Men det er ikke urealistisk, at en diskant er røget, fordi forstærkeren har sendt snavs ud som følge af en kortslutning. Det kan nemt tænkes.

askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Men er det sandsynligt at begge brænder af ?(altså både højre og venstre højttaler) Og hvordan lyder det ?

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

jeg er også ret interesseret i dette emne... kan en diskant stadig give lyd fra sig efter den er røget?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:
jeg er også ret interesseret i dette emne... kan en diskant stadig give lyd fra sig efter den er røget?

Ja, i nogle tilfælde. Det der sker er at svingspolen bliver varm p.g.a. overbelastningen. Hvis den bliver meget varm, bliver den først deformeret. Det betyder at den skraber på magneten eller sætter sig fast. Det medfører forvrænget lyd. Efter et stykke tid brænder tråden over og enheden bliver tavs. Ved meget kraftig overbelastning kan den selvfølgelig også afbryde med det samme.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

askov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hvis der fx. er soft clipping på forstærkeren, skulle det så ikke rede diskanten ?

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

mathias 2 skrev:

Ja, i nogle tilfælde. Det der sker er at svingspolen bliver varm p.g.a. overbelastningen. Hvis den bliver meget varm, bliver den først deformeret. Det betyder at den skraber på magneten eller sætter sig fast. Det medfører forvrænget lyd. Efter et stykke tid brænder tråden over og enheden bliver tavs. Ved meget kraftig overbelastning kan den selvfølgelig også afbryde med det samme.

kan en diskant nå at brænde af hvis der kun kom kortvarig, men meget kraftig (læs: høj lyd) strøm tilførsel? jeg kom nemlig til at tænde for min forstærker mens den var på fuldknald så der var jo lige et sekund hvor den fyrede 100 W igennem ht'en og det er det jeg ikke ved om min ht har overlevet. kan den det (det er/var en DALI 450)

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

askov skrev:
Hvis der fx. er soft clipping på forstærkeren, skulle det så ikke rede diskanten ?

Sådan kan du ikke stille det op. Det ville svare til at sige, at hvis der er airbag i en bil, så kan man ikke komme til skade ved et uheld. Sådan er verden ikke.

I øvrigt er soft clipping ikke beregnet til at redde noget ved en kortslutning.
Soft clipping har til formål at gribe ind, hvis man skruer højere op end forstærkeren reelt kan klare. Her er kredsløbet designet til at begrænse blødt uden at klippe.

Men når man kortslutter en udgang er der ikke bare tale om overbelastning. Her er tale om en fejl-tilstand, hvor man ikke med nær samme kontrol kan styre elektronikken.

ABS bremser på en bil har også til formål at hjulene ikke skal kunne blokere ved hård opbremsning. Men prøv at tage ud på ren spejlblank is og hug bremserne i... Så hjælper elektronikken heller ikke.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

[kan en diskant nå at brænde af hvis der kun kom kortvarig, men meget kraftig (læs: høj lyd) strøm tilførsel? jeg kom nemlig til at tænde for min forstærker mens den var på fuldknald så der var jo lige et sekund hvor den fyrede 100 W igennem ht'en og det er det jeg ikke ved om min ht har overlevet. kan den det (det er/var en DALI 450)

Ja,det kan den godt. Hvis volumenkontrollen har været drejet helt op, har der sikkert været tale om et kraftigt forvrænget signal og det kan ødelægge en diskantenhed meget hurtigt.

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

mathias 2 skrev:

[kan en diskant nå at brænde af hvis der kun kom kortvarig, men meget kraftig (læs: høj lyd) strøm tilførsel? jeg kom nemlig til at tænde for min forstærker mens den var på fuldknald så der var jo lige et sekund hvor den fyrede 100 W igennem ht'en og det er det jeg ikke ved om min ht har overlevet. kan den det (det er/var en DALI 450)

Ja,det kan den godt. Hvis volumenkontrollen har været drejet helt op, har der sikkert været tale om et kraftigt forvrænget signal og det kan ødelægge en diskantenhed meget hurtigt.

... men den lyder nu fint nok... kan det testes på nogen måde?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

En diskantenhed der forvrænger er ret generende at høre på, så hvis det stadig lyder fint nok, er der ingen problemer. Den bedste test af en højttaler er lyttetesten.

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
En diskantenhed der forvrænger er ret generende at høre på, så hvis det stadig lyder fint nok, er der ingen problemer. Den bedste test af en højttaler er lyttetesten.

okay.. så er der ikke noget galt (heldigvis)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes