Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker med coaxial?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 04:54 | IP-adresse registreret  

Hej jeg søger en billig løsning med en forstærker med en coaxial indgang, som kan fungere sammen med mit lydkort og min dvd afspiller. Det er indtil jeg får et ordenligt budget.

Kan man godt få en normal analog steroforstærker med coaxial indgang, eller skal man op i surround reciever?

Og jeg gider max at bruge 500-750 kr da jeg udskifter den såsnart jeg kommer til pengene.

Nogen forslag herinde fra hvad jeg skal kigge efter brugt på qxl og dba?

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Du tænker på en spdif forbindelse med coax kabel, det er en digital tilslutning, så det kræver at forstærkeren har indbygget D/A konverter. Det finder du typisk kun i surround forstærkere, der findes dog stereoforstærkere med D/A konvertere, men ikke i din prisklasse.

Er der nogen grund til at det skal være forbundet på den måde? Hvis du alligevel kører stereo, så kør analogt fra dit lydkort og dvd.

Med dit budget er din eneste chance for at få noget der ikke lyder af tis, at finde noget brugt gammelt stereogrej - en god gammel Denon PMA920 kunne måske opdrives til den pris.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Som Juri skriver er det nok bedst at købe den bedste brugte stereoforstærker du kan finde, bruge den med den analoge udgang fra computeren, og når du så får flere penge kan du evt. opgradere enten med et bedre lydkort eller en D/A-konverter imellem.

Stereoforstærkere med digital coax findes mig bekendt ikke, i hvert fald ikke i den prisklasse
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hej rajmando

Jeg har en stereoforstærker med D/A-konverter. Der er både optisk og coax tilslutning. Den er ikke helt ny, men måske kan du finde en tilsvarende på ebay eller lign. Det er en Technics SU-V90D (årgang 1989) og er meget tilfreds med den.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Kan godt huske den Technics, men jeg tvivler stærkt på at den indbyggede D/A konverter i den er bedre end den i hans lydkort eller dvd-afspiller, det er dog svært at vide noget om. Sansui havde også en tilsvarende i samme årgang, som vidst rent forstærkermæssigt var en tand bedre.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej Juri

Jeg vil nu vove at påstå, at den slet ikke er så ringe endda. Benytter optisk forbindelse fra min DVD-afspiller og det er klart at foretrække frem for den analoge.

Det med digitale stereoforstærkere var vist et 80'er fænomen, jeg mener også Denon havde en eller flere modeller.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

rajmando
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Det var fordi at jeg har det indtryk at en coaxial/optisk forbindelse har væsentligt bedre signalkvalitet end en analog forbindelse.

Til top Vis rajmando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rajmando

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Hej Juri

Jeg vil nu vove at påstå, at den slet ikke er så ringe endda. Benytter optisk forbindelse fra min DVD-afspiller og det er klart at foretrække frem for den analoge.

Det med digitale stereoforstærkere var vist et 80'er fænomen, jeg mener også Denon havde en eller flere modeller.

Mvh Flemming

Hej Flemming,

Det kan du godt bilde mig ind, det var også bare en formodning.

Denon havde en forforstærker - DAP-2500 tror jeg den hed. Tror ikke de havde nogen integrerede. Har været årgang 88-90 det var det store.

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

rajmando skrev:

Det var fordi at jeg har det indtryk at en coaxial/optisk forbindelse har væsentligt bedre signalkvalitet end en analog forbindelse.

Ideen med en coax eller optisk spdif udgang er at du kan flytte konversionen fra digital til analog et led ud. Det er en god idé hvis den konverter du har "eksternt" er bedre end den der er "internt". Alternativet at køre analog betyder at respektivt dit lydkort og dvd selv laver denne konvertering.

Det er helt sikkert en god idé hvis du kan finde en bedre konverter, men at finde en Technics eller Sansui forstærker tror jeg er ret svært, selvom det sikkert ville være en god løsning. Og en løsning med konverter og forstærker seperat er ikke mulig, medmindre du er mægtig kreativ til de penge.

Sansui'en hedder i øvrigt AU-X911DG, hvis du vil prøve at finde en af dem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes