| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu hvor Vista snart udkommer vil jeg have mig en ny computer til det. Jeg har i lang tid levet med nogle små Logitech højtalere som faktisk har været bedre end jeg regnede med, men nu er ved at være tid til at opgradere den del af udstyret også. Til normal hifi/tv brug har jeg et par Infinity Renaissance 90 højtalere med noget 90'er Sony ES grej til at drive det (ja, jeg ved godt at de godt kunne trænge til nogle ordentlige effektblokke ). Da jeg bruger en del tid ved computeren vil jeg dog godt have noget udstyr der lyder ordentligt sammen med både spil og afspilning af mp3 filer. Som output fra computeren har jeg tænkt mig at bruge SPDIF fra et Creative X-Fi kort da DA-konvertering inde i en computer ikke lyder specielt tiltalende, men jeg er klart åben for andre forslag. Derfor har jeg kigget lidt efter en stereo forstærker/receiver med digitalt input, men sådanne er åbenbart omtrent lige så sjældne som hvide elefanter. Ydermere må forstærkeren gerne have en hovedtelefonudgang så man kan have lyd om aftenen uden at forstyrre andre for meget. Anlægget skal stå på et skrivebord (i ahorn såvidt jeg husker) med højtalerne på hver side af en 24" monitor, og med selve forstærkeren ved siden monitor/højtalere. Der er omkring 1-1½ meter fra højtalerposition til mit hovede ved normal computerbrug. Forstærkeren må gerne være sølvfarvet og i et design hvor man kan få en DVD-spiller der ikke clasher alt for vildt dertil, da den sandsynligvis også vil blive koblet op til et LCD-tv ved computeren (Yeps, det skrivebord er lidt overlæsset).
Budgettet for forstærker + højtalere ligger i løse tal på omkring en 10K, men det må da gerne være billigere naturligvis. Jeg har indtil videre fundet følgende forstærkere som ser interessante ud:
Sony STR-DG300 (ca. 2000kr): http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=STR-DG300 &site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=HFC+R eceiver Den har de rigtige indgange, men jeg har hørt lidt om at Sonys billige ting ikke altid er helt hensigtsmæssige lydmæssigt.
Sony TA-FA1200ES (forudbestilling til ca. 4000kr i Tyskland): http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=TA-FA1200 ES&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=HFC +Amplifier Den ser ganske køn ud og Sonys ES-ting har et noget bedre ry end deres billigere forstærkere.
Advance Acoustic MAP 303 mkII DA (eller den tilsvarende fra XTZ) til 5500kr. Der får man nok mere for pengene end med Sony, men der er desværre ingen hovedtelefonudgang.
Ellers kan man også vælge en blandt de rigtig mange surroundreceivere, der er i prisklassen og så bare acceptere at man ikke bruger de ekstra forstærkerkanaler til noget som helst.
Med hensyn til højtalere bør de ikke være alt for store rent størrelsesmæssigt da der så bliver problemer med pladsen på bordet. Mit umiddelbare bud vil være være et sæt B&W CM1 som kan fås i en pæn matchende farve til bordet (til ca. 6000kr for et sæt): http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.mode ls/label/Model%20CM1 Jeg aner dog ikke noget om hvordan de spiller sammen med Sony eller Advance Acoustics.
Så jeg vil gerne høre hvad folk har af gode råd og anbefalinger angående sådan en opstilling (Af en eller anden grund bliver der indsat ekstra mellemrum i de links jeg har automatisk, så de virker ikke uden at man manuelt fjerner dem)
|