Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: reissues, genbrugs forstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Bruger siden: 01 November 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 November 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Flere forstærkerfirmaer er gennem de sidste 8 år kommet med genudgivelser af deres gamle forstærkere.

Bl.a

Quad II,

Marantz 7, 8b, 9,

Luxman SQ-38 signature

og sikkert mange flere

Er der nogen der har billeder og links eller tests

Til top Vis vern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vern

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

jeg glemte da lige at nævne de lækre forstærkere fra McIntosh og forresten også Threshold der lige er kommet med en S350 reissue. Nøjagtig som den gode gamle S350, samme design, samme komponenter osv, nu er den bare håndbygget i Kina med amerikanske komponenter til samme pris som i gode gamle dage $2000

http://www.threshold-audio.com/S=350eColor-v05sc.pdf

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

ingen tests desværre, men det var da godt vildt med den threshold  jeg vil godt bestille en reissue hiraga 20W, tak!

eta : http://www.stereophile.com/tubepoweramps/805quad/

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

masser af billeder hvis du bare googler

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 November 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror da, at jeg har en del forskelligt om Marantz's reissues. Desuden havde jeg den udsægte fornøjelse at have en MC275 reissue stående i en uges tid for nylig.

jeg tror da også, at jeg har tests af Marantz'erne + kan skaffe testen af MC275

Hvad vil du vide/have??

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Det er bare fordi jeg synes det er sjovt med reissues. Har lige bestilt en Luxman SQ-38 signature (deres 75års jubilæumsudgave af denne klassiker fra 1962), og glæder mig vildt til at høre den.

Jeg overvejer at lave en hjemmeside for reissues af klassisk hifi og for hifimodeller der har været (næsten) uændret på markedet i 20 år eller mere:

Denon DL103, Rega Planar, Linn Sondek LP12, Technics SL1210, SME, Quad ESL63, Rogers LS3/5A og forhåbentlig mange andre

Er der ikke JBL modeller der har holdt sig på markedet i utroligt mange år?

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

luxman er godt nok lidt futuristisk, men en 75 års jubilæums udgave af en forstærker fra 1962 kræver vist en deLorean

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

hmm, jeg kan ikke lige komme på andre modeler end du har nævnt der, vern

glæder mig til at se dit site

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Johhh....mange af de tidligere klassikere fra JBL nåede da at være på markedet i et pænt stykke tid. Hartsfield/Paragon - L-100 - 43XX -serien M.Fl. er alle klassisk JBL. Jeg tror dog ikke, at de holdt sig i detailmarkedet i 20 år/model. Mange af disse modeller kører dog fortsat i de små hjem og i nogle studier og så..selvfølgelig i samlinger. Jeg ved fx, at JBL stadig på/til det japanske marked laver monitors fra 43XX serien. Flere af deres enheder er jo også store klassikere fx 2405/2420/LE85/2440/LE375/2215A m.fl.

Jeg skal lige have på det rene, om det, du søger er modeller, som HAR været taget ud af produktionen og er blevet reissue'ede - eller det skal være sager, som aldrig har været taget ud af produktion fra start til nu?

Venligst

Freddy

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Da Luxman fyldte 75 år, lavede de en reissue af deres mest populære rørforstærker SQ38 som første gang kom i 1962, men blev på markedet i forskellige udgaver indtil sidst i 70'erne. "min" sq38 signature (som forhåbentlig kommer i næste uge til mig) blev ret populær og de laver nu en SQ88 (samme forstærker men med KT88 rør) ligesom Quad II, som nu også er kommet som II classic og en II Forty med KT88 rør.

Jeg søger egentligt kun modeller som har været på markedet i utroligt mange år, til den hjemmeside jeg gerne vil lave.

Reissue sagen er bare morsom, fordi jeg synes det beviser at der ikke er sket den store udvikling i lydkvalitet igennem de sidste 30 år. Dog er der sket en utrolig stor udvikling i teknikken man bruger til at opnå høj lydkvalitet. Sammenlign et Quad II sæt med et Densen DM20/30. Begge kanon forstærkersæt, men totalt forskelllig tilgang til hvordan man opnår god lyd rent teknisk.

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

ok, det er luxman der blev 75 år, ikke forstærkeren. har jbl TI250 og andre fra serien ikke været på markedet i snart 20 år?

har de ikke lavet reissues af de klassiske studie monitorer? eller måske bare L100'eren?

det med reissues har ligeså meget med at fejre sin arv og score penge, det er lidt for blåøjet at tro det er fordi der ikke kan laves noget bedre idag. helt sikkert er en del af det gamle gear godt selv den dag idag, men feks en quad II er har også kompromisser som peter walker måtte finde sig i på grund af prisen. sådan er det stort set med alt gear, specielt fra den periode

jeg synes den lyder ok, men så heller ikke mere. der gik et par quad'er for ubehageligt mange penge på ebay for noget tid siden. men de var også i original kasse fra 60'erne og havde _aldrig_ været åbnet

nostalgi er en meget magtfuld ting  

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/ 1996-century-gold.htm

jeg er ikke sikker på at det er en L100 century reissue, men den ser lækker ud.

Selvfølgelig har de gamle forstærkere fejl og mangler, men det er der godt nok også mange af de nye der har. Jeg tror faktisk at der er ligeså meget dårligt hifi idag som dengang. Og jeg synes at det må være mere end god markedsføring der har gjort at nogle modeller har holdt sig på markedet i 20 år. Rega Planar 3 fx. Den er ikke verdens bedste pladespiller, men den har kvaliteter der den dag idag (25 år efter den kom ud) stadig er attraktiv til prisen. Og stadig giver god lyd for pengene.

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

du har ret i det hele

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

JBL laver i Japan? monitorer fra den klassiske periode til især det japanske marked, som ikke kan få nok af 43XX-serien. Vi taler især om 4343 - 4344 - 4345-modellerne. Altså de klassiske med den JBL-blåmalede baffel. Men om enhederne er m. alnico-magneter ved jeg ikke.

Jo reissuerne er da en commerciel manøvre - for nostalgiens skyld.  Hvorvidt der kan laves godt gear -  også i dag? Jo - det kan der da, se bare Accuphase. Jeg må dog sige, at min erfaring er, at man på et tidspunkt har færdigudviklet et teknisk princip/produkt. Resten af tiden er tit gået med, at finde ud af, hvordan man kan lave produktet med "cut corners" for at reducere prisen eller for at undgå at den stiger.

Hvis man kigger i en gammel Marantz 8B eller 10B - tuner, så kan det være svært at se, hvordan det skulle kunne laves bedre. Selvfølgelig kan man lave alt - også i dag, når man kan sende folk til månen, men gør man det?  Ja - nogle få meget dyre produkter er lavet stort set uden kompromisser, men det er vildt dyre (Nagra - Accuphase  - Pass osv) og nok derfor er de så dyre!

Jeg kan da fortælle ganske kort, at Marantz i 1959 lavede model 8 (uden "B"). De fik lavet trafoerne "ude af huset" - og efter en 4 års tid opsagde man samarbejdet med underleverandøren af disse trafoer, da de ikke var gode nok. Man trak produktionen af disse trafoer tilbage til moderfabrikken Marantz i N.Y. - og lavede sine egne trafoer efter egne principper(opskrifter) - og satte dem i 8'erne under navnet 8B. De var hørbart bedre og mere stabile og blev lavet efter samme principper som tidligere modeller 2 og 5.

Egentlig er historien irrelevant, men det fortæller, at man i hvert fald havde svært ved at gå på kompromis. 

ellers er der vist nogle tråde her i forum, som også behandler emnet "gammelt vs nyt" pænt ndgående.

Venligst

Freddy

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

ja, der bliver to steder i ikke ser mig herinde, det er i 'versus' trådende og i tweak forummet. jeg elsker godt gear, nyt eller gammelt, whatever. der er skrammel i begge ender, lad os gå uden om det, tak

det med transformatorerne er et stort problem, specielt i min verden. der findes ingen ordentlig reissues af fairchild 760 komp'en (den går brugt for en 200.000kr) og pulteq eq'erne (40.000 kr)

en god tommelfingerregel er at det der var godt da mor var knægt er også godt idag

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Det bringer mig så tilbage til trådens egentlige forespørgsel - vedr. reissues - billeder-tests osv af disse - og dertil kan jeg svare, at jeg da har en del materiale, som jeg, hvis ønsket, kan stille til rådighed for din hjemmeside, Vern.

Freddy

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 02 November 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

hej freddy, det lyder super. Jeg havde tænkt mig at siden kun skulle indeholde billeder og info. Ikke noget salg eller økonomisk perspektiv. Måske som en hyldest til de fede gamle hifiprodukter

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Sådan tolker jeg det også - lige så snart der går økonomi i det Salg/prisgejl mv. går troværdigheden og "gløden" af foretagenet. Du kan evt. smide mig en "privat message" -

Venligst

Freddy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes