| Forfatter |
|
calle_jr Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 07 November 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJ 283 - All Tube Stereo Phono Preamplifier
Jag har spelat lite skivor och skiftat mellan EAR och JJ283 Riaa. Bägge är rör-riaa med snarlik bestyckning. JJ283 har inte den retro-design som vissa av JJs andra produkter, men det är snyggt ändå:

Eller hur?

__________________ It's okay. I wouldn't remember me either.
|
| Til top |
|
| |
calle_jr Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi håller oss kvar i Slovakien ett tag alltså.

Specifikationer:
Rör: 4st JJ ECC83S Gain: 50dB RIAA-korrektion: Passiv RIAA-avvikelse: +/- 0.5dB S/N Ratio: 66dB Stereo crosstalk: 60dB Distorsion: 0.2% vid 1V Utgångsimpedans: 500 Ohm Min impedans: 500 kOhm Max utspänning: 15V Strömförsörjning: 20-22V Effektförbrukning: Max 14.5W (13W snitt) Fraktvikt: 5.3kg

(Risk of electric shock  )

Bilderna är tagna vid väldigt olika tillfällen på dygnet. Ha överseende med de olika ljussättningarna. __________________ It's okay. I wouldn't remember me either.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . Hej Calle,
hvor meget måtte du slippe for apparatet? Og hvordan lyder den i forhold til EAR'en? . .
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Calle,
Undrer på det det billede af et mandarin-træ. Giver den en speciel juicy lyd? . Förlåt ! __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
calle_jr Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vänta! Det kommer...
Men först måste jag förklara lite mer tekniskt om JJ283. Här är systemet som jag testat med:

System: Vinylspelare: Walker CJ/TA58 med Linn Akito tonarm och Lyra Argi i pick-up Tonarmskablar: Audioquest LeoPard RCA Försteg: EAR864B med 1st JJ ECC802S och 1st JJ ECC803S Signalkablar: Audioquest Amazon RCA Monoblock: Cayin 860 1st 12AX7, 1st 12AU7 (kinesiska), 1st 6H30P-EB och 4st SED Winged "C" Svetlana KT88 i resp block Högtalarkablar: Audioquest Volcano SBW Högtalare: Silverline La Folia Nätkablar: Silver Resolution till CD, Nordost Brahma till försteg och Signal Cable Magic Power Digital Reference till monoblock. Nätlist: Audio Agile Line I
Signalkabel till mellan riaa och försteg: Audioquest Amazon
RIAA:t jämförs med det som sitter inbyggt i EAR-försteget och är försett med 3st JJ ECC803S.
Musik: Jacintha - Autum Leaves Sinead O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got Mark Knopfler - Local Hero

|
| Til top |
|
| |
calle_jr Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sitter ett par RCA-ingångar med tillhörande jordskruv och ett par RCA-utgångar:

Det rejält tilltagna nätaggregatet kopplas in (20V) med en vanlig batterikontakt.
Designen är ganska enkel och ändamålsenlig, inga finurligheter direkt. Byggkvaliten är mycket hög såväl jag kan bedöma. Både invändigt och utvändigt ser allt snyggt och gediget ut.

|
| Til top |
|
| |
calle_jr Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Invändigt sitter det 4st JJ ECC83 i en ren och snygg arkitektur såvitt jag kan se. Som syns är nätdelen avskärmad på kortet. Vet icke om det är ett petskydd eller vad

Stay tuned... __________________ It's okay. I wouldn't remember me either.
|
| Til top |
|
| |
calle_jr Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJ283 är avsett för MM pick-up och MC pick-up med högre högre utspänning än 0.8mV, men kan hantera även lägre signaler (0.5mV). Med min Lyra Argo i frestar man alltså på det, hmm. Det sitter fyra switchar på kortet för inställning av ingångsimpedans:

Switch 1 och 2 är för MM pick-up, 3 och 4 är för MC pick-up. Om samtliga switchar står i läge OFF är ingångskapacitansen 150 pF och ingångsresistansen 47 kOhm. För 1 slås på ökas kapacitansen 100 pF, om 2 ytterligare 100 pF (1+2 i läge on --> 350 pF / 47 kOhm). Switch 3 ökar kapacitansen med 1500 pF och switch 4 ändrar resistansen till 1000 Ohm. Som syns står detta skrivet på kortet. Enligt JJ ska man lyssna sig fram till bästa inställning, speciellt om man har en MC pick-up med hög utspänning. Min lät bäst med alla 4 i lägen ON (1+2+3+4 --> 1000 Ohm / 1850 pF).

|
| Til top |
|
| |
calle_jr Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|

Det är lite svårt att jämföra med EAR eftersom Lyra Argo i pick-upen ger en låg utspänning (0.45mV). Det fungerar dock bra och brusar inte nämnvärt när man höjer volymen. Men, egentligen ska man förstås bibehålla samma volym när man jämför för att inte lura sig själv. Jag kom fram till att med EAR fick volymen stå på kl 10 och med JJ fick den stå på ca 12.30 för att ge samma ljudtryck.
Medan JJ283 står och värmer upp spelar jag de tre skivor jag valt ut på EAR. Jag bestämmer mig så småningom för tre spår och lyssnar både avslappnat och om igen efter detaljer. Jag byter till JJ283...
JJ spelar mycket fint, korrekt, högupplöst, alla register är med och har tillsammans en fin balans. Mycket bra stereobild. Jag hittar inga fel eller saknade detaljer i några register. Efter 6 lyssningar tänker jag att jag mycket väl skulle kunna leva med detta riaa. Det har varit ett gäng riaa här, och i jämförelse tilltalar mig detta.
När jag ånyo kopplar in EAR864B är klangen likvärdig (det är ju nästan samma rör nu). På Jacintha och Sinead O'Connor är det ganska likvärdigt men det är något som gör att det känns lite mer medryckande. Jag sätter på Knopfler-skivan igen och där blir det tydligt. EAR-riaat har en musikalitet i detta systemet som jag inte hört med NÅGOT annat riaa. Gitarren på spår 2 vibrerar rakt in i musiknerven. EAR834-riaat är dock betydligt dyrare och jag tycker JJ283 är mycket bra i sin prisklass.
|
| Til top |
|
| |
calle_jr Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|

Det är svårt att få ett raettvist test mellan riaa-steg. Lasten har mycket stor betydelse. För MM vill man normalt ha 47 kiloohm och en lagom kapacitans, olika för olika pickuper. På MC vill man ha mycket lägre motståndsvaerden, dessa skiljer också en hel del mellan pickuper.
Jag vill gärna prova med antingen en annan PU eller en step-up, i bästa fall en hel skivspelare så man kan parallelltesta smidigt, vi får se.
Jag kommer också fortsaetta med att flytta rör mellan EAR864 och JJ283, men det är inte gjort på ett kick så vi får vänta lite, kanske RCA 12ax7wa och RCA5751 mm.
Jag skulle saega det också att JJ283 kan på grund av den höga utspaenning kopplas direkt till ett slutsteg som har volymkontroll.

|
| Til top |
|
| |