| Forfatter |
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved hvor man kan finde/købe en Mounting Template for Lenco's L75 værk, jeg ved man kan få sådan en papir skabelon, til at lave udskæringer, fastspændingshuller og monteringshuller efter, men hvor ?
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Snip: (Jeg kom før Krenzler med et link.......... )
|
|
|
godt gået   __________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
Okay, og hvor finder man så en skabelon til at sikre at PU sidder rigtigt i armrøret på en Thorens TD 160 MkII?
Det kan jeg ikke lige selv finde og du ser jo ferm ud itl det der.. mellemhjul!
|
|
|
Læs dog Jan Nielsen artikel: http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htmEt af punkterne er "Lav din egen protractor", så kan du justere enhver pladespiller optimalt på det punkt. Har du læst artiklen, har du også en ide om hvorfor du skal det, og den viden er måske godt at have. edit: Du kan også boltre dig her: http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
Mellemhjulet skrev:
Snip:(Jeg kom før Krenzler med et link.......... )
|
|
|
godt gået  |
|
|
Aaaaarrrrgh!!!!  Hvor er i tarvelige!  Jeg kan jo ikke sidde foran skærmen hele tiden! (kun halvdelen...  ).
kontrast skrev:
Okay, og hvor finder man så en skabelon til at sikre at PU sidder rigtigt i armrøret på en Thorens TD 160 MkII?Det kan jeg ikke lige selv finde og du ser jo ferm ud itl det der.. mellemhjul!
|
|
|
Øøhh... Hvor kom dette citat lige fra?
Nederst på denne side er der en Thorens Arc Protractor. Hvis din tonearm er en af TP 16 modellerne bør den også kunne bruges.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alletiders, jeg siger tak for linket, nu har jeg fået printet ud i rigtigt størrelsesforhold, så nu skal der klippes og klistres, inden der kan saves/fræses ud i den nye plint.
Men jeg har et spørgsmål mere, SME lavede deres egen protractor til 3009 Series II Improved, og jeg har ladet mig fortælle at det er den bedste at indstille SME armen efter, så er der nogen der ved hvor denne så kan findes, jeg syntes jeg har ledt efter denne, men uden held.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Alletiders, jeg siger tak for linket, nu har jeg fået printet ud i rigtigt størrelsesforhold, så nu skal der klippes og klistres, inden der kan saves/fræses ud i den nye plint.
Men jeg har et spørgsmål mere, SME lavede deres egen protractor til 3009 Series II Improved, og jeg har ladet mig fortælle at det er den bedste at indstille SME armen efter, så er der nogen der ved hvor denne så kan findes, jeg syntes jeg har ledt efter denne, men uden held. |
|
|
Ahhr, hvis det ikke lige var fordi du var igang med en Lenco arm  En protractor er jo ikke andet end et lille stykke papir til at indstille en tonearm efter. Der er en masse forskellige protractore man kan downloade her: http://www.vinylengine.com/manuals_tonearm_protractors.shtmlOg med en forklaring her: http://www.vinylengine.com/manuals_protractors.shtmlTilsyneladende er punkterne på en SME Protractor 66 og 120 mm, hvor den nævnte webside angiver for den normale Baerwald beregning 120.89 mm for yderpunktet. Det er måske det specielle? Men man kan altså bruge den protractor hvor man selv vælger nulpunkter. Der er en ganske udførlig artikel fra High Fidelity fra sidst i 70'erne om sammenhængen mellem længde, offset osv., jeg kan evt. scanne den ind i løbet af ugen og sende den som fil. Send en PB hvis det er noget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Aaaaarrrrgh!!!! Hvor er i tarvelige! Jeg kan jo ikke sidde foran skærmen hele tiden! (kun halvdelen... ).
He-he
kontrast skrev:
Okay, og hvor finder man så en skabelon til at sikre at PU sidder rigtigt i armrøret på en Thorens TD 160 MkII?Det kan jeg ikke lige selv finde og du ser jo ferm ud itl det der.. mellemhjul!
|
|
|
Øøhh... Hvor kom dette citat lige fra?
Han slettede bare mens jeg var ved at skrive mit indlæg, det er der ikke noget mærkeligt i.
Nederst på denne side er der en Thorens Arc Protractor. Hvis din tonearm er en af TP 16 modellerne bør den også kunne bruges.
Hov, det er jo samme side jeg linkede til. Jeg fremhæver bare at der mange forskellige muligheder for at finde en brugbar protractor på den side...........
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mellemhjul
Det er også en Lenco jeg er ved at lave, men den skal have en anden plint og en SME 3009 arm i stedet for den originale. 
Jeg kender godt de protractors som du linker til, men det var mest fordi der var en der fortalte mig at den bedste opsætning af SME arme, var med SME protractoren, da PU'en ikke kan justeres i SME headshell'en, men kun i armens pivot.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Hej Mellemhjul
Det er også en Lenco jeg er ved at lave, men den skal have en anden plint og en SME 3009 arm i stedet for den originale. 
Jeg kender godt de protractors som du linker til, men det var mest fordi der var en der fortalte mig at den bedste opsætning af SME arme, var med SME protractoren, da PU'en ikke kan justeres i SME headshell'en, men kun i armens pivot. |
|
|
Jeg har en SME protractor jeg ikke bruger, send mig din addresse, så sender jeg den til dig. Jeg kan nu ikke se det gør nogen forskel på protractoren om det er i den ene eller anden ende man indstiller, men det er nok bare mig der er langsom.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm.
Er du i gang med dit eget Lenco DIY projekt? Det lyder spændende.
Den SME du har er vel den sene 3009 improved med fast hovede og RCA phono stik? Hvis det er tilfældet er du heldig for så bruger den nemlig Baerwald nulpunkter (66.0mm & 120.9mm) som jo er det man stadig foretrækker at bruge i dag.
Tonearm Database - SME.
Vinyl Engine - SME (den der hedder S2 improved er den med aftageligt hovede).
Så en hvilken som helst protraktor med Baerwald nulpunkter (hvis det er den version SME du har) kan bruges. Vinyl Engine har en (den øverste) men det kræver en meget god printer at få den præcision i stregerne som er nødvendig og som man kan forvente fra dem man kan købe.
Turntablebasics har en med spejl og Baerwald nulpunkter. Spejleffekten kræver lidt tilvænning da stregerne står dobbelt (som kan ses på billedet) hvis synslinjen ikke er 100% lige ud for den streg man kigger på (luk det ene øje). Men dette er jo samtidig en hjælp. Der er også en streg der skal pege direkte på armens omdrejningspunkt så overhang bliver korrekt (17.95mm i dit tilfælde hvis jeg ikke tager fejl). Dette er ikke nemt at se i praksis. Hvis du bestiller en protraktor fra turntablebasics skal du have den med forstørret spindle hul da Lenco'ens centertap jo er ret "fed". Da denne protraktor er pænt tyk bør den bruges direkte på måtten uden en plade imellem.
Her er en måde jeg tjekkede overhang på da jeg havde en SME 3009: Bestem dig for hvilken højdejustering (VTA) du vil bruge ved basen (til den givne pick-up). Tag en LP-plade og mål de 17.95mm (skal vi sige 18mm?) fra midten af hullet på pladen og ind på labelen. Dette skal selvfølgelig gøres meget præcist. Sæt en fin lille prik. Læg så denne plade oven på en anden plade på Lenco'en så du tager centertappen ud af spillet så at sige. På denne måde vil du kunne sænke nålespidsen ned til prikken mens hovedet er lige over centertappen uden at denne kommer i vejen. Husk dog lige at hæve armen ved basen først svarende til den ekstra højde som den ekstra LP-plade giver. Sænk armen tilbage igen tilsvarende bagefter. Så skulle overhang gerne stadig passe.
Du skal dog stadig bruge en protraktor bagefter for at tjekke efter. For at være helt sikker. De 2 komplimenterer hinanden. Så længe at pick-up'en (nålen) sidder 100% lige i hovedet (hvilket jo er ret nemt at afgøre i SME hovedet) og overhang passer bør nulpunkterne også passe og omvendt.
Denne simple protraktor fra DB Systems skulle vist også være helt fin til formålet.
Hvis din SME virkelig er den med Baerwald nulpunkter skal du have fat i den SME protraktor med 2 nulpunkter. Den protraktor de lavede med kun 1 nulpunkt var til tidligere arme med andre nulpunkter. Denne her f.eks. med kun ét nulpunkt tror jeg ikke passer til din arm men jeg kan da tage fejl. SME's protraktorer kan jo ikke noget som andre ikke kan. Man skal bare kende nulpunkterne.
Hi-Fi News testpladen kommer også med en ganske udmærket protraktor i karton. På den kan man bla. frit tjekke de nulpunkter man vil. Pladen har dog en noget pebret pris hvis man kun er ude efter en protraktor.
Vrøvle, vrøvle, vrøvle..........
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du så valgt at skære hjørnet af toppladen eller bliver plinten tilpas stor til at du kan montere armen ved siden af?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været ude og finde 3 stk. Lenco L75 til lidt DIY, den grimmeste af dem bliver den der først bliver ofret. Det er planen at SME armen skal monteres på selve Lenco toppladen, så der bliver skåret/boret et hul der passer til SME armen, således det bliver pænt. SME armen er gummi ophængt, og burde derfor ikke samle støj fra værket.
Jeg er pt. ved at gøre det grimmeste af værkerne klar, således finishen bliver helt i top.
Plinten er lavet i 80 mm Finsk birkefinér, og SME armen er ved at få den helt store tur med nye VdH kabler internt og eksternt.
SME armen er med fast Headshell og SME's eget 4 polede stik.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder rigtigt spændende...
"SME armen er med fast Headshell og SME's eget 4 polede stik."
Når det nu er SME's eget specielle stik der sidder på bliver jeg lidt usikker mht. nulpunkterne. Så kan det godt tænkes at det alligevel ikke er Baerwald.
Hvis jeg var dig ville jeg sende en mail til SME og oplyse dem om den eksakte model og serienummeret. Så bør de kunne fortælle dig det.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er blevet lidt klogere på SME armen.
Eff. længde = 231,2mm
Over hang = 15,86mm
Monterings afstand = 215,34mm
Så skal den pladespiller bare gøres færdig, jeg har fået fat i lidt forskellige PU'er der skulle være gode til SME armen, så må jeg jo se om det også passer.
- Audio Technica AT440MLa
- Shure M97xE
- Grado Prestige Silver
- Shure M75MG Type 2
- Denon DL-103
Men jeg skal lige have skiftet den interne wireing først, og evt. have et bronze knivleje til SME armen.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2006 kl. 05:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, så er nulpunkterne 60.3 og 117.3
Du kan købe et RCA konverteringskit så du kan bruge hvilket som helst phono kabel. SME sælger det vist stadig.
Det er en fin samling af PU'er du har fået fat i. Grado'en vil måske brumme en smule ved inderrillerne. Audio Technica'en kræver lidt mere tilspilningtid end de fleste MM'ere. 50-100 timer. Denon'en er måske en anelse tung og stiv til din SME's lave effektive masse på 6.5g.
JICO's SAS nåle er de bedste der kan købes til de gamle Shure modeller. Ifølge Cartridge Database skulle N75ED/2 nålen også være kompatibel med M75MG/2 modellen.
|
| Til top |
|
| |