Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lenco L78 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
shane
Forum Bruger
Forum Bruger
(Tidl. vintage)

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 13 November 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg har købt en Lenco L78 med original arm. Pladespiller og tonearm er i god stand, og der er ingen tegn på overdrevent slid i armlejer. Jeg har monteret en Audio Technica AT95 pickup, og har linet den op med et nåletryk på 2 gram.

Problemet er, at tonearmen har en vilje til at trække udad. Dette i en sådan grad, at nålen på visse plader skøjter udad på pladen... Jeg har prøvet at reducere antiskating'en til minimum, hvilket ikke hjalp. Jeg har derfor valgt helt at afmontere anti-skating mekanismen, hvilket faktisk har hjulpet en hel del...  Er der nogen der ved, hvad der kan være galt, og er det nærmeste alternativ at skifte armen ud med en ny?     

Torben.

Til top Vis shane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shane

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Sandsynligvis er de to gummiklodser knivlejet hviler på kaput. Er nålen perfekt lodret?
Man kan få nye hos svalander.se

Det andet der kan hjælpe er at dreje kontravægten sidelæns til den ene eller anden side.

Og så skal pladespilleren jo helst stå i perfekt vater..........

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

shane
Forum Bruger
Forum Bruger
(Tidl. vintage)

Sendt: 13 November 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar.... Lenco'en står i vatter. Det har hjulpet rigtig meget at rotere kontravægten til den ene side. Men der er stadig en smule når armen bevæger sig inderst på pladen... Og ja, nålen står lodret i rillen  Er det absolut nødvendigt at bruge antiskating?

MVH Torben 

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 November 2006 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke ekspert i Lenco arme - men er du sikker på at nåletrykket er to gram? Hvis nu, der var gået kludder i et eller andet under indstillingen. Har du målt det med en nåletryksvægt? Hvis nåletrykket er alt for lavt, kunne det være en forklaring, når du siger, at nålen skøjter ud ad pladen.

Det er muligt, at du kan spille fint uden antiskating, men der bør formentlig være en smule antiskating, når alt er indstillet rigtigt. Det er svært at sige præcis hvor meget, fordi det afhænger af friktionen i rillen. Hvis du har en testplade, kan du eksperimentere med at få nålen til at opgive at spore samtidig i begge kanaler.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

shane
Forum Bruger
Forum Bruger
(Tidl. vintage)

Sendt: 14 November 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Nåletrykket er 2 gram.... Jeg spekulerede bare på, om det er meningen at en tonearm altid SKAL svinge lidt udad på pladen, eller om antiskating'en kun skal udligne rotationsretningen/trykket ind mod pladen...?    

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 November 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

vintage skrev:
Nåletrykket er 2 gram.... Jeg spekulerede bare på, om det er meningen at en tonearm altid SKAL svinge lidt udad på pladen, eller om antiskating'en kun skal udligne rotationsretningen/trykket ind mod pladen...?    

Joh, i praksis vil den altid svinge lidt udad når man hæver og sænker armen fordi antiskating loddet jo er aktivt.

Sidder der noget ledning snoet eller i klemme således at modstanden ind mod centrum bliver større?

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

shane
Forum Bruger
Forum Bruger
(Tidl. vintage)

Sendt: 14 November 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Nej, men jeg har jo ikke haft armen adskilt.. det kunne jo tænkes at der sad noget og lavede modstand.. Tror at jeg skal montere et nyt sæt lejer fra Svalander, de koster så vidt jeg kan se kun 55 dkk, hvilket må siges at være billigt -billigt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes