| Forfatter |
|
GizMoe Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 14 November 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter blot 3 måneder som genfødt vinyl entusiast blev loppemarkeds-plastik-plovet skiftet ud med en Thorens TD-165 - Tandberg version - med en Ortofon OM-40 pick-up. =Fryd og gammen.
Jeg glæder mig til at få den skildt ad og justeret efter alle kunstens (og alle de tilstedeværende ikoners) regler. Dette tillader tiden dog ikke inden jul. Så indtil da skal den bare kunne spiller.
Det gør den også, men den er desværre ikke jordet (eller er det mon stel?) Så der er en fæl brummen, når jeg rører tonearmen.
Hvordan løser jeg lettest dette? Håber I kan hjælpe - vinylen venter
- Henrik __________________ KABLER!!! Det er ikke ledninger - det er KABLER!!!
|
| Til top |
|
| |
GizMoe Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anyone???
__________________ KABLER!!! Det er ikke ledninger - det er KABLER!!!
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal have stel, helst fra din forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvordan det er lavet på den arm du har, men hvis kommer en separat ledning (uden RCA-stik) ud af armen, så skal denne forbindes til stel, enten på en separat RIAA eller på din forstærker (indbygget RIAA).
Hvis ikke der er en separat ledning, så bør stellet egentlig være realiseret igennem signalkablet, dvs. forbundet til skærm - det er sådan Rega normalt gør det.
I sidstnævnte situation, hvor det stadig giver brum når du rører armen, kan du forsøge at montere den separate ledning selv.
|
| Til top |
|
| |
GizMoe Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
|
Hvis ikke der er en separat ledning, så bør stellet egentlig være realiseret igennem signalkablet, dvs. forbundet til skærm - det er sådan Rega normalt gør det.
|
|
|
Siden der ikke er en separat ledning, havde jeg egentlig forventet, at dette var tilfældet. Men eftersom der stadig er brummen, må man jo konkludere, at det ikke forholder sig sådan.
Efter at have skildt den ad i går fandt jeg, at der fra tonearms-printet (hvilket det hedder i min terminologi) er en stelforbindelse forbundet til chassiset. Kan jeg forbinde denne til forstærkeren, eller må jeg tage den direkte fra tonearmen?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
GizMoe skrev:
Kim Petersen skrev:
| Hvis ikke der er en separat ledning, så bør stellet egentlig være realiseret igennem signalkablet, dvs. forbundet til skærm - det er sådan Rega normalt gør det. |
|
|
Siden der ikke er en separat ledning, havde jeg egentlig forventet, at dette var tilfældet. Men eftersom der stadig er brummen, må man jo konkludere, at det ikke forholder sig sådan. |
|
|
Nu skrev jeg jo også "bør" Det lyder bare mærkeligt hvis det ikke er tilfældet når der ikke er en separat stel-ledning. Måske der er gået en lodning et eller andet sted.
GizMoe skrev:
| [QUOTE=Kim Petersen]Efter at have skildt den ad i går fandt jeg, at der fra tonearms-printet (hvilket det hedder i min terminologi) er en stelforbindelse forbundet til chassiset. Kan jeg forbinde denne til forstærkeren, eller må jeg tage den direkte fra tonearmen? |
|
|
At chassis'et bliver jordet er kun en god ting - jeg har netop læst på www.gspaudio.com læst at mange med en ældre Thorens glemmer dette, og så må de leve med brum. Jeg vil mene at når tonearmen er forbundet til chassis'et, så forbinder du dette til RIAA/forstærker.
|
| Til top |
|
| |
GizMoe Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
|
At chassis'et bliver jordet er kun en god ting - jeg har netop på www.gspaudio.com læst at mange med en ældre Thorens glemmer dette, og så må de leve med brum. Jeg vil mene at når tonearmen er forbundet til chassis'et, så forbinder du dette til RIAA/forstærker.
|
|
|
Det prrøver jeg i første omgang - tak for svarene...
Hvad er forresten forskellen på stel og jord? Synes ofte de bliver brugt i flæng...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
GizMoe skrev:
| Hvad er forresten forskellen på stel og jord? Synes ofte de bliver brugt i flæng... |
|
|
Det anvendes i flæng til at beskrive det samme. Ret beset er stelforbindelse dog det du har brug for, mens jording er sådan noget med et spyd i jorden eller jord via strømmen.
|
| Til top |
|
| |
GizMoe Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak. Altid dejligt med lidt lærdom  __________________ KABLER!!! Det er ikke ledninger - det er KABLER!!!
|
| Til top |
|
| |