| Forfatter |
|
Sherman Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 16 November 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Min vinyl-kæde består af: Thorens 320 limited - Ortofon OM30 - LA Audio rør-riaa - QED-kabler
Jeg synes jeg mangler opløsning og attack, når jeg spiller vinyl, i sammenligning med min NAD 542 CD-afspiller med TMC-kabler.
Kan der peges på et enkelt svagt led i vinyl-kæden, skal det hele opgraderes eller skal jeg lede efter en fejl, hvis jeg skal have lige så detaljeret lyd som på CD?
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 16 November 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . Det kan jo være så mange ting - få hellere én der har forstand på grammofoner til at se dit anlæg igennem. Jeg kender ikke ikke OM30'eren og vil dermed ikke udråbe den som synderen, men jeg er ikke vild med MM PU'er. Er den ny eller gammel? . .
|
| Til top |
|
| |
sonyes Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene at det er din riaa eller din Pu der skal skiftes. Jeg har personligt haft mest held med mc-pu`er.
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vanskeligt at rådgive uden at kende ambitionsniveauet på resten af anlægget. Man smider jo ikke 5000 på en pickup ... hvis resten af anlægget koster 5000!
Basis i ihvertfald ganske fint, idet 320 er en ganske god pladespiller. Så vidt jeg husker blev den leveret med en Thorens arm ... som vidst ikke var helt på niveau med pladespilleren.
OM30 er så vidt jeg husker efterfølgeren til LM30 ... og det er en ganske fin lille pickup - men den kan jo have nogle eller mange år på bagen.
Din Riaa kender jeg ikke...
Min anbefaling ville være at få checket pickuppen først ... den kan være gammel. Man kan skifte nålen på den, men du kunne også vælge at opgradere. Det næste er så at checke din RIAA - kan den tage MC-pickupper - vigtigt hvis du skal skifte pickup, og fungerer den i det hele taget optimalt.
Endelig så kunne man overveje at smide en Rega arm på istedet for den originale Thorens (hvis det er såden en der sidder på) - det burde alt andet lige givet et løft. Men det kræver at man har forstand på at montere denne!
Bundy
|
| Til top |
|
| |
boegelund Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv en Thorens pladespiller burde jorde enhver middelklasse cd - der ER noget galt..
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
boegelund skrev:
| Selv en Thorens pladespiller burde jorde enhver middelklasse cd - der ER noget galt.. |
|
|
Enig ... vil tro at pickuppen er stået af .. e
Bundy
|
| Til top |
|
| |
boegelund Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
1) Sørg for at underlag er stabilt og pladespiller er i water
2) Sørg for korrekt nåletryk og VTA, check remmen, skift evt nål
2) Prøv en anden riaa for at starte en udelukkelses metode - samme med kabel
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er den TD 320 Limited en jubilæumsudgave (eller lignende) af den første TD 320 model der kom på markedet?
For hvis det er en særudgave af enten Mk II eller Mk III modellen ville jeg ihvertfald ikke udskifte armen (TP 90).
|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Tak for jeres svar.
Det samlede setup kan ses her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37871&K W=Sherman
Det er rigtigt at pickup'en har en del år på bagen, vel en 8 stykker, men så meget har den heller ikke været brugt, der går adskillige dage imellem jeg hører en LP.
RIAA'en er 3/4 år gammel, den er samlet og solgt af en fyr der købte delene fra det nedlagte danske LA-audio. Den kan ikke tage MC.
Min Thorens er den første TD 320, den er fra vistnok 1988. Kort tid efter kom Mk2 på gaden med en ny arm. I HIFI-revyen står at den nye arm er stærkt forbedret, så min arm var øjensynligt et svagt led. Min limitid-model er en version KT-radio dengang solgte i bøgefiner og med ekstra blygummidæmpning af chassis.
Angående skift af tonearm er den gamle jo ret integreret i pladespilleren, med automatisk stop og lift ved pladeudløb m.v. Frem for at skifte arm var det måske simplere og ikke dyrere at sælge pladespilleren som den er og købe en TD321 eller en anden pladespiller med en bedre arm.
Er der nogle forslag til pickup, evt. stepup, riaa, armskift eller andet?
Jeg vil gerne købe brugt, men hvis vi skal tale prisniveau forestiller jeg mig ikke at ofre mere end f.ex. 5.000 totalt, da nyanskaffelser af musik primært er på CD.
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
boegelund Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din pick-up trænger nok til udskiftning - det er ærgerligt at ødelægge pladerne pga slidt nål, den burde ikke koste meget..
Der findes da andre pu og du foreslår at overveje en anden pladespiller,
Rega P3/S-elys mangler ikke attack eller friskhed", snarere tværtimod kan den være lidt pap tyndbenet . Timingen er fin, meget bedre end en Thorens. Den laver nok ikke de kendte" hifi effekter som perspektiv og rum/luft" i topklasse men vi er mange som prioriterer den indlevende friske rytmiske lyd fremfor den tilbagelænede kedelige der kun kan spille 10 testplader.
Til dit budget er der mange andre gode løsninger, en TD321 m/RB250/300 arm burde også være indenfor rækkevidde.
På ebay kan du være heldig at finde en Scheu Cello til 6-700Eur og den er rigtig god til prisen men det kan være svært at købe sådan grej pr net.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Atack som du kalder det går vel på mellemtone og diskant Jeg mærkede en klar fremgang på disseområder da jeg skiftede til MC pu fra netop den OM 30 du har - tilg engæld har 30eren mere dybde i bassen. VIl du fortsætte med OM30 super så kan du få den med hus for 895 hos fx. topsound på østerbro i kbh. Jeg kasserede ikke min 30er da jeg fik en MC pickup men satte den på en revox pladespiller og der gør den det virkeligt godt, men sammenlignet med en MC pickup kommer den til kort hvad angår hurtighed og detlajer. Jeg har prøvet forskellige af de billigere riaa og fandt ud af at mm og mc indgangen i min 25 år gamle luxman og mm indgangen i min ditto gamle revox forstærker lød meget bedre end de små riaa kasser. Jeg går udfra at du når du har en rør-ria også har den en lidt blødere varmere lyd og hvis det er tilfældet tager den så ikke nogen af de ting væk som du nævner karakteristisk for din CD afspiller ? Held og lykke med din "fejlsøgning"
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2006 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg tror jeg afblæser alarmen. Jeg satte et par af mine referenceplader på i går aftes, og det lød godt nok ikke så dårligt. Rigtig nok er lyden lidt mindre opløst end på CD, men meget blød og ørevenlig. Problemet har måske været, at det har været dårligt indspillede plader jeg har hørt på det sidste, som også har været hårde i lyden. Nu forstår jeg at MM-pu'er er mindre opløste end MC-pu'er, så jeg tror ikke lyden er mere uopløst end hvad der kan forventes af min pu (og måske Thorens-armen). Så jeg tror indtil videre jeg vil holde mig til det engelske ord: "If it works, don't fix it"
Ellers tak for jeres svar, det har været udbytterigt at få det vendt engang.
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 19 November 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg ville umiddelbart pege på pu og/eller kabler - hvilke QED er der tale om? Efter min mening er Riaa´en i orden, men hvad med resten af setup´et. NAD´er en ok spille i øvrigt... Jeg husker ikk lige hvilke rør der sidder i den Riaa ECC81, ECC82 eller ECC83? Jeg oplevede selv monster - virkelig MONSTER - forskel på Philips ECC83 og Telefunken ECC83 i min Riaa...
Måske det kunne være en ide, at præcisere havd du mener med detaljeret: min erfaring er, at CD kan være ÅHH SÅÅÅ detaljeret ifht vinyl, men at det ikke spiller MUSIK som vinyl - så MÅSKE handler det om, at der er forskel på medierne??
Mvh __________________ Mvh
Mike
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 19 November 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
BTW....
Efter min mening er TMC solidcore på godt og ondt: lyder imponerende i starten, men mangler nuancerne - ikke detaljerne.. Prøv at switche kabler, som en start...
Mvh __________________ Mvh
Mike
|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mike,
Har lige åbnet riaa'en og checket rørene, de hedder Sovtek 12AX7LPS. QED kablerne er de billigste, godt 300 kr i Hifi-klubben så vidt jeg husker. De er lilla.
Jeg er ikke ekspert i at beskrive lyd, men med detaljeret mener jeg at man får mere stoflighed i instrumenterne (f.ex. at en pauke ikke bare er "boom", men at man fornemmer kølle mod trommeskind) og at man får flere af de små mikrolyde, sidelyde, eller hvad det hedder, med. . Desuden at man bedre kan skelne de enkelte instrumenter fra hinanden. Jeg hører p.t. mest symfonisk klassisk musik.
Jeg vil da ikke sige at NAD'en er ideel, der kan forekomme noget hårdhed eller uskønhed i øvre mellemtone/diskant, men det er der nu også på en del LP-indspilninger. Men jeg tror du har ret i at der på det bedste indspilninger er mere spilleglæde fra pladespilleren, hvor CD'en er mere nøgtern.
Da pu'en jo har nået en hvis alder vil jeg stile mod en udskiftning. Flere har anbefalet Dynavector 10x5. Er der ikke også en Benz i samme prisklasse som skulle være suveræn? Eller tage OM30 igen og spare lidt penge..........
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 19 November 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du savner opløsning og attack kunne sådan en 10x5 sikkert være et rigtigt godt valg. Den bør også fungere fint i din middeltunge TP 16 Mk IV arm. Husk lige at 10x5 har et output på 2.5mV.
10x5
|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Nu her jeg i mellemtiden fået opgraderet CD-kæden (med en Audio Note DAC ), så nu skal jeg love for at vinylkæden er kommet til at råbe på opgradering..... . Jeg må igang med at se på den PU.
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
Morpheus Lukket konto

Dobbeltprofil
Bruger siden: 05 November 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sherman skrev:
|
Hej,
Nu her jeg i mellemtiden fået opgraderet CD-kæden (med en Audio Note DAC ), så nu skal jeg love for at vinylkæden er kommet til at råbe på opgradering..... . Jeg må igang med at se på den PU.
Mvh Søren
|
|
|
Ja ANs DACs laver en lækker lyd. Specielt DAC 5 til (engang) 180.000,- Men den lød fanme godt! Ellers kan jeg anbefale Dynavector 10X5. Den kan du snildt bruge med din MM riaa! __________________ Hvad laver han dog nu??????
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sherman Lækkert anlæg. Det skal lyde godt fra alle kanter af!
Jeg kender det meste, idet jeg har haft såvel Electrocompaniet, Thorens (i mange udgaver) - samt din NAD cd. Har i øjeblikket en Thorens td 166 mk2 og 321 mk2 - de spiller bare, men der skal kæmpes med dem.
Et par forslag:
1. Lån nogle forskellige riia´er - jeg har 3 forskellige og forskellen er slående. (Clearaudio, Acurus og Proton) - de nyrere har mere attack og går dybere synes jeg.
2. Din gamle MM pickup er god, men mest til mere afslappet lytning - ikke til at slå en CD. Jeg bruger i øjeblikket en om30 og en B&O mmc1 - god til hyggemusik. Hvis der skal lyttes seriøst er det med en MC pickup - der er bare mere af det hele. Specielt et større frekvensområde, en bedre 3D virkning og hul igennem.
3. Justering af en Thorens pladespiller er meget vigtig (hylde på væggen, Alt i vatter (også i forhold til 320´erens egne fjedre, som kan justeres til sidst), spikes, VTA, nåletryk (prøv en elektronisk vægt), antiskating og måske lidt dæmpning af armens flexninger (modelervoks/tape??).) Jeg har prøvet meget af dette og ved at det virker.
4. Hvilke kabler bruges? Husk at de skal have den rigtige impedanse og ikke bare være hjemmelavet.
Jeg mener din Thorens kan være med rigtig lang også set med en pladerspiller anno 2006, men der sker altid noget på forskellige fronter. Eks. din arm - der er der sket meget. Jeg ved ikke om det kan betale sig at skifte den - men det er lidt svært på en td. 320. Desuden har du jo en original SE udgave - den bliver nok et samleobjekt en dag.
Har du set på andre alternativer - det behøver ikke at koste en formue. Måske kunne du finde en TD 321 - så kan man jo prøve forskellige arme. (har selv haft 320 og nu en 321) - værket er det samme, men man kan lege lidt mere.
God arbejdslyst! __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morpheus skrev:
Sherman skrev:
|
Hej,
Mvh Søren
|
|
|
Ja ANs DACs laver en lækker lyd. Specielt DAC 5 til (engang) 180.000,- Men den lød fanme godt! Ellers kan jeg anbefale Dynavector 10X5. Den kan du snildt bruge med din MM riaa!
|
|
|
Flere har anbefalet mig Dynavector 10x5. Jeg har set testen i High Fidelity, og der var en anden PU til 2.000 der hed noget med "Blue", som egentlig lød mere som mig. Dynavectoren blev betegnets som noget i retning af fremadstræbende og hidsig, medens den anden blev beskrevet som havende en mere blød og tilbagelænet lyd. Jeg ville tro den der Blue er mere mig, men det er sørme svært med sådan en test. Når så mange anbefaler Dynavectoren er den måske et mere sikkert kort. Selvom AN DAC'en generelt lyder flot, synes jeg den har et frekvensbånd i den øvre mellemtone, som lyder lidt mærkelig. Men jeg skal have hørt noget mere før jeg rigtig kan vurdere det. Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |