Emne: Når jeg tænder min forstærker... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min forstærker skaber sig lidt, synes jeg. Når jeg tænder den med højttalerne slået til, bevæger basenhederne sig kraftigt. Det er en ret langsom bevægelse (jeg vil skyde på 2hz), der selvsagt ikke skaber hørbar lyd, men jeg er lidt bange for om det er usundt for højttalerne. Lige nu har løst problemet ved simpelthen at lade være med at slukke forstærkeren (som der er blevet anbefalet andetsteds i forummet), med mindre jeg er længe væk. Er jeg det, slår jeg bare højttalerne fra før jeg slukker.
Er der noget galt med min forstærker?
Jeg spiller på et par DALI 109 spændt på en ældre Luxman SQ-507x og den er (ikke underligt) ikke relæstyret __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, der er sansynligvis ikke noget galt med din forstærker. Det skyldes, som du selv er inde på, at der ikke er relæer i udgangen. Der går lige et kort øjeblik fra man tænder sin forstærker til udgangene falder på plads DC-mæssigt og det er det der giver den ubehagelige lyd i højttalerne. Det hører man ikke på en forstærker med relæer, da relæerne først slår til når DC-balancen er ok. Der er dog den fejlmulighed at DC-balancen kan være fejljusteret i din forstærker, da det kan gøre problemet værre. Hvis du har noget at måle med, kan du jo prøve at måle på højttalerterminalerne, når forstærkeren er tændt uden højttalere tilsluttet og der er skruet ned for lyden. Der skal helst være 0 volt.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart lyder det som DC, altså fejlstrøm som går ud når du tænder. Jeg kender ikke din Luxman af lyd, men har set den flere gang....en rørslæde vist nok. Jeg vil gæt på at det et eff.trinnet som skal stabiliserer sig, og det er klart mest kritisk når den tænder. Hvis der ikke er noget relee som kobler højttalerne til og fra, så er det nok ikke til at undgå. Jeg har set andre transistor med relee gør det samme, men det forsvinder når de bliver varme. Det er dog ret tydeligt, specielt når man skruer op og ned! Jeg tror ikke det er noget problem eller noget som sådan vil skade.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Andreas KBH Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 469
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv kun oplevet fenomenet, med at enhederne bevæger sig langsomt ind/ud, i mit tilfælde var det et potmeter på en gammel rotel pre. dette havde en skratten mellem kl 9-11 hvis effekforstærkeren var tændt imens, kunne man bevæge enhederne på ht'erne lige så langsomt 
Fik den renset, og derefter ingen problemer...
Som sagt lidt et sidespor, men bare mine 5 min. of fame  __________________ Venligst Andreas
Back home in a cold country...
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sveske!
Som Stanley skriver, så tror jeg, at du kan slappe af og bare "go easy on it" - lade den stå pænt nedkruet - indtil den har stabiliseret sig. Det ta'r måske et 1/2 minut, før den ligesom er groft "rettet ind" - dc-mæssigt og du vil kunne bruge den uden problemer. Derefter vil der gå måske 10-15 minutter før den er så stabil, at du ville kunne foretage dig en evt. DC-balancemåling + evt. justering. Måling skal helst efter opvarmningstiden holde sig under ca. +- 50mV - og helst så tæt på 0V som muligt. Det er tit sådan med ældre apparater uden relæer - og så vil denne capacitor-"falden-på-plads" - være direkte aflæselig på højttalerne. Jeg kan dog tilråde, at man lader den finde sig selv, inden du skruer alvorligt op, for jo - højttalerne har ike så godt af det, men de kan nemt tåle det i små mængder. Vedr. DC-målingen , så kan det selvfølgelig altid være interessant at se, hvordan ens apparater måler - om de har det godt eller.... tænk på, at alle apparater i fortiden før DC-føleren (relæet) blev bygget ind i apparaterne faktisk udførte disse tilbøjeligher som en nærmest naturlig ting.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene, nu kan jeg sove roligt om natten
som jeg skrev skåner jeg mine højttalere, ikke ved at skrue ned, men simpelthen at slå dem fra når jeg tænder. Der sker ikke noget når jeg skruer op og ned (ud over at de spiller højere  ).
Min forstærker er ikke rørbestykket, jeg mener endda det er en af Luxman's første solid state forstærkere.
Så længe jeg ikke er ved at brænde noget af, kan jeg nok leve med minimal skrat i potentiometret indtil jeg får spinket sammen til at smide den efter en fagmand. Jeg vælger at lade være med at rense det selv, for jeg har jo hørt om at det hele skulle fedte til igen hvis man ikke gør dit og dat. Så venter jeg hellere til jeg har råd til at få den gået grundigt igennem __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|