Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 18:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forskel Naka PA7 / Aragon4404 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 24 November 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hvor stor  en forskel er der egentlig på Nakamichi PA7 og en Aragon 4004 , sådan kvalitetsmæsig /ydelsesmæssigt / lydmæssigt / prismæsigt  ? Nogen erfaringer ?

Mvh. Hitachi.

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Her er min vurdering af dem…!

Nakamichi PA-7 var den første der kom fra, dem hvor de benyttede stasis princippet!? Et kredsløb som Nelson Pass harvede designet til en serie af Threshold forstærkere. Men at den benytter stasis gør, gør jo ikke hele retten.

Nakamichi PA-7 harvede en vel designet udgang, men det var som om dens driver-trin var for lille…! Dette kom frem som den var utrolig tyndbenet at høre på i bassen.

Nakamichi PA-7 MKII kom som efterfølger, også her benyttede man stasis, men der var kommet nogle andre udgangs transistorer i og man havde ændret hele indgangs trinnet..! denne havde fået ret godt styr på bassen, den harvede sådan en lidt ”beefy” lyd.

Aragon 4004 var den første fra Mondial design..!? sådan en lidt gammel dags konstruktion med PNP koblet transistorer, man prøvede at sælge den på! Det er en mini Krell, designet af Daniel D`Agistino..!? ret meget en sandhed med modifikationer, den blev bygget på Shikosky hellekopter fabrikkerne ”de var ikke ret gode til det der med finish” så man flyttede produktionen, til nogle der godt viste at man ikke behøvede at ridse hele fronten før den blev solgt til kunden, her lavede man også lidt tweek på diverse komponenter, men det var stadig den samme grund konstruktion. Men hed nu Aragon 4004 MKII. Den har sådan en meget rund og stor spille stil, måske sådan lidt sløv at høre på.

Hvis det er mine penge der skulle stå på spil…!? Så er det jo ved at være nogle aldrene herre begge forstærker, Nakamichièn benytter gode komponenter, og er samlet med Japansk grundighed. Aragon er samlet med ”primært” super epoxy indstøbte milletær komponenter og Philips ladelytter ”nemme og billige at genanskaffe” men samlet i US hvor printet blot er kørt igennem et låddekar.

Desuden kan du risikere, hvis du køber den brugt, at den har stået og kørt med en eller anden tungt drevet højttaler, eller en eller anden selvbyg konstruktion, hvor bygger ikke helt har haft styr på fase forhold..!? Dette betyder den nok snart vil have nye lade lytter.

Men jeg vil nok sætte mine penge på en PA-7 MKII og som nummer 2 en Aragon 4004 MKII og slet ikke en Nakamichi PA-7 uden MKII.

PS: jeg har haft alle modeller hjemme i længere perioder.

Peter

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Teknisk / vægtmæssigt  ligner de hinanden , men brugt prismæssigt ? Naka PA7 vil de have ca de 8000 kr. for og Aragon de ca 5-6000 kr for. Er der belæg for den forskel ? !

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Supergodt indlæg  CPH-R ! 

Hvad skal så en brugt Aragon 4004 MK2 / Nakamichi PA7 MK2 koste for et velholdt  eksemplar ? Kan godt se at 8.000kr er FOR meget for PA7 , men hvad er egentlig den "rigtige " pris for Aragon og Nakamichi PA7 brugt i god stand ? ( næsten mint ) .

Mvh  Hitachi.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 November 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Du imponerer mig igen CPH-R

Hvordan ligger PA-5E mk II i denne sammenhæng?

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Mindes at danske High Fidelity i tidernes morgen udnævnte PA5 til at være mere musikalsk og velspillende end PA7. faktisk èn af de mest musikalske ? Mangler desværre et link..Så indtil videre bare min påstand

Hitachi

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 25 November 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er ejer af 2 stk. Nakamichi PA-7E mk2. Jeg har ejet både PA-7 og en PA-5E mk2. Den gamle PA-7 ville jeg holde mig fra. mk2 versionen er klart bedre på alle punkter. Foreskellen på 5mk2 og 7mk2 er ikke så stor kontruktionsmæssigt. Det handler om effekt alene. De er begge bygget af præics samme print hvor man på 5'eren har udeladt nogle transitore. 5'eren har ligeledes en mindre trafo, samt mindre ladelytter. Der er vist kun 2 af disse mod 4 stk. i 7'eren. Så her kan man virkelig høre hvad udgangseffekt har af indvirkning på lyden. Det er klart at der kommer mere styr på altting når der er mere effekt. Rummet blir større. Dynamikken træder mere frem og der kan spilles klart højere.
Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 November 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Her er min vurdering af dem…!

Nakamichi PA-7 var den første der kom fra, dem hvor de benyttede stasis princippet!? Et kredsløb som Nelson Pass harvede designet til en serie af Threshold forstærkere. Men at den benytter stasis gør, gør jo ikke hele retten.

Nakamichi PA-7 harvede en vel designet udgang, men det var som om dens driver-trin var for lille…! Dette kom frem som den var utrolig tyndbenet at høre på i bassen.

Nakamichi PA-7 MKII kom som efterfølger, også her benyttede man stasis, men der var kommet nogle andre udgangs transistorer i og man havde ændret hele indgangs trinnet..! denne havde fået ret godt styr på bassen, den harvede sådan en lidt ”beefy” lyd.

Aragon 4004 var den første fra Mondial design..!? sådan en lidt gammel dags konstruktion med PNP koblet transistorer, man prøvede at sælge den på! Det er en mini Krell, designet af Daniel D`Agistino..!? ret meget en sandhed med modifikationer, den blev bygget på Shikosky hellekopter fabrikkerne ”de var ikke ret gode til det der med finish” så man flyttede produktionen, til nogle der godt viste at man ikke behøvede at ridse hele fronten før den blev solgt til kunden, her lavede man også lidt tweek på diverse komponenter, men det var stadig den samme grund konstruktion. Men hed nu Aragon 4004 MKII. Den har sådan en meget rund og stor spille stil, måske sådan lidt sløv at høre på.

Hvis det er mine penge der skulle stå på spil…!? Så er det jo ved at være nogle aldrene herre begge forstærker, Nakamichièn benytter gode komponenter, og er samlet med Japansk grundighed. Aragon er samlet med ”primært” super epoxy indstøbte milletær komponenter og Philips ladelytter ”nemme og billige at genanskaffe” men samlet i US hvor printet blot er kørt igennem et låddekar.

Desuden kan du risikere, hvis du køber den brugt, at den har stået og kørt med en eller anden tungt drevet højttaler, eller en eller anden selvbyg konstruktion, hvor bygger ikke helt har haft styr på fase forhold..!? Dette betyder den nok snart vil have nye lade lytter.

Men jeg vil nok sætte mine penge på en PA-7 MKII og som nummer 2 en Aragon 4004 MKII og slet ikke en Nakamichi PA-7 uden MKII.

PS: jeg har haft alle modeller hjemme i længere perioder.

Peter

Ja mange går rundt og tro den ene er en pass amp og den anden er en krell amp.

Som folk hoppet på alt dengang.

Jeg vil nu sige de har lidt at samme spille stil , og jeg ville nok også vælge PA7 med alle de problemer jeg har hørt om 4004 brum dårlig stel osv.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 26 November 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Takker for input - og undskyld spørgsmålet udenfor emnet.

Det er nu ikke fordi jeg overvejer et skifte til ovennævnte, men jeg har længe undret mig over forskellene.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Sendt: 26 November 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Mindes at danske High Fidelity i tidernes morgen udnævnte PA5 til at være mere musikalsk og velspillende end PA7. faktisk èn af de mest musikalske ? Mangler desværre et link..Så indtil videre bare min påstand

Hitachi

det er helt rigtigt. PA5EII er meget bedre

Beklager indlægget, men hvad har I andre PA5/PA7 ejere (fået) gjort af service på "radiatorerne"?

Mange hilsener

rolf

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Udmærket indlæg  

Hvad har Aragon MK2 ejere fået lavet af service ? Er ikke en "radiator" , men er dog med indbygget fjernvarme

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 November 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke rigtigt, at PA-5E2 er bedre. Det er præcis samme forstærker som PA-7E2, bare med færre transistore og mindre strømforsyning.

RolfeZ skrev:
hitachi skrev:

Hitachi

det er helt rigtigt. PA5EII er meget bedre

Beklager indlægget, men hvad har I andre PA5/PA7 ejere (fået) gjort af service på "radiatorerne"?

Mange hilsener

rolf

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Et link til din påstand Jørgen ?

Hitachi..

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 November 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Jamen det kræver ikke et link. Jeg har selv ejet begge modeller. Jeg har selv haft løftet låget for at se netop hvad foreskellen er. Samme prints med samme type numre. På 5'eren kunne man se de steder, hvor der kunne ha siddet flere transistore. Ellers var de præcis identiske. Ladelytterne var endda samme mærke. Men hvis man tænker over det, er det vel heller ikke så underligt. Hvorfor bruge kæmpe resourser på at lave to vidt forskellige opbygninger, når man kan nøjes med at masseproducere en type print? Hvorfor opfinde den dybe tallerken to gange?? Der er mange penge at spare ved at ensarte produktionen for et firma.

hitachi skrev:

Et link til din påstand Jørgen ?

Hitachi..

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Ok kan godt se hvad du mener , men stadig kun en påstand at de er lige gode

Mvh  Hitachi

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 November 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Ja, der er mange påstande her i hifi junglen . Men jeg mener heller ikke, at de er lige gode. Jeg mener, at mere effekt giver bedre kontrol over højttalerene. Det er tydeligt når man sætter 7e2'eren på efter at ha lyttet til 5e2'eren. Der er meget mere overskud, luft og rum omkring instrumenterne. Foreskellen på lette og hårde anslag på et klaver bliver også mere tydelige. Så jeg vil udfra det påstå at 7e2'eren er den mest musikalske. Den viser en større foreskel i kilde materialet istedet for at mudre tingene sammen .

hitachi skrev:

Ok kan godt se hvad du mener , men stadig kun en påstand at de er lige gode

Mvh  Hitachi

T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004
Sendt: 27 November 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

God aften.

Jeg har på et tidspunkt ejet 2stk. PA7E II, som jeg jeg brugte til mine Dali40. En til hver speaker. Det fungerede faktisk udemærket, bortset fra lidt mangel på strøm! Jeg skruede så på et tidspunkt op for tomgangsstrømmen på dem, - for at få dem til at køre så ens som muligt. Det hjalp gevaldigt på klangen, men det gav også mere varme. Nok fordi de nærmede sig "klasse A" drift. Bedriften hjalp selvfølgelig ikke på strømkapasiteten, så de er nu skiftet ud med ZapPulse 2.2SE monotrin.

Nakamichi er en lækker effektforstærker, men den når på ingen måde ZapPulse 2.2SE. 

TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
Til top Vis T2Madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T2Madsen

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Nakamichi PA5 / PA/ MK2 er også lidt "gammeldaws" efterhånden.

En Golf GTI dengang var også god dengang , men en almindelig Mazda kan skisme "jorde" sådan en "GTIèr " idag !

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 27 November 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Mit bidrag må være jeg har igennem tiden har faktisk formået at have alle fire af PA forstærkerne. Min beskrivelse af dem.  

PA5E: Mørk, slap i bunden, generelt ok i klangen....kun 100 watt/35A og derfor egentlig ikke noget "power" amp, men fint bestykket iforhold til ambitionsniveauet. Montagen af strømforsyningen er på hovedet med ledninger over alt. Ser rodet ud virker ikke særlig cool.

PA7E: Mørk, slap og har tilmed et problem med at leve op til de dedigne design. 200 watt/70A. Den var ofte fejljusteret fra fabrikken og stod næsten altid for lav. Lyden kom som regel ikke iordenligt ud. En justering af tomgangen kunne for det meste giv et mere positiv indtryk, og det er som regel en fordel at forstærkeren falder termisk på plads. Pga. de store køleprofiler, så kan det tage timer, specielt hvis tomgangen står lavt. Derfor bør den stå mindst på fabrikkens anbefalet mininum, gerne mere. Er man ikke god til den slags, så bruge egentlig et værksted som kan deres kram. Trods de 90A som danske hifidelity målte må den forblive en nar*beep* forstærker som om ikke andet kan imponerer uvidne om ens overtruffen smag. Montagen af strømforsyning er som 5eren lidt mangelfuld.  

PA5E2: En frisk tilgang og noget andet effekt end PA5E. Hælder lidt mørkt, og imponerer ved at virkelig kunne leverer havre på kommando, dejligt. På minussiden er den noget ensartede formidling af stemmer, men uden "S" lyde og med en generelle god opløsning, specielt når den er gennemvarm. Klangen falder endda og så på plads ret hurtig. Tomgangen kan stå lavt og bør som de andre justeres rigtigt hvis lyden betyder noget. Ledninger fra print til bøsninger bør skiftes.

PA7E2: Som sin forgænger er den ikke uproblematisk. Tomgangen kan igen justeres, tilgengæld kan den leverer strøm til selv krævende båndhøjttalere uden at lyde nævneværdigt klemt. Der er en 900VA trafo frem for 5.2eren 700VA, og der er kommet to laddelyttere og har par transistorer. Med mindre strøm er et decideret problem, så er 5.2eren på alle måder mere helstøbt og "parat" i lyden end sin storebror. Det er ufordrende, måske endda tankebrydende at den lille skulle være bedre. Ovenstående er min påstand, og jeg kan sagtens leve med at nogen mener noget andet. Ledningføringen fra bøsninger til print er mesterlig skod og bør skiftes.

Konklusion:

Hold dig fra 5 og 7er, køb istedet en 5.2 eller 7.2 og en servicemaual og få den tomgang op. Min farvorit er 5.2eren, måske fordi den kan alt det 7.2eren kan, blot mindre og lyder efter min mening ikke en kende ringere end den store, tvært om. Hvorfor skulle 250 watt også værre bedre en 150 watt hvis de er begge lavet med samme design. Med mine letdrevne højttalere har 5.2eren været alt riglig. Kun ved bånd og elektrostater vil det kunne komme på tale med en 7.2er!!

Mvh

Bradman

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

En helt suverèn gennemgang af Nakamichi effektforstærkere

SuperGodt BradMan