Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilket signal er stærkest (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 December 2003 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Dette er et teoretisk spørgsmål, som handler om, at finde den bedste kabelføring.

Derfor er spørgsmålet: Er signalkablet den stærkeste vej at transportere signalet eller er det højttaler-kablet.

Hvis signalkablet er stærkest, er det jo en god grund til at vælge mono-blokke, specielt med balencerede kabler. Da det må handle om at minimere længden af det svageste signal!

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 December 2003 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

De "større" fordele ved balanceret drift, fremkommer først ved lange kabeltræk.
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2003 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Men hvis man følger debatterne herinde, så kan kabel skift give meget store virkninger, så hvis kablingen er vigtig, så kunne det være rart at vide, at højttaler-signalet er meget svagere end det som er i signal-kablet generelt!

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2003 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at det afhænger af andre ting også om det er bedst med lange højttalerkabler eller lange signalditto.

Personligt har jeg erfaret at der på mit anlæg var meget at hente ved at korte højttalerkablerne ned til kortest mulig længde (pga. min opstilling er det muligt for mig at nøjes med 10 cm højttalerkabel i hver side). For nogle år siden havde jeg ikke monoblokke, men da jeg fik det gik jeg fra ca. 2x2 meter højttalerkabler til 2x10 cm og dét gav en stor forskel synes jeg. Bassen blev mere magtfuld og præcis, lydbilledet blev mere detaljeret og åbent. På en måde gav det lidt følelsen af når man springer et led i signalkæden over.

Som sagt tror jeg dog at det meget kan afhænge af andre forhold hvad der virker bedst i det enkelte system.

Jeg kan ikke udtale mig om balanceret drift da jeg aldrig selv har haft et anlæg der var koblet på dén måde.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 December 2003 kl. 05:13 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:
De "større" fordele ved balanceret drift, fremkommer først ved lange kabeltræk.

Jow det er da rigtigt, men gør de fleste producenter ikke lidt mere ud af de ballancerede tilslutninger. bedre komponenter osv.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2003 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Det må da klart være en fordel at trække signalet inden det er blevet forstærket op af en forstærker. Jeg vil mene at det rent teoretisk må være bedre med lange signalkabler frem for lange højtalerkabler. Jeg har dog aldrig prøver forskellen, da jeg aldrig har ejet en monoblok. (eller to for den sags skyld )

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke helt, om jeg kan følge dig Rune.

Hvis signalet er blevet forstærket op, så vil det vel kunne klare en længere transport uden at tabe så meget, jeg mener, jo mere tryk, der er på, jo længere kan det sendes.

Ellers, hvad?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2003 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Det er sådan set nemt nok, at afprøve; tag dit signalkabel ud af forstærkeren, tag det i munden og spil så CD. Liniesignalet er et sted mellem 0,6 og 2volt, stort set ingen strøm (75Kohm), så ikke mange milliwatt. Prøv nu at tage højttalerkablerne ud af højttalerne, tag dem i munden og spil så CD igen, højttalersignalet spænder tihvertifald +/-12volt, +/-5ampere =60watt, mindst!!! Når du har kommet dig, så skriv ind igen om hvilket signal, som er kraftigst. Den amerikanske polemik angående lange signalkabler kontra korte højttalerkabler i forbindelse med monoblokke, sat helt op af højttalerne, handler om støjindfald på ledningerne. Hvad er så bedst; skærmede signalkabler eller nøgne højttalerkabler. De diskuterer stadigt!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes