| Forfatter |
|
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er et teoretisk spørgsmål, som handler om, at finde den bedste kabelføring.
Derfor er spørgsmålet: Er signalkablet den stærkeste vej at transportere signalet eller er det højttaler-kablet.
Hvis signalkablet er stærkest, er det jo en god grund til at vælge mono-blokke, specielt med balencerede kabler. Da det må handle om at minimere længden af det svageste signal!
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
De "større" fordele ved balanceret drift, fremkommer først ved lange kabeltræk.
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvis man følger debatterne herinde, så kan kabel skift give meget store virkninger, så hvis kablingen er vigtig, så kunne det være rart at vide, at højttaler-signalet er meget svagere end det som er i signal-kablet generelt!
|
| Til top |
|
| |
Jeppe Vinding Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at det afhænger af andre ting også om det er bedst med lange højttalerkabler eller lange signalditto.
Personligt har jeg erfaret at der på mit anlæg var meget at hente ved at korte højttalerkablerne ned til kortest mulig længde (pga. min opstilling er det muligt for mig at nøjes med 10 cm højttalerkabel i hver side). For nogle år siden havde jeg ikke monoblokke, men da jeg fik det gik jeg fra ca. 2x2 meter højttalerkabler til 2x10 cm og dét gav en stor forskel synes jeg. Bassen blev mere magtfuld og præcis, lydbilledet blev mere detaljeret og åbent. På en måde gav det lidt følelsen af når man springer et led i signalkæden over.
Som sagt tror jeg dog at det meget kan afhænge af andre forhold hvad der virker bedst i det enkelte system.
Jeg kan ikke udtale mig om balanceret drift da jeg aldrig selv har haft et anlæg der var koblet på dén måde. __________________ Venlig hilsen Jeppe Vinding - der bare godt kan lide musik...
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 05:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonny skrev:
| De "større" fordele ved balanceret drift, fremkommer først ved lange kabeltræk. |
|
|
Jow det er da rigtigt, men gør de fleste producenter ikke lidt mere ud af de ballancerede tilslutninger. bedre komponenter osv. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må da klart være en fordel at trække signalet inden det er blevet forstærket op af en forstærker. Jeg vil mene at det rent teoretisk må være bedre med lange signalkabler frem for lange højtalerkabler. Jeg har dog aldrig prøver forskellen, da jeg aldrig har ejet en monoblok. (eller to for den sags skyld  ) __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke helt, om jeg kan følge dig Rune.
Hvis signalet er blevet forstærket op, så vil det vel kunne klare en længere transport uden at tabe så meget, jeg mener, jo mere tryk, der er på, jo længere kan det sendes.
Ellers, hvad?
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sådan set nemt nok, at afprøve; tag dit signalkabel ud af forstærkeren, tag det i munden og spil så CD. Liniesignalet er et sted mellem 0,6 og 2volt, stort set ingen strøm (75Kohm), så ikke mange milliwatt. Prøv nu at tage højttalerkablerne ud af højttalerne, tag dem i munden og spil så CD igen, højttalersignalet spænder tihvertifald +/-12volt, +/-5ampere =60watt, mindst!!! Når du har kommet dig, så skriv ind igen om hvilket signal, som er kraftigst. Den amerikanske polemik angående lange signalkabler kontra korte højttalerkabler i forbindelse med monoblokke, sat helt op af højttalerne, handler om støjindfald på ledningerne. Hvad er så bedst; skærmede signalkabler eller nøgne højttalerkabler. De diskuterer stadigt!!!
|
| Til top |
|
| |