| Forfatter |
|
Slåttvik Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Har netop fået tilkørt mine nye Dali Concept 10. Spillet ca. 7 uger.
Nu sker det ind imellem at højre udgang skratter og mangler lyd. Lyden er der hvis jeg kører CD-direct fra, og højrestiller balance knappen, men den er meget svag og absolut ikke OK (lyder som en svag gammel transistorradio). Så kan jeg "få gang idet hele" igen ved at trykke lidt frem og tilbage på CD-direct knappen, og også på balance knappen. Herefter spiller det upåklageligt indtil anlægget har været slukket et stykke tid, så kan problemet være der igen, nogle gange er det der, andre gange ikke.
Jeg har naturligvis gået alle udvendige forbindelser efter, og her er ikke noget at komme efter. Jeg er straks mere betænkelig ved at skulle åbne kassen. Det er forresten en ca. 17 år gammel Luxman LV-103u forst.
Hvad kan der være galt???? Hvis en udgang er gået.............så er den vel gået og kommer ikke igen, eller hvad? Kan den "være på vej" til at gå? Hvad er panelets dom?
Summa sumarum: Skal jeg alvorligt kigge mig om efter en ny fortærker?
På forhånd tak!
MVH Tom
|
| Til top |
|
| |
sørenhedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tom Jeg tror ikke der skal den store investering til. Det lyder som om pot-metre og skiftekontakter er sodet til.
Mit bud er at du tager låget af forstærkeren (uden strøm selvfølgeligt ! træk netstikket ud af kontakten !!!!!!!!!!!!!) og sprøjter kontaktrens ind i pot-meter til volumen- og balanceknapperne + ind i skifte kontakten. Umiddelbart herefter "masserer" du volumen og balance ved at dreje knapperne helt i bund og helt tilbage en masse gange, samt trykker frem/tilbage på omskifter kontakterne. Derved løsnes soden som kontaktrensen opløst. Lad forstærken stå 10min og tilslut den herefter
Vupti problemet burde nuvære løst. Held og lykke mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
Slåttvik Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
sørenhedegaard skrev:
|
Hej Tom Jeg tror ikke der skal den store investering til. Det lyder som om pot-metre og skiftekontakter er sodet til.
Mit bud er at du tager låget af forstærkeren (uden strøm selvfølgeligt ! træk netstikket ud af kontakten !!!!!!!!!!!!!) og sprøjter kontaktrens ind i pot-meter til volumen- og balanceknapperne + ind i skifte kontakten. Umiddelbart herefter "masserer" du volumen og balance ved at dreje knapperne helt i bund og helt tilbage en masse gange, samt trykker frem/tilbage på omskifter kontakterne. Derved løsnes soden som kontaktrensen opløst. Lad forstærken stå 10min og tilslut den herefter
Vupti problemet burde nuvære løst. Held og lykke mvh Søren
Hej Søren
Tak for dit svar. Jeg har dog lige et par tillægsspm. jeg håber du kan besvare, så en HiFi analfabet kan forstå det.
Hvad er pot-meter?
Og hvor kan man købe dette kontakt rens? (Bor i Skive - Kunne det tænkes Audiovision har det?)
På forhånd tak!
Tom |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tom
Potmetre =(drejepotientiometre) dvs der hvor aksel fra fra volumen/balanceknap går ind og skruer op/ned for styrken. Der er i disse typisk et lille hul/åbning hvor du kan sprøjte kontaktrens ind i potmeteret.
Potmeteret er en variabelmodstand og fungerer ved at der er en slæbekontakt der danner forbindelse til en til en modtandstråd/skinne i potmeteret. Afhængig af hvor på modstandstråd/skinnen slæbekontakten danner forbindelse varierer modtanden og dermed volumen/balancen. Det er typisk sker er at der over tid dannes sod/møg på slæbekontakt eller modstandstråd/skinnen. Derved opstår der dårlig/skrattende forbindelse. KOntaktrensen opløser dette sod/møg. Når du så skruer op/ned en masse gange fjerner du det opløste sod/møg
Jeg tror ikke audioscan har det. men prøv at spørge. (de har måske noget andet/eller en bedre metode)
Ellers skal du købe noget der hedder kontakt60 eller andet oxydfjernende kemi

pøj pøj Søren. Bare skriv igen ved evt tvivl
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pot-meter -
Der menes de dele af volumen-, balance-, tone-kontroller, signalet løber igennem.
Kontakt-rens kan måske købes på det lokale radio/tv-værksted, men i hvert tilfælde hos forhandlere af elektronik-løsdele.
Prøv at søge rundt på forum. Mener der har været mere end én tråd, der omhandler forskellige typer kontaktrens. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
MichaelJDK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 674
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virkede det så?  __________________ Mvh, Michael Jensen
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke han har nået at få købt noget i dag  __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
MichaelJDK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 674
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe... Nej, det så jeg også - efter at jeg havde skrevet indlægget, men så kan han jo læse det... øhm... senere...  __________________ Mvh, Michael Jensen
|
| Til top |
|
| |
Slåttvik Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene!
Det med en tilsodet forbindelse kan jeg forstå! Det er vel i princippet ikke anderledes end et tilsodet tændrør (måske lidt hvis vi bliver rigtig tekniske)?? Jeg har derfor udøvet lidt gymnastik på både balance- og volumeknappen. Indtil videre har det virket. Jeg har dog ikke fået købt noget kontaktrens endnu, bliver nok først sidst på ugen.
Jeg skal dog nok give besked om det virker!
MVH Tom
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sidder også et relæ i udgangen på sådan en fætter. Det er ikke et ukendt fænomen, at der kan opstå dårlig kontakt dér. Med lidt forsigtighed kan "låget" pilles af relæ'et, og kontakterne renses forsigtigt med lidt fint vandlibnings-papir (selvfølgelig uden vand )
Og skulle du en dag blive træt af den alligevel, så må du endelig ikke smide den ud, kontakt mig istedet (har selv en lv-105u'er, som desværre er umulig at få liv i )
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Slåvik
Inspireret af dit problem fik jeg lige ordnet min egen forforstærker der havde samme problem med volumenknappen!!!!
Jeg købte kontaktrens hos T-Hansen. Det kostede cirkar 39kr og fungerede super.
|
| Til top |
|
| |