Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nyt liv til L430..:) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sjeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Som absolut ny her tillader jeg mig at groft udnytte folks viden...

Jeg har en Luxman L430 fra 1981 (tror jeg) som spiller ganske OK, men som skratter fantastisk meget ved stort set alle drejeknapper.

Jeg har ikke brugt den i mange år (nok omkring otte) hvor den har stået i en kasse, men har et flip med venyl etc, som jo kræver at den gamle kommer op i lyset igen..hehe

Men da jeg ikke har mod/forstand på selv at åbne den, søger jeg et sted i Kbh som kan hjælpe mig. Den skal nok bare renses, da den som sagt spiller fint. Dertil skal en stribe af dioderne skiftes.

Kan I anbefale et sted, som samtidig er til at betale....?

Stor tak!

Jakob

Til top Vis sjeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjeffe

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Massér alle knapper "en million gange", det kan godt risikere at løse problemet.

Hvad er det for dioder du vil ha' skiftet ?

mvh Ebbe

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

sjeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Ebbe44 skrev:

Massér alle knapper "en million gange", det kan godt risikere at løse problemet.

Hvad er det for dioder du vil ha' skiftet ?

mvh Ebbe

Hej Ebbe...Tak for svar...

Det er faktisk flere.

De er gået i "tape monitor", "recording", samt et par mere...

Og så tror jeg, den ville have godt af et "eftersyn"..:)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Du kan købe kontaktspray hos fx. "universal radio" ved Christmas Møllers plads - han kan sikkert også hjælpe dig med dioder hvis du tager den med til ham.

Det er tæske dyrt at få et ordentligt værksed til at se på gammelt grej og tit kan de ikke få dele og så står mna med en lang næse.

Kontaktspray koster ca. 60 kr.  du tager låget af forstærkeren og hvad der ellers forhindre dig i at sprøjte bag på pot-metrene - så sprøjtre du dem alle samme lidt - venter og så sprøjter du et af gangen - når du har sprøjtet anden gan motionere du pågældende drejeknap en masse gange mindst 30-40 dreje hver vej - går videre til næste etc. når alle er sprøjtet og drejet anden gang giver du dem et sprøjt mere  for at skylle snavs ud af dem.

sæt forstærkeren på en sort affalds sæk - husk at tage den ud af stikke inden.

Når du er færdig sætte du strøm og udstyr til og prøver alle funktioner efter. er der stadig noget der knase gentager du processen - typisk vil knapper der er blevet brugt lidt være de værste - jeg har oftes koblet mine tonekontroller med en defeat knap - men når de så skal bruges efter fem år :-) så rissikere man nemt at den ene kanal forsvinder helt når man fx skruer op for diskanten

held og lykke med at få lys i den

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg var lige ved at svare, at der ikke var lysdioder i sådan en fætter, men et kig i diagrammet afslører, at det er der rent faktisk.

Det undrer mig bare at de er gået, de burde jo praktisk talt leve "forever". Men der er nu også pærer i den, det ka' bedre passe, at de er stået af.

Bortset fra det, så tror jeg helt ærligt, at det bli'r en dyr fornøjelse at sende den på værksted. Kender du ikke en der ved hvad ende af en loddekolbe han skal holde i ? Selvfølgelig helst en du tør stole på ikke ødelægger klenodiet

mvh Ebbe

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i at det er sjældent der er problemer med lysdioderne. Denne fejl kan dog også skyldes svigt i omskifteren. Derimod er det meget almindeligt at pærerne springer i denne forstærker og ligeså med svigt i potentiometre og omskiftere. En anden almindelig fejl er at de store elektrolytter bliver utætte , så der løber syre ud i apparatet. Hvis du tager bunden af og kigger på elektrolytterne, kan du nemt se om det er sket, eller om det er ved at ske. Hvis der er "bobler" i bunden af elektrolytterne, bør de skiftes.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

sjeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jeg må lige korrigere: Det er naturligvis pærerne, ikke dioderne, der er gået!...

Jeg prøver at tage dyret med til universal radio til lidt kig på kontaktspray...

Den med elektrolytterne skal også tjekkes...

I skal have stor tak

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes