r-l-b skrev:
hvis man har en "MC step up" skal det signal så i en phono indgang modsat en Riaas signal der skal i en aux indgang? |
|
|
Ja en MC step-up skal tilsluttes MM indgangen.
Det lyder ellers spændende og heftigt med dit Quad projekt. Quadruple Quads fristes man næsten til at sige... Har 33'eren så en god RIAA? (MM?/MC?).
Ja sælgeren ville åbenbart hurtigt af med den SX-1250. Jeg kender en der spiller på en
Sansui G-8700DB receiver fra samme periode (sen-70'erne) som kostede ca. det samme dengang (knapt 1000,-$). Det er også et ordentligt skrummel men den spiller rigtigt godt.
Ud fra din beskrivelse af dit første "Lenco-monster" kan den næste da kun blive pænere! Var det disse AT fødder du brugte?:
r-l-b skrev:
og i tyskland og svejts står de til køb nu priser på 200 euro |
|
|
Men du skal da heller ikke gå efter buy-it-now auktionerne på ePay. De er for dyre. Har du indrykket en købsannonce hos dba? Der må da være en del Lenco'er i det ganske land. Også hos folk der ikke følger med her på siden eller hos eBay... Sådan en bør da stadig kunne skaffes for under en plovmand alt inklusive skulle man mene?
r-l-b skrev:
som sagt tidligere har Top Sound på østerbro OEM udg. af ortofon om 30 super til 895 |
|
|
OM 30 Super er en ret så blød PU og ikke det bedste match til min Rega. Desuden vil jeg hellere have en AT440MLa eller DL-160 under alle omstændigheder og de ligger i samme prisleje. Jeg var ikke klar over at der fandtes OEM udgaver af Ortofons PU'er.
r-l-b skrev:
sjovt de praler med strømforsyningen - det er den alle brokker sig over på L 120 aeren - jeg har dog ingen problemer |
|
|
Jeg synes nok at jeg har læst noget om at L-120a'eren ikke kan lide 4 ohms højttalere (eller hvad)?
En PU's endelige output bestemmes af dens interne impedans og belastningsmodstanden. Man dividerer dens specificerede output med summen af den interne impedans + load impedance. Dette ganges så med load impedance.
Din Ortofon gennem L-120a: 0.2mV / 105 (5+100) x 100 = 0.190...mV.
DL-304 + Lux: 0.18mV / 140 (40+100) x 100 = 0.128...mV.
Med en step-up bliver det en anelse mere kompliceret. Der er en 3-siders artikel om emnet hos
Vinyl Engine. MM indgangens modstand (som oftest 47k ohm) ændres afhængigt af hvor meget gain step-up'en har (se skemaet på side 2).
Lad os bruge en Denon DL-103 og Denon's dertil dedikerede AU-300LC step-up som eksempel:
Denon's SUT (step-up transformer) forstærker signalet 10 gange (1:10) hvilket svarer til 20dB (lydstyrken fordobles pr. hver 6dB). Så dividerer man belastningsmodstanden (47k ohm) med forstærkningsgraden i anden potens (10x10=100) hvilket giver 470 ohm. Det er så den reele belastningsmodstand. Mange foretrækker ca. 100 ohm til DL-103 så deres egen SUT er ikke nødvendigvis det ideele match (med mindre ens MM indgang har en load impedance på 10k ohm).
DL-103 har output på 0.3mV & egenimpedans på 40 ohm (se
Cartridge Database for data).
Så: 0.3mV / 510 (40+470) x 470 = 0.276mV.
Denon SUT'en forstærker jo x 10 så det svarer til en PU med 2.76mV ind i MM indgangen.
Hvis man nu gerne vil opnå de "ideele" ca. 100 ohm med en SUT + DL-103 ind i en 47k ohm MM indgang? At regne baglæns: 47.000 / 100 (den ønskede endelige modstand) = 470. Kvadratroden af 470 = 21.679. Så en SUT med en forstærkningsgrad på 1:22 ville være passende. Det giver en load impedance på ca. 97 ohm.
0.3mV / 137 (40+97) x 97 = 0.212...mV.
0.212mV x 22 = 4.664mV. Så selvom forstærkningsgraden er mere end det dobbelte (22 kontra 10) er output'et det ikke (4.664mV vs. 2.76mV). Denon's MC'ere har høj egenimpedans. Ortofon's MC'ere har meget lav egenimpedans så deres endelige output påvirkes betydeligt mindre af load impedance (som tidligere nævnt).
Hvad man oplever som den ideele load impedance afhænger vel også af anlæggets klangbalance + personlig smag + hørelse. Vinyl Engine artikelen anbefaler et råderum der går fra producentens anbefalede minimum op til selvsamme + 10 x egenimpedans. For DL-103's vedkommende: 100 ohm til 500 ohm (100+(10x40)). Ortofon MC10SMkII: 10-60 (10+(10x5)). Det er så én mands holdning. Er load impedance for høj bliver lyden skarp & lys. Er den for lav bliver lyden lukket og kedelig.
Med visse MC PU'er kan det være svært både at opnå rette modstand + output når man bruger passiv SUT. Måske bliver signalet for lavt eller også risikerer man at overstyre MM indgangen. Her kan et aktivt apparat som en head-amp (hvor load impedance & gain ikke er afhængige af hinanden) være en mulighed ligesom man kan "tune" sin SUT med et par modstande af rette værdi. Man kunne selvfølgelig også bare investere i en fleksibel MC RIAA...
Nogle SUT'er (som f.eks. Ortofon T-30) har mere end én gain setting (20, 29 & 32dB eksempelvis). Desuden er det åbenbart også meget vigtigt at signalkablet der går fra SUT'en til MM indgangen er kort & har lav induktion.
Hold da helt kaje for en gang smørelse...