Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 16:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: hvad er det for en tone arm ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

det er en thorens td321 på www.lauritz.com item nummer 896282

Men hvad er det for en arm og er TD 321 noger værd ??

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej rlb

det er en SME, den ser lang ud, så jeg tror det er en 3012, en rigtig god arm

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu det er en ganske almindelig SME 3009 serie II imp. arm med fast hus, men derfor er det da stadig en ganske rimelig pladespiller.

Spændende hvad salgsprisen bliver. Mit gæt ligger på omkring de 1200,- vi får se

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Ja armen ser godt nok lang ud på billedet men da det er en Improved model (kig på kontravægten f.eks.) må det nødvendigvis være en 3009 (9").

TD321 svarer jo til en TD320 den er bare uden Thorens arm & automatik (auto-stop/auto-armløft) så det er nemt selv at vælge en arm som f.eks. SME 3009. TD320 er jo normalt udstyret med enten TP16MkIII, TP16MkIV eller TP90 afhængig af hvilken version det er (MkI/II/III).

Ellers er der vist ikke nogen forskel. Af TD320 modellerne er MkII og MkIII at foretrække frem for den første p.g.a. den bedre standard-arm (TP90). Jeg har hørt at MkII skulle være lidt bedre end MkIII men ved ikke hvorfor (don dario?).

Men du har jo allerede en TD320 (MkII?) med SME III arm r-l-b? Nogle er af en eller anden grund ikke så vilde med Series III armen men den er da ihvertfald noget mere fleksibel (forstå mig ret) end Improved modellerne. Den effektive masse kan nemt varieres fra 5g. til 7.2g. til 9.4g. med de medfølgende ballastskiver (hvis man da har dem). Desuden kan den udbalancere/fungere med tunge MC PU'er som Ortofon's f.eks. (10-11g.) hvilket Improved modellerne ikke bare sådan lige kan.

De varierende erfaringer med Series III armen kan måske hænge sammen med at nogle af armrørende var dæmpet med balsa træ indeni (godt) mens andre ikke var det (knapt så godt)? Og der er øjensynligt ikke noget kronologisk system i hvilke rør der er dæmpet eller ej? Prøv at læse her.

Nå men det var lidt off-topic.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Jeg var bare nysgerrig - jeg har ikke en 320 men en 160 super V og den er jeg glad for ligesom jeg ikke kan klage over kombinationen med SME III og ortofon MC 10 super MKII - det spiller rigtig fin og endnu bedre efter jeg har fået en elektronisk pickupvægt - min små vippe-vægte fra ortofon var helt ved siden af - nu kører jeg med 2,4 gram og det lyder rigtig godt.

Den arm 3009 er den ældre end SME III - den ser så robust ud - som om den kunne tumle en tung og lidt stivere pickup end SME IIIeren - men det er msåke bare optisk bedrag?

Jeg har desværre ikke tilbehøret til SME III så det er take it or leave it - men jeg tror den tidligere eje har været omhyggelig med indstilling af armen -

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Var lige inde at se på det originale billed...,

Jeg tror at der er en alm. 3009 som der sidder på den Thorens

Der er fremstille en 10" version (3010) men den har løst hus, en anden kontra vægt, en længere skala på pinde til nåletryks og antiskating loddet  

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Det er også rigtigt du har jo en TD 160 Super - det burde jeg jo kunne huske. Den tror jeg også personligt hellere jeg ville have frem for en en TD321. Den er ihvertfald noget pænere synes jeg. Dog må det være dejligt at kunne komme til fjedrene fra toppen...

Er det en af disse vægte du har købt?

Hvad fandt du så ud af at du havde kørt med af VTF inden du fik målt korrekt efter?

Series III modellerne med space-age design kom til markedet efter 3009 Improved serien. Jeg ved dog ikke om de blev forhandlet samtidig?

3009 Improved med fast hovede er næsten lige så let (6.5g.) som III armen er som standard (5g.) så med den er mere eller mindre bløde PU'er nok stadig en god ide.

Dog kan en tung pick-up (som din MC10SuperMkII) opveje et relativt stift nåleophæng ved brug i en lettere arm.

Din PU/arm kombo giver en resonans på ca. 10.26Hz.
Så godt som den samme resonans (ca. 10.48Hz) ville du også opnå med en Grado fra Prestige serien. Den er blødere men samtidig lettere.

Improved modellen med aftageligt hovede er lidt tungere (9.5g.) og nærmer sig middeltung.

Om Improved modellernes armrør så er stivere og bedre til at håndtere vibrationer skal jeg ikke gøre mig klog på.

Men p.g.a standardkontravægtens beskaffenhed på disse modeller ville du f.eks. ikke kunne bruge din MC10SuperMkII sammen med den med fast hovede. Selvom du satte "rider"-vægten (den til VTF) på 0 og skruede kontravægten så langt tilbage som muligt ville du stadig ende med for høj VTF i forhold til Ortofon's anbefalede. Så skulle du fjerne rider-vægten men det er jo ikke sådan armen er tænkt...

Man kan som tidligere nævnt godt få fingre i tungere kontravægte til Improved armene hvis det skulle komme til det.

Improved med aftageligt hovede kan udbalancere 1g. mere end den med fast men stadig ikke lige så meget som Series III (med alle vægtlodderne i huset).

Hvis man bruger nogle af ballastskiverne til at øge III'erens effektive masse skal man selvfølgelig trække denne ekstra vægt fra PU'ens tilladte maks. egenvægt (+ skruer).

De bedste af de tidligere SME arme til stive MC'ere må være de helt gamle med metal knivlejer (3009 & 3012) + de senere "R" modeller (3009, 3010 & 3012).

Bla bla bla.......

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Er det en af disse vægte du har købt?

Hvad fandt du så ud af at du havde kørt med af VTF inden du fik målt korrekt efter?

Dog kan en tung pick-up (som din MC10SuperMkII) opveje et relativt stift nåleophæng ved brug i en lettere arm.

Din PU/arm kombo giver en resonans på ca. 10.26Hz.
Så godt som den samme resonans (ca. 10.48Hz) ville du også opnå med en Grado fra Prestige serien. Den er blødere men samtidig lettere.

Bla bla bla.......

yeep - netop den vægt - det viste sig at jeg kørte med ca. 1,7 gram som jeg nu har sat op til 2,4 gram hvilket lyder klart bedre - men den gamle ortofonvippevægt sagde 2,5 gram ved de 1,7 -derfor havde jeg ikke turde gå højere op.

Er en resonans på 10,26 hz skidt eller godt ?

bla-bla -...... ???? bliv endelig ved

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

10.00 er perfekt!!! Ligesom i redskabsgymnastik. Det siger den gode/gamle Dr. Van den Hul nemli' selv.

Nej men tommelfingerreglen siger at 8-12Hz er fint med 10Hz som det "optimale". Der opstår problemer hvis man kommer for langt ned (ca. 4-6Hz) eller for højt op hvor man nærmer sig de 15-20Hz.

Ja hvis du har kørt med 1.7g. med en PU der har det bedst med 2.4g. er det godt nok skidt! Godt at du fik det på det rene. For lavt nåletryk slider vinylen mere end tilsvarende for højt. Så er det jo ikke meget bevendt at man har en fin "pladevasker" hvis man samtidig kører det sorte guld i sænk.

Undrede det dig ikke at SME armen viste noget helt andet?

Til dem der bruger Ortofon's vippevægt som reference: Smid den ud. Shure's SFG-2 vægt er også ganske god (om ikke nødvendigvis altid 100% præcis) men en digital vægt som r-l-b's må være at foretrække.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
10.00 er perfekt!!! Ligesom i redskabsgymnastik. Det siger den gode/gamle Dr. Van den Hul nemli' selv.

Undrede det dig ikke at SME armen viste noget helt andet?

De klistermærker der sidder på SME armen med skalaen for vægt er røget af så det var lidt i blinde

min revox har også fået ,4 gram mere så den er gået fra 1,6 til 2 med en om 30 super - msåke skal den have mere men det er lidt mere besværligt fordi jeg bruger tack-all til at forøge vægten

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke komme til med den digitale vægt når det gælder Revox'en så vidt jeg husker? Kunne du komme til med Ortofon vippevægten siden du nu øger VTF?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Man tager skallen af armen - kører den ud i midterposition og slår strømmen fra - så sætter man vægten så den kommer ind under nålen hvorefter man trykker stangen ved vakum-harmonikaen ned så nålen sænkes - besværligt - revox b790 er en speciel pladsepiller men måske ikke den mest brugervenlige - skal man skifte pick-up er det et helt cirkus og muligheden for at justere nåletryk er meget begrænset - derfor buger jeg tack-all (som også ha en god indflydelse på resonanser og som på en eller andan måde når det sidder tæt på nålen ud på spidesn af pu huset gør at den takler bulede plader bedre - den lille arm er meget følsom overfor bulede plader der giver en nærmest wow/flütter agtig mislyd. hånden på hjertet så tror jeg ikke jeg havde b790eren hvis ikke det var fordi jeg havde et komplet revox anlæg. Jeg tror at min pt opmagasinerede gamle rega planar lyder bedre! og Thorens - tja - den lyder meget meget bedre (den har selvfølgelig også en federe pickup)

Ved du om der er en liste over PUs som er MC og som kan spille sammen med min SME III arm - den ortofon jeg har holder jo ikke evigt - eller er det PUens vægt og kompilance jeg skal se efter - det virker jo som om alle MC pus idag er lav kompliante/stive og derfor uegnede til SME III

Har du hørt anmeldelser af "the Cartridge Mans MM PU" den skulle være Højkompliant og med højt output?

Grunden til jeg egentlig også var nysgerrig på den thorens med 3009 armen er at jeg går og leder efter en Lenco til et DIY project - tror du at en Lenco moter vil kunne klare at drive den almindelige pladetalerken med en 4 cm træskive ovenpå ??

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

The Music Maker III koster 7000,- hvilket er pænt meget for en modificeret Grado Prestige. Mon ikke der kan findes andet der både er billigere og bedre?

Hvis der er noget Lenco motoren ikke mangler så er det trækkraft. Hvad er dine tanker med den 4cm træskive - VTA? Et renset og velsmurt centerleje er vel det der mest af alt mindsker belastningen. Lenco pladetallerkenen vejer 4kg. (L75, L78).

Der er flere MC'ere der bør fungere lige så godt i din arm som din nuværende PU.

Nu ved jeg ikke hvilket prisleje du tænker på (vel ikke 7000,-)? Jeg går ud fra omtrentligt samme prisleje som din nuværende PU kostede?

Jeg ville personligt kigge godt og grundigt på en AT-OC9MLII fra Audio Technica som er et hit til prisen.

Men ellers har Ortofon da et omfangsrigt MC program (Rondo Red, MC 25 FL...).

Hvordan er det nu med din RIAA? Hvilke indstillinger har du?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Min tanke med at forøge højden på pladetalerkenen med en 4 cm træskive var at jeg ville skjule  hele metalplinten fra lencoen inde i træplinten - så den får en helt jævn træoverflade og blot et hul hvor pladetalerkenen stikker op og en lille messing kugle/knap til hastighederne (som skal have en rille fræset ud i træet så der er plads til at løsne skruerne når hastigheden skal juseteres.

Jeg er ikke vild med lencos metalplint/chasis men begynder man at save for meget i det er jeg bange for at man ødelægger noget.

Jeg har allerede fra anden side fået "fra-bafalet" Music Maker og en pu mellem 1500 og 3000 vil klart passe mig bedre end 7000. Og det gode ved det er at den jeg har nu virker som om den har mange timer endnu.

Jeg har prøvet med skod RIAAer fra vincent og project - de lyder ikke god sammen med ortofonen og de lød helt katastrofalt sammen med ortofonen og Quad'en

Da mine mine 3 Quads venter på en fjerde quad før de skal renoveres helt ens - men origginalt dog inkl en konvertering til monoblokke - spiller jeg ikke på dem nu.

Derimod bruger jeg pt. en Luxman L 120 A som er ok og som er udstyret med et par mc indgangen og de passer fint til ortofonen - det gjorde mc indgangen på den jvc A-X77 jeg fandt på genbrugsstationen også og faktisk lød forstærkeren bedre end luxman'en men den havde et relæ problem med netop mc omskifteren så den får lov at blive til en effektforstærker.

Når jeg ser bort fra mit revox anlæg som jo egentligt mere er en mærkelig og dyr ting at eje end en lydmæssig yndling (det er rigtgit godt - men nok lidt for sterilt til mig) så kan jeg faktisk bedre lide lyden fra min lille gamle sansui AU 555 a (også fra genbrugsstation) men den har ikke mc indgang og den er ikke kraftig nok til at få noget rigtigt godt ud af Tannoy'erne - men den har en varm blød lyd som jeg virkelig godt kan lide.  Jeg havde sådan en for mange mange år siden som jeg dengang købte brugt som afløser for min pioneer sx 434 reciever (midt første hifi køb) 1976 ! det er så lige 30 år siden f... i am to old for this sh.t - iøvrigt efterfulgt af - ja - en Lenco L75 med Shure pickup !

Hvad køre du selv med på din sort Lenco kolossos af en pladespiller - SME eller rega arm og hvilken pickup?

Har du iøvrigt lagt mærke til hvordan prisen på en L75 stiger og stiger - sidst så jeg en der ville have 1500 for den - er de da ikke klar over at vi skal slide og pruste med den i et halvt år før vi er klar med sådan en.

ps. kom til at købe et oscilloscop på en auktion - troede det ville gå højere op - så nu bliver jeg seriøst nødt til at lære at rode med elektronic - jeg kan jo ikke bare have sådan et stående!

Når du skriver at Rondo Red fungere ligeså godt har den så ca. samme vægt og stivhed. ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Når du skriver at Rondo Red fungere ligeså godt har den så ca. samme vægt og stivhed. ?

MC 10 Super Mk II: Vægt: 10g. Kompliance: 15 (x 10-6cm/Dyne).

Rondo Red: Vægt: 10.5g. Kompliance: 15 (x 10-6cm/Dyne).

Forskellen er til at overse.

Rondo Red har et noget højere output (0.5mV) end din nuværende MC10SMkII (0.2mV).

r-l-b skrev:
den jeg har nu virker som om den har mange timer endnu

Ja din MC10... bør have god levetid med dens Fritz Gyger 70 slibning (nøgen). Især når du også bruger "pladevasker". Rondo Red har nøgen elliptisk nål.

r-l-b skrev:
Jeg er ikke vild med lencos metalplint/chasis

Lenco toppladen kan godt laves ret pæn hvis man har talentet og gider:

"Fully stripped and completely restored, this Lenco L75 is a token of beauty; uniquely colour changed, to lift the usual grey appearance. All facia plates were replaced with mirror finished stainless steel. The idler-wheel was replaced by turning an aluminum wheel and utilising a rubber O-ring."

Classic Turntables. Tjek også lige CEC FR-180 mellemhjuls-spillen ud. Den er ret fed.

r-l-b skrev:
Da mine mine 3 Quads venter på en fjerde quad før de skal renoveres helt ens - men origginalt dog inkl en konvertering til monoblokke - spiller jeg ikke på dem nu.

Kommer du til at spille med Quad som både pre & power eller hvordan? Hvis du skulle ende med en god MM phono indgang kan du jo altid parre den med en god og passende MC step-up.

r-l-b skrev:
min pioneer sx 434 reciever (midt første hifi køb) 1976 !

Apropos Pioneer så har der faktisk lige været en SX-1250 til salg. Det ved jeg ikke om du så? Den røg samme dag.

r-l-b skrev:
iøvrigt efterfulgt af - ja - en Lenco L75 med Shure pickup !

OK, du har haft en L 75 engang i tidernes morgen? Der kan man bare se. Har du så tænkt dig at bygge en tung & solid plint til din kommende Lenco?

r-l-b skrev:
Hvad køre du selv med på din sort Lenco kolossos af en pladespiller - SME eller rega arm og hvilken pickup?

Jeg kører med en standard RB250 lige nu. Jeg regner med at opgradere den med Incognito kabelføring og Michell Tecnoweight hen ad vejen med mindre jeg finder på noget helt andet. Det ville også være rart med en brugbar VTA anordning til Rega armen. Jeg ville ikke have noget imod en SME 309 men den koster jo lige ca. 10.000,-...

Jeg har spillet på en Tekni-Fi K1 men den er færdig nu. Så jeg kigger mig omkring. Min Creek forstærker tager kun MM så det skal enten være en sådan eller en high-output MC. Jeg tror det ender med en Audio Technica AT-440MLa i denne omgang. Jeg har også overvejet en Denon DL-160. Jeg ville nok helst have en Dynavector 10x5 men det er der ikke lige råd til så det må blive næste gang.

Men i første omgang skal jeg lige have smidt nogle penge efter min Creek som driller lidt - det vil jeg helst have ordnet først.

Jeg har også en brugbar Ortofon VMS30MkII MI (moving iron) PU som er ret så kapabel men den synes jeg ikke lyder godt sammen med min Rega (den var fin sammen med min 3009 Improved).

En Denon DL-304 (eller DL-301 II) kunne også være en mulighed i din SME III. 304'eren har et pænt lavt output (0.18mV) som p.g.a. den høje interne impedans (40 ohm) bliver til sølle knapt 0.13mV set igennem en MC-indgang med en belastningsmodstand på 100 ohm som din Luxman vist har (MC-2) men det er måske heller ikke den forforstærker du skal bruge i fremtiden?

0.18mV/140(100+40)x100=0.128...mV. Din Ortofons lave egenimpedans (5 ohm) gør at output'et er så godt som uændret (0.19mV) sammen med din Luxman.

Findes der ikke også en MC-1 indgang på din Luxman? Følsomheden er på 120µV (0.12mV) så det bør kunne gå.

r-l-b skrev:
Har du iøvrigt lagt mærke til hvordan prisen på en L75 stiger og stiger - sidst så jeg en der ville have 1500 for den

Tænker du på Lenco priserne herhjemme eller i udlandet? På eBay.de kan man da vist stadig godt finde en til en OK pris. Hvis man da kan finde en sælger man tiltror egnede "pakke-egenskaber". Der er masser af dem her i Europa - de må ha' solgt pænt dengang (L 75). I USA er der straks færre og prisen er derefter også noget højere.

>end of message<

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

r-l-b skrev:
Jeg er ikke vild med lencos metalplint/chasis

Lenco toppladen kan godt laves ret pæn hvis man har talentet og gider:

rlb: Jo men der er ingen tvivl om at det er en pyntet men stadig grim lenco

Classic Turntables. Tjek også lige CEC FR-180 mellemhjuls-spillen ud. Den er ret fed.

rlb: jo det hjælper - men stadig for meget af de gamle pladespilleredele tilbage

r-l-b skrev:

Kommer du til at spille med Quad som både pre & power eller hvordan? Hvis du skulle ende med en god MM phono indgang kan du jo altid parre den med en god og passende MC step-up.

rlb: hvis man har en "MC step up" skal det signal så i en phono indgang modsat en Riaas signal der skal i en aux indgang? - jeg regner med at køre med 2 preamps 33 / en til hver kanal og så two mono 303 pr kanal med aktiv deling - men der skal eksperimenteres en del (og først skal som sagt 4 303 og 2 33 restaureres)

r-l-b skrev:
min pioneer sx 434 reciever (midt første hifi køb) 1976 !

Apropos Pioneer så har der faktisk lige været en SX-1250 til salg. Det ved jeg ikke om du så? Den røg samme dag.

rlb: jeg var den første  der svarede på annoncen men han solgte den til en der bød 100 oven i - så kunne han jo lige have skrevet at det var til højeste bud - men ok jeg havde ikke brug for den     men nok altid bare gået og drømt om at få sådan et monster

r-l-b skrev:
iøvrigt efterfulgt af - ja - en Lenco L75 med Shure pickup !

OK, du har haft en L 75 engang i tidernes morgen? Der kan man bare se. Har du så tænkt dig at bygge en tung & solid plint til din kommende Lenco?

rlb: Ja min L 75 var helt uden plint - den stod på 4 metalsøjljer diameter ca 3 cm boltet fast i hvert hjørne af metalpladen med overdimensionerede sorte bolte. Døjlerner stod på fjedrende audi-technica alufødder med sorte justerbare inder stykker og så var metalplint/skallen malet med hammerlak i sølv/grå. Det eneste jeg har tilbage var det lille libelle/vatterpas fra Audi-technica som nu står på min thorens men som jeg også bruger når jeg fotografere plane ting da jeg kan sætte den på matskiven af mit kamera

r-l-b skrev:

Jeg kører med en standard RB250 lige nu. Jeg regner med at opgradere den med Incognito kabelføring og Michell Tecnoweight hen ad vejen med mindre jeg finder på noget helt andet. Det ville også være rart med en brugbar VTA anordning til Rega armen. Jeg ville ikke have noget imod en SME 309 men den koster jo lige ca. 10.000,-...

Jeg har spillet på en Tekni-Fi K1 men den er færdig nu. Så jeg kigger mig omkring. Min Creek forstærker tager kun MM så det skal enten være en sådan eller en high-output MC. Jeg tror det ender med en Audio Technica AT-440MLa i denne omgang. Jeg har også overvejet en Denon DL-160. Jeg ville nok helst have en Dynavector 10x5 men det er der ikke lige råd til så det må blive næste gang.

rlb: som sagt tidligere har Top Sound på østerbro OEM udg. af ortofon om 30 super til 895 - og den lyder altså ret godt - specielt hvis ikke man har råd til noget andet

Men i første omgang skal jeg lige have smidt nogle penge efter min Creek som driller lidt - det vil jeg helst have ordnet først.

rlb: first things first

En Denon DL-304 (eller DL-301 II) kunne også være en mulighed i din SME III. 304'eren har et pænt lavt output (0.18mV) som p.g.a. den høje interne impedans (40 ohm) bliver til sølle knapt 0.13mV set igennem en MC-indgang med en belastningsmodstand på 100 ohm som din Luxman vist har (MC-2) men det er måske heller ikke den forforstærker du skal bruge i fremtiden?

0.18mV/140(100+40)x100=0.128...mV. Din Ortofons lave egenimpedans (5 ohm) gør at output'et er så godt som uændret (0.19mV) sammen med din Luxman.

rlb: HJKÆÆÆÆÆLP - fatter ikke en bjælde hvordan regner man al det output/input/impedans stads ud - er det kun værdier fra PU og MC indgang elelr er der også en værdi fra armen - sorry men her er jeg vist gevaldig tungnem - kan du skære det ud i pap ( så du forresten den fede forklaring fra en ny bruger "kopi" på fjeder og prop der var i et indslag om en basport )

Findes der ikke også en MC-1 indgang på din Luxman? Følsomheden er på 120µV (0.12mV) så det bør kunne gå.

rlb: tak for datasheet til Luxen - sjovt de praler med strømforsyningen - det er den alle brokker sig over på L 120 aeren - jeg har dog ingen problemer

r-l-b skrev:
Har du iøvrigt lagt mærke til hvordan prisen på en L75 stiger og stiger - sidst så jeg en der ville have 1500 for den

Tænker du på Lenco priserne herhjemme eller i udlandet? På eBay.de kan man da vist stadig godt finde en til en OK pris. Hvis man da kan finde en sælger man tiltror egnede "pakke-egenskaber". Der er masser af dem her i Europa - de må ha' solgt pænt dengang (L 75). I USA er der straks færre og prisen er derefter også noget højere.

rlb: Jamen både her og i udlandet - for et hlavt år siden kunne du få en for 300 kr. nu vil folk have mellem 800 og 1500 for dem og i tyskland og svejts står de til køb nu priser på 200 euro - men jeg giver ikke op - og jeg giver lyd fra mig når den/de er landet

>end of message<

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hvis man har en "MC step up" skal det signal så i en phono indgang modsat en Riaas signal der skal i en aux indgang?

Ja en MC step-up skal tilsluttes MM indgangen.

Det lyder ellers spændende og heftigt med dit Quad projekt. Quadruple Quads fristes man næsten til at sige... Har 33'eren så en god RIAA? (MM?/MC?).

Ja sælgeren ville åbenbart hurtigt af med den SX-1250. Jeg kender en der spiller på en Sansui G-8700DB receiver fra samme periode (sen-70'erne) som kostede ca. det samme dengang (knapt 1000,-$). Det er også et ordentligt skrummel men den spiller rigtigt godt.

Ud fra din beskrivelse af dit første "Lenco-monster" kan den næste da kun blive pænere! Var det disse AT fødder du brugte?:

r-l-b skrev:
og i tyskland og svejts står de til køb nu priser på 200 euro

Men du skal da heller ikke gå efter buy-it-now auktionerne på ePay. De er for dyre. Har du indrykket en købsannonce hos dba? Der må da være en del Lenco'er i det ganske land. Også hos folk der ikke følger med her på siden eller hos eBay... Sådan en bør da stadig kunne skaffes for under en plovmand alt inklusive skulle man mene?

r-l-b skrev:
som sagt tidligere har Top Sound på østerbro OEM udg. af ortofon om 30 super til 895

OM 30 Super er en ret så blød PU og ikke det bedste match til min Rega. Desuden vil jeg hellere have en AT440MLa eller DL-160 under alle omstændigheder og de ligger i samme prisleje. Jeg var ikke klar over at der fandtes OEM udgaver af Ortofons PU'er.

r-l-b skrev:
sjovt de praler med strømforsyningen - det er den alle brokker sig over på L 120 aeren - jeg har dog ingen problemer

Jeg synes nok at jeg har læst noget om at L-120a'eren ikke kan lide 4 ohms højttalere (eller hvad)?

r-l-b skrev:
HJKÆÆÆÆÆLP...

En PU's endelige output bestemmes af dens interne impedans og belastningsmodstanden. Man dividerer dens specificerede output med summen af den interne impedans + load impedance. Dette ganges så med load impedance.

Din Ortofon gennem L-120a: 0.2mV / 105 (5+100) x 100 = 0.190...mV.

DL-304 + Lux: 0.18mV / 140 (40+100) x 100 = 0.128...mV.

Med en step-up bliver det en anelse mere kompliceret. Der er en 3-siders artikel om emnet hos Vinyl Engine. MM indgangens modstand (som oftest 47k ohm) ændres afhængigt af hvor meget gain step-up'en har (se skemaet på side 2).

Lad os bruge en Denon DL-103 og Denon's dertil dedikerede AU-300LC step-up som eksempel:

Denon's SUT (step-up transformer) forstærker signalet 10 gange (1:10) hvilket svarer til 20dB (lydstyrken fordobles pr. hver 6dB). Så dividerer man belastningsmodstanden (47k ohm) med forstærkningsgraden i anden potens (10x10=100) hvilket giver 470 ohm. Det er så den reele belastningsmodstand. Mange foretrækker ca. 100 ohm til DL-103 så deres egen SUT er ikke nødvendigvis det ideele match (med mindre ens MM indgang har en load impedance på 10k ohm).

DL-103 har output på 0.3mV & egenimpedans på 40 ohm (se Cartridge Database for data).

Så: 0.3mV / 510 (40+470) x 470 = 0.276mV.

Denon SUT'en forstærker jo x 10 så det svarer til en PU med 2.76mV ind i MM indgangen.

Hvis man nu gerne vil opnå de "ideele" ca. 100 ohm med en SUT + DL-103 ind i en 47k ohm MM indgang? At regne baglæns: 47.000 / 100 (den ønskede endelige modstand) = 470. Kvadratroden af 470 = 21.679. Så en SUT med en forstærkningsgrad på 1:22 ville være passende. Det giver en load impedance på ca. 97 ohm.

0.3mV / 137 (40+97) x 97 = 0.212...mV.

0.212mV x 22 = 4.664mV. Så selvom forstærkningsgraden er mere end det dobbelte (22 kontra 10) er output'et det ikke (4.664mV vs. 2.76mV). Denon's MC'ere har høj egenimpedans. Ortofon's MC'ere har meget lav egenimpedans så deres endelige output påvirkes betydeligt mindre af load impedance (som tidligere nævnt).

Hvad man oplever som den ideele load impedance afhænger vel også af anlæggets klangbalance + personlig smag + hørelse. Vinyl Engine artikelen anbefaler et råderum der går fra producentens anbefalede minimum op til selvsamme + 10 x egenimpedans. For DL-103's vedkommende: 100 ohm til 500 ohm (100+(10x40)). Ortofon MC10SMkII: 10-60 (10+(10x5)). Det er så én mands holdning. Er load impedance for høj bliver lyden skarp & lys. Er den for lav bliver lyden lukket og kedelig.

Med visse MC PU'er kan det være svært både at opnå rette modstand + output når man bruger passiv SUT. Måske bliver signalet for lavt eller også risikerer man at overstyre MM indgangen. Her kan et aktivt apparat som en head-amp (hvor load impedance & gain ikke er afhængige af hinanden) være en mulighed ligesom man kan "tune" sin SUT med et par modstande af rette værdi. Man kunne selvfølgelig også bare investere i en fleksibel MC RIAA...

Nogle SUT'er (som f.eks. Ortofon T-30) har mere end én gain setting (20, 29 & 32dB eksempelvis). Desuden er det åbenbart også meget vigtigt at signalkablet der går fra SUT'en til MM indgangen er kort & har lav induktion.

Hold da helt kaje for en gang smørelse...

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b

Jeg smed en gammel Rega glastallerken ovenpå min Lenco, og der var ingen problemer med at holde hastigheden. Den vejer ca. 860 gram.

1500 kr for en Lenco?????? Det er jo det dobbelte af den jeg vandt fra dig på Lauritz? Måske er tiden kommet til at sætte min overskuds Lenco L78 til salg
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Rip skrev: snip-( så du forresten den fede forklaring fra en ny bruger "kopi" på fjeder og prop der var i et indslag om en basport).

Håber bestemt også at han er vinylmand jeg har adskillige emner der trænger til at blive skåret helt ud i pap

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej Mellemhjulet.

Jeg kan forstå at Peter har sendt toppladerne afsted? Du har vel ikke modtaget din endnu?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes