| Forfatter |
|
*cedes Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Har netop anskaffet mig en brugt Rega Planar 3. Der sidder en grøn PU på den, og kan godt tænke mig at vide om den med fordel kan skiftes ud, og i såfald til hvilken ?
Kan nogen fortælle mig hvad det er for en "knap" på tonearmen som kan skiftes mellem 2-1-0 ?
Ps, det er min første pladespiller
Mvh Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kenneth
Jeg er af den opfattelse at denne pladespiller sagtens kan "bære" en god pick-up i pris klassen op til flere tusinde kroner. Hvad du evt. skal vælge vil jeg overhovedet ikke komme ind på idet det er en ekstrem subjektiv vurdering, ligesom resten af anlægget bør tages med i bedømmelsen. Overvej en god pladestrammer og plademåtte, det kan bidrage mere end man regner med.
mvh
Thomas
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kenneth...
En Rega P3 kan godt bære en Rega Exact pick-up til kr. 2.500,- men ta' et kig på www.rega.dk
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 602
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon DL-160 f.eks. Koster ca 1k og er virkelig god.  Det er desuden en high-output MC pickup, så den kan bruges på en "almindelig" MM RIAA.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 - 1- 0:
Er det ikke nåletryksreguleringen, eller evt. antiskatingen (en korrektion for det skæve træk i pickupen, som man har ved arme, der ikke kører efter tangential princippet).
Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej *cedes
Den lille skydeknap er til regulering af antiskating. Skal man have et nåletryk på f. eks 1.75 g, så skal skydeknappen også stilles på 1.75. Pladestrammer til en pladespiller har ingen lydmæssig fordel, men en funktionsmæssig i fald du har vældigt bulede plader. Lydmæssigt vil det være en ulempe at bruge en pladestrammer, hvis man, som nogen gør, bruger den på alle plader selv de der er fuldstændigt perfekte. Du kan med fordel sætte en bedre pick up på, de allerfineste passer perfekt til armen.
God fornøjelse
Venligst Bent
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange pladespiller lyder bedere uden pladestrammer - selvom der følger en med fra starten 
Jeg bruger kun min - hvis pladen er skjæv !
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv brugt en Rega Elys p min P3. Det var super fint!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej *cedes.
Hvor meget har du tænkt dig at bruge på en ny pick-up?
Hvilken forstærker spiller du på - har den både MM & MC phono indgang?
|
| Til top |
|
| |
*cedes Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle, tak for indput , så blev jeg da lidt klogere.
Angående mit anlæg, har jeg en Densen B-100 foran et sæt System Audio 1030, forbundet med Flatline Red Down som bi-wiring. Jeg har ikke købt en RIAA endnu, men søger en Densen DP02, om den lyder bedre end andre aner jeg ikke, men kan godt li' ideen bag den.
Hvor meget jeg vil ofre på en PU......tja, gerne over 1K men nok ikke over 2K.
Der fulgte forresten også en Rega hylde med til pladespilleren 
Mvh Kenneth
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anmeldelse af Densen DP-02MC i HIFI & Elektronik 1997.
Den er jo kun til low-output MC'ere. I prisklassen 1000-2000,-kr. er det generelt MM & high-output MC'ere der dominerer. En god low-output MC koster gerne noget mere end 2000,-.
Densen har da også lavet en DP-04 & DP-06 model der både klarer MM & MC men det ved du sikkert godt - det er vel også brugtmarkedet du tænker på?
Men hvis vi lige ser bort fra hvilken RIAA du ender med vil jeg da gerne komme med nogle forslag.
Denon DL-160 er blevet nævnt. Brugeranmeldelse hos AudiogoN.
Så er der en Dynavector 10x5 til 2000,-. Det er en high-output MC ligesom Denon'en. Hifi4all brugeranmeldelse. Endnu en anmeldelse (Audiophile.no).
En Goldring 1022GX (1600,-) eller 1042 (1900,-) kunne også være et bud. Du kan altid opgradere fra 1022 til 1042 senere (aftagelig nåleforpart).
Ved brug af så godt som alle andre end Rega's egne pick-up'er i en Planar 3 skal du have tonearmen hævet mere eller mindre ved basen. Det skyldes at Rega's egne pick-up'er (som pladespilleren selvfølgeligt er tilpasset) er usædvanligt lave/flade. Tonearmsrøret skal gerne være omtrentligt parallelt med pladetallerkenen når nålen er i rillen. Så en 2mm eller 4mm "spacer" (en metal eller plastring f.eks.) kan blive nødvendig. Rega forhandlere plejer at have noget liggende.
Det kan være en god ide at få en tilpas dygtig forhandler til at installere pick-up'en korrekt for dig når nu det hele er nyt for dig. Så længe han udfører det med tilpas omhu... Hvis det skal være meget nemt kunne man overveje en Rega Elys 2 (1350,-) eller en Rega Exact (2500,-) - som nævnt. Så passer armen i højden. Desuden har disse 2 modeller en 3-punkts montering der gør at pick-up'en automatisk er justeret korrekt ind (geometrisk). Den mindste Rega Bias 2 har ikke dette 3. skruehul.
Hvis du er hooked på selv at rode med det kan du læse lidt generelt stof om pladespillere her.
Rega armen (RB300) har disse nulpunkter: 60.0mm & 114.7mm. Overhang er på 15mm. Det kan du se her.
Nogle passende protraktorer kan udprintes fra denne side. Nr. 3 (Chpratz) gør at du selv kan vælge nulpunkterne og dermed finde dem som Rega foreskriver. Men ellers er der også 2 andre nede i bunden af siden: Baerwald (66.0mm & 120.9mm) og Stevenson (60.325mm & 117.42mm).
Print ud på en tilpas god printer ("print som billede" & undlad "tilpas til side") og tjek at dimensionerne passer.
Undskyld at jeg læsser så meget på og du kan jo også bare ignorere det/mig og få en kapabel forhandler til at gøre det som sagt.
Husk at tænke på at den RIAA du køber passer til den pick-up du gerne vil have (MM/MC, gain, load impedance). Eller omvendt...
Godt at du fik den Rega hylde med i købet.
|
| Til top |
|
| |
*cedes Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler, tak for at du "læssede så meget på" 
Jeg kan godt se at PU og RIAA skal passe sammen, jeg var ikke opmærksom på at der er så meget forskel. Efter at have læst flere danske og udenlandske anmeldelser, hælder jeg mest til Denon DL-160, eller Dynavector 10x5 hvis der bliver råd. Disse 2 PU'er er af samme type, og passer sammen med Densen DP-04 som koster en del. Så måske jeg skal se efter en billigere RIAA, til at starte med.
Mvh Kenneth
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 28 Januar 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Anmeldelse af Densen DP-02MC i HIFI & Elektronik 1997.
Den er jo kun til low-output MC'ere. I prisklassen 1000-2000,-kr. er det generelt MM & high-output MC'ere der dominerer. En god low-output MC koster gerne noget mere end 2000,-.
Densen har da også lavet en DP-04 & DP-06 model der både klarer MM & MC men det ved du sikkert godt - det er vel også brugtmarkedet du tænker på?
Men hvis vi lige ser bort fra hvilken RIAA du ender med vil jeg da gerne komme med nogle forslag.
Denon DL-160 er blevet nævnt. Brugeranmeldelse hos AudiogoN.
Så er der en Dynavector 10x5 til 2000,-. Det er en high-output MC ligesom Denon'en. Hifi4all brugeranmeldelse. Endnu en anmeldelse (Audiophile.no).
En Goldring 1022GX (1600,-) eller 1042 (1900,-) kunne også være et bud. Du kan altid opgradere fra 1022 til 1042 senere (aftagelig nåleforpart).
Ved brug af så godt som alle andre end Rega's egne pick-up'er i en Planar 3 skal du have tonearmen hævet mere eller mindre ved basen. Det skyldes at Rega's egne pick-up'er (som pladespilleren selvfølgeligt er tilpasset) er usædvanligt lave/flade. Tonearmsrøret skal gerne være omtrentligt parallelt med pladetallerkenen når nålen er i rillen. Så en 2mm eller 4mm "spacer" (en metal eller plastring f.eks.) kan blive nødvendig. Rega forhandlere plejer at have noget liggende.
Det kan være en god ide at få en tilpas dygtig forhandler til at installere pick-up'en korrekt for dig når nu det hele er nyt for dig. Så længe han udfører det med tilpas omhu... Hvis det skal være meget nemt kunne man overveje en Rega Elys 2 (1350,-) eller en Rega Exact (2500,-) - som nævnt. Så passer armen i højden. Desuden har disse 2 modeller en 3-punkts montering der gør at pick-up'en automatisk er justeret korrekt ind (geometrisk). Den mindste Rega Bias 2 har ikke dette 3. skruehul.
Hvis du er hooked på selv at rode med det kan du læse lidt generelt stof om pladespillere her.
Rega armen (RB300) har disse nulpunkter: 60.0mm & 114.7mm. Overhang er på 15mm. Det kan du se her.
Nogle passende protraktorer kan udprintes fra denne side. Nr. 3 (Chpratz) gør at du selv kan vælge nulpunkterne og dermed finde dem som Rega foreskriver. Men ellers er der også 2 andre nede i bunden af siden: Baerwald (66.0mm & 120.9mm) og Stevenson (60.325mm & 117.42mm).
Print ud på en tilpas god printer ("print som billede" & undlad "tilpas til side") og tjek at dimensionerne passer.
Undskyld at jeg læsser så meget på og du kan jo også bare ignorere det/mig og få en kapabel forhandler til at gøre det som sagt.
Husk at tænke på at den RIAA du køber passer til den pick-up du gerne vil have (MM/MC, gain, load impedance). Eller omvendt...
Godt at du fik den Rega hylde med i købet.
|
|
|
fint indspark Krenzler - nu kan vi jo bare lænke til det for fremtiden  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |